Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-05-17, 06:47
  #61
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
På vilket sätt menar du att kvarlämnade matrester skulle smörja diskmaskinen? Letar sig rapsoljan och smöret från stekningen sig in i diskmaskinens mekanik? Vad händer när ättika och vinäger letar sig in samma väg?

Nej, din hemmasnickrade smörjningsteori tror jag inte ett smack på.
Vattenpumpen, tätning/lager påstås hålla längre om lite fett eller olja smörjer, jag funderar på om det är en kvarleva från typ 50-talet när utveckling av olika material inte hade kommit så långt.-

Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Just risgrynsgröt äter jag rätt regelbundet, och har hitintills inte gjort mer än ställt in och väntat tills maskinen är full... 3-4 dagar på sin höjd. Det torde ha torkat, men har blivit rent.
Jag kan stoppa in nästan vad som helst, intorkad kattmat, ketchup, bruna bönor...inga problem men risgrynsgröt, blir inte rent trots att jag ofta använder ett program som tar över 1 timme med hett vattens
Citera
2017-05-17, 12:40
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag kan stoppa in nästan vad som helst, intorkad kattmat, ketchup, bruna bönor...inga problem men risgrynsgröt, blir inte rent trots att jag ofta använder ett program som tar över 1 timme med hett vattens
Skumt. Jag ska hålla ögonen på det, men än så länge har det fungerat här. Risgrynsgröt borde ju vara samma skit oavsett var man köper det, kan jag ju tycka. Felix, eller ICA's brukar ligga i min kyl, så det är ju vad som hamnar på tallrikarna. Jag har som sagt inte hunnit med mer än 5 diskningar än så länge. Hitintills bara kört snabb-programmet på 45 grader och 29 minuter., och allt har blivit rent. Men jag har insett att jag behöver köpa mer diskmaskinsvänliga skålar, och tallrikar. Det är ju löjligt att maskinen är full med 2 skålar, 1 tallrik, och två glas... Får hitta mer "normala" djupa tallrikar i stället för skålarna så de passar i ställen bättre. Så nu undrar jag lite om det påverkar så mycket. Jag har ju doserat lite medel redan från början, men mer disk, mer medel verkar ju hyfsat logiskt.

Jaja. Hålla ögonen på gröttallrikar. Bra tips, tack.
Citera
2017-05-17, 21:19
  #63
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Jag har ju doserat lite medel redan från början, men mer disk, mer medel verkar ju hyfsat logiskt.
Vattenmängden är densamma så tror inte det spelar så stor roll.
Citera
2017-05-17, 23:09
  #64
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Fast nu var det då inte min hemmasnickrade teori. Huruvida du sen tror på det eller inte, skiter jag högaktningsfullt i, eftersom det är din rättighet att tro, tycka, och tänka ungefär precis vad fan du vill. Men sådan är den information jag har fått.

Om du däremot låter bli att vara så förbannat nedlåtande så framstår du kanske inte som en maktfullkomlig skitstövel som använder moderatorsskölden för att hävda sig... Bara en tanke så där, något du kanske ska ta och fundera på.

Var du får dina teorier ifrån har jag ingen aning, men jag gissar på konspirationsforumet. Du svarade inte på hur själva smörjningen skulle gå till, eller om alla sorters vätskor sugs in i diskmaskinens mekanik (kanske finns det någon okänd fettseparator inbyggd som filtrerar fram rester av smör, matolja och diverse andra fetter för intern smörjning?), vilket är en ledande detalj till att jag är så skeptisk till din hörsägen.

De här renhållningstabletterna som man köper separat á 1 eller 2 st och som rekommenderas av diskmaskinstillverkarna borde väl snarast motarbeta teorin du framför eftersom de, om några, lär rensa bort fetterna helt ur maskinen eftersom de används på högsta temperaturen och längsta programmet för bästa effekt?

Nedlåtande tycker jag inte att jag är, du kommer med ett mycket märkligt påstående som du heller inte backar upp på nåt sätt och jag ifrågasätter det. Sen om jag är moderator eller medlem har inte ett skit med saken att göra.
Citera
2017-05-17, 23:58
  #65
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag föredrar tabletter eftersom det i regel alltid är en lagom dos för en full maskin. Mindre bök och stök helt enkelt och jag betalar gärna lite extra för bekvämligheten.
Snarare att du inte klarar att räkna ut doseringen.
Citera
2017-05-18, 00:07
  #66
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Snarare att du inte klarar att räkna ut doseringen.

Orka räkna. Använder själv "Finish Powertabs", eller vad de heter. (Verkar heta olika varje gång, en blå-vit tablett med en röd prick). Rekommenderas av maskintillverkaren. Ett 110-pack på Willys kostar typ 99:- vilket innebär under en krona per disk. Kör en maskin om dagen, ett paket räcker mer än tre månader. Disken blir skinande ren!

-Under en spänn om dagen, hur orkar man då med pulver? (Förresten verkar pulver kosta mer per disk idag, om man får tro jämförpriset.) Pulver bara spiller!
Citera
2017-05-18, 00:09
  #67
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Orka räkna. Använder själv "Finish Powertabs", eller vad de heter. (Verkar heta olika varje gång, en blå-vit tablett med en röd prick). Rekommenderas av maskintillverkaren. Ett 110-pack på Willys kostar typ 99:- vilket innebär under en krona per disk. Kör en maskin om dagen, ett paket räcker mer än tre månader. Disken blir skinande ren!

-Under en spänn om dagen, hur orkar man då med pulver? (Förresten verkar pulver kosta mer per disk idag, om man får tro jämförpriset.) Pulver bara spiller!
QED.
Citera
2017-05-18, 13:35
  #68
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Snarare att du inte klarar att räkna ut doseringen.
Jag har inte en aning om jag kan eller inte, jag har alltid köpt tabletter sedan slutet på 80-talet. Men snyggt försök till personangrepp, det går jag ge dig.
Citera
2017-05-21, 11:13
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Snarare att du inte klarar att räkna ut doseringen.
Normalt sett väntar man ju med att sätta på diskmaskinen tills den är full, och då behöver man inte tänka på att dosera utifrån mängden disk. Oftast är väl disken lika nedsmutsad varje gång man behöver sätta på den dessutom, därför finns ingen anledning att behöva dosera. Enda gången jag använder diskmaskinspulver är på jobbet, där vi bara fyller översta korgen med garanterat fettfri disk.

Att kunna variera doseringen av tvättmedel t ex, är ju en annan femma.
Citera
2017-05-21, 11:27
  #70
Medlem
FarangDingDongs avatar
Varför krångla till det i onödan? Jag har alltid kört vanligt tvättmaskinspulver i diskmaskinen. Funkar utmärkt. Bli också färre paket som står och skräpar.
Citera
2017-05-27, 01:41
  #71
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Normalt sett väntar man ju med att sätta på diskmaskinen tills den är full, och då behöver man inte tänka på att dosera utifrån mängden disk. Oftast är väl disken lika nedsmutsad varje gång man behöver sätta på den dessutom, därför finns ingen anledning att behöva dosera. Enda gången jag använder diskmaskinspulver är på jobbet, där vi bara fyller översta korgen med garanterat fettfri disk.

Att kunna variera doseringen av tvättmedel t ex, är ju en annan femma.
QED.
Citera
2017-05-27, 01:43
  #72
Medlem
gersmans avatar
QED betyder quod erat demonstrandum. Vilket Skulle Bevisas.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback