Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Du jämför päron med äpplen. Sveriges agerande under WW2 var utan tvekan fegt, men det visade sig vara väldigt smart. Din jämförelse med Sveriges agerande 1939-45 och KRG:s idag är helt skilda. För Sveriges del var både Norge, Finland och Danmark goda grannar som man hade bra förbindelser med. Vilka förbindelser har KRG? Idag har KRG "inga vänner, förutom bergen", som man brukar säga. KRG riskerar att hamna i en stor konflikt med araberna, Syrien eller Irak om de handlar på detta sätt, d.v.s. sätta sig under kontroll av städer som de har för avsikt att införliva i en självständig stat.
Nej, jag jämför inte
päron med äpplen. Jag visade bara hur dumt det är att blanda sig i en konflikt, när ens egen framtid är oviss. Sen förstår jag inte din bitterhet över att den KURDDOMINARDE staden Kirkuk är under kurdernas kontroll. Det är löjligt hur du försöker övertyga kurder att det agerar fel. Det är nu eller aldrig, alla kurder är eniga om att det vore kurdernas största misstag i historien att återlämna Kirkuk. Du vet mycket väl varför. Att påstå att kurderna i princip skjuter sig själva i foten, är ett efterblivet resonemang. Fortsätt påstå det Zuparn, det lär höja din trovärdighet i debatten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Du behöver inte bli arg när jag påpekar att KRG:s agerande kan vara destruktivt, jag uttrycker min åsikt och anser att jag har ett gott stöd för det jag skriver. Det är inte hållbart att reta upp Syrien, Irak, Iran och Turkiet i en region där våld blivit vardag och där vapen finns i varje hem. Jag säger detta, för att jag unnar kurderna säkerhet och fred. När konflikterna sedan uppstår kommer det jag och du talar om just nu vara orsaken till dem.
KRGs övertagande av Kirkuk stärker kurdernas ställning i regionen. Nu har de ännu mer ”godis” att sukta med. Och nej, sluta dra skitsnacket om att du ”unnar kurderna säkerhet”, kurderna har inte sett något av denna denna ”säkerhet” sedan den konstgjorda staten Irak bildades för knapp 100 år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Vad jag pekar ut som fegt är egentligen relativt ointressant. Vad jag moraliserar är också ointressant. Det är vad irakierna pekar ut som fegt och omoraliskt som är viktigt. Det är de som är era grannar, inte jag. Ja, jag anser att Kirkuk ska återlämnas utan våld, för att den sedan oberoende av militära påtryckningar antingen ska ingå i Irak eller i KRG, genom artikel 140. Då har KRG stöd för sin kontroll av Kirkuk.
Trodde du på det där själv ens när du skrev det

.Kurderna har bett om att få genomföra ”artikel 140”
i 10 år nu, utan resultat! Meningen med att ta kontroll över Kirkuk (förutom att skydda befolkningen), var att få möjlighet att genomföra just ”artikel 140”. Och med tanke på att kurder redan är majoritet i Kirkuk, vet både du och jag vad folket kommer rösta på när ett referendum hålls. Kommer du då att stödja att Kirkuk ingår i KRG? (låt mig tvivla)
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Din fråga är helt irrelevant. Fakta just nu är att KRG inte är i krig med den irakiska armén, utan staden har blivit övertagen när den irakiska armén varit i krig mot en terroristorganisation. Se hur det ser ut mellan Syrien och Israel. Israel ockuperade Golan Höjderna 1967 och annekterade denna år 1981. Det finns inte en enda stat i världen som erkänner Israels annektering, inte ens USA. Fråga dig vad världen hade ansett om en eventuell annektering av oljerika Kirkuk, en annektering som kommit till utan att ett krig ens bekämpats mellan Irak och KRG. Ingen i världen hade erkänt er som stat och ni hade inte kunnat inleda diplomatiska relationer mellan länder. Turkiet, Iran, Syrien och Irak hade kunnat sätta in embargo mot er till följd av detta ohållbara handlande. Ni tjänar inget på att göra era grannar sura, för de kommer att hämnas, tyvärr.
Och du har mage att tala om ”hederlighet i debatten”, och ”päron och äpplen”. Att du ens jämför Kirkuk med Golanhöjderna visar hur intellektuellt ”hederlig” du är. Tror inte att jag behöver skriva mer här…
Har du förresten någon aning om hur många länder som REDAN öppnat Konsulat i KRG? De har lyckats skriva ett 50-årigt Oljekontrakt med sin värsta fiende (Turkiet), och håller att avsluta ett likadant kontrakt med Iran. Så nog har KRG kapacitet att ”inleda diplomatiska relationer”.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Det är tråkigt att du vill bedriva samma politik som den ditt folk kämpat mot i åratal, fast på assyrierna, enbart för att jag på ett forum i Flashback skrivit att jag är kritisk till KRG:s agerande under denna kris. Snacka om inte kunna vara konsekvent i sina åsikter och istället bygga de på känslor utifrån vad andra skriver på ett forum. Barnmentalitet.
Du inser alltså själv hur dumt ditt eget resonemang låter. Så fort ni ”assyrier” hädanefter börjar snacka om nineveslätten, ska jag dra ditt eget resonemang emot er. Kurder har återigen lyckats hjälpa din folkgrupp, och hindrat Irak från att tömmas helt på kristna. Och på följande vis valde ni att tacka dem:
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/...24377523_o.jpg
Ni väljer att kalla det för ”ockupation”, fastän befolkningen på Nineveslätten själva bett om Peshmergas hjälp. Så när du talar om ”hederlighet” osv, vet jag trots allt vem jag har att göra med…
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jo, kurderna är redan inblandade i kriget. ISIS kidnappar och avrättar kurder på löpande band, för att de är kufar, d.v.s. otrogna sunnimuslimer. Det ser vi dagligen i både Syrien och Irak. Det har flytt över 700 000 assyrier från Irak sedan invasionen 2003. Det beror på att man inte haft resurser till att bedriva krigföring, likt kurderna. Assyrierna till skillnad från kurderna är få. De har ingen olja och inte heller en armé på över 200 000 soldater. Du jämför än en gång päron med äpplen.
”Glömde” du vad jag skrev, Maliki ERBJUDER alla vapen! Dessutom består Iraks armé av fler än 200 000 soldater. Nu väntar jag på att Hujådå ska uppmana ”assyrier” att åka ner för att delta i konflikten på Malikis sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag skriver inte att KRG ska gå in militärt för att möta ISIS, t.ex. ta över Mosul. Jag talar mer om att de ska visa ett stöd för deras centralregering och inte sätta upp vit flagg för en motståndare som även kan terrorisera den egna befolkningen och som gör det på andra sidan gränsen. KRG har vidare knappast hjälpt YPG eller stött befolkningen i al-Hassake humanitärt i den utsträckning de haft kapacitet till. Man har t.o.m. tvekat på att ta emot kurdiska flyktingar. Ja, det är i min mening en smutsig och feg politik.
KRG (med en befolkning på knappt 5 miljoner) har på kort tid tagit emot nästan 1 miljon flyktingar (en vansinnig säkerhetsrisk). Det är smutsigt av dig att påstå att KRG inte gör tillräckligt. Peshmerga har nu sammanlagt nästan 6 miljoner människor att skydda. De har därmed inte särskilt stor möjlighet att visa mer stöd för någon annan grupp för tillfället.
Vad gäller Rojava-Kurder, så lär KRGs framgång även bli deras framgång. Så fort KRG lyckas öka sin oljeexport till över 1 miljon bpd har de Turken riktigt bra fäst vid koppeln, och då kan KRG visa en helt annan sida gentemot YPG. Historien om Rojava har precis börjat…
Jag förstår att ”assyrier” befinner sig i panik just nu. Deras nationalister hade önskat att de tack vare en Erbil-Bagdad konflikt kunde få stöd av Bagdad för egen autonomi tätt inpå Kurderna. Men om Irak inte existerar längre, har de bara att välja mellan Kurderna och Sunniterna (pga av nineveslättens geografiska läge). Sunniterna är direkt uteslutna pga deras extrema tolkning av Islam (inte alla, men tillräckligt många). Kvar har ni Kurderna, den folkgrupp ni (nationalister som Zuparn) hatar mest, fastän kurderna är den kristna folkgruppens enda livlina i området just nu.
Ni vill starta en sekteristisk konflikt mellan Kurder och ”assyrier”, och hoppas på att KRG ska behandla de kristna folkgruppen illa, bara för att ha anledning att slänga skit på KRG. Ni hoppas då att omvärlden ska backa upp er mot Kurder. När ska ni fatta!? Offerkoftan hjälper inte er!!
Som tur är vet kurder precis hur de ska hantera er. Ni gör er själva till ”pojken som ropar varg”, all trovärdig media visar hur kurder tar emot er med öppna armar, samtidigt råkar den grupp ni attackerar hårdast under era manifestationer var just kurder, inte alls ISIS.
Fan vad man ibland önskar att peshmerga inte gick in i Nineveslätten, då hade Kurder sluppit denna huvudvärk för alltid. Ni verkar ju förfan uppskatta ISIS mer. Men inom politik ska känslor inte få ta över, eller hur Zuparn?