• 1
  • 2
2013-10-10, 21:19
Medlem
phny5s avatar
Hejsan, har en teori som ganska lnge suttit i huvudet p mig som jag grna skulle vilja dela med mig utav.

Fick lra mig p en fysik lektion att svarta hl drar t sig materia med hjlp utav gravitationen och och desto mer materia den drar t sig desto mer kompakt blir den (men hller till stordel samma storlek)och det resulterar i att gravitationen blir strre.

S, lt oss sga att ett svart hl uppkommer och den brja suga in sig massa materia och allt sammanpressas till en liten boll, den fortstter med detta och tillslut s blir gravitationen s hg att den slukar allt i hela rymden, och som tidigare sagt s blir det bara en liten boll utav det hela?

TL: DR; Uppkompsten av den lilla bollen som exploderades(big bang) r egentligen ett svarthl som tidigare slukat hela universum?

Minns ni att teorin av big bang sgs vara en liten boll som exploderades? Tror ni inte att detta kan hra ihop? Lter det rimligt?
Citera
2013-10-10, 21:33
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Mnga forskare tror det har funnits massvis med "big bangs"
Det svarar dock inte p frgan. -Hur kan ingenting bli nnting?
Ngonstans mste det ju ha brjat..
Citera
2013-10-10, 21:40
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo

Okej, d mste ju forskarna ha samma teori som mig.
Detta var inte direkt ett svar p hela frgan men mer ngot som kan tillggas till det hela och som frhoppningsvis kan anvndas till att besvara frgan.
Citera
2013-10-10, 21:49
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phny5
Okej, d mste ju forskarna ha samma teori som mig.
Detta var inte direkt ett svar p hela frgan men mer ngot som kan tillggas till det hela och som frhoppningsvis kan anvndas till att besvara frgan.

aa hlften av alla forskare iaf
r det inte s d att frgan flyr frn sjlva grundfrgan?
Citera
2013-10-10, 21:59
Medlem
phny5s avatar
Citat:
aa hlften av alla forskare iaf
r det inte s d att frgan flyr frn sjlva grundfrgan?

Svrt att svara p, eftersom vi inte vet svaret p grundfrgan s vet vi heller inte vilken riktning som r rtt fel.
Citera
2013-10-10, 22:16
Medlem
En explosion r ju ngonting som frdelar materia ut i ett redan existerande rum, medan the Big Bang frorsakade expansionen av sjlva rummet.

Som jag har frsttt det behver inte the Big Bang heller ha varit en komprimering av hela universum, men tminstone hela det observerbara. Om universum r ondligt kan man sledes skala rummet upp och ner och fortfarande ha en ondlig kvantitet av rymd.

Finns det en teoretisk mjlighet att svarta hl pltsligt utvidgar sig? I s fall rr det sig ju tminstone om en hel del likheter med the big bang.
Citera
2013-10-10, 22:30
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Finns det en teoretisk mjlighet att svarta hl pltsligt utvidgar sig? I s fall rr det sig ju tminstone om en hel del likheter med the big bang.

Att sga att ett svart"hl" utvidgar sig r ju lite fel d det egentligen r en punkt dr materia samlas och graviteten blir starkare desto mer materia som samlas. Men fr att frenkla det hela s kan man nog sga att svartahl expanderas.
Citera
2013-10-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phny5
Att sga att ett svart"hl" utvidgar sig r ju lite fel d det egentligen r en punkt dr materia samlas och graviteten blir starkare desto mer materia som samlas. Men fr att frenkla det hela s kan man nog sga att svartahl expanderas.

Jag menar att om big bang r som ett svart hl, mste ven andra svarta hl ha en teoretisk mjlighet att expandera, precis som vrat universum har gjort alltsedan singulariteten.
Citera
2013-10-10, 22:54
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag menar att om big bang r som ett svart hl, mste ven andra svarta hl ha en teoretisk mjlighet att expandera, precis som vrat universum har gjort alltsedan singulariteten.

Jo men sjlvklart! Men min teori var mer att big bang var ett fredetta svart hl som nu r ngot helt annat.
Citera
2013-10-10, 23:54
Medlem
IronRandys avatar
Citat:

Ganska pointless, men nd roligt att diskutera. Jag tror visst att ingenting "finns". Allts att ingenting r mjligt, och att universum (big bang) kan ha skapat sig sjlv frn ingenting. Vra hjrnor r helt enkelt inte kapabla att greppa det konceptet.
Citera
2013-10-11, 00:26
Medlem
Citat:

Varfr mste det ha brjat ngonstans?

om du ser tillbaka p ditt liv, kan du sga nr det brjade? frutom r xxxx. Nr knde du frsta gngen att "Nu brjar mitt liv". Jag kan iaf inte sga att jag vet hur det kndes att vakna upp ur ett omedvetet stadie till medveten frsta gngen.
Senast redigerad av ettanporta 2013-10-11 kl. 00:30.
Citera
2013-10-11, 01:47
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Varfr mste det ha brjat ngonstans?

om du ser tillbaka p ditt liv, kan du sga nr det brjade? frutom r xxxx. Nr knde du frsta gngen att "Nu brjar mitt liv". Jag kan iaf inte sga att jag vet hur det kndes att vakna upp ur ett omedvetet stadie till medveten frsta gngen.

Big bang teorin lyder ju s att ngot har skapat frn ingenting, eftersom stjrnorna rr sig ifrn varandra i alla riktningar.
Det r inte jag personligen som har myntat begreppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in