• 7
  • 8
2024-06-17, 08:20
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Snubben i länken har en hel del vettigheter men detta med varmvatten till diskmaskiner gäller inte här i Sverige för här värmer maskinen upp vattnet med sitt element.
https://www.youtube.com/watch?v=0Kp3bjm55xw

Korrekt. Han nämner i den första videon att det där med varmvatten bara gäller i Nordamerika. Det är lite otydligt i den andra videon.
Citera
2024-06-17, 08:26
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Dom har många funktioner dom här tabletterna. Dels ska dom inte lösas upp direkt utan efter en stund. Sedan är det olika lager i dom. Så olika medel ska attackera disken i olika scenarior =). De är även blandade med salt. Som jag förstår det skall du själv dosera salt om du kör pulver.

De ska läggas i diskmedelsfacket, då löses de upp vid rätt tid. Men det här med olika "lager", det funkar inte, allt löses upp samtidigt. Det enda syftet med detta, förutom att det ser lite hitech ut, är möjligen att vissa kemikalier inte kan förvaras tillsammans utan måste hållas åtskilda fram till det att dags att diska.

Ja, salt kan behövas om man har hårt vatten. Killen som installerade min maskin sa att det inte behövs här då vi har mjukt vatten så jag har inte satt mig in det mer.
Citera
2024-06-17, 08:34
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
De ska läggas i diskmedelsfacket, då löses de upp vid rätt tid. Men det här med olika "lager", det funkar inte, allt löses upp samtidigt. Det enda syftet med detta, förutom att det ser lite hitech ut, är möjligen att vissa kemikalier inte kan förvaras tillsammans utan måste hållas åtskilda fram till det att dags att diska.

Ja, salt kan behövas om man har hårt vatten. Killen som installerade min maskin sa att det inte behövs här då vi har mjukt vatten så jag har inte satt mig in det mer.

Det säger du. Om du studerar en diskmaskintablett en gång till lite mer noggrant. Så kommer du du se att ena sidan har en "plasthinna". Bara så du vet och vad än tror så ska den läggas "mot" disken. Den löses upp först. Det är en annan typ av medel där som ska ta hand om grovdisken.

Testa det om du inte gjort det innan.

Vad en installatör säger är inte så mycket att hänga i granen säger min erfarenhet. Det är ungefär som att fråga någon tvsäljare på elbluffen om tekniska frågor.
Citera
2024-06-18, 12:53
Medlem
Citat:
Det säger du. Om du studerar en diskmaskintablett en gång till lite mer noggrant. Så kommer du du se att ena sidan har en "plasthinna". Bara så du vet och vad än tror så ska den läggas "mot" disken. Den löses upp först. Det är en annan typ av medel där som ska ta hand om grovdisken.

Testa det om du inte gjort det innan.

Vad en installatör säger är inte så mycket att hänga i granen säger min erfarenhet. Det är ungefär som att fråga någon tvsäljare på elbluffen om tekniska frågor.

Vår diskmaskin öppnar en lucka och tömmer ut hela tabletten, funkar i princip lika bra att bara kasta ner den i besticklådan. Facket har bara som syfte att fördröja när tabletten börjar lösas upp.

Men det kan ju skilja imellan olika maskiner.
Citera
2024-06-18, 13:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Vår diskmaskin öppnar en lucka och tömmer ut hela tabletten, funkar i princip lika bra att bara kasta ner den i besticklådan. Facket har bara som syfte att fördröja när tabletten börjar lösas upp.

snarare diskprogrammet skulle jag tro, kör jag snabbprogram så öppnas facket direkt men med längre program så sköljs disken först sen öppnas facket o rengöringen startar.
Citera
2024-06-18, 13:55
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
snarare diskprogrammet skulle jag tro, kör jag snabbprogram så öppnas facket direkt men med längre program så sköljs disken först sen öppnas facket o rengöringen startar.
de flesta (halv-)nya maskiner gör så för att kolla hur smutsig disken är, har jag läst.
tror som du, lite sipprar det väl ut när vattnet skvätter mot luckan, sen när maskinen "tycker" att det är dags så släpper den.

sidonot så behövs i princip bara salt i 5% av Sveriges diskmaskiner, 95% har vatten i kranarna som inte behöver salt, det kan dessutom förstöra maskinen. vi har mjukt vatten nästan överallt. salt behövs i hårt.

börjar man använda salt så måste man nästan fortsätta med det oavsett vad man har för vatten (enligt min upplevelse). vet inte varför dock.
samtidigt så börjar maskinen larma om saltet hela tiden, var tredje dag eller åtminstone en gång i veckan.
Citera
2024-06-18, 14:48
Medlem
isgetens avatar
Citat:

Ne luckfunktionen är rätt etablerad. Dom olika skikten löses upp vid olika temperaturer.
Citera
2024-06-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ne luckfunktionen är rätt etablerad. Dom olika skikten löses upp vid olika temperaturer.

Precis, vilket håll man lägger i tabletten kvittar...
Citera
2024-06-18, 17:29
Medlem
Kör med de bästa tabletterna då de alltid fixar disken utan problem. Körde ett tag med dubbla billigare tabletter eller en plus pulver men det blir ju inte billigare eller bättre. Pulver använder jag till att göra rent stekjärn, ej gjutjärn, genom att koka vatten och lite pulver efter användning och sedan får den stå så och svalna med allt i. Det får stå och småkoka under tiden jag äter. Allt fett och bränt lossnar. Kör faktiskt även med salt och sköljmedel i diskmaskinen så det blir dubbelt men bor ju i Skåne med hårt vatten.
Citera
2024-06-18, 18:30
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Precis, vilket håll man lägger i tabletten kvittar...

Nej. För det blir svalare mot väggen och värms upp fortare mot disken.

Sedan beror det på vilket fabrikat du har på tabletten. För en del spelar det ingen roll på andra brukar det stå tydligt hur de ska placeras.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in