2017-05-11, 22:33
Moderator
rotadents avatar
Länge körde jag på billigt diskmedel från Lidl, vilket funkade bra. Köptes på trekilosflaska. Sen slutade de med det och då körde jag deras tabletter ett tag, men tyckte inte att de funkade lika bra så det blev vanliga Finish istället som jag brukar passa på att köpa när det är rabatt. Hade en period en bänkdiskare och där måste man dela tabletterna om man ska använda dem, där var det mycket smidigare med pulver. Nu har jag en maskin av vanlig storlek och då är tabletterna rätt smidiga. Diskar kanske varannan dag, i perioder varje dag. Tabletterna är säkert dyrare, men inte så att det stör.
Citera
2017-05-12, 00:45
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Tabletterna är säkert dyrare, men inte så att det stör.

Det är nog marginellt i så fall. Dessutom ser man nästan aldrig pulver nuförtiden. Ser egentligen inget skäl till varför man skulle börja tvätta med pulver igen...

Diskar väl en 4-5 gånger i veckan, varav ett par gånger på "kortprogram" á 35 minuter, men i 19 fall av 20 så blir allting rent med det programmet också, förutsatt att disken inte är överjävligt smutsig med halva portioner kvarlämnade. Skrapar av och sköljer oftast tallrikarna lite snabbt innan jag stoppar in dem i diskmaskinen.
Citera
2017-05-13, 11:41
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det är nog marginellt i så fall. Dessutom ser man nästan aldrig pulver nuförtiden. Ser egentligen inget skäl till varför man skulle börja tvätta med pulver igen...

Diskar väl en 4-5 gånger i veckan, varav ett par gånger på "kortprogram" á 35 minuter, men i 19 fall av 20 så blir allting rent med det programmet också, förutsatt att disken inte är överjävligt smutsig med halva portioner kvarlämnade. Skrapar av och sköljer oftast tallrikarna lite snabbt innan jag stoppar in dem i diskmaskinen.

Skillnaden beror ju också på hur snål man är med pulvret. Har man en bänkdiskare så känns väl halvdos pulver enklare än att dela tabletter. Men även det är marginellt.

Det är lite roligt med reklamen om att man inte behöver skölja eller göra något med disken innan man stoppar in den i maskinen. Det blir säkert rent ändå, men filter och grejer lär klägga igen på maskinen om man låter disken gå med matrester och allt. Känns mest onödigt.
Citera
2017-05-13, 15:37
Medlem
Citat:
Skillnaden beror ju också på hur snål man är med pulvret. Har man en bänkdiskare så känns väl halvdos pulver enklare än att dela tabletter. Men även det är marginellt.

Det är lite roligt med reklamen om att man inte behöver skölja eller göra något med disken innan man stoppar in den i maskinen. Det blir säkert rent ändå, men filter och grejer lär klägga igen på maskinen om man låter disken gå med matrester och allt. Känns mest onödigt.

Jag sköljer aldrig disken innan. Blir alltid rent ändå. Diskmaskinen är 10 år gammal och har aldrig krånglat.
Citera
2017-05-14, 07:19
Medlem
Varför finns det ingen flytande maskindiskmedel? Flytande tvättmedel är numera vanligare än pulver så varför finns inte en enda maskindiskmedel i flytande form?
Citera
2017-05-14, 08:11
Medlem
För att tabletter är svåra att överdosera och på så vis inte lösa upp helt.
De är starkt reaktiva med vatten.
Citera
2017-05-14, 19:30
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Jag har eldorado-pulver i en stor plastburk med lock, förpackningen måste vara tät annars tar pulvret upp fukt från luften och stelnar.

Pulvret doserar jag med ett kaffemått, brukar väl använda ½ mått om jag orkat skölja disken innan, 1½ mått om det är "härdade" matrester kvar.

Knepet är att slänga pulvret i maskinen, inte i facket, på så sätt slipper man pulverrester både i facket och på disken. Brukar göra likadant med ev spolglans, en squirt rakt över disken.
Spolglans behövs bara när man diskar glas, porslin eller blank metall.

Använd alltid snabbprogrammet, allt annat är bara skit.
Intensiv-programmet förbrukar onödigt mycket el och övriga program (normal, eco, glas m.fl.) snålar med - eller använder - fesljummet vatten.

En enkilosförpackning räcker räcker väl i 3-4 år skulle jag tro, jag diskar nog 2-3 gånger i veckan.

Allting jag gör utvecklar jag till en konstform, även diskning.
Tablettdiskmedel är dekadent, vulgärt och spirituellt otillfredsställande.
Citera
2017-05-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det finns tabletter som går att dela finish nånting heter dom, brukar vara en av dom billigaste sorterna.
Det blev Finish pulver. Halva priset per diskning enligt priset på hyllkanten, men det beror så klart på hur mycket pulver man använder, och om man hade använt hela eller halva tabletter.
Men pulvret verkar fungera bra. Än så länge ser jag inga rester av pulver i facket, och disken blir ren, även en sax som legat i spilld fritösolja och gottat sig... Trots att det är 29 minuters programmet. Helt ok så här långt.

Citat:
Står tydligt i manualen till min bänkdiskmaskin. Disken ska inte sköljas. "stora" partiklar ska plockas bort, men riktigt var gränsen för stort och smått går, framgår inte.

Om jag förstått det rätt är det rent av på andra hållet. Matresterna, eller snarare fettet från dem, ska bidra med smörjning för att maskinen ska fungera på bästa sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför finns det ingen flytande maskindiskmedel? Flytande tvättmedel är numera vanligare än pulver så varför finns inte en enda maskindiskmedel i flytande form?
Det gör det. Nå, flytande och flytande. Det stod en flaska finish gel på Maxi när jag var igång och handlade, de hade även ett par olika sorters pulver, så det blev pulver till mig.

Citat:
Ursprungligen postat av ConsafesDeBar
Brukar göra likadant med ev spolglans, en squirt rakt över disken.
Spolglans behövs bara när man diskar glas, porslin eller blank metall.
Låter som kraftig överdosering av spolglans. Nu är min maskin rätt liten, men jag doserade av nyfikenhet en matsked i påfyllningsfacket, och har diskat 5 maskiner sedan dess, utan att det har tagit slut. Räknar iskallt med att det snart är dags för påfyllning, och då fyller jag nog facket, men rent spontant låter en "squirt" som väldigt mycket, och eventuellt som om det doseras vid fel tidpunkt.
Citera
2017-05-16, 21:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Om jag förstått det rätt är det rent av på andra hållet. Matresterna, eller snarare fettet från dem, ska bidra med smörjning för att maskinen ska fungera på bästa sätt.
Aldrig sett någon konkret information om det så jag ser det som en myt, diskuterats i en annan tråd och fanns inga tecken på att fett skulle få diskmaskiner att hålla längre.

Citat:
Låter som kraftig överdosering av spolglans. Nu är min maskin rätt liten, men jag doserade av nyfikenhet en matsked i påfyllningsfacket, och har diskat 5 maskiner sedan dess, utan att det har tagit slut. Räknar iskallt med att det snart är dags för påfyllning, och då fyller jag nog facket, men rent spontant låter en "squirt" som väldigt mycket, och eventuellt som om det doseras vid fel tidpunkt.
yes platinum, det blåa är spolglans och förmodligen doserat för normalstora diskmaskiner så en liten skulle behöva ännu mindre.
https://i.ytimg.com/vi/bkpQ2D5qbXU/maxresdefault.jpg

Citat:
Står tydligt i manualen till min bänkdiskmaskin. Disken ska inte sköljas. "stora" partiklar ska plockas bort, men riktigt var gränsen för stort och smått går, framgår inte.
Beror nog på vad det är, risgrynsgröt till exempel måste sköljas rent för torkar det fast så sitter det rejält medans ärtsoppa är mindre känsligt men generellt så räcker det nog att skrapa av tallriken lite lätt med en kniv.
Citera
2017-05-16, 23:09
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Matresterna, eller snarare fettet från dem, ska bidra med smörjning för att maskinen ska fungera på bästa sätt.

På vilket sätt menar du att kvarlämnade matrester skulle smörja diskmaskinen? Letar sig rapsoljan och smöret från stekningen sig in i diskmaskinens mekanik? Vad händer när ättika och vinäger letar sig in samma väg?

Nej, din hemmasnickrade smörjningsteori tror jag inte ett smack på.
Citera
2017-05-17, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Nej, din hemmasnickrade smörjningsteori tror jag inte ett smack på.
Fast nu var det då inte min hemmasnickrade teori. Huruvida du sen tror på det eller inte, skiter jag högaktningsfullt i, eftersom det är din rättighet att tro, tycka, och tänka ungefär precis vad fan du vill. Men sådan är den information jag har fått.

Om du däremot låter bli att vara så förbannat nedlåtande så framstår du kanske inte som en maktfullkomlig skitstövel som använder moderatorsskölden för att hävda sig... Bara en tanke så där, något du kanske ska ta och fundera på.

Citat:
Aldrig sett någon konkret information om det så jag ser det som en myt, diskuterats i en annan tråd och fanns inga tecken på att fett skulle få diskmaskiner att hålla längre.
Rimligt. Jag har ingen aning, jag inser att servicetekniker som sköter industrimaskiner inte på något sätt är en auktoritet i frågan. Dels är det få rörliga delar i de maskinerna, och dels har han inte speciellt mycket med konstruktion och teori bakom det hela att göra.

Citat:
Beror nog på vad det är, risgrynsgröt till exempel måste sköljas rent för torkar det fast så sitter det rejält medans ärtsoppa är mindre känsligt men generellt så räcker det nog att skrapa av tallriken lite lätt med en kniv.
Just risgrynsgröt äter jag rätt regelbundet, och har hitintills inte gjort mer än ställt in och väntat tills maskinen är full... 3-4 dagar på sin höjd. Det torde ha torkat, men har blivit rent.
Senast redigerad av -=Mr_B=- 2017-05-17 kl. 01:17.
Citera
2017-05-17, 06:34
Medlem
SuraStinas avatar
När jag var nyinflyttad i min första lägenhet med diskmaskin och disktabletterna tog slut sprutade jag i flytande Yes i tablettluckan och körde programmet. Det skulle jag inte ha gjort.... Det löddrade ut över hela golvet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in