2014-04-22, 22:57
Medlem
helveteskyrkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-Niven
Ja han lär ha varit stammis på en känd bögklubb i Gb och det jag läste var en varning om att han vill alltid rövknulla utan kådis. Killen som skrev hade varit med honom och ville inte köra utan men Alen hade nästan våldtagit honom.

Det förklarar en del..
Men hans "dam" lär ju inte vara så glad över det..
Citera
2014-04-22, 22:57
Medlem
Vilket dåligt jävla avsnitt. Jag tyckte upplägget med den där 15-åriga tjejen verkade mycket intressant, men den näthataren konfronterade man inte. Varför tar man ens med det i tv då? Sen den där bögen, hans näthatare ville man inte heller konfrontera. Varför tar man med honom i tv då? Vem har lust att höra honom prata i 5-10 minuter? Som grädde på moset, vi får träffa någon tant som tycker Aschberg ska pensioneras. Oj, vilket näthat! Skandal!

Det här var en väldigt intressant programidé, men TV3 orkar tydligen inte lägga ner tillräckligt med energi på att få det sevärt. Riktigt synd.
Citera
2014-04-22, 22:58
Medlem
ericors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helveteskyrka
Dåså, då är mobbning ok?

Vet inte riktigt vart i mitt inlägg du lyckats tolka att jag tycker mobbning är okej. Kan du markera ett stycke?

Det som sades i programmet är flera olika ändar som har satts ihop till en historia, säkert av produktionen. Med den attityden och de uttalanden hon gjorde förstår jag den reaktionen. Att tro att det är något specifikt för lastbilschaufförer är den del mitt inlägg syftade på!
Citera
2014-04-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Inavlade?
Avskräden?
Mobbing?

Ja "A" är rätt hyllad ikväll ja, du vet Inte vad hela sanningen är och vad som vad den utlösande faktorn.

Varför går du inte med i grupperna och bemöter "A" själv?
Vill du att jag bifogar länkarna i ett PM? "A" är administratör i ett par grupper så han godkänner dig nog.
Du som sitter på "sanningen" varför upplyser du oss inte?
Citera
2014-04-22, 22:59
Medlem
Citat:
ignoranta ? Du sitter ju och säger att alla i trucker gruppen säger att Alen är bra och cool efter inslaget i Trolljägarna. Sedan sitter du och kallar tjejen för Judehora osv.

På vilket sätt är det ignorant att anta att ni är sveriges bottenskrap ? Ni tror trucker är någon jävla livsstil, men lyssna på er. Lyssna på Alen, lyssna på dig. Ni är ju inte precis den intelektuella skaran människor man gärna tar en debatt med över en kall öl.

Nu tycker jag inte att Al*n betett sig korrekt alls, men vad är skillnaden på det han gjort/gör mot vad du gör här nu? Anta att chaufförer är bottenskrap, ej intellektuella (som du dessutom stavat fel på). Även om någon beter sig som skit så får man vara en bättre människa själv och inte skriva vad som helst, då blir man som den man hackar ned på. Bara baserat på någon/några enstaka personer så generaliserar man... Lika fel ute som att kalla någon för "fittskräp"
Senast redigerad av Perchen 2014-04-22 kl. 23:03.
Citera
2014-04-22, 23:01
Medlem
Vad som är obegripligt är att hur massa upprepande personangrepp kan vara kränkande när det knappast finns några rena meningar utan dessa stereotypiska påhäng. Hur kan man bli kränkt av princip massa uppstaplade ord efter varandra som saknar substans handling i sin helhet?

Blir det automatisk ett brott att använda dessa stereotypiska begrepp, men det bryter inte mot lagen med mildare skonsam beskrivning och texten mister sin hårdvinklade provocerande karaktär?

Robban frågar folk varför de måste använda så hårda ord, menar Robban att det blir okej att näthata på skonsamt sätt?
Citera
2014-04-22, 23:03
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym747
Vilket dåligt jävla avsnitt. Jag tyckte upplägget med den där 15-åriga tjejen verkade mycket intressant, men den näthataren konfronterade man inte. Varför tar man ens med det i tv då? Sen den där bögen, hans näthatare ville man inte heller konfrontera. Varför tar man med honom i tv då? Vem har lust att höra honom prata i 5-10 minuter? Som grädde på moset, vi får träffa någon tant som tycker Aschberg ska pensioneras. Oj, vilket näthat! Skandal!

Det här var en väldigt intressant programidé, men TV3 orkar tydligen inte lägga ner tillräckligt med energi på att få det sevärt. Riktigt synd.

Tror knappast tanten är med för att Aschberg känner sig särskilt kränkt eller annorledes utsatt, utan snarare mest för att han av någon anledning tycker att det är så jävla kul att konfrontera henne och få henne att känna sig obekväm. Han kan ju knappt hålla sig för skratt när han gör sig redo att träffa henne.

Förresten, sade hon verkligen "Robert Haschberg i egen hög person!" när hon tog sitt foto eller var det jag som hörde fel?
Citera
2014-04-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd

Robban frågar folk varför de måste använda så hårda ord, menar Robban att det blir okej att näthata på skonsamt sätt?

Konstruktiv kritik fungerar bättre än grova ord
Citera
2014-04-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Vad som är obegripligt är att hur massa upprepande personangrepp kan vara kränkande när det knappast finns några rena meningar utan dessa stereotypiska påhäng. Hur kan man bli kränkt av princip massa uppstaplade ord efter varandra som saknar substans handling i sin helhet?

Blir det automatisk ett brott att använda dessa stereotypiska begrepp, men det bryter inte mot lagen med mildare skonsam beskrivning och texten mister sin hårdvinklade provocerande karaktär?

Spelar du dum eller är du så naiv så du inte förstår att det handlar om "hårda ord" som riktas till personer som är offentliga på sina diverse sidor. Det näthat som förekommer tex. här på FB är lätt att ignorera då alla här har möjligheten att vara anonyma.
Robban sa också i programmet att det är okej att ha olika åsikter och att diskutera om detta på konstruktivt sätt.
Citera
2014-04-22, 23:06
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Jag vet att inte alla chaufförer är idioter som Alen, Killen i tråden och Anders Eklund. Men uppenbarligen så finns det månda lågpannor inom yrket eftersom många även efter att Alen blev uthängd hyllar hur han mobbar andra människor och tycker det är ok.

Nu tror jag inte evolutionen har gynnat denna man med fungerande spermieproduktion. Men om den har det så undrar jag hur han hade tagit om hans enga dotter blev behandlad på samma sätt på nätet.

Jag gissar på att han hade blivit ursinnig, men då är det ju hans heder. Inte den feta judinnans..

Trash--

Håller med dig.Att hylla en IQ-befriad idiot som inte kan uppföra sig varken online eller IRL bevisar ju att många i branschen är förstklassigt whitethrash."Ger man sig in i leken" Vilken jävla lek är det den där jävla shunnen snackar om egentligen.Han borde lära sig att uppföra sig den hårda vägen.Sen kan man ju fråga sig varför man slösar energi på att suga åt sig som en svamp om en lynchmobb med idioter vräker skit och personangrepp över en? Skaffa lite rockstjärneattityd för fan och be hela högen fara åt h-e.
Senast redigerad av withnoname 2014-04-22 kl. 23:12.
Citera
2014-04-22, 23:15
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Du som sitter på "sanningen" varför upplyser du oss inte?
Gå med i gruppen som visades i programmet, där får du alla svar.

Puss.
Citera
2014-04-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto

Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Tack för svaret!

Om staten skulle reglera yttrandefriheten mellan "individer", vad kallas den regleringen? Ordet censur är förbehållet förhållandet mellan staten och individen, ju...

Din rätt att yttra dig innebär inte någon annans skyldighet att publicera dina åsikter. Det innebär också att övriga människor inte har någon skyldighet att lyssna eller läsa det du säger eller skriver.
(FB) Trolljägarna TV3 Tisdagar 21:00

Nej då får man ha snudd på religiös status i förkunnandet, med typ åtföljande kyrkogångsplikt för övriga människor:

Citat:
Kyrkogångsplikt avsåg befolkningens skyldighet att närvara vid veckolig högmässa.[...]
Avskaffandet markerar därmed ett första steg mot religionsfrihet i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kyrkog%C3%A5ngsplikt

Och religionsfriheten innefattar:

Citat:
[...]
- att skriva, ge ut och sprida relevanta publikationer,[...]
[...]

Rättigheten att publicera på internet kan vara det första steget mot yttrandefrihet inte bara i Sverige.

Och möjligheten att bli hörd eller läst (means of expression) tycks dessutom kunna ses som en yttrandefrihets-"standard" :

Citat:
International, regional and national standards also recognize that freedom of speech, as the freedom of expression, includes any medium, be it orally, in written, in print, through the Internet or through art forms. This means that the protection of freedom of speech as a right includes not only the content, but also the means of expression.[7]
[7]Andrew Puddephatt, Freedom of Expression, The essentials of Human Rights, Hodder Arnold, 2005, pg.128
http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_speech

Jag har friheten att ge ut en egen tidning, t ex ; men kan förståss inte kräva att övriga människor ska läsa den.

Vad ska man kalla min rättighet att hindra andra att skriva och få sin mening publicerad i min tidning? Dvs "fimpa dom som inte har där att göra", som Aschberg uttrycker det?

Citat:
Ursprungligen postat av Erleb

Yttrandefrihet är att den som ger ut en skrift har rättighet att själv bestämma vad som ska stå där, och "rättighet att fimpa dom som inte har där att göra - det är det som ÄR yttrande- och tryckfrihet" (Aschberg säger det där c:a 33:30 ff i S01E03).
(FB) Trolljägarna TV3 Tisdagar 21:00

Yttrande- och tryckfrihet? Really?

Graderad yttranderätt kanske? Ā la graderad rösträtt? :

Citat:
Graderad rösträtt är en form av rösträtt där alla röstberättigade inte har lika många röster eller där alla röster inte väger lika.
[...]Företag
I aktiebolag är rösträtten proportionell mot aktieinnehavet; de som äger fler aktier har därmed fler röster än andra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Graderad_r%C3%B6str%C3%A4tt

Det revolutionära med Internet är att det tillgodoser min yttrandefrihet (freedom of expression) på ett bekvämt sätt, och min tryckfrihet (means of expression) till lägre kostnad än ett eget tidningshus skulle kräva; och sen har övriga människor friheten och möjligheten att avstå på egen hand från att lyssna eller läsa det jag säger eller skriver --- om inte statens omvända reglerande hinner emellan oss på förhand :

Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Staten reglerar det hela omvänt (yttrande mellan individer) den skyddar din rätt till att inte bli kränkt av andras yttranden (förtal, hot m.m.).

..."nätväktarstaten" skyddar min och andras rätt att inte bli kränkta på förhand; men inskränker samtidigt min och andras frihet att se eller höra och bedöma kränkningar på egen hand.

Ska man kalla även detta statens omvända reglerande för yttrande-och tryckfrihet, i st f censur? ā la Aschberg ovan?

Eller: kan det verkliga skälet till statens omvända reglerande misstänkas vara detsamma som det verkliga skälet till censur (enligt följande beskrivning)?

Citat:
Ofta kan det verkliga skälet till censur misstänkas vara ett annat än det uppgivna. I sådana sammanhang kan exempelvis en maktgruppering hävda, att en viss skrift eller ett debattinlägg bryter mot formaliteter, odefinierad etikett, godtyckligt uppsatta umgängesregler, dunkel konvenans eller så kallad god ton. Allt i syfte att på vaga grunder kunna förringa såväl det skrivna som dess författare och därmed påstå sig äga rätt att tysta graverande kritik, som är besvärlig att bemöta.[4]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Censur

Ett svepskäl, som det heter.
http://sv.wiktionary.org/wiki/svepsk%C3%A4l

Kan det gå till som det gick till när Flashback Forum förbjöds i Sverige? :

Citat:
Flashback Forum förbjuds i Sverige: 2002
I december 2002 tvingades Flashback att stänga ned Flashback Forum och webbplatsen Popmart.se. Marknadsdomstolen hade beslutat att Flashback måste förhandsgranska allt innehåll på webbplatserna innan det publicerades. Flashback tilldelades även ett vite på 400 000 kronor ifall man bröt mot beslutet. Dessutom tvingades man senare att betala rättegångskostnader på över 200 000 kronor. Någon möjlighet att överklaga domen fanns inte heller.
[...]
Flashback var av åsikten att Popmart.se - liksom Flashback Forum - var en elektronisk anslagstavla, vilket de som åtalade Flashback höll med om. Däremot så ansåg dessa företag - och senare även Marknadsdomstolen - att man kan kräva förhandsgranskning av elektroniska anslagstavlor.
[...]För att summera det hela så åtalades Flashback på tre punkter.[...] C) För att man inte haft någon förhandsgranskning på en elektronisk anslagstavla (trots att inte lagen kräver detta).[...] Marknadsdomstolen tog inte hänsyn till lagen om elektroniska anslagstavlor. [..]En tjänst som direkt drabbades av beslutet var Flashback Forum. Ett diskussionsforum där alla inlägg måste förhandsgranskas är inte mycket till diskussion. Även om diskussionsforumet inte var det som åtalades, så var det i fokus under hela rättegången.
[...]
Flashback Forum tillbaka på nätet: 2003
Ett halvår efter nedstängningen så var Flashback Forum tillbaka på nätet. Att Marknadsdomstolen förbjudit verksamheten i Sverige hade man nu löst. Diskussionsforumet på Flashback ägdes numera av ett helt nytt företag med säte i London.[...]
http://www.flashback.se/flashbacks-historia
[...]

Citat:
Flashback International Inc
1461 First Avenue, New York, NY 10075-2201, USA

forts följer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem