Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Det finns tabletter som går att dela finish nånting heter dom, brukar vara en av dom billigaste sorterna.
Det blev Finish pulver. Halva priset per diskning enligt priset på hyllkanten, men det beror så klart på hur mycket pulver man använder, och om man hade använt hela eller halva tabletter.
Men pulvret verkar fungera bra. Än så länge ser jag inga rester av pulver i facket, och disken blir ren, även en sax som legat i spilld fritösolja och gottat sig... Trots att det är 29 minuters programmet. Helt ok så här långt.
Citat:
Ursprungligen postat av
rotadent
Det är lite roligt med reklamen om att man inte behöver skölja eller göra något med disken innan man stoppar in den i maskinen. Det blir säkert rent ändå, men filter och grejer lär klägga igen på maskinen om man låter disken gå med matrester och allt. Känns mest onödigt.
Står tydligt i manualen till min bänkdiskmaskin. Disken ska inte sköljas. "stora" partiklar ska plockas bort, men riktigt var gränsen för stort och smått går, framgår inte.
Om jag förstått det rätt är det rent av på andra hållet. Matresterna, eller snarare fettet från dem, ska bidra med smörjning för att maskinen ska fungera på bästa sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carma
Varför finns det ingen flytande maskindiskmedel? Flytande tvättmedel är numera vanligare än pulver så varför finns inte en enda maskindiskmedel i flytande form?
Det gör det. Nå, flytande och flytande. Det stod en flaska finish gel på Maxi när jag var igång och handlade, de hade även ett par olika sorters pulver, så det blev pulver till mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ConsafesDeBar
Brukar göra likadant med ev spolglans, en squirt rakt över disken.
Spolglans behövs bara när man diskar glas, porslin eller blank metall.
Låter som kraftig överdosering av spolglans. Nu är min maskin rätt liten, men jag doserade av nyfikenhet en matsked i påfyllningsfacket, och har diskat 5 maskiner sedan dess, utan att det har tagit slut. Räknar iskallt med att det snart är dags för påfyllning, och då fyller jag nog facket, men rent spontant låter en "squirt" som väldigt mycket, och eventuellt som om det doseras vid fel tidpunkt.