• 1
  • 2
2013-10-10, 21:19
Medlem
phny5s avatar
Hejsan, har en teori som ganska länge suttit i huvudet på mig som jag gärna skulle vilja dela med mig utav.

Fick lära mig på en fysik lektion att svarta hål drar åt sig materia med hjälp utav gravitationen och och desto mer materia den drar åt sig desto mer kompakt blir den (men håller till stordel samma storlek)och det resulterar i att gravitationen blir större.

Så, låt oss säga att ett svart hål uppkommer och den börja suga in sig massa materia och allt sammanpressas till en liten boll, den fortsätter med detta och tillslut så blir gravitationen så hög att den slukar allt i hela rymden, och som tidigare sagt så blir det bara en liten boll utav det hela?

TL: DR; Uppkompsten av den lilla bollen som exploderades(big bang) är egentligen ett svarthål som tidigare slukat hela universum?

Minns ni att teorin av big bang sägs vara en liten boll som exploderades? Tror ni inte att detta kan höra ihop? Låter det rimligt?
Citera
2013-10-10, 21:33
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Många forskare tror det har funnits massvis med "big bangs"
Det svarar dock inte på frågan. -Hur kan ingenting bli nånting?
Någonstans måste det ju ha börjat..
Citera
2013-10-10, 21:40
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo

Okej, då måste ju forskarna ha samma teori som mig.
Detta var inte direkt ett svar på hela frågan men mer något som kan tilläggas till det hela och som förhoppningsvis kan användas till att besvara frågan.
Citera
2013-10-10, 21:49
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phny5
Okej, då måste ju forskarna ha samma teori som mig.
Detta var inte direkt ett svar på hela frågan men mer något som kan tilläggas till det hela och som förhoppningsvis kan användas till att besvara frågan.

aa hälften av alla forskare iaf
Är det inte så då att frågan flyr från själva grundfrågan?
Citera
2013-10-10, 21:59
Medlem
phny5s avatar
Citat:
aa hälften av alla forskare iaf
Är det inte så då att frågan flyr från själva grundfrågan?

Svårt att svara på, eftersom vi inte vet svaret på grundfrågan så vet vi heller inte vilken riktning som är rätt å fel.
Citera
2013-10-10, 22:16
Medlem
En explosion är ju någonting som fördelar materia ut i ett redan existerande rum, medan the Big Bang förorsakade expansionen av själva rummet.

Som jag har förstått det behöver inte the Big Bang heller ha varit en komprimering av hela universum, men åtminstone hela det observerbara. Om universum är oändligt kan man således skala rummet upp och ner och fortfarande ha en oändlig kvantitet av rymd.

Finns det en teoretisk möjlighet att svarta hål plötsligt utvidgar sig? I så fall rör det sig ju åtminstone om en hel del likheter med the big bang.
Citera
2013-10-10, 22:30
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Finns det en teoretisk möjlighet att svarta hål plötsligt utvidgar sig? I så fall rör det sig ju åtminstone om en hel del likheter med the big bang.

Att säga att ett svart"hål" utvidgar sig är ju lite fel då det egentligen är en punkt där materia samlas och graviteten blir starkare desto mer materia som samlas. Men för att förenkla det hela så kan man nog säga att svartahål expanderas.
Citera
2013-10-10, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phny5
Att säga att ett svart"hål" utvidgar sig är ju lite fel då det egentligen är en punkt där materia samlas och graviteten blir starkare desto mer materia som samlas. Men för att förenkla det hela så kan man nog säga att svartahål expanderas.

Jag menar att om big bang är som ett svart hål, måste även andra svarta hål ha en teoretisk möjlighet att expandera, precis som vårat universum har gjort alltsedan singulariteten.
Citera
2013-10-10, 22:54
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag menar att om big bang är som ett svart hål, måste även andra svarta hål ha en teoretisk möjlighet att expandera, precis som vårat universum har gjort alltsedan singulariteten.

Jo men självklart! Men min teori var mer att big bang var ett föredetta svart hål som nu är något helt annat.
Citera
2013-10-10, 23:54
Medlem
IronRandys avatar
Citat:

Ganska pointless, men ändå roligt att diskutera. Jag tror visst att ingenting "finns". Alltså att ingenting är möjligt, och att universum (big bang) kan ha skapat sig själv från ingenting. Våra hjärnor är helt enkelt inte kapabla att greppa det konceptet.
Citera
2013-10-11, 00:26
Medlem
Citat:

Varför måste det ha börjat någonstans?

om du ser tillbaka på ditt liv, kan du säga när det började? förutom år xxxx. När kände du första gången att "Nu börjar mitt liv". Jag kan iaf inte säga att jag vet hur det kändes att vakna upp ur ett omedvetet stadie till medveten första gången.
Senast redigerad av ettanporta 2013-10-11 kl. 00:30.
Citera
2013-10-11, 01:47
Medlem
jabbadabbadoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Varför måste det ha börjat någonstans?

om du ser tillbaka på ditt liv, kan du säga när det började? förutom år xxxx. När kände du första gången att "Nu börjar mitt liv". Jag kan iaf inte säga att jag vet hur det kändes att vakna upp ur ett omedvetet stadie till medveten första gången.

Big bang teorin lyder ju så att något har skapat från ingenting, eftersom stjärnorna rör sig ifrån varandra i alla riktningar.
Det är inte jag personligen som har myntat begreppet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in