Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-09, 12:55
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioB16
Vart hittar jag det som skatteverket skriver i lagen?
Kan det vara 10 kap. 9 § inkomstskattelagen? Den lyder:
Förmån av inrikes tågresor som värderas enligt 61 kap. 14 § ska tas upp som intäkt det beskattningsår då den skattskyldige disponerar över årskortet.
Citera
2023-09-09, 12:58
Medlem
Citat:
Jag har en skoluppgift som lyder:

Under året har Therese haft utgifter som hon själv anser vara nödvändiga för att fullgöra sina
arbetsuppgifter som säljare. Hon har bl.a. köpt två årskort avseende bussresor mellan bostaden
och arbetet om sammanlagt 12 000 kr (2 x 6 000 kr). Det ena avser resor under 2023 och det
andra avser resor under nästa år (2024). Skälet till att Therese köpte ett busskort även för år
2024 är att hon härigenom räknar med att undvika förväntade prishöjningar.

Vilka utgifter är avdragsgilla som kostnader för beskattningsåret 2023?

De är inte avdragsgilla alls då de understiger 11 000kr/år. De 12 000kr avser ju två år.
Citera
2023-09-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Kan det vara 10 kap. 9 § inkomstskattelagen? Den lyder:
Förmån av inrikes tågresor som värderas enligt 61 kap. 14 § ska tas upp som intäkt det beskattningsår då den skattskyldige disponerar över årskortet.

Det handlar ju om när man ska förmånskatta om arbetsgivaren står för ett årskort som kan användas till privat bruk.
Citera
2023-09-09, 13:32
Medlem
PissBusss avatar
Citat:

Under året har Therese haft utgifter som hon själv anser vara nödvändiga för att fullgöra sina
arbetsuppgifter som säljare. Hon har bl.a. köpt två årskort avseende bussresor mellan bostaden
och arbetet om sammanlagt 12 000 kr (2 x 6 000 kr). Det ena avser resor under 2023 och det
andra avser resor under nästa år (2024). Skälet till att Therese köpte ett busskort även för år
2024 är att hon härigenom räknar med att undvika förväntade prishöjningar.

Vilka utgifter är avdragsgilla som kostnader för beskattningsåret 2023?

I mitt svar skrev jag:
- Enligt 10:13 ska utgifter dras av som kostnad det beskattningsår då den skattskyldige betalar dem eller på något annat sätt har kostnaderna. Det betyder att båda bussbiljetterna tillhör 2023. Enligt huvudregeln kan hon göra avdrag för detta enligt 12:1 och 12:26. Hon kan dock bara göra avdrag för den del som överstiger 11 000kr enligt 12:2 3st.

På skatteverkets hemsida står det: Du kan inte få avdrag för årskort som köpts i förskott för att användas året efter. Du får i stället göra avdrag nästa år, det vill säga för året då du har använt kortet.

Vart hittar jag det som skatteverket skriver i lagen?

SKV brukar nämna de avgöranden de stödjer sig på, läs dem. Det är i avgöranden från domstolarna som rätten skapas, inte i lagtext.
Citera
2023-09-23, 10:33
Medlem

Innehavet av 2 000 aktier i Haldex AB, som är moderbolag i en koncern, förvärvades under år
2000 för 300 000 kr. Under år 2011 beslutade Haldex AB att dela ut samtliga aktier i
dotterbolaget Concentric AB till aktieägarna i Haldex AB. Matilda erhöll 200 aktier i
Concentric AB. När de marknadsnoterades första gången omsattes de för 100 kr/st. Eftersom
villkoren i 42:16 IL uppfylldes beskattades inte Matilda för utdelningen. Kursen på aktierna i
Haldex AB påverkades av utdelningen så att den sjönk med 39 procent enligt Skatteverket.
Under beskattningsåret har Matilda avyttrat hälften av aktierna i vartdera bolaget. För 1 000
aktier i Haldex AB fick hon 214 000 kr och för 100 aktier i Concentric AB fick hon 60 000 kr.
Som hjälp vid beräkning, se SKV:s allmänna råd om fördelning av anskaffningsutgiften
mellan moder- och dotterbolagets aktier.

Uppgift: Beräkna kapitalvinst/förlust vid avyttring av aktier i Haldex AB och Concentric AB.

Skatteverkets allmänna råd:
Skatteverket beslutar följande allmänna råd om fördelning av anskaffningsutgift för aktier med anledning av Doro AB:s utdelning år
2021 av aktier i Careium AB.1

Av 42 kap. 16 § inkomstskattelagen (1999:1229) framgår att utdelning från ett svenskt aktiebolag (moderbolaget) i form av andelar i ett
dotterbolag inte ska tas upp som intäkt om vissa villkor är uppfyllda.
För andelar som har förvärvats genom en sådan utdelning av andelar
i dotterbolag som avses i 42 kap. 16 § inkomstskattelagen anses enligt
48 kap. 8 § första stycket inkomstskattelagen som anskaffningsutgift så
stor del av omkostnadsbeloppet för aktierna i moderbolaget – beräknat
vid tidpunkten för utdelningen – som motsvarar den förändring i
marknadsvärdet som utdelningen medför för dessa aktier. När det senare
ska beräknas ett omkostnadsbelopp för aktierna i moderbolaget ska,
enligt andra stycket i lagrummet, den genomsnittliga anskaffningsutgiften minskas i motsvarande mån.
Allmänna råd:
Av anskaffningsutgiften för aktier i Doro AB bör 47 procent
hänföras till dessa aktier och 53 procent till erhållna aktier i
Careium AB.

Jag förstår inte hur jag ska räkna ut detta. Ni får gärna hjälpa mig
Citera
2023-12-04, 08:44
Medlem
På vilka grunder kommer en polis oanmäld?

Hej! har en kurs på skolan och får ingen riktig klarhet i detta.

Förstått att polisen hämtar en individ om kallelser har gått ut och individen inte valt att infinna sig. Tror också jag läste att om den misstänkte gjort sig skyldig för ett brott med två års fängelse på straffskalan så hämtar polisen individen direkt? Husrannsakan?

Kortfattat på vilka grunder kan polisen komma oanmält till någons hem?
Citera
2023-12-04, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Hej! har en kurs på skolan och får ingen riktig klarhet i detta.

Förstått att polisen hämtar en individ om kallelser har gått ut och individen inte valt att infinna sig. Tror också jag läste att om den misstänkte gjort sig skyldig för ett brott med två års fängelse på straffskalan så hämtar polisen individen direkt? Husrannsakan?

Kortfattat på vilka grunder kan polisen komma oanmält till någons hem?

Utan att ta till tvångsmedel så ser jag inte vad de skulle behöva för lagstöd. Kanske att polislagen säger att de måste ha någon yrkesmässig anledning till att komma på besök. Trots allt är det ju i brist på tvångsmedel inte något större övergrepp än att Jehovas kommer på oanmält besök.

För tvångsmedel så är det väl olika beroende på vilket tvångsmedel det rör sig om?
Citera
2023-12-04, 09:00
Avstängd
Om åklagaren valt att anhålla någon.

Om någon ringer 112 och säger att du kidnappat någon

Alltså vad fan tror du själv?
Tror du polisen alltid meddelar dig innan dom kommer?
Citera
2023-12-04, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Om åklagaren valt att anhålla någon.

Om någon ringer 112 och säger att du kidnappat någon

Alltså vad fan tror du själv?
Tror du polisen alltid meddelar dig innan dom kommer?

Finns det någon definition? Förhör osv. lär ju inte göras hemma hos en person?
Citera
2023-12-04, 09:28
Medlem
rex144s avatar
I Polen betraktas det som hemfridsbrott om någon person eller myndighet inklusive polisen skulle vilja komma in mellan 22 och 06.
Därför brukar polisen i Polen vänta till 6 på morgonen innan de knackar på för att hämta någon misstäktför brott.
Citera
2023-12-04, 10:03
Medlem
Bubba00s avatar
Om man begärts anhållen verkställer polisen beslutet.

Polisen har inte rätt att anhålla en person utan endast att gripa. Gripande sker ”på bar gärning”, exempelvis vid rattfylla eller pågående våld. Och som du förhoppningsvis vet ska ett gripande följas av ett förhör, efter vilket åklagare beslutar om anhållande eller icke.

Alltså: misstänker polisen pågående brott får de göra ett gripande. Kvarstår misstanken efter förhör och åklagaren menar att personen ska anhållas sker så. Därefter följer eventuellt häktning.

Tillägg:
Gripen: upp till 12 timmar.
Anhållen: upp till 3 dygn.
Häktad: obegränsat länge om skäl föreligger, vanligtvis 9 månader som mest.
Senast redigerad av Bubba00 2023-12-04 kl. 10:07.
Citera
2023-12-04, 10:12
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Finns det någon definition? Förhör osv. lär ju inte göras hemma hos en person?

Polisen får hålla förhör bäst de vill efter gripande. Detta kan ske direkt på brottsplatsen eller i den misstänktes hem. Detta är särskilt vanligt om polisen initialt inte misstänker att vederbörande måste anhållas. Till exempel vid ringa brott finns ingen anledning att besvära varken polis eller den misstänkta med ett besök till polisstationens förhörsrum, som ibland kan ligga långt bort osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in