2013-11-26, 13:55
Medlem
Golonkas avatar
Var ligger "rasismen" i riskanalysen? Vem har fördomar EGENTLIGEN?
Citera
2013-11-26, 14:08
Medlem
Stiftpennas avatar
Ni som bara gafflar om hur säkert Malmö är och vilka inskränkta rasistiska as föräldrarna är, skall vi inte ta och kolla till lite nu vilka som egentligen yttrar rasistiska åsikter?

Ingen har sagt att den oro som är kommen från föräldrarnas sida är baserad på oro för att en massa irakier, somalier, serber, jugoslaver, afghaner skall kasta sig över skolklassen som ett gäng vilda apor. Det är ingen som sagt det. Vad folk däremot sagt är att oron är befogad då staden är väldigt kriminellt belastad och att en övernattning hos elever som bor i exempelvis Rosengård inte är något att se framemot just på grund av stadsdelens väldigt usla (berättigat usla) rykte.

Så när ni kallar människor rasister för att man är rädd för att åka till Malmö så säger ni även indirekt att all kriminell belastning härrör till invandring i staden. Jag ville bara klargöra det. Så kan vi sluta debattera utifrån någon potentiell...vadhettenudetdärenormturvattnadeordet igen...just det, "rasism"? Tack på förhand.

PS
Ni har dock rätt. Invandrare är överrepresenterade med en definitiv majoritet i brottsstatistiken i Malmö. Det är inte rasistiskt sagt. Det är fakta. Samt vet ni vad? Det spelar ingen jävla roll. Slödder som slödder.

Dessutom så finns vissa människor som fortfarande använder ordet "rasism" som ett begrepp som inte är så urvattnat som vad det är. Så för oss är det en förbannad förolämpning att bli benämnda som "rasister". Kanske tål lite att tänka på, innan ni slänger ordet "rasist" i ansiktet på mig, någon annan eller kanske en människa, som en enkel bortförklaring, bara för att denne kanske inte vill skicka sina barn att övernatta i potentiellt väldigt dåliga delar av en kriminellt belastad stad.
Citera
2013-11-26, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tippu
Helt korrekt.
Undrar om reaktionerna hade varit detsamma om det bara bodde svenskar som ställde till med kaoz i Malmö?

Å andra sidan skulle det aldrig vara kaoz om det bara bodde svenskar i Malmö, så det där är en icke-fråga. Danmark gör rätt som vanligt.
Citera
2013-11-26, 14:32
Medlem
Nono.s avatar
Född, uppvuxen och bor i Malmö. Kommer flytta härifrån så fort som möjligt. Malmö är helvetet på jorden. Äcklig stad och man måste vara extremt dum i huvudet om man skickar hit sina barn frivilligt.

Tendensen är klart deprimerande.

Märkligt så flyttar alla PK-vänner från sitt älskade Malmö så fort de skaffar barn. Undrar varför?
Citera
2013-11-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Jag har en viss förståelse för föräldrarna, men jag tror att deras rädsla beror på överdrift. Det finns mycket problem i Malmö men att bli påhoppad eller rånad mitt på ljusa dagen händer mycket sällan.

Malmö är i dag så svårt segregerat att du omöjligt kan skicka skolungdomar med nordisk etnicitet till fel områden i Malmö. Gör du det blir de rånade och högst sannolikt misshandlade, såvida de inte är lika många som dem de möter.
Besöker man Malmö ska man föst kontakta turistbyrån eller polismyndigheten och be om uppgifter om vilka områden som tagits över och som man därför inte ska vistas i. Detta är lika självklart som att du som ensam vit inte vandrar omkring i Harlem NY.
Citera
2013-11-26, 14:54
Medlem
--Ras--al--Ghul--s avatar
Visst har föräldrarna all anledning att oroa sig för barnen. Men att Malmö skulle vara en "farligare" stad än Köpenhamn är rakt åt helvete. Jag är alltid lite orolig i magen varje gång jag är i Köpenhamn. Det är väl knappast Malmö som har Christiania som sin förort. Rosengård framstår som ett paradis i jämförelse FFS!

http://www.janberggren.se/christiania1.jpg
Senast redigerad av --Ras--al--Ghul-- 2013-11-26 kl. 14:56.
Citera
2013-11-26, 14:54
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananzo
Nej deras fördomar stämmer inte med verkligheten, rör du dig på Ramels Väg vid midnatt får du skylla dig själv om du blir rånad, annars är det lugnt mitt på dagen i resten av Malmö. Sedan på kvällen är det precis som i vilken stad i Europa som helst. Ta det från någon som bott där hela sitt liv.

Så å ena sidan är det falska påståenden, å andra sidan riskerar man lätt råka illa ut, men i så fall får man skylla sig själv? Nej, jag har rört mig i många städer i Europa där jag aldrig har behövt oroa mig för områden där man får "skylla sig själv" om man råkar illa ut. Det gäller t.ex. många finska städer, men jag har inte heller haft någon anledning att t.ex oroa mig för var jag rör mig i Prag, utan har helt fritt kunnat röra mig var jag vill nattetid.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här har du nog helt rätt. Därför blir statistiken lite missvisande. Om Muhammed, Ahmed och Abdullah rånar grannen, exempelvis lilla Xinjong, och hotar att döda honom om han anmäler dem; så kanske Xinjong tycker att det är bäst att inte anmäla eftersom han stöter på dem då och då på gatan.

Jag är själv uppväxt i ett av de värre problemområdena i Sverige, även om det inte alls var så illa då som idag. Visst stämmer det du skriver, speciellt när det gäller misshandel och annan skit mellan ungdomar. Sådant anmäls inte, eller når ens föräldrarnas öron. Även för vuxna finns problemet att man förmodligen är ekonomiskt tvingad att bo kvar om man anmäler någon, samtidigt som inte ens en fällande dom brukar ta bort våldsbrottslingarna från gatan nämnvärd tid p.g.a. löjeväckande straffsatser och förr eller senare lär man få påhälsning, om man inte redan har fått det inför rättegången.

Citat:
Ursprungligen postat av Netflash
Dessa föräldrar är idioter. Jag tycker synd om deras barn. Fan vad mesiga föräldrar. Vad ska hända? Ska barnen bli ihjälskjutna mitt på ljusa dan? Fan vad pinsamma föräldrar. Malmö är säkert en mycket trevlig stad. Jag har aldrig varit där men jag har hört att staden är vacker.

Jag förstår att du som svensk har svårt att förstå det som är främmande för dig, men i väldigt många andra länder är det vanligt att i högre grad prioritera sina barns säkerhet och framtid framför att kasta sig platt inför den styrande regimen och vara beredd att t.o.m. uppoffra sin egen avkomma enbart för att visa sig som ideologiskt rättrogen. Trots allt finns det inte värst mycket som lockar i Malmö, som är en mindre turiststad än Göteborg och Uppsala, samt rimligtvis har inte i något avseende samma dragning på turister som Stockholm. Om man nu ska ta risker, så är det väl rimligt att det åtminstone är för att vistas på ett ställe med visst historiskt eller kulturellt värde?
Citera
2013-11-26, 15:02
Medlem
HBOLLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Att danskar är ängsliga mesar visste vi ju redan, eller var det någonting nytt för er?

En fördom kan mycket väl grunda sig på fakta, det är fortfarande en fördom -- det är inte där problemet sitter.

Nuförtiden 2013 finns inga fördomar bara verklighet.
Citera
2013-11-26, 15:14
Medlem
Jaro Paros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Var ligger "rasismen" i riskanalysen? Vem har fördomar EGENTLIGEN?

Alltså det beror ju på var man tar sin fakta ifrån. Det är klart att om man väljer att ta in en vinklad bild, bra eller dålig så kan ju man få en skev uppfattning av staden.

Nu vet jag inte hur föräldrarna har gjort sin research. Men skulle det nu vara så att man t.ex lyssnande på något FB likande sida där man har en vinklad bild av problematiken i Malmö ja då blir det ju ett beslut kantat med fördomar.

Sen vet du ju ingenting om vilka föräldrar som finns i klassen eller vad dom baserade sina beslut på. Men det rimmar i enlighet med dina åsikter och därav ska du ta detta beslut till försvar utan ifrågasätta någonting.

Vad sa vi igen? Fördomar.. Ahh juste!
Citera
2013-11-26, 15:22
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Vilken överreaktion! En klassresa till Malmö är inte ett dugg farligare än till Lagos, Mogadishu, Bagdad eller Rios favelor ...

Jag har förvisso festat i ett av Rios favelor. Skillnaden är dock att en sådan helt ny upplevelse kan vara värd lite risker, medan att besöka en typisk nordisk skitförort sprängfylld med muslimer och allmänt några av jordens mest aggressiva och lågbegåvade folkgrupper knappast skiljer sig från alla de andra liknande förorter jag har besökt och t.o.m. bott i. Samt dessutom skulle jag inte likväl inte tillåta en 14-årig son/dotter besöka ens ett av Rios favelor.

Har man sett en av Sverige miljonprogramsförorter helt fyllda av vissa specifika folkgrupper, så har man mer eller mindre sett alla liknande förorter med exakt samma folkgrupper. Det Sverige skryter om som "mångfald" är egentligen extremt deprimerande enfald.
Senast redigerad av Europe 2013-11-26 kl. 15:30.
Citera
2013-11-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Ras--al--Ghul--
Visst har föräldrarna all anledning att oroa sig för barnen. Men att Malmö skulle vara en "farligare" stad än Köpenhamn är rakt åt helvete. Jag är alltid lite orolig i magen varje gång jag är i Köpenhamn. Det är väl knappast Malmö som har Christiania som sin förort. Rosengård framstår som ett paradis i jämförelse FFS!

http://www.janberggren.se/christiania1.jpg

Jeps. Malmö har betydligt högre brottslighet än Köpenhamn. Det kan du bara kolla statistiken för att få bekräftat. Skillnaden är markant. Till saken hör också att KBH är en storstad, vilket gör att man lättare kan undvika problemområden, medan Malmö är så litet att skiten är nära inpå i stora delar av staden. Att du tycker Staden är en "farlig förort" visar ju bara hur lite koll du har. Det finns helt klart områden i KBH jag inte skulle rekommendera några ljushåriga småglin från provinsen att drälla runt i kvällstid, men Christiania är inte direkt ett av dem. Dessutom är det väl rätt troligt att föräldrar från Odense har bättre koll på KBH än på Malmö och därmed har en mer nyanserad bild över var barnen får vara och inte vara. Är rätt övertygad om att de hade gått i taket om deras ungar skulle övernatta hos elever på en skola på Tingbjerg också, precis som de gör nu.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2013-11-26 kl. 15:38.
Citera
2013-11-26, 15:43
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Att danskar är ängsliga mesar visste vi ju redan, eller var det någonting nytt för er?

En fördom kan mycket väl grunda sig på fakta, det är fortfarande en fördom -- det är inte där problemet sitter.

Jupp, en fördom kan bygga på fakta, samt i regel är sådana fördomar fram tills man äger genomgripande sakkunskaper kring ett ämne fördelaktiga att använda sig av rent praktiskt (vilket så klart är anledningen till att människan under evolutionens gång har utvecklat förmågan till fördomar, eftersom det förmodligen har haft överlevnadsvärde). Dock utsätts fördomar för en massa förtal och svartmålning i Sverige, då de är ett hinder inför att bli troende. Tro bygger i regel aldrig på några som helst korrekt fakta, sannolikhet eller empiri, samt brukar ofta vara skadlig för individerna om de blir pålurade den av en yttre makt som inte har dessa individers bästa som prioritet, vilket just är fallet i Sverige med de trosdogmer som regimen vill banka in i befolkningen.

Däremot visste jag inte att danskar är ängsliga mesar - någon källa till det påståendet? Samt ängsliga inför vad? Uppenbarligen verkar de inte vara lika ängsliga ifråga om konflikter, ifråga om att gå emot konsensus, samt ifråga om att ifrågasätta påståenden från auktoriteter som svenskarna. Faktum är att jag kan inte komma på något annat folk som är ängsligare än svenskarna när det gäller de sakerna. I vilket fall vill jag minnas att svensk regimmedia och regimlojal media har utmålat danskarna som hemska nazister/rasister, samt jag misstänker att det förmodligen inte blir bättre - alternativt blir helt tyst - när Dansk Folkeparti lär ingå i regeringen 2015.
Senast redigerad av Europe 2013-11-26 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in