Citat:
Ursprungligen postat av
Bisarro
Det finns väl ändå ett slut? Det som ligger längst fram är ju slutet även om det expanderar. Jag får inte ihop det. Jag är osäker.
Edit: Om det är så som med rutnätet, då är det ju oändligt. Och är det oändligt kan det inte finnas någon början.
Vadå "ligger längst fram"? Jag hävdar ju att universum är oändligt, det finns inte något som "ligger längst fram". Ett oändligt universum kan inte ha ett rumsligt ursprung, men kan så klart ha en början i tiden. Du måste förstå att Big Bang inte alls är en explosion in i ett redan existerande rum: det är något som skapar själva rummet. Så intuition från hur explosioner beter sig säger dig ingenting om Big Bang; speciellt är en mental bild där partiklar och ljus slungas ut från en central punkt helt felaktiga och missvisande.
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Fel (hävdar isf jag)
Idag är den lokalt svag men iom att den accelererar så kommer så småningom även galaxer att slitas isär. Senare kommer solsystemen slitas isäer, sen planeter sedan molikyler och partiklar. Voila The BIG rip...
Men så vitt vi vet idag ökar inte den lokala energin/kraften. Accelerationen uppstår från att expansionen skapar mer rum, vilket leder till mer rum som kan expandera och så vidare, det blir en feedback-loop som leder till acceleration; inte från att vakuum-energin ökar.
Så klart vet vi inte om den mörka energin (vilket är vad man kallar vakuum-energin som driver expansionens acceleration) ökar med tiden eller ej, så du kan ha rätt; men det finns så vitt jag vet ingenting som pekar på det idag, utan kosmologiska modeller funkar bra med en konstant mörk energi. Och om vi antar att vakuumenergin är konstant, så stämmer det jag skrev, då kraften på t.ex. en molekyl i så fall inte ökar med tiden.