Jag har en skoluppgift som lyder:
Innehavet av 2 000 aktier i Haldex AB, som är moderbolag i en koncern, förvärvades under år
2000 för 300 000 kr. Under år 2011 beslutade Haldex AB att dela ut samtliga aktier i
dotterbolaget Concentric AB till aktieägarna i Haldex AB. Matilda erhöll 200 aktier i
Concentric AB. När de marknadsnoterades första gången omsattes de för 100 kr/st. Eftersom
villkoren i 42:16 IL uppfylldes beskattades inte Matilda för utdelningen. Kursen på aktierna i
Haldex AB påverkades av utdelningen så att den sjönk med 39 procent enligt Skatteverket.
Under beskattningsåret har Matilda avyttrat hälften av aktierna i vartdera bolaget. För 1 000
aktier i Haldex AB fick hon 214 000 kr och för 100 aktier i Concentric AB fick hon 60 000 kr.
Som hjälp vid beräkning, se SKV:s allmänna råd om fördelning av anskaffningsutgiften
mellan moder- och dotterbolagets aktier.
Uppgift: Beräkna kapitalvinst/förlust vid avyttring av aktier i Haldex AB och Concentric AB.
Skatteverkets allmänna råd:
Skatteverket beslutar följande allmänna råd om fördelning av anskaffningsutgift för aktier med anledning av Doro AB:s utdelning år
2021 av aktier i Careium AB.1
Av 42 kap. 16 § inkomstskattelagen (1999:1229) framgår att utdelning från ett svenskt aktiebolag (moderbolaget) i form av andelar i ett
dotterbolag inte ska tas upp som intäkt om vissa villkor är uppfyllda.
För andelar som har förvärvats genom en sådan utdelning av andelar
i dotterbolag som avses i 42 kap. 16 § inkomstskattelagen anses enligt
48 kap. 8 § första stycket inkomstskattelagen som anskaffningsutgift så
stor del av omkostnadsbeloppet för aktierna i moderbolaget – beräknat
vid tidpunkten för utdelningen – som motsvarar den förändring i
marknadsvärdet som utdelningen medför för dessa aktier. När det senare
ska beräknas ett omkostnadsbelopp för aktierna i moderbolaget ska,
enligt andra stycket i lagrummet, den genomsnittliga anskaffningsutgiften minskas i motsvarande mån.
Allmänna råd:
Av anskaffningsutgiften för aktier i Doro AB bör 47 procent
hänföras till dessa aktier och 53 procent till erhållna aktier i
Careium AB.
Jag förstår inte hur jag ska räkna ut detta. Ni får gärna hjälpa mig