2014-06-18, 04:43
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Är på väg att sova, men kan kommentera detta inlägg lite kort för att bemöta resten imorgon.
När jag talar om vinning på bekostnad av andras blodspillan innebär inte att man fysiskt behöver döda någon, utan snarare att man utnyttjar någon annans lidande. I striderna mellan ISIS och de irakiska styrkorna har KRG dragit fördel av situationen och därmed kunnat expandera sina gränser, som man sannolikt inte kommer vilja ge upp, då de tillhör "territorial disputes". Dessa kommer KRG sannolikt använda som utpressningsmedel mot centralregeringen i Irak. Ja, det är i min mening en feg taktik som kortsiktigt kan ge mycket, men långsiktigt inte är hållbart och kan skapa stora problem. Det är tråkigt att du likt KRG inte tänker långsiktigt.

Jag förstår vidare inte var du fått för dig att jag hävdat att KRG "iscensatt" denna konflikt eller att KRG på andra sätt skulle vara problemet i Irak. Jag poängterar enbart att KRG:s agerande är klandervärt och smutsigt i den mening att man väljer att se på hur terrorister bankar på grannens dörr utan att agera.

Okej, du påstår att KRG har agerat ”fegt”, och ”vinner på andras blodspillan”. Då måste jag ställa dig en retoriskt fråga: Kan du säga detsamma om Sverige? Under WW2 försökte de också agera så neutralt som möjligt fast än Hitler agerade värre än ISIS. Sveriges ekonomiska framgång på 50- och 60-talet berodde just på att de höll sig utanför kriget och dess medföljande skador. Detta val gav Sverige en försprång i utvecklingen, och svenskarna skördar frukterna av detta val än idag (när vi ändå talar om vad som är långsiktigt och hållbart). Så åter till frågan: Var det rätt av Sverige att hålla sig utanför? Och hur viktigt är självbevarelse enligt dig?

(Kom nu ihåg att kriget mellan shia och sunni DESSUTOM inte direkt kan jämföras med Hitlers utrotning av judarna. Shia-sunni kriget är snarare ett krig mellan två ”Hitler”, båda vill utrota varandra)

Sedan pekar du speciellt på det faktum att kurderna eventuellt kan använda Kirkuk i förhandlingarna med centralregeringen, som något ”fegt”. Du kallar det ”utpressning”. Utpressning av vad? Vet du något om arabiseringspolitiken i Kirkuk? Du önskar alltså att Kurderna bara ska lämna ifrån sig Kirkuk utan några krav? (inte för att jag tror att Kurderna någonsin kommer lämna ifrån sig Kirkuk) Spelar de förresten i sammanhanget någon roll HUR Kurder återtog Kirkuk? Att det gick så smärtfritt som nu eller efter ett krig mot Iraks armé. Eftersom du väldigt gärna vill tala om vad som är ”fegt”, alltså försöka moralisera. Då vill jag förklara för dig att Kurderna enligt all moral har rätt till Kirkuk. Jag måste ställa en till fråga: Om Kurderna hade tagit Kirkuk efter ett krig med Iraks armé, hade det då först därefter INTE varit ”fegt” att använda Kirkuk i framtida förhandlingar?

Din retorik håller endast om Kurder t.ex tagit Basra, och sen använt det i förhandlingar, först då hade du kunnat kalla det utpressning, för kurderna har ingen rätt till Basra överhuvudtaget. Du påstår indirekt att kurder alltså inte alls har rätt till Kirkuk, och kallar det därför ”utpressning” (när det tar kontroll över staden som de är majoritet i).

Kom alltså ihåg att Kurder är i majoritet i Kirkuk. Kom också ihåg det faktum att Kirkuk var helt under Peshmergas kontroll efter Saddams fall. Men tvingades senare av USA att låta irakiska styrkor befinna sig i Kirkuk (för att upprätthålla den vidriga ”status quo” som jag talade om tidigare, helt efter sina egna intressen) Enligt Iraks egna konstitution, artikel 140, skulle ett referendum hållas på ”disputed areas” senast december 2007. Men Irakiska styrkor befann sig där, och centralregeringen har inte låtit Kurderna genomföra artikel 140. Så kom nu inte och tala om för mig vad som är ”fegt” och ynkligt!

Du (som många andra kurdhatare) stör dig helt enkelt på att Kurderna verkar kunna lösa sina problem så smärtfritt. Du önskar helst att Kurderna aldrig blev självständiga, och gärna sett Irakiska armén slå mot KRG när de protesterade. Annan agenda kan du inte ha med tanke på hur du utryckt dig.

Jag hoppas kurderna inte håller referendum i Nineveslätten, utan drygar ut på tiden tills de har sugit ut sista droppen olja där (precis som Irak har gjort med kirkuk och kurderna), bara för att sånna som Zuparn ska fatta varför det är fel. Och när de vill ha Nineveslätten ska jag kalla det ”utpressning”.

(Jag trodde att du var smart, men du svamlar och är sjukt motsägelsefull)

Det som kurderna gör just nu är alltså TVÅ saker och ska hållas isär:

1. kurderna tar kontroll över sina områden och skyddar dess befolkning.

Vad gäller Nineveslätten kommer KRG inte hålla kvar området om dess befolkning hellre önskar att tillhöra Irak efter ett referendum. Glömt inte att KRGs avsikt är att sätta artikel 140 i verk, som egentligen hade en deadline satt till redan december 2007

2. Kurderna blandar sig inte i sektkriget mellan Shia och Sunni.

Sånna som Zuparn kallar det: ”klandervärt och smutsigt i den mening att man väljer att se på hur terrorister bankar på grannens dörr utan att agera”. Återigen vill du förenkla denna konflikt till att handla om ett krig endast mot ISIS. Du inser inte att det snarare är ett krig mellan shia och sunni. Maliki har erbjudit vapen till alla som går med på hans sida, så ditt modiga folk är välkomna att delta i konflikten. Är det då fegt av ”assyrier” att inte åka till Bagdad när ”terrorister bankar på grannens dörr”, och istället fly till KRG? Är det fegt av kurder att inte vilja offra sina söner och döttrars liv i ett krig mellan två sekter? Inser du inte att KRGs inblandning inte kommer sätta stopp för kriget mellan Sunni och Shia utan istället bara dra ut på det? Och än en gång, hur viktigt är självbevarelse för dig?
Senast redigerad av zinava 2014-06-18 kl. 05:00.
Citera
2014-06-18, 08:07
Medlem
zinavas avatar
Mycket goda nyheter, KRG har äntligen kopplat Kirkuks oljefält till kurdiska pipelines Detta om något borde visa hur mycket de har tänkt att lämna eller "förhandla" om Kirkuk. Kirkuk lär förbli Kurdiskt, med all rätt.

Iraqi Kurds link Kirkuk to own oil pipeline, plan more exports
Citera
2014-06-18, 13:05
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zinava
Okej, du påstår att KRG har agerat ”fegt”, och ”vinner på andras blodspillan”. Då måste jag ställa dig en retoriskt fråga: Kan du säga detsamma om Sverige? Under WW2 försökte de också agera så neutralt som möjligt fast än Hitler agerade värre än ISIS. Sveriges ekonomiska framgång på 50- och 60-talet berodde just på att de höll sig utanför kriget och dess medföljande skador. Detta val gav Sverige en försprång i utvecklingen, och svenskarna skördar frukterna av detta val än idag (när vi ändå talar om vad som är långsiktigt och hållbart). Så åter till frågan: Var det rätt av Sverige att hålla sig utanför? Och hur viktigt är självbevarelse enligt dig?

(Kom nu ihåg att kriget mellan shia och sunni DESSUTOM inte direkt kan jämföras med Hitlers utrotning av judarna. Shia-sunni kriget är snarare ett krig mellan två ”Hitler”, båda vill utrota varandra)

Du jämför päron med äpplen. Sveriges agerande under WW2 var utan tvekan fegt, men det visade sig vara väldigt smart. Din jämförelse med Sveriges agerande 1939-45 och KRG:s idag är helt skilda. För Sveriges del var både Norge, Finland och Danmark goda grannar som man hade bra förbindelser med. Vilka förbindelser har KRG? Idag har KRG "inga vänner, förutom bergen", som man brukar säga. KRG riskerar att hamna i en stor konflikt med araberna, Syrien eller Irak om de handlar på detta sätt, d.v.s. sätta sig under kontroll av städer som de har för avsikt att införliva i en självständig stat.

Du behöver inte bli arg när jag påpekar att KRG:s agerande kan vara destruktivt, jag uttrycker min åsikt och anser att jag har ett gott stöd för det jag skriver. Det är inte hållbart att reta upp Syrien, Irak, Iran och Turkiet i en region där våld blivit vardag och där vapen finns i varje hem. Jag säger detta, för att jag unnar kurderna säkerhet och fred. När konflikterna sedan uppstår kommer det jag och du talar om just nu vara orsaken till dem.

Citat:
Sedan pekar du speciellt på det faktum att kurderna eventuellt kan använda Kirkuk i förhandlingarna med centralregeringen, som något ”fegt”. Du kallar det ”utpressning”. Utpressning av vad? Vet du något om arabiseringspolitiken i Kirkuk? Du önskar alltså att Kurderna bara ska lämna ifrån sig Kirkuk utan några krav? (inte för att jag tror att Kurderna någonsin kommer lämna ifrån sig Kirkuk) Spelar de förresten i sammanhanget någon roll HUR Kurder återtog Kirkuk? Att det gick så smärtfritt som nu eller efter ett krig mot Iraks armé. Eftersom du väldigt gärna vill tala om vad som är ”fegt”, alltså försöka moralisera. Då vill jag förklara för dig att Kurderna enligt all moral har rätt till Kirkuk. Jag måste ställa en till fråga: Om Kurderna hade tagit Kirkuk efter ett krig med Iraks armé, hade det då först därefter INTE varit ”fegt” att använda Kirkuk i framtida förhandlingar?

Din retorik håller endast om Kurder t.ex tagit Basra, och sen använt det i förhandlingar, först då hade du kunnat kalla det utpressning, för kurderna har ingen rätt till Basra överhuvudtaget. Du påstår indirekt att kurder alltså inte alls har rätt till Kirkuk, och kallar det därför ”utpressning” (när det tar kontroll över staden som de är majoritet i).

Kom alltså ihåg att Kurder är i majoritet i Kirkuk. Kom också ihåg det faktum att Kirkuk var helt under Peshmergas kontroll efter Saddams fall. Men tvingades senare av USA att låta irakiska styrkor befinna sig i Kirkuk (för att upprätthålla den vidriga ”status quo” som jag talade om tidigare, helt efter sina egna intressen) Enligt Iraks egna konstitution, artikel 140, skulle ett referendum hållas på ”disputed areas” senast december 2007. Men Irakiska styrkor befann sig där, och centralregeringen har inte låtit Kurderna genomföra artikel 140. Så kom nu inte och tala om för mig vad som är ”fegt” och ynkligt!

Vad jag pekar ut som fegt är egentligen relativt ointressant. Vad jag moraliserar är också ointressant. Det är vad irakierna pekar ut som fegt och omoraliskt som är viktigt. Det är de som är era grannar, inte jag.
Ja, jag anser att Kirkuk ska återlämnas utan våld, för att den sedan oberoende av militära påtryckningar antingen ska ingå i Irak eller i KRG, genom artikel 140. Då har KRG stöd för sin kontroll av Kirkuk.

Din fråga är helt irrelevant. Fakta just nu är att KRG inte är i krig med den irakiska armén, utan staden har blivit övertagen när den irakiska armén varit i krig mot en terroristorganisation. Se hur det ser ut mellan Syrien och Israel. Israel ockuperade Golan Höjderna 1967 och annekterade denna år 1981. Det finns inte en enda stat i världen som erkänner Israels annektering, inte ens USA. Fråga dig vad världen hade ansett om en eventuell annektering av oljerika Kirkuk, en annektering som kommit till utan att ett krig ens bekämpats mellan Irak och KRG. Ingen i världen hade erkänt er som stat och ni hade inte kunnat inleda diplomatiska relationer mellan länder. Turkiet, Iran, Syrien och Irak hade kunnat sätta in embargo mot er till följd av detta ohållbara handlande. Ni tjänar inget på att göra era grannar sura, för de kommer att hämnas, tyvärr.

Citat:
Du (som många andra kurdhatare) stör dig helt enkelt på att Kurderna verkar kunna lösa sina problem så smärtfritt. Du önskar helst att Kurderna aldrig blev självständiga, och gärna sett Irakiska armén slå mot KRG när de protesterade. Annan agenda kan du inte ha med tanke på hur du utryckt dig.

Jag är ingen "kurdhatare". Du kan inte ta konstruktiv kritik vilket syns väldigt tydligt. Det finns ett par hederliga skribenter i denna tråd och du är inte en av dem. Jag har redan uttryckt mitt fulla stöd för kurdernas kamp om demokrati, rättigheter och självstyre. Det är däremot i mitt tycke fel av KRG att agera på sättet de gör just nu. Jag behöver inte hata kurder när jag kritiserar politiken som bedrivs i KRG. Du bygger upp helt felaktiga teorier om mina avsikter.

Citat:
Jag hoppas kurderna inte håller referendum i Nineveslätten, utan drygar ut på tiden tills de har sugit ut sista droppen olja där (precis som Irak har gjort med kirkuk och kurderna), bara för att sånna som Zuparn ska fatta varför det är fel. Och när de vill ha Nineveslätten ska jag kalla det ”utpressning”.

(Jag trodde att du var smart, men du svamlar och är sjukt motsägelsefull)

Det är tråkigt att du vill bedriva samma politik som den ditt folk kämpat mot i åratal, fast på assyrierna, enbart för att jag på ett forum i Flashback skrivit att jag är kritisk till KRG:s agerande under denna kris. Snacka om inte kunna vara konsekvent i sina åsikter och istället bygga de på känslor utifrån vad andra skriver på ett forum. Barnmentalitet.

Citat:
Det som kurderna gör just nu är alltså TVÅ saker och ska hållas isär:

1. kurderna tar kontroll över sina områden och skyddar dess befolkning.

Vad gäller Nineveslätten kommer KRG inte hålla kvar området om dess befolkning hellre önskar att tillhöra Irak efter ett referendum. Glömt inte att KRGs avsikt är att sätta artikel 140 i verk, som egentligen hade en deadline satt till redan december 2007

2. Kurderna blandar sig inte i sektkriget mellan Shia och Sunni.

Sånna som Zuparn kallar det: ”klandervärt och smutsigt i den mening att man väljer att se på hur terrorister bankar på grannens dörr utan att agera”. Återigen vill du förenkla denna konflikt till att handla om ett krig endast mot ISIS. Du inser inte att det snarare är ett krig mellan shia och sunni. Maliki har erbjudit vapen till alla som går med på hans sida, så ditt modiga folk är välkomna att delta i konflikten. Är det då fegt av ”assyrier” att inte åka till Bagdad när ”terrorister bankar på grannens dörr”, och istället fly till KRG? Är det fegt av kurder att inte vilja offra sina söner och döttrars liv i ett krig mellan två sekter? Inser du inte att KRGs inblandning inte kommer sätta stopp för kriget mellan Sunni och Shia utan istället bara dra ut på det? Och än en gång, hur viktigt är självbevarelse för dig?

Jo, kurderna är redan inblandade i kriget. ISIS kidnappar och avrättar kurder på löpande band, för att de är kufar, d.v.s. otrogna sunnimuslimer. Det ser vi dagligen i både Syrien och Irak. Det har flytt över 700 000 assyrier från Irak sedan invasionen 2003. Det beror på att man inte haft resurser till att bedriva krigföring, likt kurderna. Assyrierna till skillnad från kurderna är få. De har ingen olja och inte heller en armé på över 200 000 soldater. Du jämför än en gång päron med äpplen.

Jag skriver inte att KRG ska gå in militärt för att möta ISIS, t.ex. ta över Mosul. Jag talar mer om att de ska visa ett stöd för deras centralregering och inte sätta upp vit flagg för en motståndare som även kan terrorisera den egna befolkningen och som gör det på andra sidan gränsen. KRG har vidare knappast hjälpt YPG eller stött befolkningen i al-Hassake humanitärt i den utsträckning de haft kapacitet till. Man har t.o.m. tvekat på att ta emot kurdiska flyktingar. Ja, det är i min mening en smutsig och feg politik.
Citera
2014-06-18, 20:18
Medlem
milanista22s avatar
Goda nyheter, hoppas förslaget går genom

Kurdistan Region may be forced to change currency

http://basnews.com/en/News/Details/K...urrency-/23717
Citera
2014-06-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babr
du skriver skit

http://en.wikipedia.org/wiki/Iraqi_Kurdistan

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Provide_Comfort

bara för att ett gäng kurder viftade på en flagga betyder det inte autonomi, först när USA kom fick ni en de facto autonomi, slå upp det ordet

KRG - made in USA
Jävla troll, måste du logga in på fler konton för att kunna vinna ett par argument? Tur att du blev avstängd iaf.
Förövrigt är du ute o cyklar. Det var inte USA som gav kurderna autonomi, det enda USA gjorde var att kontrollera luften norr om 36:e breddgraden. Alltså hade Saddam noll kontroll över luften, norr om 36:e breddgraden, dvs norra Irak. Styrkor fick han iaf ha på marken, dock var det helt hopplöst och omöjligt att besegra kurderna utan luftvapen, så han gav upp.

Citat:
Tilltala mig istället för att generalisera min folkgrupp. Det fanns inget som hette "arab" när vi assyrier/syrianer hade egna riken. Visa därför respekt genom att inte benämna folkgruppen som "kristna araber". Jag visar respekt till din folkgrupp och talar inte nedsättande om kurder, utan om dina åsikter. Lär dig argumentera sakligt.

Läs igenom ditt inlägg ytterligare en gång och förstå varför jag blir frustrerad:

Förövrigt är det ett utmärkt tillfälle att få igenom artikel 140 i Mosul, nu när många flytt staden.

Härligt att du avslutar inlägget med smileyn "evilgrin".

Det är alltså ett utmärkt tillfälle att expandera KRG nu när människor flyr sina liv från Mosul? Det är onda avsikter likt dessa som ger utomstående en dålig bild av kurder. Det handlar inte om att jag får en dålig bild av kurder, utan andra som läser dina inlägg och utgår från dig som representativ för just kurder.

Du har förlorat all din trovärdighet. Under lång tid har vi diskuterat ISIS och SAA. Du har varit snabb med att påpeka att dem varit nyttiga för Assad, något du velat påpeka vid varje givet tillfälle. Nu är det komiska läget som sådant att ISIS bidragit till att peshmerga gått in i Kirkuk, i princip den sista staden man velat ha kontroll över. Hur känns det att ISIS indirekt eller direkt stöttat din dröm om ett fritt Kurdistan? Är du stolt nu?
Vänta nu, så du nedvärderar araber, och menar att det är nedsättande att kalla någon arab? Låter väldigt rasistiskt tycker jag.

Läs på lite om artikel 140, i artikel 140 ingår det att alla kurder som flytt och alla araber som flyttat in i det disputerade området pga Saddams arabisering ska flytta tillbaka till där de bodde. Nu när många flytt så är det ett utmärkt tillfälle att få igenom artikel 140. Du kanske tycker det är fult att göra så, men Bagdad får skylla sig själv, man har ljugit många gånger och skjutit upp artikel 140 flera gånger. Därför är det inte fult att få igenom artikel 140, nu.

Men jag vet vad du vill, du vill se kurdisk och arabisk blod ska spillas, du vill se de kriga och döda varandra, det är det enda rätta i dina ögon. Du äcklar mig, helt seriöst.

Vad försöker du komma fram till? Att KRG och ISIS samarbetar? Isf hur kommer det sig att KRGs syskon i Syrien krigar mot ISIS? Att leka smart är inte din starka sida, förövrigt så samarbetar Assad och ISIS, det är tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av korp
Självklart tar Kurderna chansen att ta över lite mer av de områden de anser vara deras, om de kan skydda civilbefolkningen från galna ISIS vill jag även hävda att de har en skyldighet att ta över så mycket områden de bara kan

Folket i norra Irak borde vara glada att någon kan skydda dem, speciellt gäller ju detta de få Kristna som finns kvar i området idag också. De kan ju verkligen inte skydda sig själva på något sätt alls och kommer ju speciellt att anfallas av ISIS om de får chansen.
Nu tycker jag inte kurderna har en skyldighet att ta över så mycket områden de bara kan, varför spilla blod för araber som senare kommer hugga kurderna i ryggen när ISIS är borta? Nej, KRGs enda skyldighet är att skydda Kurdistan och inget annat.

Ja, alla inom Kurdistan, Irak borde vara glada över att kurdiska styrkor skyddar de, dock är inte kristna araber (assyrier/syrianer, va nu de kallar sig) glada över att kurdiska styrkor skyddar de.

Citat:
Ursprungligen postat av Harmin
Får man fråga varför du anser att ett område där kurderna inte är majoritet och inte har någon historisk anknytning till bör ingå i KRG?
Varför ska Sverige fortsätta tillhöra Sverige, när man inte är i majoritet? Vem har dessutom sagt att man inte har historisk anknytning till området`?
Citera
2014-06-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milanista22
Goda nyheter, hoppas förslaget går genom

Kurdistan Region may be forced to change currency

http://basnews.com/en/News/Details/K...urrency-/23717

Goda nyheter. Det enda man i princip har gemensamt med resterande Irak är valutan och bil-regnummer, samt lagboken.
Citera
2014-06-19, 14:25
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Vänta nu, så du nedvärderar araber, och menar att det är nedsättande att kalla någon arab? Låter väldigt rasistiskt tycker jag.

Hade du slut på argument? Härligt att du skippar halva inlägget. Barnsligt.

Jag benämner inte kurder som "turkar" eller "irakier" för att jag vet att de inte vill bli benämnda som det. På samma sätt vill inte assyrier/syrianer bli kallade för araber, något de inte är. Det kallas för respekt, något du kanske inte lärt dig än?

Citat:
Läs på lite om artikel 140, i artikel 140 ingår det att alla kurder som flytt och alla araber som flyttat in i det disputerade området pga Saddams arabisering ska flytta tillbaka till där de bodde. Nu när många flytt så är det ett utmärkt tillfälle att få igenom artikel 140. Du kanske tycker det är fult att göra så, men Bagdad får skylla sig själv, man har ljugit många gånger och skjutit upp artikel 140 flera gånger. Därför är det inte fult att få igenom artikel 140, nu.

Men jag vet vad du vill, du vill se kurdisk och arabisk blod ska spillas, du vill se de kriga och döda varandra, det är det enda rätta i dina ögon. Du äcklar mig, helt seriöst.

Du har tolkat artikel 140 fel. Araber ska inte tvångsförflyttas. Det handlar om att kurder ska få återvända till Kirkuk och att man därefter ska avgöra huruvida Kirkuk ska tillhöra KRG eller Irak genom en folkomröstning. Det har skett bosättningar i Kirkuk, likt Qamishli. Om en arabisk familj flyttat in i en kurdisk familjs hus kommer dessa självfallet inte kunna få bo kvar, men bilden av att araber ska massdeporteras är felaktig. Kirkuk har inte byggts upp på en dag under Saddams tid, utan nya bostäder har byggts upp och det är i dessa många araber lever. Det går inte att flytta på alla araber. Många har även fötts och växt upp i städerna till följd av politiken. Dessa kan inte förflyttas hur som helst.

Nej, jag vill tvärtom att inget blod ska spillas. Genom att agera kortsiktigt bäddar man för framtida konflikter som i slutändan kan leda till att allt som byggts upp i KRG hamnar i spillror. Det är en farlig politik KRG bedriver just nu.

Citat:
Vad försöker du komma fram till? Att KRG och ISIS samarbetar? Isf hur kommer det sig att KRGs syskon i Syrien krigar mot ISIS? Att leka smart är inte din starka sida, förövrigt så samarbetar Assad och ISIS, det är tydligt.

Qandil, var det inte du som för en månad sedan talade om hur ISIS och Assad samarbetar och har samröre? Nu tycks det ju vara det omvända, att ISIS går dina ärenden? Det kanske sticker dig i ögonen att se hur ISIS, en terroristorganisation som avrättat, avrättar, kidnappat, kidnappar, strider och dödar YPG soldater och kurdiska civila i Syrien, nu går dina ärenden i Irak. Det är intressant att se din dubbelmoral i frågan.

Jag har aldrig sagt att ISIS och KRG samarbetar, sådana absurda påståenden låter jag dig stå för. Det är lika idiotiskt som att säga att ISIS och Assad samarbetar, trots strider. I veckan flygbombades stora delar i al-Raqqa av det syriska flygvapnet. KRG däremot, de har inte vågat ta ställning i favör till deras bröder i Syrien, YPG. De låter ISIS stå framför portarna och döda grannen samtidigt som de skådar spektaklet? Varför? Jo, de tjänar på ISIS.

Ditt hyckleri är intressant att skåda, speciellt när du avslutar din mening med "Assad och ISIS samarbetar, det är tydligt". Ja, utan ISIS hade inte KRG kunnat kontrollera Kirkuk, en potentiell huvudstad i Kurdistan. Härligt att ISIS ger dig din huvudstad. Är det också tydligt att de samarbetar Qandil, eller vad säger hycklare som dig?
Senast redigerad av ZuparN 2014-06-19 kl. 14:34.
Citera
2014-06-19, 14:57
Medlem
Citat:
Hade du slut på argument?

Jag benämner inte kurder som "turkar" eller "irakier" för att jag vet att de inte vill bli benämnda som det. På samma sätt vill inte assyrier/syrianer bli kallade för araber, något de inte är. Det kallas för respekt, något du kanske inte lärt dig än?
Då ni kristna har många namn, som syrianer, assyrier, kaldeer, så passar det utmärkt att kalla er kristna araber, eftersom ni är araber och är genetiskt lika araber, ni är båda semiter.

Citat:
Du har tolkat artikel 140 fel. Araber ska inte tvångsförflyttas. Det handlar om att kurder ska få återvända till Kirkuk och att man därefter ska avgöra huruvida Kirkuk ska tillhöra KRG eller Irak genom en folkomröstning. Det har skett bosättningar i Kirkuk, likt Qamishli.
Nej det man ska göra är att man ska hålla val i de områdena, befolkningen får bestämma om man vill tillhöra KRG eller Bagdad, dessutom ska de araber som flyttat in ska flytta tillbaka, och de kurder som flytt ska flytta tillbaka.

Citat:
Nej, jag vill tvärtom att inget blod ska spillas. Genom att agera kortsiktigt bäddar man för framtida konflikter som i slutändan kan leda till att allt som byggts upp i KRG hamnar i spillror. Det är en farlig politik KRG bedriver just nu.
Utveckla, hur skulle KRG kunna hamna i spillror?

Citat:
Qandil, var det inte du som för en månad sedan talade om hur ISIS och Assad samarbetar och har samröre? Nu tycks det ju vara det omvända, att ISIS går dina ärenden? Det kanske sticker dig i ögonen att se hur ISIS, en terroristorganisation som avrättat, avrättar, kidnappat, kidnappar, strider och dödar YPG soldater och kurdiska civila i Syrien, nu går dina ärenden i Irak. Det är intressant att se din dubbelmoral i frågan.

Jag har aldrig sagt att ISIS och KRG samarbetar, sådana absurda påståenden låter jag dig stå för. Det är lika idiotiskt som att säga att ISIS och Assad samarbetar, trots strider. I veckan flygbombades stora delar i al-Raqqa av det syriska flygvapnet. KRG däremot, de har inte vågat ta ställning i favör till deras bröder i Syrien, YPG. De låter ISIS stå framför portarna och döda grannen samtidigt som de skådar spektaklet? Varför? Jo, de tjänar på ISIS.

Ja, Assad och ISIS samarbetar, soldaterna inom SAA och ISIS är ej medvetna om detta, det är de hög uppsatta inom ISIS samt syriska regimen som samarbetar. Det finns ingen som helst chans att KRG och ISIS skulle samarbeta, eftersom ISIS krigar mot kurder i Syrien. KRG samarbetar inte med någon som dödar kurder. KRG kan inte öppet stödja YPG, du borde förstå detta? KRG och Turkiet har bra relation, Turkiet och YPG hatar varandra. Förstår du? KRG, speciellt PUK stödjer YPG. När de pågår strider mellan PKK och turkiska armen, så får de skadade gerillorna sjukvård av PUK. Dock är detta inget man visar öppet. Dock är Turkiet medvetna om detta, just därför är det KDP och inte PUK som har bra relation med Turkiet. PUK har bra relation med Iran, därför har PJAK också lagt ner vapnen mot Iran.

Citat:
Ditt hyckleri är intressant att skåda, speciellt när du avslutar din mening med "Assad och ISIS samarbetar, det är tydligt". Ja, utan ISIS hade inte KRG kunnat kontrollera Kirkuk, en potentiell huvudstad i Kurdistan. Härligt att ISIS ger dig din huvudstad. Är det också tydligt att de samarbetar Qandil, eller vad säger hycklare som dig?
Peshmerga hade redan 2012 kunnat skicka ut de fega irakiska trupperna, men man ville inte spilla blod. Men vad ska peshmerga gör nu när fega irakiska armen flyt Kirkuk, ska man se på hur ISIS tar över staden, eller ska man vänta på att irakiska armen kommer tillbaka till Kirkuk för att sedan kriga mot de och skicka tillbaka de?
Citera
2014-06-19, 15:30
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Turkiet är en potentiell framtida fiende mot kurderna och KRG, på samma sätt som Syrien, Iran och Irak kan vara det av det. Turkiet har förföljt kurder i över ett hundra år nu och kan fortfarande tänka sig göra det. Turkiet skriver på avtalet för att de själva tjänar på det, inte för att de är vänner med KRG.

Turkıet kommer inte att ändra politik mot KRG. Både KRG och Turkiet har gemensamma intressen av att området är stabilt samt att oljan kan skickas till Ceyhan genom pipelines. Jag tror tvärtemot att man kommer att samarbeta djupare i framtiden. PKK, PYD, Barzani, Talabani etc. är helt olika aktörer. Det var i 90-talet då Turkiet var rädda för KRG och till och med då, gjorde man upp med Barzani eller Talabani då och då. Jag har svårt att se att Turkiet kommer ändra sin politik radikalt mot KRG. Det krävs en statskupp samt rensning i turkiska staten för något sådant ska ske. Väldigt låg sannolikhet för det just nu.
Citera
2014-06-19, 16:05
Medlem
Harmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Varför ska Sverige fortsätta tillhöra Sverige, när man inte är i majoritet? Vem har dessutom sagt att man inte har historisk anknytning till området`?

Herregud haha. Har du källa på att svenskarna inte är i majoritet i Sverige? Faktum är att kurder inte är i majoritet i Nineveslätten, de har dessutom ingen historisk koppling till Nineve som berättigar en annektering av området. Den enda anledningen jag kan se är att KRG endast vill utvidga sitt territorium. Skulle befolkningen rösta för att tillhöra KRG skulle jag inte alls ha något emot det då minoriteter lever väldigt bra inom KRG. Det är dock ingen självklarhet, som du verkar tro, att Nineveslätten ska tillhöra KRG. KDP avsatte den assyriske ordföranden för stadens styrelse i Alqosh och ersätte honom med en kurdisk man, demokratiskt? Efter att ett hundratal assyrier demonstrerade mot det odemokratiska agerandet av KDP lyckades man återinstallera den assyriske ordföranden. Med detta sagt så verkar stödet för KRG inte alls vara särskilt stort.

http://zowaa.org/media/articles/art_...qpx5_yj8v0.jpg
Senast redigerad av Harmin 2014-06-19 kl. 16:10.
Citera
2014-06-20, 21:15
Medlem
milanista22s avatar
Israel receives first ever oil shipment from Iraqi Kurdistan

http://www.jpost.com/Diplomacy-and-P...rdistan-360054

Goda nyheter, hoppas det här samarbetet med Israel fortsätter.
Citera
2014-06-20, 22:45
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milanista22
Israel receives first ever oil shipment from Iraqi Kurdistan

http://www.jpost.com/Diplomacy-and-P...rdistan-360054

Goda nyheter, hoppas det här samarbetet med Israel fortsätter.

Det gör det säkerligen, Israel har haft en lång tradition av samarbete med kurderna sedan PKKs bildande på 1960-talet.

Apropå det så anser jag härmed PKKs kamp vara överflödig, man strider för ett fritt Kurdistan, och det har man nu, ändå så fortsätter man att tjata med Turkiet om något obeboeligt bergsområde. MAn får vara glad för det man har, och pröva att göra livet drägligare utifrån det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in