2012-10-12, 00:34
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sungammagnus
Behöver hjälp med följande fråga:

Andersson utfärdar ett löpande skuldebrev till Bengtsson. En natt bryter sig tjuven X
in hos Bengtsson och stjäl skuldebrevet, som han dagen efter överlåter till den intet
ont anande Cedergren. När Cedergren på förfallodagen kräver Andersson har
Bengtsson informerat honom om att skuldebrevet stulits.
a) Har Cedergren rätt att kräva Andersson?
b) Hade rättsläget förändrats om skuldebrevet varit ett enkelt skuldebrev?

Om skuldebrevet är ställt till innehavaren borde väl SkbrL § 13 1 st gälla, dvs att den som har skuldebrevet i handen skall förmodas ha rätt att göra fordringen gällande.

Men om skuldebrevet är löpande men ställt till viss man vilket jag tror vet jag inte vad som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajskissen
Någon vass själ?

a) Om det är ställt till "innehavaren" gäller följande. Innehavaren av skuldebrevet ska anses ha rätt att kräva gäldenären, 13 § 1 st. X äger inte förfoga över skuldebrevet. Av 14 § 1 st framgår att den i nästa led som gör ett godtrosförvärv av innehavarskuldebrev ändå ska anses vara rätt borgenär. Godtroskravet är lågt ställt. Cedergren kan anses ha gjort ett godtrosförvärv och kan kräva Andersson.

Om det är ställt till "Bengtsson eller order" gäller följande. Av 13 § 2 st SkbrL gäller att det ska finnas en tydlig nedtecknad överlåtelsekedja, som enklast visas genom köpehandlingar eller liknande. Av 14 § 2 st SkbrL gäller att förvärvaren inte behöver undersöka överlåtelsekedjan närmare.

Finns ingen överlåtelsekedja till X att visa upp, så kan inte Cedergren anses vara i god tro om huruvida X är den riktiga borgenären. Cedergren har då inte rätt att kräva Andersson.

Har X förfalskat en överlåtelsekedja till honom, vilken inte är uppenbart förfalskad, så kan Cedergren anses ha gjort ett godtrosförvärv. I såna fall gäller att Cedergren kan göra skuldebrevet gällande mot Andersson.

b) Ett enkelt skuldebrev kan inte godtrosförvärvas. Cedergren kan alltså inte rätteligen kräva Andersson genom att denne har skuldebrevet i sin besittning.
Senast redigerad av skyddsjak 2012-10-12 kl. 00:37.
Citera
2012-10-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerqwer1243
Sitter med en PM i straffrätt, men vet itne riktigt hur jag ska angripa den. Tips?

”Vissa straffrättsforskare hävdar att det, under de senaste två decennierna, i praxis har skett en utveckling mot en allt mindre strikt tillämpning av medverkansläran, utifrån bestämmelsen i BrB 23:4 st. 2.

Det har bl.a. hävdats att legalitetsprincipen är satt på undantag i medverkansfrågor, i och med att gränserna mellan olika typer av medverkan riskerar att upplösas. Inte minst de båda rättsfallen NJA 1992 s. 474 och NJA 2002 s. 489 har provocerat fram uttalanden av denna typ.

Den som kanske har uttryckt sig skarpast i detta avseende är Wennberg som, angående det senare av dessa fall, har gått så långt som att hävda att ”det blir lika allvarligt att hamna i dåligt sällskap som att verkligen ha deltagit i den brottsliga gärningen” (JT 2002-03 s. 611).

Din uppgift är att mot bakgrund av ovanstående skriva en promemoria som behandlar gärningsmannaskap i vid mening med utgångspunkt från dels gällande rätt, dels rättspolitiska aspekter. Wennbergs uttalande kan inspirera eller provocera när man överväger hur uppgiften skall lösas.

Anser du att det fanns fog för detta uttalande? Finns det fog för att säga något liknande i dagens rättsläge?”
Någon?
Citera
2012-10-12, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerqwer1243
Någon?

Angrip den t.ex. med utgångspunkt ur de senaste månadernas tidningsartiklar, t.ex. Långared och Säffle.
http://www.dagensjuridik.se/2012/08/...alade-frikanns
http://www.dagensjuridik.se/2012/09/...5-ars-fangelse
Citera
2012-10-13, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Angrip den t.ex. med utgångspunkt ur de senaste månadernas tidningsartiklar, t.ex. Långared och Säffle.
http://www.dagensjuridik.se/2012/08/...alade-frikanns
http://www.dagensjuridik.se/2012/09/...5-ars-fangelse
Jo de har jag kollat på. Även Lindome m.m. Men jag är lite osäker på hur jag ska börja PM:t. Om man ska referera rättsfall och analysera dessa först. För att sedan köra ett rättspolitiskt kör, och avsluta med en slutsats om hur jag anser det ska vara.

Har ju aldrig skrivit en PM i straffrätt förut, bara civilrätt, så jag är lite osäker på hur man ska göra. Straffrätten är ju mer "strikt" så att säga.
Citera
2012-10-13, 16:00
Medlem
Jag har en lagbok från 2012. Vilken sida hittar jag skatteförfarandelagen på?

Edit Ja, jag har provat att slå på den i registret. Jag har slagit både på namn och sfs-nummer, men den FINNS INTE. Jag börjar misstänka att läraren bara hittade på lagen för att jävlas med mig.
Citera
2012-10-13, 16:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrPerson
Jag har en lagbok från 2012. Vilken sida hittar jag skatteförfarandelagen på?
Googla på i vilken balk det finns, eller vad lagen har för nummer, och sök sedan i ditt register som finns i boken.
Citera
2012-10-13, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Googla på i vilken balk det finns, eller vad lagen har för nummer, och sök sedan i ditt register som finns i boken.

Tro mig, jag har försökt
Citera
2012-10-13, 16:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Tro mig, jag har försökt
Lust att berätta författningsnummret då?

Annars så chansar jag på sida 1746
Citera
2012-10-13, 16:15
Medlem
Citat:
Lust att berätta författningsnummret då?

Annars så chansar jag på sida 1746

Det hittar jag inte. Jag hittar sfs-numret, 2011:1244, men det är allt.

http://s16.postimage.org/5p5efsgrp/juridik.jpg
Senast redigerad av HerrPerson 2012-10-13 kl. 16:17.
Citera
2012-10-13, 16:18
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det hittar jag inte. Jag hittar sfs-numret, 2011:1244, men det är allt.
sfs = Svensk författningssamling

Vad finns för register i din lagbok?
Citera
2012-10-13, 16:26
Medlem
Citat:
sfs = Svensk författningssamling

Vad finns för register i din lagbok?

Jag har inte hittat sfs-numret i min lagbok, jag hittade det på google. Jag har ett sfs-register i min lagbok men 2011:1244 finns ej med där. Vilket är udda, med tanke på att boken är från 2012.
Citera
2012-10-13, 18:20
Medlem
Pontifix-Maximuss avatar
Citat:
Jag har inte hittat sfs-numret i min lagbok, jag hittade det på google. Jag har ett sfs-register i min lagbok men 2011:1244 finns ej med där. Vilket är udda, med tanke på att boken är från 2012.

Lagen är så sent tillkommen att den inte blivit tryckt i 2012 års lagbok. Om du öppnar tilläget till 2012 års lagbok (jag förutsätter att du använder Sveriges Rikes Lag), ett litet häfte som kommer tillsammans med lagboken, kommer du finna att lagen är tryckt där. Sida 42 i tillägget.

P-M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in