Citat:
Är på väg att sova, men kan kommentera detta inlägg lite kort för att bemöta resten imorgon.
När jag talar om vinning på bekostnad av andras blodspillan innebär inte att man fysiskt behöver döda någon, utan snarare att man utnyttjar någon annans lidande. I striderna mellan ISIS och de irakiska styrkorna har KRG dragit fördel av situationen och därmed kunnat expandera sina gränser, som man sannolikt inte kommer vilja ge upp, då de tillhör "territorial disputes". Dessa kommer KRG sannolikt använda som utpressningsmedel mot centralregeringen i Irak. Ja, det är i min mening en feg taktik som kortsiktigt kan ge mycket, men långsiktigt inte är hållbart och kan skapa stora problem. Det är tråkigt att du likt KRG inte tänker långsiktigt.
Jag förstår vidare inte var du fått för dig att jag hävdat att KRG "iscensatt" denna konflikt eller att KRG på andra sätt skulle vara problemet i Irak. Jag poängterar enbart att KRG:s agerande är klandervärt och smutsigt i den mening att man väljer att se på hur terrorister bankar på grannens dörr utan att agera.
När jag talar om vinning på bekostnad av andras blodspillan innebär inte att man fysiskt behöver döda någon, utan snarare att man utnyttjar någon annans lidande. I striderna mellan ISIS och de irakiska styrkorna har KRG dragit fördel av situationen och därmed kunnat expandera sina gränser, som man sannolikt inte kommer vilja ge upp, då de tillhör "territorial disputes". Dessa kommer KRG sannolikt använda som utpressningsmedel mot centralregeringen i Irak. Ja, det är i min mening en feg taktik som kortsiktigt kan ge mycket, men långsiktigt inte är hållbart och kan skapa stora problem. Det är tråkigt att du likt KRG inte tänker långsiktigt.
Jag förstår vidare inte var du fått för dig att jag hävdat att KRG "iscensatt" denna konflikt eller att KRG på andra sätt skulle vara problemet i Irak. Jag poängterar enbart att KRG:s agerande är klandervärt och smutsigt i den mening att man väljer att se på hur terrorister bankar på grannens dörr utan att agera.
Okej, du påstår att KRG har agerat ”fegt”, och ”vinner på andras blodspillan”. Då måste jag ställa dig en retoriskt fråga: Kan du säga detsamma om Sverige? Under WW2 försökte de också agera så neutralt som möjligt fast än Hitler agerade värre än ISIS. Sveriges ekonomiska framgång på 50- och 60-talet berodde just på att de höll sig utanför kriget och dess medföljande skador. Detta val gav Sverige en försprång i utvecklingen, och svenskarna skördar frukterna av detta val än idag (när vi ändå talar om vad som är långsiktigt och hållbart). Så åter till frågan: Var det rätt av Sverige att hålla sig utanför? Och hur viktigt är självbevarelse enligt dig?
(Kom nu ihåg att kriget mellan shia och sunni DESSUTOM inte direkt kan jämföras med Hitlers utrotning av judarna. Shia-sunni kriget är snarare ett krig mellan två ”Hitler”, båda vill utrota varandra)
Sedan pekar du speciellt på det faktum att kurderna eventuellt kan använda Kirkuk i förhandlingarna med centralregeringen, som något ”fegt”. Du kallar det ”utpressning”. Utpressning av vad? Vet du något om arabiseringspolitiken i Kirkuk? Du önskar alltså att Kurderna bara ska lämna ifrån sig Kirkuk utan några krav? (inte för att jag tror att Kurderna någonsin kommer lämna ifrån sig Kirkuk) Spelar de förresten i sammanhanget någon roll HUR Kurder återtog Kirkuk? Att det gick så smärtfritt som nu eller efter ett krig mot Iraks armé. Eftersom du väldigt gärna vill tala om vad som är ”fegt”, alltså försöka moralisera. Då vill jag förklara för dig att Kurderna enligt all moral har rätt till Kirkuk. Jag måste ställa en till fråga: Om Kurderna hade tagit Kirkuk efter ett krig med Iraks armé, hade det då först därefter INTE varit ”fegt” att använda Kirkuk i framtida förhandlingar?
Din retorik håller endast om Kurder t.ex tagit Basra, och sen använt det i förhandlingar, först då hade du kunnat kalla det utpressning, för kurderna har ingen rätt till Basra överhuvudtaget. Du påstår indirekt att kurder alltså inte alls har rätt till Kirkuk, och kallar det därför ”utpressning” (när det tar kontroll över staden som de är majoritet i).
Kom alltså ihåg att Kurder är i majoritet i Kirkuk. Kom också ihåg det faktum att Kirkuk var helt under Peshmergas kontroll efter Saddams fall. Men tvingades senare av USA att låta irakiska styrkor befinna sig i Kirkuk (för att upprätthålla den vidriga ”status quo” som jag talade om tidigare, helt efter sina egna intressen) Enligt Iraks egna konstitution, artikel 140, skulle ett referendum hållas på ”disputed areas” senast december 2007. Men Irakiska styrkor befann sig där, och centralregeringen har inte låtit Kurderna genomföra artikel 140. Så kom nu inte och tala om för mig vad som är ”fegt” och ynkligt!
Du (som många andra kurdhatare) stör dig helt enkelt på att Kurderna verkar kunna lösa sina problem så smärtfritt. Du önskar helst att Kurderna aldrig blev självständiga, och gärna sett Irakiska armén slå mot KRG när de protesterade. Annan agenda kan du inte ha med tanke på hur du utryckt dig.
Jag hoppas kurderna inte håller referendum i Nineveslätten, utan drygar ut på tiden tills de har sugit ut sista droppen olja där (precis som Irak har gjort med kirkuk och kurderna), bara för att sånna som Zuparn ska fatta varför det är fel. Och när de vill ha Nineveslätten ska jag kalla det ”utpressning”.
(Jag trodde att du var smart, men du svamlar och är sjukt motsägelsefull)
Det som kurderna gör just nu är alltså TVÅ saker och ska hållas isär:
1. kurderna tar kontroll över sina områden och skyddar dess befolkning.
Vad gäller Nineveslätten kommer KRG inte hålla kvar området om dess befolkning hellre önskar att tillhöra Irak efter ett referendum. Glömt inte att KRGs avsikt är att sätta artikel 140 i verk, som egentligen hade en deadline satt till redan december 2007
2. Kurderna blandar sig inte i sektkriget mellan Shia och Sunni.
Sånna som Zuparn kallar det: ”klandervärt och smutsigt i den mening att man väljer att se på hur terrorister bankar på grannens dörr utan att agera”. Återigen vill du förenkla denna konflikt till att handla om ett krig endast mot ISIS. Du inser inte att det snarare är ett krig mellan shia och sunni. Maliki har erbjudit vapen till alla som går med på hans sida, så ditt modiga folk är välkomna att delta i konflikten. Är det då fegt av ”assyrier” att inte åka till Bagdad när ”terrorister bankar på grannens dörr”, och istället fly till KRG? Är det fegt av kurder att inte vilja offra sina söner och döttrars liv i ett krig mellan två sekter? Inser du inte att KRGs inblandning inte kommer sätta stopp för kriget mellan Sunni och Shia utan istället bara dra ut på det? Och än en gång, hur viktigt är självbevarelse för dig?
Senast redigerad av zinava 2014-06-18 kl. 05:00.
Senast redigerad av zinava 2014-06-18 kl. 05:00.