2017-05-10, 04:06
Medlem
revodnebs avatar
Man brukar ju kunna köpa tabletterna för 99 kr/110 (Yes). Om man kör maskinen en gång om dagen i ett år så snackar vi ca: 365 kr på ett år.(1 krona/disk) Är det något att spara på? Säg att man köper pulver för 150 spänn annars? Det handlar om ett par/tre hundra spänn max, på ett år. Tror faktiskt inte det är där man ska leta efter de stora besparingarna.

Jag kör tabletter för att det är enkelt och inte speciellt dyrt, slipper fippla med pulver dessutom.

Som jämförelse kan vi ta snus. Jag gör numera mitt snus själv. En dosa om dagen, blir ju 56*365=20440 kr på ett år. En snussats kostar 229 kr och jag gör av med sex sådana per år, 1374kr.
20440-1374 kr= 19066 kr, där snackar vi besparing. Visst man kan köpa stockar och då blir det lite billigare, men ändå en rejäl besparing.

I fallet diskmaskinstabletter känns det lite som vi silar mygg och sväljer kameler om vi pratar i besparingstermer. Jag köper helt klart bänkdiskmaskins-argumentet, att den är mindre och behöver mindre diskmedel.
Citera
2017-05-10, 04:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Så här nästan 4 år senare har jag fått en bänkdiskmaskin, och av naturlig anledning är jag helt övertygad om att en maskin som knappt får in 6 tallrikar inte kan behöva lika mycket rengöringsmedel som en som tar 20,
Det finns tabletter som går att dela finish nånting heter dom, brukar vara en av dom billigaste sorterna.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag kör tabletter för att det är enkelt och inte speciellt dyrt, slipper fippla med pulver dessutom.
+1, orkar inte ens försöka räkna ut hur mycket dyrare det är med 100 tabletter per år vs pulver.
Citera
2017-05-10, 05:46
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det finns tabletter som går att dela finish nånting heter dom, brukar vara en av dom billigaste sorterna.

+1, orkar inte ens försöka räkna ut hur mycket dyrare det är med 100 tabletter per år vs pulver.
Enklare än så! Man kan dela alla tabletter utan problem. Det är faktiskt sällan jag ens har behövt att använda en hel och då har jag en stor diskmaskin hemma.
Citera
2017-05-10, 06:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
Enklare än så! Man kan dela alla tabletter utan problem.
Hur delar man yes powerdrops på ett enkelt sätt? yes platinum? finish powerball? finish powerball shine?
Citera
2017-05-10, 06:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tabletter, eftersom frun är dammalergiker och reagear på det fina damm som pulver avger.

Tvättmedel har vi flytande, av samma skäl.
Citera
2017-05-10, 11:31
Medlem
Megaforces avatar
Jag kör med pulver eftersom doseringen är för låg med en tablett och två tabletter får oftast inte plats i diskmedelsfacket. Kör man med ordinarie dosering så blir disken inte alltid rent samt att det blir stopp i avloppet.

Man skall komma ihåg att en stor del av tabletten består av avhärdningssalt som inte behövs i större delen av landet eftersom vattnet håller lågt pH. Använder man samma volym pulver som en tablett så får man i regel bättre diskresultat.

Miljömässigt är pulver därför bättre eftersom få diskmedelstillverkare använder grönt framställt avhärdningssalt (med havssalt som bas).
Senast redigerad av Megaforce 2017-05-10 kl. 11:34.
Citera
2017-05-10, 17:20
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Hur delar man yes powerdrops på ett enkelt sätt? yes platinum? finish powerball? finish powerball shine?
Har bara använt Finish Powerball och då bryter jag den helt enkelt på mitten.
Citera
2017-05-11, 05:59
Medlem
Kongruensbojds avatar
En kompis hade en liten diskmaskin, kanske hälften så stor som en av normalstorlek. Han körde med en tablett per disk. Det var tydligt att disken fick ett lager av diskmedel som inte sköljdes bort under diskning.

Har själv en liten, typiskt japansk diskmaskin som körs kanske två gånger per dag. Vi kör pulver för att lättare kunna dosera efter mängd och typ av disk.
Citera
2017-05-11, 12:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Har bara använt Finish Powerball och då bryter jag den helt enkelt på mitten.
Dom medlen jag nämner är pulver några med 1 eller 2 vätskor i en vattenlöslig förpackning.
Citera
2017-05-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag kör med pulver eftersom doseringen är för låg med en tablett och två tabletter får oftast inte plats i diskmedelsfacket. Kör man med ordinarie dosering så blir disken inte alltid rent samt att det blir stopp i avloppet.
Jag gör ungefär samma numera. Upplevde att doseringen i tabletterna inte riktigt räcker till och började ta två istället men det blir ju dyrt i längden.

Tar nu en tablett plus pulver. Har ett gammalt kaffemått som jag tar en skopa pulver med som jag delar mellan huvudfacket och direkt i maskin till fördisk/avsköljning. Förr blev det inte allt riktigt rent ibland men nu blir det alltid bra. Upplever också att diskmaskinen går lättare på något sätt så förmodligen har det även medfört att rensa upp i alla ledningar.
Citera
2017-05-11, 13:49
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Dom medlen jag nämner är pulver några med 1 eller 2 vätskor i en vattenlöslig förpackning.
Jasså. Den jag använder är en hård tablett med en färgad kärna i mitten. Alltså inte en vätska.
Citera
2017-05-11, 17:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jasså. Den jag använder är en hård tablett med en färgad kärna i mitten. Alltså inte en vätska.
En variant, finns tabletter som innehåller spolglans bla...säljs som bekvämlighetsgrej allt i ett men jag är inte särskilt imponerad av dessa, blir minst lika rent med billigare medel som finish.
https://renaissancechimpanzee.files....1584417491.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in