2013-10-11, 22:46
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Det du sger r allts att vgen till objektiv vetskap om vrlden kommer a priori? Det hller jag faktiskt inte med om; som exempel har jag hgre frtroende fr naturvetenskap n naturfilosofi, gllande frgan om hur man bst undersker de grundlggande strukturerna fr universum.

Genom att modellera tingen fr oss, via sofistikerade mtinstrument och teoretisk analys, kan man frska frst sig p den faktiska vrlden av tingen i sig sjlva; som nd torde korrelera med vr uppfattning; hur nra eller lngt ifrn verkligheten vi n kan tnkas befinna oss som konsekvens av vra subjektiva frestllningar, som ligger grundade i vran biologiska funktionalitet.

Att helt verkomma glappet mellan vr frestllning av vrlden och hur den verkligen r beskaffad tror jag r en omjlighet.

S vi har en diametralt motsatt uppfattning; naturvetenskaperna kommer aldrig ngonsin att n en objektiv kunskap. Smst av alla vetenskaper r matematiken, som helt grundar sig p obevisade pstenden. Kan du till exempel sga att talet fyra existerar? Den enda sanna vgen till frstelse gr igenom konsten. Bara den kan frst Platons idvrld, det vill sga det sanna varat och inte det vardande, som naturkunskaperna behandlar. Och vad r egentligen tid och rum? Det finns inte ngon, som har den minsta aning. Det finns inte ens en teori om saken, s lite vet dina naturkunskaper om det objektiva varat.
Citera
2013-10-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
S vi har en diametralt motsatt uppfattning; naturvetenskaperna kommer aldrig ngonsin att n en objektiv kunskap. Smst av alla vetenskaper r matematiken, som helt grundar sig p obevisade pstenden. Kan du till exempel sga att talet fyra existerar? Den enda sanna vgen till frstelse gr igenom konsten. Bara den kan frst Platons idvrld, det vill sga det sanna varat och inte det vardande, som naturkunskaperna behandlar. Och vad r egentligen tid och rum? Det finns inte ngon, som har den minsta aning. Det finns inte ens en teori om saken, s lite vet dina naturkunskaper om det objektiva varat.

Konsten och naturvetenskapen utforskar vrlden utifrn tv helt olika grundpelare; knslor, kontra frnuft. En astronomisk redogrelse fr planeternas rrelser, ligger inte i konflikt med en mlning av himlavalvet. Eftersom man, som jag skrev i fregende inlgg, aldrig kan komma att knna till den faktiska vrlden, finner jag det klokt att bygga upp sin vrldsbild p ett mngfald av olika modeller; dr ingen modell helt kan redogra fr ngon objektiv sanning: vare sig inom konsten eller vetenskapen. Det r i slutndan du sjlv som frhller dig till alla intryck; och inget intryck nr dig utan att passera en rad filter; bde fysiologiska och - om man vill dela upp det - psykologiska.

Vad ngonting r, i dess innersta vsen, kanske aldrig kan bli besvarat. Dremot kan vi komma nrmare en frstelse genom att beskriva hur ngonting beter sig. I exempel som tid och rum kan vi underska dessa fenomens egenskaper och p s stt frska oss p att begripa mer n vi gjorde tidigare.

Och du kan ju inte p allvar frkasta matematiken? Om inte fr ngot annat, s mste du ju tminstone se vilka oerhrt viktiga praktiska implikationer den frt med sig. I mina gon r matematiken, precis som talsprken, ett mnskligt frhllningsstt och kommunikationsmedel; men dr matematik kan frklara fenomen med en strre exakthet n ngot annat sprk, och dr dess sjlva uppbyggnad gr att vi faktiskt kan f a priori-kunskap. Svarta hl fanns i matematiska beskrivningar, fre deras existens kunde bevisas; och det kan kanske ven vara s att strngteori, med bring i matematiken, faktiskt r en modell fr universums utformning: med betoning p kanske och modell.

Naturvetenskapen kryper allt nrmare en precis modell som beskriver allt mer i universum. Men det kommer alltid att rra sig om modeller om tingen i sig sjlva, eller Platons idvrld.
Citera
2013-10-12, 00:30
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Vad ngonting r, i dess innersta vsen, kanske aldrig kan bli besvarat. Dremot kan vi komma nrmare en frstelse genom att beskriva hur ngonting beter sig. I exempel som tid och rum kan vi underska dessa fenomens egenskaper och p s stt frska oss p att begripa mer n vi gjorde tidigare.

Det r precis vad jag menar. Dess innersta vsen kommer aldrig att bli besvarat med naturvetenskapliga metoder. Det r det som r tinget i sig. Det som kan beskrivas r hur det upptrder som fenomen i sinnesvrlden, men till skillnad frn dig, s anser jag inte att beskrivning av fenomens egenskaper skulle kunna leda oss nrmare till svaret. Det r ju bara fenomen. Det kommer alltid att finnas en ouppklarad rest, som aldrig kan frsts. Vad r egentligen kraften i gravitationen? Vi kan iakttaga hur det upptrder men aldrig riktigt frst vad det egentligen bestr av. Innerst inne frblir det ofrsteligt.
Citera
2013-10-12, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Det r precis vad jag menar. Dess innersta vsen kommer aldrig att bli besvarat med naturvetenskapliga metoder heller. Det r det som r tinget i sig. Det som kan beskrivas r hur det upptrder som fenomen i sinnesvrlden, men till skillnad frn dig, s anser jag inte att beskrivning av fenomens egenskaper skulle kunna leda oss nrmare till svaret. Det r ju bara fenomen. Det kommer alltid att finnas en ouppklarad rest, som aldrig kan frsts. Vad r egentligen kraften i gravitationen? Vi kan iakttaga hur det upptrder men aldrig riktigt frst vad det egentligen bestr av. Innerst inne frblir det ofrsteligt.

Jo, angende en ouppklarad rest r vi helt ense. Dremot kommer man inte nrmare ett absolut svar via andra, fr nrvarande knda, metoder heller.
Men vi kan f en djupare frstelse; Newton redogjorde fr att kraften som hller planeter i omloppsbana r densamma som fr freml att falla till marken; Einstein och relativitetsteorin kunde senare frklara gravitation mer exakt, genom att matematiskt bevisa att gravitation inte alls r en kraft, utan ett resultat av en krkning i sjlvaste rumtiden. Det ger en djupare frstelse fr vrlden vi befinner oss i; och r inte lngre s som vi uppfattar den via vra sinnen, men en modell som tar oss ett steg nrmare en strre frstelse fr universum; ven om det fortfarande r just en modell, och frstdd utifrn den mnskliga hjrnans kapacitet och eventuella bedrglighet.

En frklaring fr hur universum upptrder fr oss r verkligen inte fy skam; ven om den ultimata tillfredsstllelsen fr mnga - mig inkluderat - ligger i ngot slags metafysiskt erknnande om att det faktiskt r verkligheten i sig sjlv man utforskar nr man frhller sig till koncept alltifrn atomer till rum och tid. Men terigen; trffskra modeller r bttre n ingenting alls - ja, mycket bttre till och med.
Citera
2013-10-13, 14:21
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
En talserie kan som sagt g frn 0 till ondligheten.
En talserie kan lika vl g frn ondligheten, till ett slut.
En talserie kan komma frn ondligheten och g till ondligheten.
Men om du bygger en vg, d har den en brjan och ett slut, hur lngt du n kommit. Slutet rr sig hela tiden, men det finns alltid. Samma sak br vl glla universum, det finns alltid ett slut, ven om det rr sig framt.

S om universum har en brjan, mste det ocks ha ett slut. Och har det inget slut, d mste det alltid ha existerat. Eller? Jag r osker.
Citera
2013-10-13, 19:44
Medlem
Bisarros avatar
Frtydligande: Om det har en brjan s vxer det. Allts r det inte ondligt. ven om det vxer ondligt lnge s r det aldrig ondligt stort. Dremot om det r ondligt kan det inte ha en brjan, eftersom det inte har ngot att "vxa" frn. Eller? Jag r osker.
Citera
2013-10-14, 08:39
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Men om du bygger en vg, d har den en brjan och ett slut, hur lngt du n kommit. Slutet rr sig hela tiden, men det finns alltid. Samma sak br vl glla universum, det finns alltid ett slut, ven om det rr sig framt.

En vg som r en cirkel d?
Men bortsett frn detta s har de vgar vi knner till en brjan och ett slut, ja det r korrekt. Men varfr du gr ifrn detta konstaterande till "samma sak br glla universum" frstog jag inte.

Citat:
S om universum har en brjan, mste det ocks ha ett slut. Och har det inget slut, d mste det alltid ha existerat. Eller? Jag r osker.
Nej, bara fr att vgar (som inte r cirkelformade...) har en brjan och ett slut r inte argument fr att universum hr det.

Visst r det svrt att f koll p ondligheter, men bara fr att du (och jag?) inte fr vra huvuden runt det, s ger det oss inte rtt att jmfra med hur vgar r bygga och anta att det r likandant med universum.
Citera
2013-10-14, 08:45
Citat:
Frtydligande: Om det har en brjan s vxer det. Allts r det inte ondligt. ven om det vxer ondligt lnge s r det aldrig ondligt stort. Dremot om det r ondligt kan det inte ha en brjan, eftersom det inte har ngot att "vxa" frn. Eller? Jag r osker.

Ngot som vxer r inte ondligt stort ndvndigtvis. Ett barn tex...

Avstnden mellan materian frn big bang r inte heller ondligt (iaf inte enligt den bb modell som oftast syftas) men rummet som det sprids i kan ju mycket vl vara ondligt, eller hur?
Citera
2013-10-14, 11:45
Medlem
Bisarros avatar
Du missfrstr verkar det som. Om universum har en brjan, dvs inte har funnits ondligt lnge (bakt i tiden), s vxer det. Och om det vxer kan det inte vara ondligt (framt i tiden). Det kan vxa ondligt lnge, men det kan inte vara ondligt om det vxer.

Om det r ondligt (framt i tiden) kan det drfr inte ha en brjan.

Sger inte att det r ett bevis, men om du frstr hur jag menar s kan jag inte tnka mig att du tycker ngot annat n att det r logiskt. Men jag r osker.
Citera
2013-10-14, 11:49
Medlem
Bisarros avatar
[quote=se_dr...|45666069]Ngot som vxer r inte ondligt stort ndvndigtvis. Ett barn tex...

Avstnden mellan materian frn big bang r inte heller ondligt (iaf inte enligt den bb modell som oftast syftas) men rummet som det sprids i kan ju mycket vl vara ondligt, eller hur?[/QUOTE]
Ett ondligt rum av ingenting? Ja det r mjligt. Men det rummet r vl i s fall universum det ocks? Eller? Jag r osker.
Citera
2013-10-14, 11:55
Citat:
Du missfrstr verkar det som. Om universum har en brjan, dvs inte har funnits ondligt lnge (bakt i tiden), s vxer det. Och om det vxer kan det inte vara ondligt (framt i tiden). Det kan vxa ondligt lnge, men det kan inte vara ondligt om det vxer.

Om det r ondligt (framt i tiden) kan det drfr inte ha en brjan.

Sger inte att det r ett bevis, men om du frstr hur jag menar s kan jag inte tnka mig att du tycker ngot annat n att det r logiskt. Men jag r osker.

Vem vet, vrat big bang kanske r resultatet av en tidigare kollaps av ett annat univerum. Skulle s vara fallet s r inte starten p universum dr du tror den r.

Lt oss enas om att finita saker r finita (universum s som du benmner det) och ondliga saker r ondliga (tex tiden som universum mjligvis vxer i).
Citera
2013-10-14, 12:01
Citat:
Ett ondligt rum av ingenting? Ja det r mjligt. Men det rummet r vl i s fall universum det ocks? Eller? Jag r osker.

Tror man brukar sga att man mste ha ngot att relatera till fr att avgra rum tiden. Tex, den saken r dr d och jag r hr nui. Har man inget att jmfra med s r det svrt att tala om rumtiden.

Iom att galaxerna inte bara rr sig ifrn varandra utan ven gr det accelererande s talar man om "big rip" som ett potensiellt "slut" fr vrat universum. Kvar blir en rumtid utan materia, och frgan r d filosofiskt om ven rumtiden frsvinner iom detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in