Citat:
Ursprungligen postat av
fuckuto
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Tack för svaret!
Om staten skulle reglera yttrandefriheten mellan "individer", vad kallas den regleringen? Ordet censur är förbehållet förhållandet mellan staten och individen, ju...
Din rätt att yttra dig innebär inte någon annans skyldighet att publicera dina åsikter. Det innebär också att övriga människor inte har någon skyldighet att lyssna eller läsa det du säger eller skriver.
(FB) Trolljägarna TV3 Tisdagar 21:00
Nej då får man ha snudd på religiös status i förkunnandet, med typ åtföljande
kyrkogångsplikt för
övriga människor:
Citat:
Kyrkogångsplikt avsåg befolkningens skyldighet att närvara vid veckolig högmässa.[...]
Avskaffandet markerar därmed ett första steg mot religionsfrihet i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkog%C3%A5ngsplikt
Och religionsfriheten innefattar:
Citat:
[...]
- att skriva, ge ut och sprida relevanta publikationer,[...]
[...]
Rättigheten att publicera på internet kan vara det första steget mot yttrandefrihet inte bara i Sverige.
Och möjligheten att bli hörd eller läst (
means of expression) tycks dessutom kunna ses som en yttrandefrihets-"standard" :
Citat:
International, regional and national standards also recognize that freedom of speech, as the freedom of expression, includes any medium, be it orally, in written, in print, through the Internet or through art forms. This means that the protection of freedom of speech as a right includes not only the content, but also the means of expression.[7]
[7]Andrew Puddephatt, Freedom of Expression, The essentials of Human Rights, Hodder Arnold, 2005, pg.128
http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_speech
Jag har friheten att ge ut en egen tidning, t ex ; men kan förståss inte kräva att övriga människor ska läsa den.
Vad ska man kalla min rättighet att hindra andra att skriva och få sin mening publicerad i min tidning? Dvs "fimpa dom som inte har där att göra", som Aschberg uttrycker det?
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Yttrandefrihet är att den som ger ut en skrift har rättighet att själv bestämma vad som ska stå där, och "rättighet att fimpa dom som inte har där att göra - det är det som ÄR yttrande- och tryckfrihet" (Aschberg säger det där c:a 33:30 ff i S01E03).
(FB) Trolljägarna TV3 Tisdagar 21:00
Yttrande- och tryckfrihet? Really?
Graderad yttranderätt kanske? Ā la graderad rösträtt? :
Citat:
Graderad rösträtt är en form av rösträtt där alla röstberättigade inte har lika många röster eller där alla röster inte väger lika.
[...]Företag
I aktiebolag är rösträtten proportionell mot aktieinnehavet; de som äger fler aktier har därmed fler röster än andra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Graderad_r%C3%B6str%C3%A4tt
Det revolutionära med Internet är att det tillgodoser min yttrandefrihet (
freedom of expression) på ett bekvämt sätt, och min tryckfrihet (
means of expression) till lägre kostnad än ett eget tidningshus skulle kräva; och sen har övriga människor friheten och möjligheten att avstå på egen hand från att lyssna eller läsa det jag säger eller skriver --- om inte statens omvända reglerande hinner emellan oss på förhand :
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Staten reglerar det hela omvänt (yttrande mellan individer) den skyddar din rätt till att inte bli kränkt av andras yttranden (förtal, hot m.m.).
..."nätväktarstaten" skyddar min och andras rätt att inte bli kränkta på förhand; men inskränker samtidigt min och andras frihet att se eller höra och bedöma kränkningar på egen hand.
Ska man kalla även detta
statens omvända reglerande för yttrande-och tryckfrihet, i st f censur? ā la Aschberg ovan?
Eller: kan det
verkliga skälet till statens omvända reglerande misstänkas vara detsamma som det verkliga skälet till censur (enligt följande beskrivning)?
Citat:
Ofta kan det verkliga skälet till censur misstänkas vara ett annat än det uppgivna. I sådana sammanhang kan exempelvis en maktgruppering hävda, att en viss skrift eller ett debattinlägg bryter mot formaliteter, odefinierad etikett, godtyckligt uppsatta umgängesregler, dunkel konvenans eller så kallad god ton. Allt i syfte att på vaga grunder kunna förringa såväl det skrivna som dess författare och därmed påstå sig äga rätt att tysta graverande kritik, som är besvärlig att bemöta.[4]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Censur
Ett svepskäl, som det heter.
http://sv.wiktionary.org/wiki/svepsk%C3%A4l
Kan det gå till som det gick till när Flashback Forum förbjöds i Sverige? :
Citat:
Flashback Forum förbjuds i Sverige: 2002
I december 2002 tvingades Flashback att stänga ned Flashback Forum och webbplatsen Popmart.se. Marknadsdomstolen hade beslutat att Flashback måste förhandsgranska allt innehåll på webbplatserna innan det publicerades. Flashback tilldelades även ett vite på 400 000 kronor ifall man bröt mot beslutet. Dessutom tvingades man senare att betala rättegångskostnader på över 200 000 kronor. Någon möjlighet att överklaga domen fanns inte heller.
[...]
Flashback var av åsikten att Popmart.se - liksom Flashback Forum - var en elektronisk anslagstavla, vilket de som åtalade Flashback höll med om. Däremot så ansåg dessa företag - och senare även Marknadsdomstolen - att man kan kräva förhandsgranskning av elektroniska anslagstavlor.
[...]För att summera det hela så åtalades Flashback på tre punkter.[...] C) För att man inte haft någon förhandsgranskning på en elektronisk anslagstavla (trots att inte lagen kräver detta).[...] Marknadsdomstolen tog inte hänsyn till lagen om elektroniska anslagstavlor. [..]En tjänst som direkt drabbades av beslutet var Flashback Forum. Ett diskussionsforum där alla inlägg måste förhandsgranskas är inte mycket till diskussion. Även om diskussionsforumet inte var det som åtalades, så var det i fokus under hela rättegången.
[...]
Flashback Forum tillbaka på nätet: 2003
Ett halvår efter nedstängningen så var Flashback Forum tillbaka på nätet. Att Marknadsdomstolen förbjudit verksamheten i Sverige hade man nu löst. Diskussionsforumet på Flashback ägdes numera av ett helt nytt företag med säte i London.[...]
http://www.flashback.se/flashbacks-historia
[...]
Citat:
Flashback International Inc
1461 First Avenue, New York, NY 10075-2201, USA
forts följer