2014-06-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det gör det säkerligen, Israel har haft en lång tradition av samarbete med kurderna sedan PKKs bildande på 1960-talet.

Apropå det så anser jag härmed PKKs kamp vara överflödig, man strider för ett fritt Kurdistan, och det har man nu, ändå så fortsätter man att tjata med Turkiet om något obeboeligt bergsområde. MAn får vara glad för det man har, och pröva att göra livet drägligare utifrån det.

Bullshit. Det endast nu på senare år som Israel, kan möjligtvis ha någon kontakt med PKK, jag säger möjligtvis eftersom, som vanligt, finns det absolut ingen bevis. Eftersom Turkiet och Israel har på senare tid råkat i osämja med varandra, och Turkiet fortsätter stödja terroristerna i Hamas, kan Israel försökt göra detsamma genom att stödja PKK. Tidigare har PKK stridit i Libanon mot Israel, och man var nära allierad till Assad!! Dessutom var Israel och Turkiet allierade innan AKP tog över makten i Turkiet. Jag förstår inte hur folk kan tycka att en allians mellan PKK och Israel kan vara logiskt i sådana omständigheter.

Barzani och Israel, har haft kontakt med varandra väldigt länge, för detta finns det konkreta bevis, använd google.
Citera
2014-06-21, 14:32
Medlem
kato85s avatar
"It claimed, however, that Kenan Yıldızbakan, a PKK member that organized an assault on a naval base in 2010, had visited Israel a number of times, lending to suspicions of collusion."
http://www.jpost.com/Middle-East/Isr...ties-in-Turkey

http://www.youtube.com/watch?v=glTN6tNzz1g

Wikipedia ger ju nog med fog för mina påståenden om att man har relationer folkgrupperna emellan
http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli...dish_relations

Kurderna har mer gemensamt med Israelerna än vad många tror. Israelerna ser sitt eget folk hos kurderna, ett litet förtryckt folk som vill ha sitt egna land i ett annars arabdominerat landskap.

På frågan om varför judarna skulle stötta shiamuslimer, så är det så att det är bättre att göra några vänner istället för att bara ha fiender. Kurderna är den folkgrupp som visat sig minst hotfull mot Israelerna och USA.

"The enemy of my enemy is my friend."
Citera
2014-06-21, 14:50
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Då ni kristna har många namn, som syrianer, assyrier, kaldeer, så passar det utmärkt att kalla er kristna araber, eftersom ni är araber och är genetiskt lika araber, ni är båda semiter.

Första gången ordet "arab" dök upp var den i en assyrisk inskription från 853 f.Kr. där kung Shalmaneser III skriver om de assyriska styrkornas seger mot de unga furstarna från Aribil. Araber benämndes tidigare som "aribier" och var nomader som levde i norra arabiska öknen. Assyrierna skapade således ordet "araber" med definition på "ökenfolket" sydöst om dem. Dessa assyrier du väljer att benämna som araber har en rik historia och det skriker intellektuell härdsmälta från dig när du talar om assyrier som araber.

Byt ut det du skrev i sista meningen till "eftersom ni är turkar och är genetiskt lika turkar", avseende en syftning på kurder så inser du hur lågt det är att diskutera i dessa termer. Tråkigt att du även måste gå in i rasistiska termer för att försöka underminera en förföljd kristen minoritet. När du börjar skriva på ett respektfullt sätt kan jag tänka mig att bemöta dig.
Citera
2014-06-21, 21:57
Medlem
bernad_laws avatar
Att det ska vara så förbannat svårt att inte gå OT för er? Varningar utdelade. /Mod
Citera
2014-06-23, 17:41
Medlem
milanista22s avatar
http://edition.cnn.com/video/standar...ideo_referrer=

Barzani: "The time is here for the kurds"

Nu verkar det vara nära, självständigt kurdistan

Bji serok Barzani
Citera
2014-06-23, 21:33
Medlem
milanista22s avatar
Hela intervjun med CNN:

http://amanpour.blogs.cnn.com/2014/0...arebar_twitter

Iraqi Kurdish President Massoud Barzani gave his strongest-ever indication on Monday that his region would seek formal independence from the rest of Iraq.

“Iraq is obviously falling apart,” he told CNN's Christiane Amanpour in an exclusive interview. “And it’s obvious that the federal or central government has lost control over everything. Everything is collapsing – the army, the troops, the police.”

“We did not cause the collapse of Iraq. It is others who did. And we cannot remain hostages for the unknown,” he said through an interpreter.

“The time is here for the Kurdistan people to determine their future and the decision of the people is what we are going to uphold.”

Citera
2014-06-24, 01:21
Medlem
Janbanan74s avatar
Jaja, får väl önska er lycka till nu. Tycker faktist ni är värda en bit jord när man ser hur jäkla komplicerat infekterat regionen är i den delen av världen....
Citera
2014-06-24, 01:25
Medlem
Shiet trodde det skulle bli mer liv i tråden? Kommer man se kurdiska flaggor imorgon? Eller antar väl att skolan i områderna är så dåliga att invandrar kidsen inte har fattat vad som hänt. Fast ni har ju whinat om det är i 100 år så lite liv tycker jag ni borde föra. Inge illa menat, kurder visar alltid på lite vett i en väldigt vettlös region.
Citera
2014-06-24, 03:30
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Du jämför päron med äpplen. Sveriges agerande under WW2 var utan tvekan fegt, men det visade sig vara väldigt smart. Din jämförelse med Sveriges agerande 1939-45 och KRG:s idag är helt skilda. För Sveriges del var både Norge, Finland och Danmark goda grannar som man hade bra förbindelser med. Vilka förbindelser har KRG? Idag har KRG "inga vänner, förutom bergen", som man brukar säga. KRG riskerar att hamna i en stor konflikt med araberna, Syrien eller Irak om de handlar på detta sätt, d.v.s. sätta sig under kontroll av städer som de har för avsikt att införliva i en självständig stat.

Nej, jag jämför inte päron med äpplen. Jag visade bara hur dumt det är att blanda sig i en konflikt, när ens egen framtid är oviss. Sen förstår jag inte din bitterhet över att den KURDDOMINARDE staden Kirkuk är under kurdernas kontroll. Det är löjligt hur du försöker övertyga kurder att det agerar fel. Det är nu eller aldrig, alla kurder är eniga om att det vore kurdernas största misstag i historien att återlämna Kirkuk. Du vet mycket väl varför. Att påstå att kurderna i princip skjuter sig själva i foten, är ett efterblivet resonemang. Fortsätt påstå det Zuparn, det lär höja din trovärdighet i debatten.

Citat:
Du behöver inte bli arg när jag påpekar att KRG:s agerande kan vara destruktivt, jag uttrycker min åsikt och anser att jag har ett gott stöd för det jag skriver. Det är inte hållbart att reta upp Syrien, Irak, Iran och Turkiet i en region där våld blivit vardag och där vapen finns i varje hem. Jag säger detta, för att jag unnar kurderna säkerhet och fred. När konflikterna sedan uppstår kommer det jag och du talar om just nu vara orsaken till dem.

KRGs övertagande av Kirkuk stärker kurdernas ställning i regionen. Nu har de ännu mer ”godis” att sukta med. Och nej, sluta dra skitsnacket om att du ”unnar kurderna säkerhet”, kurderna har inte sett något av denna denna ”säkerhet” sedan den konstgjorda staten Irak bildades för knapp 100 år sedan.

Citat:
Vad jag pekar ut som fegt är egentligen relativt ointressant. Vad jag moraliserar är också ointressant. Det är vad irakierna pekar ut som fegt och omoraliskt som är viktigt. Det är de som är era grannar, inte jag. Ja, jag anser att Kirkuk ska återlämnas utan våld, för att den sedan oberoende av militära påtryckningar antingen ska ingå i Irak eller i KRG, genom artikel 140. Då har KRG stöd för sin kontroll av Kirkuk.

Trodde du på det där själv ens när du skrev det .Kurderna har bett om att få genomföra ”artikel 140” i 10 år nu, utan resultat! Meningen med att ta kontroll över Kirkuk (förutom att skydda befolkningen), var att få möjlighet att genomföra just ”artikel 140”. Och med tanke på att kurder redan är majoritet i Kirkuk, vet både du och jag vad folket kommer rösta på när ett referendum hålls. Kommer du då att stödja att Kirkuk ingår i KRG? (låt mig tvivla)

Citat:
Din fråga är helt irrelevant. Fakta just nu är att KRG inte är i krig med den irakiska armén, utan staden har blivit övertagen när den irakiska armén varit i krig mot en terroristorganisation. Se hur det ser ut mellan Syrien och Israel. Israel ockuperade Golan Höjderna 1967 och annekterade denna år 1981. Det finns inte en enda stat i världen som erkänner Israels annektering, inte ens USA. Fråga dig vad världen hade ansett om en eventuell annektering av oljerika Kirkuk, en annektering som kommit till utan att ett krig ens bekämpats mellan Irak och KRG. Ingen i världen hade erkänt er som stat och ni hade inte kunnat inleda diplomatiska relationer mellan länder. Turkiet, Iran, Syrien och Irak hade kunnat sätta in embargo mot er till följd av detta ohållbara handlande. Ni tjänar inget på att göra era grannar sura, för de kommer att hämnas, tyvärr.

Och du har mage att tala om ”hederlighet i debatten”, och ”päron och äpplen”. Att du ens jämför Kirkuk med Golanhöjderna visar hur intellektuellt ”hederlig” du är. Tror inte att jag behöver skriva mer här…

Har du förresten någon aning om hur många länder som REDAN öppnat Konsulat i KRG? De har lyckats skriva ett 50-årigt Oljekontrakt med sin värsta fiende (Turkiet), och håller att avsluta ett likadant kontrakt med Iran. Så nog har KRG kapacitet att ”inleda diplomatiska relationer”.

Citat:
Det är tråkigt att du vill bedriva samma politik som den ditt folk kämpat mot i åratal, fast på assyrierna, enbart för att jag på ett forum i Flashback skrivit att jag är kritisk till KRG:s agerande under denna kris. Snacka om inte kunna vara konsekvent i sina åsikter och istället bygga de på känslor utifrån vad andra skriver på ett forum. Barnmentalitet.

Du inser alltså själv hur dumt ditt eget resonemang låter. Så fort ni ”assyrier” hädanefter börjar snacka om nineveslätten, ska jag dra ditt eget resonemang emot er. Kurder har återigen lyckats hjälpa din folkgrupp, och hindrat Irak från att tömmas helt på kristna. Och på följande vis valde ni att tacka dem:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...24377523_o.jpg

Ni väljer att kalla det för ”ockupation”, fastän befolkningen på Nineveslätten själva bett om Peshmergas hjälp. Så när du talar om ”hederlighet” osv, vet jag trots allt vem jag har att göra med…

Citat:
Jo, kurderna är redan inblandade i kriget. ISIS kidnappar och avrättar kurder på löpande band, för att de är kufar, d.v.s. otrogna sunnimuslimer. Det ser vi dagligen i både Syrien och Irak. Det har flytt över 700 000 assyrier från Irak sedan invasionen 2003. Det beror på att man inte haft resurser till att bedriva krigföring, likt kurderna. Assyrierna till skillnad från kurderna är få. De har ingen olja och inte heller en armé på över 200 000 soldater. Du jämför än en gång päron med äpplen.

”Glömde” du vad jag skrev, Maliki ERBJUDER alla vapen! Dessutom består Iraks armé av fler än 200 000 soldater. Nu väntar jag på att Hujådå ska uppmana ”assyrier” att åka ner för att delta i konflikten på Malikis sida.

Citat:
Jag skriver inte att KRG ska gå in militärt för att möta ISIS, t.ex. ta över Mosul. Jag talar mer om att de ska visa ett stöd för deras centralregering och inte sätta upp vit flagg för en motståndare som även kan terrorisera den egna befolkningen och som gör det på andra sidan gränsen. KRG har vidare knappast hjälpt YPG eller stött befolkningen i al-Hassake humanitärt i den utsträckning de haft kapacitet till. Man har t.o.m. tvekat på att ta emot kurdiska flyktingar. Ja, det är i min mening en smutsig och feg politik.

KRG (med en befolkning på knappt 5 miljoner) har på kort tid tagit emot nästan 1 miljon flyktingar (en vansinnig säkerhetsrisk). Det är smutsigt av dig att påstå att KRG inte gör tillräckligt. Peshmerga har nu sammanlagt nästan 6 miljoner människor att skydda. De har därmed inte särskilt stor möjlighet att visa mer stöd för någon annan grupp för tillfället.

Vad gäller Rojava-Kurder, så lär KRGs framgång även bli deras framgång. Så fort KRG lyckas öka sin oljeexport till över 1 miljon bpd har de Turken riktigt bra fäst vid koppeln, och då kan KRG visa en helt annan sida gentemot YPG. Historien om Rojava har precis börjat…

Jag förstår att ”assyrier” befinner sig i panik just nu. Deras nationalister hade önskat att de tack vare en Erbil-Bagdad konflikt kunde få stöd av Bagdad för egen autonomi tätt inpå Kurderna. Men om Irak inte existerar längre, har de bara att välja mellan Kurderna och Sunniterna (pga av nineveslättens geografiska läge). Sunniterna är direkt uteslutna pga deras extrema tolkning av Islam (inte alla, men tillräckligt många). Kvar har ni Kurderna, den folkgrupp ni (nationalister som Zuparn) hatar mest, fastän kurderna är den kristna folkgruppens enda livlina i området just nu.

Ni vill starta en sekteristisk konflikt mellan Kurder och ”assyrier”, och hoppas på att KRG ska behandla de kristna folkgruppen illa, bara för att ha anledning att slänga skit på KRG. Ni hoppas då att omvärlden ska backa upp er mot Kurder. När ska ni fatta!? Offerkoftan hjälper inte er!!

Som tur är vet kurder precis hur de ska hantera er. Ni gör er själva till ”pojken som ropar varg”, all trovärdig media visar hur kurder tar emot er med öppna armar, samtidigt råkar den grupp ni attackerar hårdast under era manifestationer var just kurder, inte alls ISIS.

Fan vad man ibland önskar att peshmerga inte gick in i Nineveslätten, då hade Kurder sluppit denna huvudvärk för alltid. Ni verkar ju förfan uppskatta ISIS mer. Men inom politik ska känslor inte få ta över, eller hur Zuparn?
Senast redigerad av zinava 2014-06-24 kl. 03:48.
Citera
2014-06-24, 03:33
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Shiet trodde det skulle bli mer liv i tråden? Kommer man se kurdiska flaggor imorgon? Eller antar väl att skolan i områderna är så dåliga att invandrar kidsen inte har fattat vad som hänt. Fast ni har ju whinat om det är i 100 år så lite liv tycker jag ni borde föra. Inge illa menat, kurder visar alltid på lite vett i en väldigt vettlös region.

Det är civiliserat att ibland avvakta vissa saker. Man vill inte ta ut "vinsten i förskott" så att säga, men visst fan ser det ljust ut för kurderna just nu, det har jag för fan skrivit tusen gånger på flashback
Citera
2014-06-24, 04:02
Medlem
zinavas avatar
EIU har precis släppt en rapport som jämför KRG med andra länder. KRG är REDAN bättre att leva i än bl.a Turkiet.

As Iraq Teeters, International Report Ranks Life in Kurdistan Region

Nu har pengarna dessutom sakta börjat rulla in. Det blir intressant att se hur EIU rankar Kurdistan i framtiden, när de börjar sälja 2 miljoner fat olja per dag.

Iraqi Kurdistan Gets Around $100 Million for First Major Oil Export
Citera
2014-06-24, 13:54
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinava
Nej, jag jämför inte päron med äpplen. Jag visade bara hur dumt det är att blanda sig i en konflikt, när ens egen framtid är oviss. Sen förstår jag inte din bitterhet över att den KURDDOMINARDE staden Kirkuk är under kurdernas kontroll. Det är löjligt hur du försöker övertyga kurder att det agerar fel. Det är nu eller aldrig, alla kurder är eniga om att det vore kurdernas största misstag i historien att återlämna Kirkuk. Du vet mycket väl varför. Att påstå att kurderna i princip skjuter sig själva i foten, är ett efterblivet resonemang. Fortsätt påstå det Zuparn, det lär höja din trovärdighet i debatten.

Okej. Du känner till mina argument på denna punkt, de behöver inte upprepas.
Citat:
KRGs övertagande av Kirkuk stärker kurdernas ställning i regionen. Nu har de ännu mer ”godis” att sukta med. Och nej, sluta dra skitsnacket om att du ”unnar kurderna säkerhet”, kurderna har inte sett något av denna denna ”säkerhet” sedan den konstgjorda staten Irak bildades för knapp 100 år sedan.

Jag unnar kurder och alla andra i Mellanöstern säkerhet, stabilitet och fred. Det är inget skitsnack.

Citat:
Trodde du på det där själv ens när du skrev det .Kurderna har bett om att få genomföra ”artikel 140” i 10 år nu, utan resultat! Meningen med att ta kontroll över Kirkuk (förutom att skydda befolkningen), var att få möjlighet att genomföra just ”artikel 140”. Och med tanke på att kurder redan är majoritet i Kirkuk, vet både du och jag vad folket kommer rösta på när ett referendum hålls. Kommer du då att stödja att Kirkuk ingår i KRG? (låt mig tvivla)

Enligt konstitutionen skulle art 140 genomföras 31 dec 2007. Den är cirka 7 år försenad nu. Det är självklart inte optimalt och det borde ha skett innan.
Vidare vet jag inte vad befolkningen i Kirkuk kommer att rösta eller hur slutresultatet blir. Jag hittar källor som säger att det år 1977 var 48 % kurder och år 1997 21 %. Räkningen från 1997 är inte trovärdig, men sannolikt har antalet araber i staden ökat över tid. Om alla dessa får delta i omröstningen kan utfallet inte garanteras till KRG:s fördel, det kanske är den bittra sanningen.

Citat:
Och du har mage att tala om ”hederlighet i debatten”, och ”päron och äpplen”. Att du ens jämför Kirkuk med Golanhöjderna visar hur intellektuellt ”hederlig” du är. Tror inte att jag behöver skriva mer här…

Golanhöjderna är ytterst relevant, till skillnad från Sveriges agerande år 1945. Golanhöjderna visar på hur en geografiskt relaterad konflikt kan leda till ett starkt hat mellan två folkgrupper och ett krig som inte tagit slut efter mer än 40 år av förhandlingar. Lägg ned ditt skitsnack om "intellektuellt hederlig", du tycks ha svårt att avstå från att gå in på min person.

Citat:
Har du förresten någon aning om hur många länder som REDAN öppnat Konsulat i KRG? De har lyckats skriva ett 50-årigt Oljekontrakt med sin värsta fiende (Turkiet), och håller att avsluta ett likadant kontrakt med Iran. Så nog har KRG kapacitet att ”inleda diplomatiska relationer”.

Jag är medveten om att konsulat har öppnats i KRG. Jag anser fortfarande att det kommer bli svårt att inleda diplomatiska relationer med andra stater när alla fyra grannländer inte kommer erkänna den potentiella utbrutna staten i Irak. Vi behöver inte ljuga för varandra. Det internationella stödet för KRG är relativt lågt just nu och detta kan medföra problem.

Citat:
Du inser alltså själv hur dumt ditt eget resonemang låter. Så fort ni ”assyrier” hädanefter börjar snacka om nineveslätten, ska jag dra ditt eget resonemang emot er. Kurder har återigen lyckats hjälpa din folkgrupp, och hindrat Irak från att tömmas helt på kristna. Och på följande vis valde ni att tacka dem:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...24377523_o.jpg

Ni väljer att kalla det för ”ockupation”, fastän befolkningen på Nineveslätten själva bett om Peshmergas hjälp. Så när du talar om ”hederlighet” osv, vet jag trots allt vem jag har att göra med…

Vad gäller Rojava-Kurder, så lär KRGs framgång även bli deras framgång. Så fort KRG lyckas öka sin oljeexport till över 1 miljon bpd har de Turken riktigt bra fäst vid koppeln, och då kan KRG visa en helt annan sida gentemot YPG. Historien om Rojava har precis börjat…

Jag förstår att ”assyrier” befinner sig i panik just nu. Deras nationalister hade önskat att de tack vare en Erbil-Bagdad konflikt kunde få stöd av Bagdad för egen autonomi tätt inpå Kurderna. Men om Irak inte existerar längre, har de bara att välja mellan Kurderna och Sunniterna (pga av nineveslättens geografiska läge). Sunniterna är direkt uteslutna pga deras extrema tolkning av Islam (inte alla, men tillräckligt många). Kvar har ni Kurderna, den folkgrupp ni (nationalister som Zuparn) hatar mest, fastän kurderna är den kristna folkgruppens enda livlina i området just nu.

Ni vill starta en sekteristisk konflikt mellan Kurder och ”assyrier”, och hoppas på att KRG ska behandla de kristna folkgruppen illa, bara för att ha anledning att slänga skit på KRG. Ni hoppas då att omvärlden ska backa upp er mot Kurder. När ska ni fatta!? Offerkoftan hjälper inte er!!

Som tur är vet kurder precis hur de ska hantera er. Ni gör er själva till ”pojken som ropar varg”, all trovärdig media visar hur kurder tar emot er med öppna armar, samtidigt råkar den grupp ni attackerar hårdast under era manifestationer var just kurder, inte alls ISIS.

Fan vad man ibland önskar att peshmerga inte gick in i Nineveslätten, då hade Kurder sluppit denna huvudvärk för alltid. Ni verkar ju förfan uppskatta ISIS mer. Men inom politik ska känslor inte få ta över, eller hur Zuparn?

Ta inte upp faktumet att jag är assyrier. Det har inget med mina åsikter att göra. Du behöver inte generalisera och börja odla tårar så fort du argumenterar med någon med en annan religion eller etnicitet. Lägg det åt sidan. Hur många gånger ska man behöva påpeka det för dig och andra i denna tråd? Det verkar som att du också är sekteristisk i ditt tankesätt? I samma veva försöker du rättfärdiga en separation genom att tala om att sunniter och shiamuslimer hatar varandra av sekteristiska skäl. Du verkar inte ha kunnat ta en enda debatt med mig utan att gå in på att jag är "assyrier".

Jag tror nog alla folkgrupper i Mellanöstern säger det du säger - "Vi har hjälpt er, var nöjda!". Turkar, araber, kurder eller vad det nu är, alla använder samma retorik. Sanningen är dock att alla dessa både förtrycker och förföljer assyrierna, vissa mer andra mindre. Historiskt har kurder och turkar varit de största problemen. I modern tid har araberna behandlat oss relativt likvärdigt. Idag är situationen annorlunda och de största problemen finner vi bland extrema sunniter och radikala nationalist/islamistiska kurder.

Det kan inte accepteras att vi än idag förföljs i KRG. Den dagen vi kan ses som likvärdiga medborgare och inte behöver få våra kyrkor, butiker, hem brända och vandaliserade respektive våra egna barn och föräldrar slagna, kidnappade eller mördade, då kommer jag säga tack. Det finns kurder som har betett sig exemplariskt mot oss, skyddat oss och stått upp mot diskrimineringen som mindre delar av den kurdiska befolkningen utsatt oss för. Dessa förtjänar eloge. Det är likt ovan konstaterat inte hela den kurdiska befolkningen i KRG som ogillar assyrisk närvaro, utan en mindre andel. Det är här KRG i form av auktoritet kommer in, försöka förhindra diskrimineringen. KRG har kunnat göra mer.

Det jag talar om ovan baseras på Human Rights Watch rapport om assyriernas situation i Irak och KRG. Du kan läsa om det ovan här: http://www.aina.org/reports/acehrr2011.pdf

Despite a general decrease of violence in 2011, Assyrians and other minorities are constantly experiencing targeted violence, threats and intimidation. They do not have their own militias to defend them and do not receive effective protection or justice. In addition, minorities are also subjected to a pattern of official discrimination, marginalisation
and neglect, and suffer from the effects of corruption and a policy based on sectarian interests. Assyrians perceive that they do not belong to the current Iraq and that they are being excluded from civil society. Because of the continuing displacement processes, many Assyrians are not able to sustain themselves, lacking a regular source of income, opportunities and education, and neither the Kurdish Regional Government (KRG) nor the central Iraqi government provides sufficient assistance. In addition to the lack of life opportunities, especially in the KRG region and in the Nineveh Plains, Assyrians and other minorities experienced a significant rise in hostile acts and riots
inside the KRG boundaries in 2011 compared to 2010.
Feeling desperation, Assyrians have become restless people moving from one place to the other, and often express the desire to emigrate.

Slutsatsen i rapporten:
Members of the Assyrians minority suffered from violence, threats, and intimidation, against which both the Iraqi and the Kurdish Regional Government have not provided effective protection.

Jag rekommenderar dig att läsa hela rapporten. Då kanske du får en klar bild över varför assyrier inte skriver "Tack KRG" på sina demonstrationsplakat. De har sina anledningar och den som läser HRW:s rapport kommer förstå varför vi sätter på "offerkoftan" som du så fint kallar det och som din grupp själv använt i över 100 år, med all rätt. Ni har diskriminerats på samma sätt som oss. Nu när kurdiska makthavare har makten utövar man samma diskriminering på andra minoriteter. Ja, hycklande. Min poäng är att man inte ska lyfta KRG till skyarna och tala om för assyrierna att de ska vara nöjda, då de skyddas av kurderna. Vi kräver mer än så. Vi kompromissar inte med våra mänskliga rättigheter, respektera det.
Senast redigerad av ZuparN 2014-06-24 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in