Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-14, 04:50
  #1
Medlem
1970-01-01s avatar
För några dagar sedan så tog mitt pulver till diskmaskinen slut, räckte i lite över ett år.
Så då går jag till affären och ska köpa nytt, men det fanns inte att få tag på.

Så jag åker förbi:
Den stora COOP, ICA, Willys och ÖoB. Fanns inte att få tag på längre.
För dom sålde bara tabletter allihopa. (Förutom något eget skitmärke som ICA sålde, som man inte vill ha)

Tillslut (En mindre coop butik) så hittade jag mitt pulver som jag gillar:
"Power Pulver - Finish" Antagligen det sista exemplaret som kommer säljas i den butiken.

Tror att om jag ser det i en annan butik så kommer jag köpa det "bara för att bunkra upp"
__________________
Senast redigerad av 1970-01-01 2013-11-14 kl. 04:52.
Citera
2013-11-14, 05:08
  #2
Medlem
Napis avatar
För att det är mycket lättare och smidigare än att hålla på med pulver.

Kontringsfråga, varför vill du inte använda tabletter?
Citera
2013-11-14, 05:09
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Jag föredrar tabletter eftersom det i regel alltid är en lagom dos för en full maskin. Mindre bök och stök helt enkelt och jag betalar gärna lite extra för bekvämligheten.
Citera
2013-11-14, 05:25
  #4
Medlem
1970-01-01s avatar
För att man doserar rätt med pulver, plus att tabletter är inte optimalt att diska med då dom upplöses olika på olika program (Korta långa). Kör man kort program så finns det rester utav tabletten kvar.

Var det inte i tv programmet Plus dom tog upp det här med att tabletterna är dubbelt så stora som dom behövde vara för att det skulle se bra ut försäljningsmässigt (För att sälja bättre)? Många delade på tabletterna för att det räckte som dos när dom frågade personer på stan.

Använder man pulver så är man därför också mer miljömedveten. (Har för mig dom tog upp det också att naturen får ta mkt mer stryk än den hade behövt gjort) Och det bara för att folk är lata och inte kan dosera rätt med pulver.

Och hur kan man ens tro på att spolglansen släpps ut just när det ska i slutet utav en diskning (När det behöver verka)? Nä för det är det redan bortspolat.

Jag skulle faktiskt vilja säga att det är kladdigare med tabletter då man måste ta bort plasten som varje tablett är inlindad i = Man måste hålla i tabletten med fingrarna. Varav om man kör pulver så tar man det med en sked ifrån en glasburk, dvs man rör aldrig medlet då. Och just pga plasten som måste tas bort så skulle jag vilja säga att det många gånger går fortare att fylla på med pulver.
__________________
Senast redigerad av 1970-01-01 2013-11-14 kl. 05:35.
Citera
2013-11-14, 05:36
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har använt både pulver och tabletter, tabletter är mitt primära val.
Inget strul med dosering, inga cementliknande rester i facket och mindre risk för överdosering.
Citera
2013-11-14, 05:41
  #6
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1970-01-01
För att man doserar rätt med pulver, plus att tabletter är inte optimalt att diska med då dom upplöses olika på olika program (Korta långa). Kör man kort program så finns det rester utav tabletten kvar.

Var det inte i tv programmet Plus dom tog upp det här med att tabletterna är dubbelt så stora som dom behövde vara för att det skulle se bra ut försäljningsmässigt (För att sälja bättre)? Många delade på tabletterna för att det räckte som dos när dom frågade personer på stan.

Använder man pulver så är man därför också mer miljömedveten. (Har för mig dom tog upp det också att naturen får ta mkt mer stryk än den hade behövt gjort) Och det bara för att folk är lata och inte kan dosera rätt med pulver.

Och hur kan man ens tro på att spolglansen släpps ut just när det ska i slutet utav en diskning (När det behöver verka)? Nä för det är det redan bortspolat.

Jag skulle faktiskt vilja säga att det är kladdigare med tabletter då man måste ta bort plasten som varje tablett är inlindad i = Man måste hålla i tabletten med fingrarna. Varav om man kör pulver så tar man det med en sked ifrån en glasburk, dvs man rör aldrig medlet då. Och just pga plasten som måste tas bort så skulle jag vilja säga att det många gånger går fortare att fylla på med pulver.

Du har några vettiga svar som jag inte var medveten om, miljösynpunkt mm.

Angående plasten kan jag avslöja att det var bra länge sedan iaf jag såg disktabletter med plast som inte är självupplösande.
Nu kanske det är vanligt på något/några märken, det vet jag inte. Jag köper nya tabletter nån gång vartannat år och mina senaste inköp har vart med självupplösande plast, kan tänka mig att det blir mycket kladdigt om man försöker pilla bort den
Citera
2013-11-14, 05:47
  #7
Medlem
1970-01-01s avatar
Eftersom pulvret jag har haft har räckt i över ett år så har jag själv inte köpt tabletter på väldigt länge, allt som allt har jag iof bara köpt tabletter 2 ggr i mitt liv.

Men mor kör med något lågprismärke i tablettform. Hälsar på där 1-2 ggr per år och då brukar jag gnälla på henne om dom där tabletterna som inte diskar rent och som lämnar rester utav tabletterna i glasen för att det ska gå snabbt och enkelt (Oftast snabbprogram hur mkt jag än tjatar på henne, och dom är inlindade i plast som måste tas bort först)
__________________
Senast redigerad av 1970-01-01 2013-11-14 kl. 05:50.
Citera
2013-11-14, 06:03
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Angående plasten kan jag avslöja att det var bra länge sedan iaf jag såg disktabletter med plast som inte är självupplösande.
Bara sett yes ha det, finish powerball har det inte.
Citera
2013-11-14, 06:09
  #9
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Bara sett yes ha det, finish powerball har det inte.
Det är yes jag kör med nu, jag hade powerball innan som hade självupplösande plast, den var dock inte lika bra som yes och löste ibland inte upp helt, kanske därför de slutat med det, eller så va det bara på prov.
Citera
2013-11-14, 06:20
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
jag hade powerball innan som hade självupplösande plast
Den jag köper har inte upplösande plast.
Citat:
den var dock inte lika bra som yes och löste ibland inte upp helt,
Tycker yes är sämre, mer pulverrester kvar i maskinen och har aldrig problem med dålig upplösning.
Citera
2013-11-14, 06:35
  #11
Moderator
v50s avatar
Jag använder pulver och tycker det är passar mig bäst, har en bänkdiskmaskin och då bli tabletter för stora för att användas så då måste man banka sönder den i små molekyler eller försöka dela på den för att få en rimlig mängd till maskinen vilket inte är så enkelt alla gånger. Vissa tabletter kanske är anpassade för att delas men de jag använt var det inte (det är i och för sig många år sedan sist jag använde tabletter så det kan ha ändrats).

Man får nog gå och titta om det finns att köpa längre det var ett tag sedan jag handlade pulver sist så det kanske har utgått som TS skriver.
__________________
Senast redigerad av v50 2013-11-14 kl. 07:04.
Citera
2013-11-14, 07:44
  #12
Medlem
Så här funkar det mina vänner.
Lidl av alla ställen har ett märke som heter wo5 som är helt klockrent, är en tablett med Allt man behöver i så som salt. Och spolglans osv.
Den tabletten är helt perfekt att dela på mitten även om man kör ett normalt program, kör man ett kastrull program på runt 60grader så kör en hel.
Snabbprogram kör så klart också halv tablett.
Spar pengar och med ett bra resultat
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback