Citat:
Ursprungligen postat av
JedemDerSeine
Jag kan frsts inte sga ngonting med skerhet, vi diskuterar ju med varandra. Det jag pstr r att alla frnimmelser i vr vrld bestr av objekt och subjekt. I alla dessa fall r det omjligt att veta ngot, och hr har Kant rtt, men jag pstr att det finns ett enda fall dr detta pstende inte gller; dr subjekt och objektskriteriet inte r giltigt; nmligen sig sjlv. I vrt innersta finner du svaret om tinget i sig sjlv, hr blir objektet till subjekt, och du frstr vad allting bestr av. Jag pstr frsts att allt r egentligen samma sak och den upplevda skillnaden ligger i frestllningsvrlden. Indierna kallar det fr Mayas slja.
Det du sger r allts att vgen till objektiv vetskap om vrlden kommer a priori? Det hller jag faktiskt inte med om; som exempel har jag hgre frtroende fr naturvetenskap n naturfilosofi, gllande frgan om hur man bst undersker de grundlggande strukturerna fr universum.
Genom att modellera tingen fr oss, via sofistikerade mtinstrument och teoretisk analys, kan man frska frst sig p den faktiska vrlden av tingen i sig sjlva; som nd torde korrelera med vr uppfattning; hur nra eller lngt ifrn verkligheten vi n kan tnkas befinna oss som konsekvens av vra subjektiva frestllningar, som ligger grundade i vran biologiska funktionalitet.
Att helt verkomma glappet mellan vr frestllning av vrlden och hur den verkligen r beskaffad tror jag r en omjlighet.