Citat:
Ursprungligen postat av
Imperor
Problemet är ju att just detta du säger inte är sant. Du för en Quixotisk strid mot en obefintlig fiende.
Dina påståenden om kemisk obalans har ingen förankring i Psykiatrin utan stammar helt från Scientologerna. Den "kemiska obalansen" är en förklaringsmodell, med väl bevisade grunder. Inte som du verkar uppfatta det, ett diagnostiseringsverktyg. Men för dig låter det kanske mer sannolikt att psykisk ohälsa orsakas av Thetaner?
Dina bevis är helt påhittade och kommer från Scientologernas propaganda och inget annat.
-Det finns åtskilliga tester för att mäta nivåer, som jag redan redovisat i denna tråd.
-Diagnoser utvecklas allt eftersom kunskapen ökar. Vetenskap fungerar så. När en teori motbevisas av nya rön anpassar man sig till det nya. Många "nya" diagnoser är också mer specifika varianter av tidigare mer generella.
-Både problematik och vetenskap speglar samhällsutvecklingen och utvecklas med tiden.
-Det förekommer överdiagnosticering pga allt för generella symptom och inkompetenta läkare. De symptom som uppfylls skall dock inte vara en vag känsla av "så kan jag tänka ibland" utan någon som man faktiskt upplever som ett problem som påverkar en negativt. Med den insikten kan du läsa igenom lite diagnostiseringsunderlag och se om du verkligen har ALLA diagnoser. (Just du är väl kanske inte rätt person för ett sådant test dock då du uppenbarligen inte är helt frisk).
-Historiskt så har många övergrepp begåtts i Psykiatrins namn, ja. Det samma gäller för kirurgi och medicin i allmänhet, för att inte tala om religion, statsstyre, industriell utveckling, osv, osv.
-Du har flera gånger påstått att alla inom övriga vården tycker att Psykiatrin är skit. Det är en ren lögn. Min mamma är sjuksköterska och jag känner flera läkare och andra inom sjukvården på alla nivåer, både inom psykiatrin och andra delar. Ingen av dem delar denna uppfattning, tvärtom.
Den som faktiskt sätter sig in i hur Psykiatrin utvecklats och fungerar ser att det hela är väldigt logiskt och till och med ganska enkelt. Hävdar man däremot att man har kunskap om Psykiatrin enbart för att man har tittat på ett par propagandafilmer från en kult med egna monetära intressen i att smutskasta Psykiatrin så är man lurad och indoktrinerad.
Nja, nu känner jag att du förvrider mina ord ganska mycket. Påståendet om kemisk obalans är ju vad psykiatrin grundar sitt påstående om psykisk sjukdom på. Titta å följande
Kemisk obalans -> Psykisk sjukdom -> Medicinering ska återbalansera kemin.
Scientologerna har inget med det att göra. Men dem höjer sin röst emot det, vilket är bra.
Så om man nu tar fram mediciner som man påstår har en viss verkan som kan påvisas så borde man ju även kunna påvisa att det finns en kemisk obalans från början.
Skulle du kunna ta fram bevis för att den kemiska obalansen faktiskt existera?
Om inte så kan vi direkt avfärda det argumentet att det är väl bevisat. Och vidare att medicinerna skulle göra det som påstås. Enligt VETENSKAPEN måste något kunna bevisas innan man kan ta det för givet och gå vidare till nästa steg.
1. Dessa tester säger ingenting. Psykiatrin själva säger att det inte finns något laboratorietest som kan bevisa det som sägs. Och om det vore så, varför använder man inte det?
Vad finns det för parametrar som säger att det är det ena eller det andra?
2-3. Sjukdomarna speglar samhället på det sättet att det som verkar vara "populärt" för tillfället blir en diagnos. Psykiatrin har inte och har aldrig haft något att göra med vetenskap.
Ett exempel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ugo_Cerletti
Vad har grisar med människor att göra?
Sen hittade man på det här giftet och termen Anti-psykotisk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorpromazine
4. Diagnosticeringen är mycket individuel. Ibland kan det bli det här en annan gång något annat. Helt på måfå
5. Psykiatrin har övergrepp som kärna. Historiskt sett har dem fler skellett i garderoben än någon anna. Förintelsen drevs på av psykiatrin t.ex.
Psykiatrin säger bara vad dem vill att du ska veta. Sen så lider dina argument fortfarand av en total avsaknad av bevis.
Dina argument blir bara mer och mer ologiska
Citat:
Ursprungligen postat av
Imperor
Psykiatriska diagnoser är inte att jämföra med sjukdomar och påstås heller inte vara det. Åter igen så handlar det om missförstånd från er motståndares sida.
Psykiatriska diagnoser är till för att samla personer med liknande symptom och problematik i grupper för att kunna behandla dem effektivare.
Snacket om att "eliminera från samhället" är bara löjligt. Det är väldigt få och färre än någonsin som placeras i sluten vård. Detta dels på grund av att medicinering nu för tiden fungerar mycket bättre och dels för att vi har bättre anda vårdinsatser. En av de största faktorerna är dock att vår inställning till psykiskt "sjuka" har förändrats till att inte längre se dem som "sjuka" utan mer som "annorlunda" och med större möjlighet att leva relativt normala liv.
Om psykiatrin var den onda dödsindustri som ni påstår, hur kommer det sig att det är färre och färre som tvångsvårdas och fler som hjälps av de enligt er verkningslösa medicinerna?
Ytterligare en lögn. Psykiatrin vill inte kunna bli helt förståd. Då skulle man lätt kunna motbevisa allt. Istället handlar det om vaga uttalanden, direkta lögner och att som i ditt fall fylla i logiken. Dvs du tror på en massa dumheter.
-Samhällets attityd till "psykist sjuka" förändras. Psykiatrin vänder kappan efter vinden. Folk förstår att den bilden som målas upp av den psykist sjuke har varit felaktig. I framtiden kommer ingen tro på psykisk sjukdom.
-Det finns ingan siffror på hur många som tvångsvårdas. FN definierar dessutom tvångsvård som tortyr.
-Sen att någon alls skulle vara hjälpt av medicinerna kan jag snabbt dementera såhär
http://www.dagensmedicin.se/vetenska...tog-lakemedel/
Hur förklarar du att mediciner samtidigt som KBT fungerar lika bra som bara KBT?
Citat:
Ursprungligen postat av
Imperor
Det är ett väldigt välkänt faktum. Alla stora mentalsjukhus har stängt. De som tvångsvårdas idag är enbart de som faktiskt utgör en risk för sig själva eller andra. Jag har närstående som tvångsvårdats och det har bara varit tillfälligt.
Att fortsätta medicinering kan vara ett krav för att slippa det, ja. Men det finns faktiskt personer som behöver mediciner för att fungera, vad ni än inbillar er.
Känner ni någon med Schizofreni eller har ni ens träffat en? Jag gör och har och de håller för det mesta med om att medicinen gör nytta. En familjemedlem har tvångsvårdats då den vägrade ta sin medicin, men det handlade om att den ville byta medicin pga biverkningar, inte för att den vägrade medicinering helt och hållet. Till slut ändrades medicineringen och idag fungerar allt mycket bättre.
En annan vän med schizofreni vägrades korrekt medicinering pga ett positivt urinprov för narkotika, den vännen lämnade landet för att kunna få medicinering eftersom livet gick i spillror utan den. Hur går det ihop med er syn på det hela?
Anledningen att folk blir tvångsvårdade är för att dem anses som jobbig av sin omgivning. Dem tvångsvårdas som innebär kränkningar och kemisk tortyr ett tag tills dem märker att dem inte får sin vilja igenom. Därefter skickas dem hem. Psykisk sjukdom är bara en stämpel, inget annat.
Jag har träffat vissa som sa att dem hade schizofreni. Jag märkte inget speciellt på dem. Dem tänker och fungerar på samma sätt som vanliga människor med enda skillnaden att dem har en stämpel som psykist sjuka. Dem flesta vill inte ha mediciner för att dem vet att dem är farliga.
Läs det här så föstår du varför dem inte vill ta sin medicin:
http://www.huffingtonpost.com/dr-pet..._b_341108.html
Sen så refererar jag återigen till länken om KBT och schizofreni.
Patienter som lottades till KBT fick minskade psykotiska symtom, jämfört med patienter i en kontrollgrupp. Storleken på effekten beskrivs av forskarna som ”liten till måttlig”, eller ungefär lika stor som när kbt används tillsammans med läkemedel.
Ungefär lika stora? Men då behöver man ju inte ta medicinen. Hellre "något minde" effekt än alla dem där sjukdomarna som medicinen ger
Lägg märke till hur psykiatrikern vill tona ner studien.