2014-06-24, 15:18
Medlem
Spännande! Bara en tidsfråga innan KRG blir självständigt.

Hur kommer andra MÖ-länder reagera om KRG blir självständigt? För bra relationer med grannländer är viktigt för ekonomin.
Om jag inte har fel så är Turkiet positiv till ett självständigt KRG, vilket är jättebra.
Irak-araber verkar cool. Sunni-terrorister och ISIS är också cool.
Så det ser bra ut

Men vad säger Iran och Saud Arabien?

Vad tror ni landet kommer heta, Kurdistan eller Södra Kurdistan?
Citera
2014-06-24, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Vidare vet jag inte vad befolkningen i Kirkuk kommer att rösta eller hur slutresultatet blir. Jag hittar källor som säger att det år 1977 var 48 % kurder och år 1997 21 %. Räkningen från 1997 är inte trovärdig, men sannolikt har antalet araber i staden ökat över tid. Om alla dessa får delta i omröstningen kan utfallet inte garanteras till KRG:s fördel, det kanske är den bittra sanningen.

Staden Hawija, asmt dristiket med samma namn, gör KRG inte anspråk på och är för närvarande inte under kurdisk kontroll. Det är i denna distrikt du finner en överhängande del av araberna. Med dem ute i leken, bör demografin tippa åt kurdernas håll, med en stor marginal. Dessutom har turkmenerna en delad uppfattning angående Kirkuk och vem det ska tillhöra. Jag gissar på att 60-75% röstar för en annektering.
Citera
2014-06-24, 16:44
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reber
Staden Hawija, asmt dristiket med samma namn, gör KRG inte anspråk på och är för närvarande inte under kurdisk kontroll. Det är i denna distrikt du finner en överhängande del av araberna. Med dem ute i leken, bör demografin tippa åt kurdernas håll, med en stor marginal. Dessutom har turkmenerna en delad uppfattning angående Kirkuk och vem det ska tillhöra. Jag gissar på att 60-75% röstar för en annektering.

Okej, det är möjligt. Har ingen större koll på de demografiska siffrorna. Jag vet att en räkning gjordes efter invasionen 2003, men antar att det enbart var en befolkningsräkning. Finns det uppskattningar om demografin i Kirkuk? Jag har svårt att se en kurdisk majoritet efter arabiseringspolitiken under Saddam.
Citera
2014-06-24, 17:52
Medlem
Citat:
Okej, det är möjligt. Har ingen större koll på de demografiska siffrorna. Jag vet att en räkning gjordes efter invasionen 2003, men antar att det enbart var en befolkningsräkning. Finns det uppskattningar om demografin i Kirkuk? Jag har svårt att se en kurdisk majoritet efter arabiseringspolitiken under Saddam.

Tyvärr så finns det ingen folkräkning som tar hänsyn till etnisk tillhörighet. Men många av kurderna som blev utdrivna återvände till staden. Sedan skulle folk som inhystes på kurdisk mark av Saddam Hussein, deporteras tillbaks till deras ursprungliga hem, enligt artikel 140. Det har dock inte skett. Utöver det ändrade Saddam Hussien även provinsens gränser för att få till en arabisk majoritet. Hawija var tidigare inte en del av Kirkuk, medan Kalar och Tuz Khurmato var en del av Kirkuk. Enligt 140 skulle även provinsens gränser återställas till sin ursprungliga status. Det har man heller inte gjort något åt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kirkuk_status_referendum
Citera
2014-06-24, 22:09
Medlem
hur stor är sannolikheten att omvärlden erkänner Kurdistan om/när de utropar sig självständig?
Eller blir den som Somaliland, självständig praktiken men aldrig officiellt erkänd.
Citera
2014-06-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bantu
hur stor är sannolikheten att omvärlden erkänner Kurdistan om/när de utropar sig självständig?
Eller blir den som Somaliland, självständig praktiken men aldrig officiellt erkänd.
Nejdå, det blir nog som Kosovo, vissa accepterar det, andra inte (Irak). Frågan är hur Turkiet och Irans reaktion kommer vara.
Citera
2014-06-25, 00:09
Medlem
Jag har precis samtalat med en person som har anknytning till Barzani. Har fatt en hel del intressant information som jag kommer att dela med mig till er. Bade positiva och negativa saker ur ett kurdiskt perspektiv.

I det stora hela sa kommer Kurdistan inom en snar framtid att vara nastintill helt sjalvstandigt och da ar Rojava inraknat.
Citera
2014-06-25, 01:33
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
Jag har precis samtalat med en person som har anknytning till Barzani. Har fatt en hel del intressant information som jag kommer att dela med mig till er. Bade positiva och negativa saker ur ett kurdiskt perspektiv.

I det stora hela sa kommer Kurdistan inom en snar framtid att vara nastintill helt sjalvstandigt och da ar Rojava inraknat.

Rojava inräknat i den potentiella självständighetsförklaringen?
Vad kommer hända med SAA i al-Qamishli och al-Hassake?
Citera
2014-06-25, 02:25
Medlem
Citat:
Rojava inräknat i den potentiella självständighetsförklaringen?
Vad kommer hända med SAA i al-Qamishli och al-Hassake?

Vad som kommer ske exakt har jag ingen aning om. Det vet ingen just nu skulle jag vilja pasta.

Sedan sa lutar det at en konfederation snarare an en sjalvstandig nation, i det korta loppet. USA som egentligen stodjer ett Kurdistan med storre sjalvstandighet vill inte ater fa arabvarlden emot sig. De har varit speciellt forsiktiga av den anlednignen. Annars ar USA val medvetna om att ett sammanhallet Irak inte kommer att existera.

Gallande Kirkuk och dess oljerikedomar sa verkar det som att kurder kommer att fa kompromissa med sin granne. Oljan ska delas med dagens sunnibefolkning i Irak. Det ar givetvis ingen kompromiss eftersom att kurder enbart forlorar pa det men det ar en nodvandighet for att fa stabilitet och nagorlunda fred med grannen. Dessutom finns infrastrukturen redan.

Jag kommer inte att dela kanslig information har utan skickar det enbart till de jag anser vara lampliga via PM.
Citera
2014-06-25, 02:43
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normandie01
Vad som kommer ske exakt har jag ingen aning om. Det vet ingen just nu skulle jag vilja pasta.

Sedan sa lutar det at en konfederation snarare an en sjalvstandig nation, i det korta loppet. USA som egentligen stodjer ett Kurdistan med storre sjalvstandighet vill inte ater fa arabvarlden emot sig. De har varit speciellt forsiktiga av den anlednignen. Annars ar USA val medvetna om att ett sammanhallet Irak inte kommer att existera.

Gallande Kirkuk och dess oljerikedomar sa verkar det som att kurder kommer att fa kompromissa med sin granne. Oljan ska delas med dagens sunnibefolkning i Irak. Det ar givetvis ingen kompromiss eftersom att kurder enbart forlorar pa det men det ar en nodvandighet for att fa stabilitet och nagorlunda fred med grannen. Dessutom finns infrastrukturen redan.

Jag kommer inte att dela kanslig information har utan skickar det enbart till de jag anser vara lampliga via PM.

Vad är det för typ av information du besitter? Kan du försöka förklara det utan att avslöja för mycket? Är regionalt högt uppsatta eller ännu högre?
Citera
2014-06-25, 03:19
Medlem
Vad är detta för självskadebeetende när samma folk bombade kurder i Halabja? Många verkar komma från samma stad.

ISIS recruits Kurdish youths, creating a potential new risk in a peaceful part of Iraq

"Kurdish authorities say a small contingent of Kurdish youths — around 150 in all, about a third of whom are from Halabja — has in recent months joined the Islamic State of Iraq and Syria (ISIS), which has seized a vast swath of Iraqi territory.

Some Kurdish intelligence officials fear that with ISIS’s gains, more local youths will join the jihadists and that the radical ideology could creep beyond Arab Iraq and into Iraqi Kurdistan, which has so far remained an oasis of calm and order.

A top local intelligence official in Halabja, who spoke on the condition of anonymity because he was not authorized to speak to the news media, said ISIS is already operating “cells” inside the town, appealing to bored and underemployed young people to join their fight.

Most of the 52 local men and boys who have left Halabja in the past year and a half to fight in Syria have been recruited by ISIS, he said.

One local man, Mariwan Hallabji, has become an ISIS commander and currently serves on a front line against Kurdish peshmerga security forces outside the city of Kirkuk, the official said.

“How do we guarantee that when they’re done fighting the Shiites, they don’t start waging a war against the Kurds?” the intelligence official said."

http://www.washingtonpost.com/world/...5de_story.html
Citera
2014-06-25, 09:00
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Golanhöjderna är ytterst relevant, till skillnad från Sveriges agerande år 1945. Golanhöjderna visar på hur en geografiskt relaterad konflikt kan leda till ett starkt hat mellan två folkgrupper och ett krig som inte tagit slut efter mer än 40 år av förhandlingar. Lägg ned ditt skitsnack om "intellektuellt hederlig", du tycks ha svårt att avstå från att gå in på min person.

Jag är medveten om att konsulat har öppnats i KRG. Jag anser fortfarande att det kommer bli svårt att inleda diplomatiska relationer med andra stater när alla fyra grannländer inte kommer erkänna den potentiella utbrutna staten i Irak. Vi behöver inte ljuga för varandra. Det internationella stödet för KRG är relativt lågt just nu och detta kan medföra problem.

Golanhöjderna hade INGEN Israelisk befolkning vid annekteringen. Kirkuk däremot har en kurdisk MAJORITET. KRG planerar dessutom att hålla ett referendum där. Bara detta faktum gör att det är Intellektuellt ohederligt av dig att jämföra de nämnda områdena. Du tror att du kan kan urholka kurdernas rätt till Kirkuk genom att jämföra det med RIKTIGA ockupationer. Förresten har ingen av grannländer vad jag vet uttryckt särkilt stort missnöje över kurdernas kontroll över Kirkuk. Tvärtom tjänar Turkiet på en ökad kurdisk oljeexport. Däremot är vissa rädda för en eventuell kurdisk stat, men Kurderna är inte så dumma att de gör något så stort utan att ta hänsyn till riskerna.

KRG kommer med 100 procents säkerhet att utöka sin självständighet efter denna Konflikt. Mest realistiskt just nu är att de kräver att få bilda en konfederation, som i sin tur även innebär ett godkännande av självständig (kurdisk) oljeexport. Detta är jag väldigt säker på att KRG kommer uppnå. Och nej Zuparn, relationen med grannarna kommer inte alls bli sämre av detta. Du vet helt enkelt inte vad du talar om. De ska bli kul att påminna dig om ett år!

Citat:
Ta inte upp faktumet att jag är assyrier. Det har inget med mina åsikter att göra. Du behöver inte generalisera och börja odla tårar så fort du argumenterar med någon med en annan religion eller etnicitet. Lägg det åt sidan. Hur många gånger ska man behöva påpeka det för dig och andra i denna tråd? Det verkar som att du också är sekteristisk i ditt tankesätt? I samma veva försöker du rättfärdiga en separation genom att tala om att sunniter och shiamuslimer hatar varandra av sekteristiska skäl. Du verkar inte ha kunnat ta en enda debatt med mig utan att gå in på att jag är "assyrier".

Dina åsikter har uppenbarligen färgats av din bakgrund. Jag påpekar din etnicitet för att folk ska ”haja” din agenda. De enda i världen som inte stöttar kurder just nu ”råkar” tillhöra de få folkgrupper som sedan länge har varit kurdfientliga. Att du tillhör en av dessa specifika grupper är därför relevant att dra upp, då deras kurfientlighet endast beror på egna egoistiska intressen. Därför är det löjligt när du framför typiska åsikter som just dessa folkgrupper brukar dra upp, och sedan påstår att din bakgrund inte har något med dina åsikter att göra.

Det finns fler tänkande människor än araber, turkar, iranier och syrianer därute vettu, och alla dessa köper inte alltid den bild av kurder och deras situation som ni så ofta målar upp. Efter ”manifestationen” i Södertälje i förrgår, borde tumregeln för alla kurder vara att inte lita på dessa människor igen förrän grisar börjat flyga.

Citat:
Jag tror nog alla folkgrupper i Mellanöstern säger det du säger - "Vi har hjälpt er, var nöjda!". Turkar, araber, kurder eller vad det nu är, alla använder samma retorik. Sanningen är dock att alla dessa både förtrycker och förföljer assyrierna, vissa mer andra mindre. Historiskt har kurder och turkar varit de största problemen. I modern tid har araberna behandlat oss relativt likvärdigt. Idag är situationen annorlunda och de största problemen finner vi bland extrema sunniter och radikala nationalist/islamistiska kurder.

Jag har aldrig påstått att KRG är perfekt, jag stödjer dock (som alla hederliga människor) kurdernas ständiga framgång gällande demokrati, frihet, mänskliga rättigheter etc. Ingen annanstans i MÖ får din folkgrupp mer stöd än i KRG. Och NEJ, det är inte tillräckligt, som du i princip försöker hävda att jag påstår. Men bara för att kurderna inte nått sin fulla potential ännu, behöver man inte förtala dem. Befolkningen i Nineveslätten skrek efter Peshmergas hjälp. Och när KRG väl sträckte ut en hjälpande hand, påstår ni att kurder ockuperar området.

Det ska trots allt hållas ett referendum i dessa områden, och kurderna till skillnad från skurkarna i Bagdad, vill genomföra detta snarast möjligt. Befolkningen på Nineveslätten vill ju inte att peshmerga ska dra sig tilllbaka, för ni vet vad ISIS hade gjort med er då. Vore det inte hederligare att vänta tills åtminstone ett referendum hållits innan man kallar det för "kurdisk ockupation", och spy galla över KRG? När unga kurder samtidigt offrar sina liv för att skydda bl.a kristna från att våldtas och avrättas av ISIS!? Har assyrier i Sverige ingen skam i kroppen?

När en majoritet på ninveslätten inte vill tillhöra KRG och ha Peshmergas beskydd, då lovar jag att vara den första att fördöma KRG om de inte lämnar Nineveslätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in