Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-11, 00:54
Medlem
Gustav.Trolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreday
Även jag sitter och filar på en liten uppgift, dock i fordringsrätt.

Företag A köper en maskin på avbetalning. I samband med kreditavtalets ingående undertecknar företaget ett skuldebrev med lydelsen: "Till innehavaren betalar kredittagaren på förfallodagen ett belopp om 25 miljoner kronor".

Skuldebrevet överlåts senare till Företag C. En tid senare visar det sig att maskinen inte når upp till den tillverkningskapacitet som köparen förväntat sig. Under tiden har företag B, som sålde maskinen till A gått i konkurs.

Frågan: Vilka möjligheter har A att kräva prisavdrag?

Det är ju ett löpande skuldebrev, så skuldebrevslagen är tillämplig och även köplagen då det är två företag. Sen vet har jag lite problem att gå vidare... Tack för svar!

Korrekt, eftersom det rör sig om två näringsidkare är SkbrL och KöpL tillämpliga.

Ett innehavarskuldebrev är ett löpande skuldebrev och är vad man brukar kalla negotiabelt. Det innebär att man inte kan göra svaga invändningar gällande gentemot borgenär (ny sådan inkluderad) om denne är i god tro (SkbrL § 15 st 1). Fel i vara räknas som en svag invändning enligt SkbrL § 15 st 1 mom 2 (i betydelsen av jäv). Således borde inte företag A kunna kräva företag C på någonting. Därav får företag A rikta sina anspråk mot företag B.

Eftersom företag B gått i konkurs blir KöpL § 63 tillämplig och eventuella anspråk får alltså riktas mot konkursboet om detta väljer att inträda i avtalet.

Citera
2012-10-11, 10:38
Medlem
Katla.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyddsjak
Du bör kolla upp om man muntligen kan friskriva sig från fel. Huvudregeln är ju som du vet att formkrav gäller vid fastighetsköp.

Du bör kanske kika på om friskrivningen från fuktskador gäller ALLA fuktskador. Även dolda, redan existerande fuktskador och framtida fuktskador på grund av dolda fel. Också om friskrivningen gäller för fuktskador som säljaren känner till (se NJA 2007 s 86 om upplysningsplikt). 4:19 JB.

Återtagandeförbehållet vid betalningsdröjsmål kan du ju kolla upp om det kan vara muntligt eller inte. 4:1-3 och 4:25 JB.

Ang. Toras villkor om återgång om ej bygglov, se 4:4 JB.

Gällande kaminen har jag ingen aning om det bara är en vilseledande manöver. Jag kan inte se hur det kan vålla några bekymmer. Kanske om Tora efter köpehandlingarnas upprättande vägrar att ge ifrån sig kaminen... Eller om kåken är K-märkt, kanske.

Har hittills inte kunnat hitta något om den muntliga friskrivningens giltighet och funderar på att dra in avtalslagen i det hela, och hänvisa till vem bevisbördan hamnar på om problem skulle uppstå.

Jag antog att kaminen var ett byggnadstillbehör och motiverade enligt JB 2:7 att den i princip bör flyttas från fastigheten för att överlåtelsen ska ha ett sakrättsligt skydd.

Tack för hjälpen, den var värdefull!
Citera
2012-10-11, 13:36
Medlem
Marknadsförings-uppgift

Okej, så det här handlar om marknadsföringslagen (utgår jag ifrån). Min första tanke var att de handlade om punkt 13 på svarta listan, men i reklam-bilden (det finns en bild i uppgiften) står det tydligt att det är Unistar och inte Hästen som reklamen handlar om, så de säger alltså inte att det är en av Hästens produkter. Det borde vara 14§, eller hur? Har jag rätt så långt?

Men det som verkligen förbryllar mig är vilken instans som handhar ärendet. Kan någon hjälpa mig på denna punkt? Jag menar, jag misstänker att det är marknadsföringsdomstolen, men i vilken paragraf står detta? Och vilka varianter av marknadsföringsdomstol finns det? För i de flesta lagsammanhang så finns det väl flera nivåer av domstolar? En hovrätt och en högsta domstol osv?

Och vilka påföljder skulle Flashback yrka på?
Senast redigerad av HerrPerson 2012-10-11 kl. 13:38.
Citera
2012-10-11, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrPerson
[b]........

Ett tips är att ta en titt på marknadsdomstolens sida

§5 bör alltså vara rätt väg att gå (renommésnyltning).

När det gäller domstol så framgår detta klart av marknadsföringslagen, ta en titt under var och av vem samt under rättegångsbestämmelser.

http://www.marknadsdomstolen.se/File...en/Dom03-3.pdf
http://www.marknadsdomstolen.se/File...n/Dom02.24.pdf
http://www.marknadsdomstolen.se/File...n/Dom02.33.pdf
http://www.marknadsdomstolen.se/File...n/Dom01.16.PDF
http://www.marknadsdomstolen.se/File...n/Dom00.25.pdf
Citera
2012-10-11, 16:17
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katla.
Har hittills inte kunnat hitta något om den muntliga friskrivningens giltighet och funderar på att dra in avtalslagen i det hela, och hänvisa till vem bevisbördan hamnar på om problem skulle uppstå.

Jag antog att kaminen var ett byggnadstillbehör och motiverade enligt JB 2:7 att den i princip bör flyttas från fastigheten för att överlåtelsen ska ha ett sakrättsligt skydd.

Tack för hjälpen, den var värdefull!

Ah, det var smart angående kaminen. Eftersom det bara var fakta i uppgiften, så finns det ju egentligen inget att ta ställning till. Allt kan ju lösa sig oerhört smidigt genom att parterna är överens om allt. Något som kan vara intressant är ju dock om en återgång till säljaren är giltig genom avtal men köparen erhållit lagfart. Kan två parter dispositivt avgöra om huruvida lagfarten ska återgå eller inte, något som kan vara av allmänintresse och inte bara partsintresse?
Senast redigerad av skyddsjak 2012-10-11 kl. 16:20.
Citera
2012-10-11, 17:57
Medlem
Sitter med en PM i straffrätt, men vet itne riktigt hur jag ska angripa den. Tips?

”Vissa straffrättsforskare hävdar att det, under de senaste två decennierna, i praxis har skett en utveckling mot en allt mindre strikt tillämpning av medverkansläran, utifrån bestämmelsen i BrB 23:4 st. 2.

Det har bl.a. hävdats att legalitetsprincipen är satt på undantag i medverkansfrågor, i och med att gränserna mellan olika typer av medverkan riskerar att upplösas. Inte minst de båda rättsfallen NJA 1992 s. 474 och NJA 2002 s. 489 har provocerat fram uttalanden av denna typ.

Den som kanske har uttryckt sig skarpast i detta avseende är Wennberg som, angående det senare av dessa fall, har gått så långt som att hävda att ”det blir lika allvarligt att hamna i dåligt sällskap som att verkligen ha deltagit i den brottsliga gärningen” (JT 2002-03 s. 611).

Din uppgift är att mot bakgrund av ovanstående skriva en promemoria som behandlar gärningsmannaskap i vid mening med utgångspunkt från dels gällande rätt, dels rättspolitiska aspekter. Wennbergs uttalande kan inspirera eller provocera när man överväger hur uppgiften skall lösas.

Anser du att det fanns fog för detta uttalande? Finns det fog för att säga något liknande i dagens rättsläge?”
Citera
2012-10-11, 18:16
Medlem
Angående PM så måste jag kolla om jag fattat hela grejen fel. Visst är det en "kortare uppsats" där man ska belysa en eller två frågor? Jag har om expropriation och hade tänkt använda lagboken samt att jag hittat ca. 3 böcker som jag tänkte hämta material från som handlar om äganderätt och ersättning. Men mina övriga kursare sitter 8-10h om dagen i biblioteket och läser massvis med böcker, förarbeten, rättsfall, doktrin osv. Är det verkligen meningen att ett PM ska vara så omfattande? Ser inte hur man ska ha tid att göra seminarieuppgifter och bara allmänt få lite fritid att satsa så mycket tid och resurser på det. Är det jag som helt enkelt fattat allt fel och lär göra världens sämsta PM?
Citera
2012-10-11, 19:24
Medlem
Bajskissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sungammagnus
Behöver hjälp med följande fråga:

Andersson utfärdar ett löpande skuldebrev till Bengtsson. En natt bryter sig tjuven X
in hos Bengtsson och stjäl skuldebrevet, som han dagen efter överlåter till den intet
ont anande Cedergren. När Cedergren på förfallodagen kräver Andersson har
Bengtsson informerat honom om att skuldebrevet stulits.
a) Har Cedergren rätt att kräva Andersson?
b) Hade rättsläget förändrats om skuldebrevet varit ett enkelt skuldebrev?

Om skuldebrevet är ställt till innehavaren borde väl SkbrL § 13 1 st gälla, dvs att den som har skuldebrevet i handen skall förmodas ha rätt att göra fordringen gällande.

Men om skuldebrevet är löpande men ställt till viss man vilket jag tror vet jag inte vad som gäller.

Någon vass själ?
Citera
2012-10-11, 19:38
Medlem
Har en fråga gällande Arbetsrätt; I vilka lagrum hittar jag något om rehabiliteringsansvaret som en arbetsgivare har?
Senast redigerad av Gummisnodden 2012-10-11 kl. 20:23.
Citera
2012-10-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummisnodden
Har en fråga gällande Arbetsrätt; I vilka lagrum hittar jag något om rehabiliteringsansvaret som en arbetsgivare har?

Ta en titt i http://www.juridicum.su.se/juruppsat...Toivo_Mitt.pdf
Citera
2012-10-11, 22:42
Medlem
Trappsons avatar
Behöver hjälp:

"En näringsidkare har i en annons använt texten ”Mattor! Konkursutförsäljning – Vi
slumpar nu bort allt till otroligt låga priser!” Mattssons Mattor AB har köpt ett konkursbo
och säljer mattorna till ett lågt pris. Är annonsen förenlig med god marknadsföringssed?
Ange lagrum!"

I marknadsföringslagen 3 § beskrivs God marknadsföringssed: "god affärssed eller andra vedertagna normer som syftar till att skydda konsumenter och näringsidkare vid marknadsföring av produkter."

Någon som har ett bra svar på denna?

Edit: Såg nu att det bryter mot 15 och 16 §§ i marknadsföringslagen. Då borde man kunna anta att det även bryter mot god marknadsföringssed.
Senast redigerad av Trappson 2012-10-11 kl. 22:55.
Citera
2012-10-11, 23:46
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumsarah
Angående PM så måste jag kolla om jag fattat hela grejen fel. Visst är det en "kortare uppsats" där man ska belysa en eller två frågor? Jag har om expropriation och hade tänkt använda lagboken samt att jag hittat ca. 3 böcker som jag tänkte hämta material från som handlar om äganderätt och ersättning. Men mina övriga kursare sitter 8-10h om dagen i biblioteket och läser massvis med böcker, förarbeten, rättsfall, doktrin osv. Är det verkligen meningen att ett PM ska vara så omfattande? Ser inte hur man ska ha tid att göra seminarieuppgifter och bara allmänt få lite fritid att satsa så mycket tid och resurser på det. Är det jag som helt enkelt fattat allt fel och lär göra världens sämsta PM?

Du ska behandla det som är relevant. Det spelar ingen roll hur många förarbeten eller rättsfall man rabblar upp om de inte är relevanta i sammanhanget. Så, om du känner att du har tillräckligt på fötterna för att belysa frågan på ett fullgott sätt genom att använda dig av lagboken och tre böcker, så kan det såklart bli ett lysande PM.

Jag tror dock att det finns ganska mycket att hämta om expropriation. Om du har tre böcker, så lär i och för sig det mesta av de rättsfall och förarbeten som är av intresse behandlas däri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in