2013-11-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Sätt fart och visa vilka du tror är rättskällorna samt deras inbördes ordning, så tar vi det därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du får några av mig, dock utan rangordning. Läs i kurslitteraturen så finner du svaret.

Lag
Praxis
Doktrin
Förarbeten
Sedvänja

Tackar . Jo de ovannämnda har jag funnit men min förvirring kommer när jag skall nämna 8
Citera
2013-11-03, 11:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmaren
Tackar . Jo de ovannämnda har jag funnit men min förvirring kommer när jag skall nämna 8
Vad står det i kurslitteraturen? Svaret torde finnas där.
Citera
2013-11-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vad står det i kurslitteraturen? Svaret torde finnas där.

Jo det borde finnas där men jag har inte hittat någonting.
Citera
2013-11-03, 14:59
Medlem
Schmojsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmaren
Jo det borde finnas där men jag har inte hittat någonting.

Tillåter mig att tvivla på att det inte finns. Men jag är inte den som är den. Vill du ha en bra introbok som inte är så pretto som behandlar rättskällor m.m. på ett tillgängligt sätt rekommenderar jag "bisarr rättsfilosofi" av Christina Ramberg som finns gratis på http://www.christinaramberg.se/Articles. Läs den.
Citera
2013-11-03, 15:21
Medlem
Hej alla där ute, skulle verkligen behöva hjälp med denna uppgift! Är tacksam för all hjälp jag kan få! PS. Skulle uppskatta referenser till lagrum...

Anders fick en dag ett samtal från sin kollega och vän Georg. Georg var alldeles förtvivlad (läs vansinnig) eftersom han hade fått punktering på sin bil när han parkerade på arbetsplatsens parkering. Georg var upptagen varför Anders erbjöd sig att fixa punkteringen, något som Georg tacksamt accepterade. Anders frågade lite om däckets kvalitet och undrade om han kunde beställa ett nytt vid behov. Georg sa OK till detta om kvaliteten är låg, men att Anders i så fall skulle ringa först för att berätta om priset ifall det översteg 900 kr. Följande situationer ska du ta ställning till:

a. Anders visar säljaren en fullmakt som innehåller följande: ”Härmed befullmäktigas Anders att köpa ett däck för min räkning - Georg”. Anders har köpt ett däck för 1 500 kr (utan att ringa) men Georg anser inte att det skulle behövts köpa ett nytt. Georg vill alltså inte vara bunden. Är Georg bunden?

b. Anders köper ett däck till Georg för 1 000 kr (mycket bra kvalitet) eftersom däcket som gått sönder var av dålig kvalitet – Det hade gått att laga men mönsterdjupet var på gränsen. Anders hade ingen skriftlig fullmakt att visa upp, men han sa till däckhandlaren att Georg hade givit honom en fullmakt att köpa däcket. Georg som fortfarande är sur över punkteringen vägrar att betala för däcket eftersom han inte vill ha det. Är Georg bunden av avtalet?

c. Anders har varit iväg och fixat Georg däck med en sk ”plugg”. Han nämnde inget om någon fullmakt och hade inte heller någon sådan, utan Georg sa bara fixa däcket är du snäll. När Anders kommer tillbaka med däcket så vill han ha 200 kr i ersättning för det hade han själv fått betala. Georg tyckte nog att det hela var väl dyrt för en liten gummibit och ansåg att Anders skulle ha 50 kr och inte ett öre mer. Kan Anders kräva Georg på de övriga 150 kronorna som han tvingats lägga ut eller måste han stå för dem själv?
Citera
2013-11-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
Försäljningskonto kredit 5000 kr (IL 22:7)
Utgående momskonto kredit 240 kr (Moms 7:3 2a mom)
Eget kapitalkonto debet 5240 kr
Tack för svaret! Problemet är att vi inte har börjat räkna på de utan vi har gått igenom hur de beskattas "teoretiskt". Det vill säga i vilket inkomstskattelag de ska beskattas i och vilka avdrag som ska göras och om det är en underprisöverlåtelse. Men jag har blandat ihop allt så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det, tack på förhand!
Citera
2013-11-03, 20:37
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummisnodden
Tack för svaret! Problemet är att vi inte har börjat räkna på de utan vi har gått igenom hur de beskattas "teoretiskt". Det vill säga i vilket inkomstskattelag de ska beskattas i och vilka avdrag som ska göras och om det är en underprisöverlåtelse. Men jag har blandat ihop allt så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det, tack på förhand!
Här är det väl klart att det är inkomstslaget näringsverksamhet. Bokföringen ligger till grund för beskattningen. Inköpet är bokfört som en kostnad och det är oproblematiskt om sådana livsmedel normalt används i verksamheten. Egna uttag skall bokföras som intäkt och det har inte gjorts. Om ni sysslar med att göra korrigeringar av den fastställda förvärvsinkomsten har den blivit 3000 kr för låg.

Fast jag är lite oklar över vad du frågar om.
Citera
2013-11-04, 00:39
Medlem
Vad menas med ett Checkkonto? Försökt att goggla men inte fått fram något vettigt hittar inget i boken heller.

Min uppgift lyder iaf:

Min hustru och jag driver en rörelse i aktiebolagsform. Bolaget har gått med förlust de senaste åren, bl a beroende på att vi har tagit ut för stora löner. Nu säger vår revisor att bolaget måste gå i likvidation, eftersom de samlade förlusterna uppgår till en summa som är större än halva aktiekapitalet. Men jag tro inte det stämmer för det finns 60 000 kr på checkkontot och vårt aktiekapital är på 100 000 kr.

Hur kan mer än halva aktiekapitalet vara förbrukat när vi har så mycket pengar kvar på checkkontot?
Hur ska vi bära oss åt för att undvika likvidation?

Kan det vara att dem har 60k som kreditbelopp på kontot?
Är lite lost någon får gärna hjälpa mig på rätt väg igen.
Tack på förhand / RallarKalle
Citera
2013-11-04, 02:29
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Vad menas med ett Checkkonto? Försökt att goggla men inte fått fram något vettigt hittar inget i boken heller.
Checkkonto eller Checkkredit är bara ett bankkonto som företag använder för dagliga in och utbetalningar, som ett lönekonto för en privatperson. Inte så många som använder till kontot knutna checkar nu för tiden utan istället betalkort mm. Benämningen är dock vedertagen och lever kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Min uppgift lyder iaf:

Min hustru och jag driver en rörelse i aktiebolagsform. Bolaget har gått med förlust de senaste åren, bl a beroende på att vi har tagit ut för stora löner. Nu säger vår revisor att bolaget måste gå i likvidation, eftersom de samlade förlusterna uppgår till en summa som är större än halva aktiekapitalet. Men jag tro inte det stämmer för det finns 60 000 kr på checkkontot och vårt aktiekapital är på 100 000 kr.

Hur kan mer än halva aktiekapitalet vara förbrukat när vi har så mycket pengar kvar på checkkontot?
Hur ska vi bära oss åt för att undvika likvidation?

Kan det vara att dem har 60k som kreditbelopp på kontot?
Är lite lost någon får gärna hjälpa mig på rätt väg igen.
Tack på förhand / RallarKalle
Det är eget kapital som skall motsvara minst halva det registrerade aktiekapitalet. I balansräkningen är det egna kapitalet tilsammans med skulderna lika mycket som tillgångarna. Om till exempel skulderna ökar men tillgångarna är oförändrade så minskar det egna kapitalet, även om det finns likvida medel tillhands.
Citera
2013-11-04, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
Fast jag är lite oklar över vad du frågar om.
Får be om ursäkt om jag är lite otydlig, men såhär är min tankegång: Han har tagit ut livsmedel för 5000 det vill säga markandsvärdet(?) men redovisat det till 2000 det vill säga till ett lägre pris en marknadsvärdet. Är detta inte en underprisöverlåtelse enligt 22:11 och 23kap IL och han bör då beskattas på skillnaden mellan marknadsvärdet och det han gjort uttag för nämligen 3000(som du nämner) ?
Senast redigerad av Gummisnodden 2013-11-04 kl. 11:26.
Citera
2013-11-04, 12:26
Medlem
kvinnomisshandels avatar
Någon som har koll på om det finns något liknande dolusregeln när det inte finns ett avtal mellan parterna? dvs. om man försatt tredjeman i en situation där den bort inse (måste insett) skadan.
PMa gärna!
Citera
2013-11-04, 12:29
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Behöver lite hjälp och vägledning med en skatterättslig fråga:

Göran driver en enskild firma. Han har under året tagit ut livsmedel för
privat bruk för 5000 kr exkl. mervärdesskatt vilket inte har redovisats i kassan.
Anskaffningsvärdet på 2000 kr exkl. mervärdesskatt har redovisats som utgift.

Hur ska de egna uttagen redovisas skattemässigt?

Någon vänlig själ?

Citat:
Får be om ursäkt om jag är lite otydlig, men såhär är min tankegång: Han har tagit ut livsmedel för 5000 det vill säga markandsvärdet(?) men redovisat det till 2000 det vill säga till ett lägre pris en marknadsvärdet. Är detta inte en underprisöverlåtelse enligt 22:11 och 23kap IL och han bör då beskattas på skillnaden mellan marknadsvärdet och det han gjort uttag för nämligen 3000(som du nämner) ?
Jag tror inte det kan bli fråga om en underprisöverlåtelse. Det är ju Görans livsmedel som han själv tar ut, de överlåts ju inte.

Han har inte redovisat något uttag. De 2000 kr som nämns är vid inköpet av varorna, som bokas som en kostnad, vilket minskar det skattegrundande resultatet.

Att det rör sig om ett uttag tycker jag verkar klart om man jämför med definitionen i 22:2. Uttagsbeskattming innebär att uttaget skall behandlas som om det vore en marknadsmässig försäljning. En intäkt på 5000 kr skall redovisas, IL 22:7. Eftersom han gjort avdrag vid inköpet av livsmedlen blir det redovisade resultatet 3000 kr högre med anledning av dessa händelser. Det egna kapitalet i näringsverksamheten minskar med 5000 kr. (Bortser här från moms)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in