2014-04-22, 23:26
Medlem
loxas avatar
Skön Aschberg är som konfronterar sin egen hatare.
Hon lär ha skitit ner sig riktigt rejält efter det.
Citera
2014-04-22, 23:35
Medlem
Pecka-Nivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Skön Aschberg är som konfronterar sin egen hatare.
Hon lär ha skitit ner sig riktigt rejält efter det.

Hon har i alla fall nåt smaskigt att berätta på symötet.
Citera
2014-04-22, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frihetskrigare

Slutet förstörde hela programmet. Att Aschberg är tvungen att konfrontera en pensionär med åsikter gör honom bara dummare än vad han var innan.

Jaså, så om man är pensionär så får man bete sig hur fan man vill? Jag håller inte med. Kärringen fick så hon teg!
Citera
2014-04-22, 23:37
Medlem
Pecka-Nivens avatar
Det var lite antiklimax att de inte hängde ut den där hotande pedofilen.
Citera
2014-04-22, 23:43
Medlem
Pecka-Nivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Det förklarar en del..
Men hans "dam" lär ju inte vara så glad över det..

Alen Štefa*ac ska visst vara läderbög.
Citera
2014-04-22, 23:49
Medlem
Pecka-Nivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Det förklarar en del..
Men hans "dam" lär ju inte vara så glad över det..
Han är inte gift.
Citera
2014-04-23, 00:10
Medlem
Varför krävde Aschberg inget skadeståndskrav av Alen?
Senast redigerad av LonerMisfit 2014-04-23 kl. 00:23.
Citera
2014-04-23, 00:14
Medlem
Pecka-Nivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonerMisfit
Varför krävde Aschberg inget skadeståndskrav på Alen?
Bra fråga. Kan det vara för att Alen skriver sina kränkningar i en sluten grupp?
Citera
2014-04-23, 00:27
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Men va? Hon tjejen som blivit kontaktad av en "groomer" som 12-åring. Först verkar det som hans attityd hela tiden varit "vi ska knulla ikväll, annars skickar jag någon efter dig som kommer att våldta dig", och dylika stegrande hot och trakasserier. Sedan säger hon i programmet: "det är ju så läskigt att tänka på såhär i efterhand, för han VAR ju nära att locka ut mig. Jag blev ju nyfiken". What the hell, liksom? Blev hon alltså lockad av hot om våldtäkt och dylikt?

Jag får ju känslan av, och jag bortser givetvis inte att det handlade om en pedofil, grooming och hot - att de förmodligen hade kontakt en längre tid innan han blev tillräckligt frustrerad för att börja hota där hon hade rejält kul med att teasa honom allt medan hon kände sig säker bakom datorskärmen.

Men det kommer ju givetvis inte fram i ett program som detta. (Som sagt, jag försvarar inte karlns beteende, bara det att det känns som att det nog fanns mer sanning där bakom som hon valde att inte säga i tv för att inte framstå som en "sämre flicka" än hon gjorde).
Jag tror också de hade kontakt ett längre tag - men vad faan spelar det för roll? Förresten var hon 12 år - man teasar inte då. Hon tyckte troligen att det var spännande att prata med en kille. Det där äcklet borde fått mer än samhällstjänst.
Citera
2014-04-23, 00:32
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man undrar lite hur de väljer och vrakar vilka som ska censureras. Nu uppfattade jag inte om någon var dömd i detta programmet heller. Men just fällande dom borde väl betyda mer än om någon bara säger ja eller skrivit under riktigt namn på Facebook
Det är upp till den som intervjuas om den vill vara "blurrig" eller inte.
Citera
2014-04-23, 00:36
Medlem
StarOfLifes avatar
Tycker synd om lastbilstjejen som försökte föra fram sin syn på saker i jobbet. Tycka vad man vill om henne eller hennes åsikter, men kallar man någon för fittskräp så har man direkt visat att man inte besitter ens en 10 årings intelligens eller argumentationsförmåga

Kaxig som få så säger han också att man leken får tåla. Han kränkte folk, hamnade i tv och diskuteras nu på flashback ... Jag vet inte vad ni grabbar och tjejer säger, men jag tycker att det låter som att han med öppna armar välkomnar flashbacks vrede och fulla trakasserier, eller vad säger ni? Buss på!!
Citera
2014-04-23, 00:39
Medlem
forts till ovan

C:a 35 minuter in på det nya avsnittet (S01E04) pratar Aschberg och professorn om förhandsgrankning.

"I min värld borde det ju finnas ett filter innan..." säger Aschberg ungefär (och menar antagligen sin värld i gammelmedia). Professorn pratar om vår lagstiftning gällande ansvarig utgivare (?) (eller åtminstone "i lagens anda" om ansvaret) ända sedan 1700-talet, och beklagar att blogghotellen inte tillhandahåller verktyg för förhands....ja ordet censur användes inte iofs...

Kanske dom menar bloggarens ansvar/rätt att stänga av kommentarsfältet på egen hand, och kanske öppna det igen när kommentarerna faller på läppen?

Men man befarar förstås att dom vill göra blogghotellen osv till ansvariga utgivare, i stil med marknadsdomstolen kontra Flashback Forum när detta forum förbjöds (se ovan).

Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
...Om man hindrar folk att skriva vad som helst i kommentarsfälten via ickestatligt ingripande i förhand - vad ska man kalla det i så fall? ...

Yttrandefrihet regleras ofta i ländernas grundlagar och handlar alltid om förhållandet mellan staten och individen, inte om förhållandet mellan individer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet

Staten kan införa censur / yttrandefrihetsreglering i förhållandet även mellan individer genom att kräva "kräva förhandsgranskning av elektroniska anslagstavlor" (se ovan).

Kräva självcensur?

Citat:
Att man ägnar sig åt självcensur kan ha många olika skäl. Självcensur kan till exempel bero på att man vill blidka sina sponsorer eller anpassa sig till marknadens förväntningar, följa samhällets allmänna moralregler eller någon särskild etisk kod eller att man vill undvika att bli censurerad av någon myndighet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvcensur

Är det denna självcensur som Nätet har minskat skälen till? Trolljakten får duga som kompensation i avvaktan på att yttrande- och tryckfrihet i Aschbergs mening (se ovan) kan implementeras ("fimpa dom som inte har där att göra" ) på förhand? Dvs återinfört/ökat skälen till självcensur?

Aschberg agerar gammelmediapräst, och försöker få näthatarna att bestiga hans pliktpall i församlingens åsyn:

Citat:
Typer av kyrkoplikt
Den uppenbara kyrkoplikten innebar att man inför sockenborna i den församling, där man bodde, under gudstjänsten gick upp på pliktpallen, erkände sin skuld och betygade sin ånger.

Den enskilda innebar att man återupptogs i församlingen och att man i sakristian före eller efter själva gudstjänsten tillsammans med prästen samt några utvalda församlingsmedlemmar erkände sitt brott och betygade sin ånger.[...]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkoplikt

"Enskild kyrkoplikt i sakristian" får kanske den enskilde själv sköta om, dvs på forumet med hjälp av moderator, eller i bloggen på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in