Citat:
Ursprungligen postat av
Konkelbear
Finns ju ändå värre än malmö, stockholm till exempel.
http://www.metro.se/nyheter/har-ar-det-farligast-och-lugnast-i-sverige/Objiao!18_1910-65/
Här är orterna och stadsdelarna där antalet anmälda fall ( per 100 000 invånare) av misshandel var störst respektive minst 2008:
Flest misshandel
1. Norrmalms stadsdel,
Stockholm
2. Göteborgs centrum
3. Malmö centrum
4. Maria stadsdel, Gamla stan i
Stockholm
5. Katarina-Sofia stadsdel i
Stockholm
6. Fagersta kommun
7. City,
Stockholm
8. Rinkeby,
Stockholm
9. Vantör,
Stockholm
10. Härnösand
Jag är inte en statistiker av rang, men gissar på att de många anmälda fallen av misshandel i Stockholms innerstad i stor utsträckning rör fyllebråk utanför krogar. Detta ursäktar naturligtvis inget, men kan ändå tyda på en annan typ av brott än den som förknippats med kanske framförallt Malmö.
Jag har bara spenderat någon vecka i Malmö och kan bara gå på mediebilden av staden, men känslan som skapats via tidningar är att skit kan hända vem som helst, mitt på ljusa dagen. Detta kan så klart vara en överdriven bild, men att föräldrar skulle vara oroliga för att skicka sina barn dit är inte så konstigt. Det rör sig trots allt om föräldrar till ungar i en nyfiken ålder, jag utgår ifrån att de hade "letat fel" på vilken stad de än skulle skicka sina barn. Med detta inte sagt att jag tycker att föräldrarna eller media ger en felaktigt dålig bild av Malmö, det verkar onekligen vara en stad med rätt risiga stadsdelar.