2014-05-14, 03:38
Bannlyst
Hoppas det och han kom på 71:a plats när Times Magazine rankade världens mest 100 inflytelserika människor i världen under 2013.

Så här skriver Gerry Adams partiordförande för Sinn Féin sedan 1983 som är IRA.

"I commend him for his leadership and vision and urge the Turkish government to release him."

http://time100.time.com/2013/04/18/t...dullah-ocalan/

Ge PKK-ledaren Abdullah Öcalan Nobels fredspris

"Debattören: Nelson Mandela och Yassir Arafat ledde också terrorstämplade organisationer och fick fredspriset.

Jabar Amin (Mp)
Riksdagsledamot
Kandidat till EU-parlamentet"

http://www.aftonbladet.se/debatt/article18845485.ab

Kurdistan MP Nominates Ocalan For Nobel Prize
http://rudaw.net/english/kurdistan/150420142
Citera
2014-05-14, 10:05
Bannlyst
Turkey says does not need KRG oil for now

"TUPRAS, Turkey's sole oil refinery company, is not in need of Kurdistan Regional Government (KRG) oil at present, said Turkey’s Energy Minister Taner Yildiz Tuesday. During his press conference at the “Regional Conference on Scaling up Sustainable Energy Solutions,” in Istanbul, Yildiz said 2.5 million barrels of the oil, which flow via the Kirkuk–Ceyhan Oil Pipeline, are stored in Turkey’s port of Ceyhan.

He confirmed that Turkey wants to transport this oil to other markets, rather then buy it, because Turkish Petroleum Refineries Corporation (TUPRAS) has a sufficient supply at the moment.

Turkey, which imports most of its energy, has major ongoing oil and natural gas deals with the northern Iraqi administration in a three-way partnership that also includes the central Iraqi government."

http://www.kurdpress.com/En/NSite/Fu...09%09%09%09%09
Citera
2014-05-14, 10:21
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverfish
Turkey says does not need KRG oil for now

"TUPRAS, Turkey's sole oil refinery company, is not in need of Kurdistan Regional Government (KRG) oil at present, said Turkey’s Energy Minister Taner Yildiz Tuesday. During his press conference at the “Regional Conference on Scaling up Sustainable Energy Solutions,” in Istanbul, Yildiz said 2.5 million barrels of the oil, which flow via the Kirkuk–Ceyhan Oil Pipeline, are stored in Turkey’s port of Ceyhan.

He confirmed that Turkey wants to transport this oil to other markets, rather then buy it, because Turkish Petroleum Refineries Corporation (TUPRAS) has a sufficient supply at the moment.

Turkey, which imports most of its energy, has major ongoing oil and natural gas deals with the northern Iraqi administration in a three-way partnership that also includes the central Iraqi government."

http://www.kurdpress.com/En/NSite/Fu...09%09%09%09%09

Inte särskilt intressant vem som köper. Men ja, tanken är att Turkiet ska köpa en stor del av den exporterade oljan, men det spelar ju ingen roll, oljan finns där för vem som helst att köpa.

(Alltså för de som inte hänger med, så handlar det om den sparade oljan som befinner sig i Ceyhan, och inte Kurdisk olja generellt. Rubriken är väldigt missvisande.)
Senast redigerad av zinava 2014-05-14 kl. 10:27.
Citera
2014-05-14, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zinava
Inte särskilt intressant vem som köper. Men ja, tanken är att Turkiet ska köpa en stor del av den exporterade oljan, men det spelar ju ingen roll, oljan finns där för vem som helst att köpa.

(Alltså för de som inte hänger med, så handlar det om den sparade oljan som befinner sig i Ceyhan, och inte Kurdisk olja generellt. Rubriken är väldigt missvisande.)

Vänta lite nu, varför tror du inte på artikeln? De verkar nobba kurdisk olja men du snackar om helt andra saker? Jag gissar på KRG's samarbete med Iran.
Citera
2014-05-14, 10:54
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Vänta lite nu, varför tror du inte på artikeln? De verkar nobba kurdisk olja men du snackar om helt andra saker? Jag gissar på KRG's samarbete med Iran.

Nej bror, läs artikeln igen! Alla länder brukar ha olja/gas sparad för säkerhetsskull, t.ex har EU gas för att de ska klara sig utan import i 90 dagar. Vad artikel i princip säger, är att Turkiet just nu har tillräckligt på lager, och att de inte behöver köpa just denna "batch", INTE att de inte vill köpa kurdisk olja.

(Jag läste artikel själv innan du länkade den, men valde att inte länka den för att den inte har något intressevärde. Den säger inget av värde, utan det är bara rubriken som är sjukt missvisande.)

Citat:

Alltså, denna artikeln har absolut INGET med kurdisk oljeexport att göra! Oljan finns ju i Ceyhan för vem som helst att köpa, även Turkiet, och just detta parti hade de inte behov av, utan ett annat land får köpa det.
Senast redigerad av zinava 2014-05-14 kl. 11:18.
Citera
2014-05-14, 11:16
Medlem
zinavas avatar
Så precis nu bekräftade Rudaw det jag sa
Turkish Energy Minister: Kurdish Oil Ready for Sale at Ceyhan
http://rudaw.net/english/kurdistan/14052014
Citera
2014-05-14, 11:32
Medlem
zinavas avatar
Nu ska USA utreda Malikis fulspel
US to investigate Kurdish budget cut from Baghdad
http://www.basnews.com/en/News/Detai...-Baghdad/20285
Citera
2014-05-14, 12:04
Bannlyst
Citat:
Nej bror, läs artikeln igen! Alla länder brukar ha olja/gas sparad för säkerhetsskull, t.ex har EU gas för att de ska klara sig utan import i 90 dagar. Vad artikel i princip säger, är att Turkiet just nu har tillräckligt på lager, och att de inte behöver köpa just denna "batch", INTE att de inte vill köpa kurdisk olja.

(Jag läste artikel själv innan du länkade den, men valde att inte länka den för att den inte har något intressevärde. Den säger inget av värde, utan det är bara rubriken som är sjukt missvisande.)

Alltså, denna artikeln har absolut INGET med kurdisk oljeexport att göra! Oljan finns ju i Ceyhan för vem som helst att köpa, även Turkiet, och just detta parti hade de inte behov av, utan ett annat land får köpa det.

Haha jag vet men va fan måste du vara olje-kungen brakam? Jag försökte imponera dig men du sänkte mig likt Titanic!

Ukraina kanske köper det.. De va ju snack om det.
Citera
2014-05-14, 12:10
Medlem
zinavas avatar
Citat:
Haha jag vet men va fan måste du vara olje-kungen brakam? Jag försökte imponera dig men du sänkte mig likt Titanic!

Ukraina kanske köper det.. De va ju snack om det.

Som sagt, oljan finns där för världsmarknaden, Ukraina är säkert välkomna att köpa det.
Senast redigerad av zinava 2014-05-14 kl. 12:16.
Citera
2014-05-14, 12:16
Bannlyst
Citat:
Nu ska USA utreda Malikis fulspel
US to investigate Kurdish budget cut from Baghdad
http://www.basnews.com/en/News/Detai...-Baghdad/20285

De bra nyheter och hoppas att något händer med kamelen!

Citat:

Som sagt, oljan finns där för världsmarknaden, Ukraina är välkomna att köpa det.

Ja tror det faktiskt och det är bra för dem.
Citera
2014-05-14, 12:22
Medlem
zinavas avatar
Alltså jag är övertygad om att senaste månadernas bråk mellan Erbil-Bagdad handlar om att skaffa sig bättre position inför förhandlingar om nästa regering. De hittar på grejer att pressa varandra med helt enkelt. Allting pekar dock på att KRG kommer gå ur denna fight med vinst.

Maliki gör det för att klamra sig fast vid makten.

KRG gör det för att dryga ut sin budget, men även för att kunna behålla/utöka sin självständighet.
Senast redigerad av zinava 2014-05-14 kl. 12:26.
Citera
2014-05-14, 12:35
Bannlyst
Citat:
Alltså jag är övertygad om att senaste månadernas bråk mellan Erbil-Bagdad handlar om att skaffa sig bättre position inför förhandlingar om nästa regering. De hittar på grejer att pressa varandra med helt enkelt. Allting pekar dock på att KRG kommer gå ur denna fight med vinst.

Maliki gör det för att klamra sig fast vid makten.

KRG gör det för att dryga ut sin budget, men även för att kunna behålla/utöka sin självständighet.

Ja de klart.. Men Maliki har ingen chans då han är en Shit och vän med Iran. Det är en tidsfråga innan Assad går bort, det enda rebellerna behöver där är NATO's hjälp. De skulle aldrig tillåta en shit styra ett land kolla bara på Iran som många muslimer ogillar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in