• 5
  • 6
2013-10-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Bevisa, att Gud inte finns.
Man kan aldrig bevisa ett negativ. Allts, jag kan inte bevisa att det inte finns enhrningar p jorden, eftersom jag aldrig kan vara helt sker p att jag skt verallt/inte missat ngot. Men om det fanns en enhrning p jorden, s kan man enkelt bevisa det: det r bara att visa upp enhrningen. Drfr ligger bevisbrdan p de som hvdar att gud existerar.
Citat:
Bevisa, att det var inte Gud som skapade Universum. Vem var det annars?
Bevisa, att det gick till p ett annat stt. Hur gick det till i s fall? Vem satt igng big bang?
Har du ngot annat alternativ? Om inte, ligger bevisbrdan p dig.
Igen, gr inte att bevisa negativa pstenden. Och sen, bara fr att vetenskapen idag inte kan svara, varfr ska vi tro p just denna "frklaring"?
Citat:
Det finns ingen annan kunskap om detta i vrlden, som kommer s nra Sanningen som kabbalah.
Jass, vilka testbara frutsgelser gr kabbalah om universums ursprung? Kan du sga ngot om den kosmiska bakgrundsstrlningen? Sger kabbalah ngonting om inflation eller ej? Om inte, s r inte de vetenskapliga teorierna bttre, eftersom de gr testbara pstenden?
Citera
2013-10-22, 23:31
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Man kan aldrig bevisa ett negativ. Allts, jag kan inte bevisa att det inte finns enhrningar p jorden, eftersom jag aldrig kan vara helt sker p att jag skt verallt/inte missat ngot. Men om det fanns en enhrning p jorden, s kan man enkelt bevisa det: det r bara att visa upp enhrningen. Drfr ligger bevisbrdan p de som hvdar att gud existerar.

Igen, gr inte att bevisa negativa pstenden. Och sen, bara fr att vetenskapen idag inte kan svara, varfr ska vi tro p just denna "frklaring"?

Jass, vilka testbara frutsgelser gr kabbalah om universums ursprung? Kan du sga ngot om den kosmiska bakgrundsstrlningen? Sger kabbalah ngonting om inflation eller ej? Om inte, s r inte de vetenskapliga teorierna bttre, eftersom de gr testbara pstenden?
Ja, vad sger man?
Jag hvdar att det finns en tekanna i omloppsbana kring solen, ngonstans mellan Jorden och Mars.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
Citera
2013-10-25, 10:17
Citat:
Bevisa, att det gick till p ett annat stt. Hur gick det till i s fall? Vem satt igng big bang?

Det finns ingen annan kunskap om detta i vrlden, som kommer s nra Sanningen som kabbalah.

Bevisbrdan ligger p dig. Det var DU som hvdade att gud lg bakom allt det hr.

Fattar du inte ens de fundamentala spelreglerna fr en diskussion s har du inte i denna typ av diskussioner att gra.
Citera
2013-10-25, 16:10
Medlem
Citat:

r vetenskaplig big bang teori ett testbart pstende? Vetenskapen r inte istnd att "testa" universums ursprung. Fr att kunna gra det behvs en intelligens som str p samma nivn som Guds. Och som du frstr finns det inte sdan p vr lilla planet. En myra kan inte testa mnniskans uppfinnigar, teknik, teknologier mm.
Citera
2013-10-25, 20:40
Medlem
Citat:
r vetenskaplig big bang teori ett testbart pstende? Vetenskapen r inte istnd att "testa" universums ursprung. Fr att kunna gra det behvs en intelligens som str p samma nivn som Guds. Och som du frstr finns det inte sdan p vr lilla planet. En myra kan inte testa mnniskans uppfinnigar, teknik, teknologier mm.
Jepp, vra teorier om Big Bang r testbara: de frutspr olika saker om hur universum ser ut p stora skalor, och hur den kosmiska bakgrundsstrlningen ser ut. Detta har inte med intelligens att gra, och vi kan testa dem genom att gra nya mtningar och f mer data att jmfra teorin med.

Obs, standard-teorin om big bang sger ingenting om vad som "satte igng" universum, utan beskriver bara hur universum utvecklades "i brjan". Det finns icke-standard teorier om detta, som kanske kan testas med mer data (jag r inte expert p detta). Mitt huvudargument mot vad du hvdade var att din "frklaring" r helt omotiverad, och att vi inte har ngra egentliga anledningar att tro p gud, eller vad kabbalah sger.
Citera
2013-10-26, 21:31
Medlem
Citat:

Obs, standard-teorin om big bang sger ingenting om vad som "satte igng" universum, utan beskriver bara hur universum utvecklades "i brjan". Det finns icke-standard teorier om detta, som kanske kan testas med mer data (jag r inte expert p detta). Mitt huvudargument mot vad du hvdade var att din "frklaring" r helt omotiverad, och att vi inte har ngra egentliga anledningar att tro p gud, eller vad kabbalah sger.
Och varfr sger big bang teorin ingenting om vad/vem som "satte igng" universum, vem/vad som var "i brjan"? Teorin verkar vara alldeles ofullkomlig. Dremot sger bibeln alldeles klart och tydligt:
"In the beginning God created the heavens and the Earth".
Citera
2013-10-26, 21:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Och varfr sger big bang teorin ingenting om vad/vem som "satte igng" universum, vem/vad som var "i brjan"? Teorin verkar vara alldeles ofullkomlig. Dremot sger bibeln alldeles klart och tydligt:
Drfr den teorin inte omfattar det.
Lite som att frga varfr Ohms lag inte frklarar livets uppkomst.
Citera
2013-10-27, 01:33
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Fr att big bang inte r ett fullt utvecklat svar. Big bang TEROIN r bara en teori som r betydligt mer logiskt n "gud skapade allt". Vi mnniskor har inte bemstrat alla kunskap i vrlden drfr har vi inte kommit fram till svar om allt men jag tror att en sak r sker och det r att det mste finnas ngon logik bakom allt.
Citera
2013-10-27, 16:01
Medlem
Citat:
Det finns ett bra tekniskt svar p detta, nmligen att vra teorier om gravitation bryter ihop under de extrema frhllandena som rdde precis i brjan.

Och varfr ska vi lita p vad Bibeln sger? Big bang teorin r som sagt testbar och gr frutsgelser vi kan testa mot observationer. Bibeln erbjuder bara en skapelsemyt, innehller ingenting testbart, och du kan ju enkelt hitta mnga andra sdana myter frn andra religioner som r precis lika "rimliga" som att tro p bibeln. Tnk t.ex. p vad den dr meningen faktiskt sger: nmligen att jorden skapades i brjan. Men detta r ju fel enligt vad vi vet om vetenskap: jorden r ungefr 4 miljarder r gammal, men universum r 13,7 miljarder r, s jorden skapades inte i brjan, utan ganska lngt drefter. Voila, bibeln r falsifierad, nu kan du sluta tro p snt nonsens.
Citera
2013-10-27, 17:45
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
1) Det hr med att svarta hl kan sluka hela universum r helt fel. Om du matar ett svart hl med materia kommer hndelsehorisonten att vxa, ja. Men gravitationen r inte s stark att den helt pltsligt brjar suga in alla stjrnor i sin vg. Ta det supermassiva svarta hlet i vintergatans mitt som ett exempel. Massan fr den r enorm, flera miljoner solmassor. Men dr, inte allt fr lngt ifrn finns stjrnor i stabila omloppsbanor.

Hr har ni ngra inlgg jag skrivit om svarta hl:
Svarta hl Q&A: https://www.flashback.org/sp36441098
Beskrivningar av formler: https://www.flashback.org/sp41899133
Sag A* (Det supermassiva svarta hlet i vintergatan): https://www.flashback.org/sp44841772

2) Jag har ven skrivit mnga inlgg om den accelererande expansionen. Fr att dra den simpla frklaringen:
Universum accelererar idag, och nr vi anvnder oss av lambda-CDM modellen s r den mrka energidensiteten konstant. Det betyder att universum accelererar och kommer att gra det fr evigt. Men, om den istllet skulle ka per volymenhet s skulle vi ha ett Big-Rip.

Matematiskt ser det ut s hr w=1 (energidensiteten r konstant), w>1 (energidensiteten kar);
Konstant mrkenergidensitet: Universums expansion accelererar och blir ondligt stort efter en ondligt lng tid. Galaxkluster klarar sig pga att gravitationen hller dom samman. Men avstnden mellan klustren kommer bli ondligt stora d t->inf.
kad mrk energidensitet: Universums expansion accelererar och blir ondligt stort, men efter en ndlig tid. Hr kan inte ens gravitationen stoppa expansionen p alla skalor. Ju strre vrde p omega, desto tidigare kommer det att intrffa. Om omega nrmar sig 1 kommer det ta lngre tid, men rivet kommer nd att intrffa vid ett givet t.

Mer om det hr:
Mrk Energi och The Big Rip: https://www.flashback.org/sp41352911
Mer om Big Rip: https://www.flashback.org/sp41525575

Hoppas detta hjlper.

Grymt inlgg, som vanligt! Tackar fr all tid du lgger ner p att skriva bra pedagogiska inlgg om vetenskap!
Citera
2013-10-27, 17:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Skolboks-exempel p Argument From Ignorance.

Erstt "Gud" med X, d X = DFSM, Big-foot, Jedis osv S ser du hur idiotiskt ditt inlgg verkligen r.

Du frstr verkligen inte det hr med bevisbrda.
Citera
2013-10-27, 20:07
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phny5
Fr att big bang inte r ett fullt utvecklat svar. Big bang TEROIN r bara en teori som r betydligt mer logiskt n "gud skapade allt". Vi mnniskor har inte bemstrat alla kunskap i vrlden drfr har vi inte kommit fram till svar om allt men jag tror att en sak r sker och det r att det mste finnas ngon logik bakom allt.
Nu snackar du en massa skit.

BB omfattar inte skapelsen av universum, ver huvud tagt.
S den r inget substitut till "Gud skapade allt".
Fr den behandlar inte skapelsen.
Den behandlar tiden drefter.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här