2013-10-11, 01:51
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbadabbadoo
Big bang teorin lyder ju s att ngot har skapat frn ingenting, eftersom stjrnorna rr sig ifrn varandra i alla riktningar.
Det r inte jag personligen som har myntat begreppet.
Vilken forskare tror att det r s? Vrt universum har en brjan, men det innebr ju inte ndvndigtvis att ingenting fanns innan det. Ngot mste alltid ha funnits och ngot kommer alltid finnas. Eller? Jag r osker.
Citera
2013-10-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phny5
TL: DR; Uppkompsten av den lilla bollen som exploderades(big bang) r egentligen ett svarthl som tidigare slukat hela universum?
ja, du har frsttt det rtt ungefr. det som fanns i brjan av big bang kallas fr singularitet, och svarta hl r ocks singulariteter.

Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Vilken forskare tror att det r s?
lawrence krauss och stephen hawking till exempel: http://www.youtube.com/watch?v=EjaGktVQdNg
Citera
2013-10-11, 13:56
Citat:
. -Hur kan ingenting bli nnting?
Ngonstans mste det ju ha brjat..

Jass? Har du bevis fr att "det mste ha brjat"?

Folk har lttare att tnka sig att ngot kan vara ondligt t ena hllet, men svrt att tnka sig ondigt t andra hllet?

Om ngot r ondligt stort, s kan ngonting vara ondligt litet?
Om tiden r ondligt t ena hllet s kan den vl vara ondligt t andra hllet?
Citera
2013-10-11, 14:52
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jass? Har du bevis fr att "det mste ha brjat"?

Folk har lttare att tnka sig att ngot kan vara ondligt t ena hllet, men svrt att tnka sig ondigt t andra hllet?

Om ngot r ondligt stort, s kan ngonting vara ondligt litet?
Om tiden r ondligt t ena hllet s kan den vl vara ondligt t andra hllet?
Ja, och om tiden r ondlig framt sett, s mste den vl vara det bakt ocks? Inget kan vl ha en brjan om det r ondligt? Det r i alla fall omjligt fr mig att frst. Men jag r osker.
Citera
2013-10-11, 15:39
Medlem
Citat:
Big bang teorin lyder ju s att ngot har skapat frn ingenting, eftersom stjrnorna rr sig ifrn varandra i alla riktningar.
Det r inte jag personligen som har myntat begreppet.

Nej, vi har ingen nuvarande teori fr gonblicket t=0, men strax eftert. Big bang r en modell fr universums tidiga utveckling, inte hur universum skapades.

Citat:
Inget kan vl ha en brjan om det r ondligt?

En talserie kan g frn 0 till ondligheten. D har den en brjan men inget slut.
Citera
2013-10-11, 17:15
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
En talserie kan g frn 0 till ondligheten. D har den en brjan men inget slut.
Hm, du kanske har rtt, men jag tycker det knns ologiskt nd. Kan t ex en vg ha en brjan men inget slut? Jag r osker.
Citera
2013-10-11, 20:27
Medlem
JedemDerSeines avatar
Det r mnga, som har svrt att frst, hur universum skapades ur ingenting. Att tiden och rummet skapades i den stora smllen. Min tro r emellertid att tid och rum bara r former, ndvndiga fr vr kunskap om omvrlden, och att vi inte kan se hur det egentligen frhller sig. Kant talar om das Ding an sich, det vill sga tinget i sig, som r den egentliga varat, ngot man inte kan veta vad det r, men till skillnad frn honom tror jag att man kan frst vad det egentligen bestr av. Den vrld vi kan se r egentligen bara vr frestllning och drfr uppfattar vi att det finns en brjan p vr vrld. I sjlva verket r sanningen en annan.
Senast redigerad av JedemDerSeine 2013-10-11 kl. 20:29.
Citera
2013-10-11, 20:28
Citat:
Hm, du kanske har rtt, men jag tycker det knns ologiskt nd. Kan t ex en vg ha en brjan men inget slut? Jag r osker.

En talserie kan som sagt g frn 0 till ondligheten.
En talserie kan lika vl g frn ondligheten, till ett slut.
En talserie kan komma frn ondligheten och g till ondligheten.
Citera
2013-10-11, 21:18
Medlem
phny5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Det r mnga, som har svrt att frst, hur universum skapades ur ingenting. Att tiden och rummet skapades i den stora smllen. Min tro r emellertid att tid och rum bara r former, ndvndiga fr vr kunskap om omvrlden, och att vi inte kan se hur det egentligen frhller sig. Kant talar om das Ding an sich, det vill sga tinget i sig, som r den egentliga varat, ngot man inte kan veta vad det r, men till skillnad frn honom tror jag att man kan frst vad det egentligen bestr av. Den vrld vi kan se r egentligen bara vr frestllning och drfr uppfattar vi att det finns en brjan p vr vrld. I sjlva verket r sanningen en annan.

Detta r en mycket intressant tanke och har sjlv tnkt p saken.
Tnkte p det nr jag var hg och jag tror jag lyckades f en liten syn p "verkligheten" och sedan dess har det suttit p minnet. Vldigt skrmmande.
Citera
2013-10-11, 21:25
Medlem
Citat:

Hur skulle man ngonsin kunna veta ngonting - med skerhet - om tingen i sig sjlva?
Citera
2013-10-11, 21:45
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Hur skulle man ngonsin kunna veta ngonting - med skerhet - om tingen i sig sjlva?

Jag kan frsts inte sga ngonting med skerhet, vi diskuterar ju med varandra. Det jag pstr r att alla frnimmelser i vr vrld bestr av objekt och subjekt. I alla dessa fall r det omjligt att veta ngot, och hr har Kant rtt, men jag pstr att det finns ett enda fall dr detta pstende inte gller; dr subjekt och objektskriteriet inte r giltigt; nmligen sig sjlv. I vrt innersta finner du svaret om tinget i sig sjlv, hr blir objektet till subjekt, och du frstr vad allting bestr av. Jag pstr frsts att allt r egentligen samma sak och den upplevda skillnaden ligger i frestllningsvrlden. Indierna kallar det fr Mayas slja.
Citera
2013-10-11, 22:24
Medlem
Citat:
Jag kan frsts inte sga ngonting med skerhet, vi diskuterar ju med varandra. Det jag pstr r att alla frnimmelser i vr vrld bestr av objekt och subjekt. I alla dessa fall r det omjligt att veta ngot, och hr har Kant rtt, men jag pstr att det finns ett enda fall dr detta pstende inte gller; dr subjekt och objektskriteriet inte r giltigt; nmligen sig sjlv. I vrt innersta finner du svaret om tinget i sig sjlv, hr blir objektet till subjekt, och du frstr vad allting bestr av. Jag pstr frsts att allt r egentligen samma sak och den upplevda skillnaden ligger i frestllningsvrlden. Indierna kallar det fr Mayas slja.

Det du sger r allts att vgen till objektiv vetskap om vrlden kommer a priori? Det hller jag faktiskt inte med om; som exempel har jag hgre frtroende fr naturvetenskap n naturfilosofi, gllande frgan om hur man bst undersker de grundlggande strukturerna fr universum.

Genom att modellera tingen fr oss, via sofistikerade mtinstrument och teoretisk analys, kan man frska frst sig p den faktiska vrlden av tingen i sig sjlva; som nd torde korrelera med vr uppfattning; hur nra eller lngt ifrn verkligheten vi n kan tnkas befinna oss som konsekvens av vra subjektiva frestllningar, som ligger grundade i vran biologiska funktionalitet.

Att helt verkomma glappet mellan vr frestllning av vrlden och hur den verkligen r beskaffad tror jag r en omjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in