2012-10-11, 00:54
Citat:
Ursprungligen postat av Dreday
Även jag sitter och filar på en liten uppgift, dock i fordringsrätt.
Företag A köper en maskin på avbetalning. I samband med kreditavtalets ingående undertecknar företaget ett skuldebrev med lydelsen: "Till innehavaren betalar kredittagaren på förfallodagen ett belopp om 25 miljoner kronor".
Skuldebrevet överlåts senare till Företag C. En tid senare visar det sig att maskinen inte når upp till den tillverkningskapacitet som köparen förväntat sig. Under tiden har företag B, som sålde maskinen till A gått i konkurs.
Frågan: Vilka möjligheter har A att kräva prisavdrag?
Det är ju ett löpande skuldebrev, så skuldebrevslagen är tillämplig och även köplagen då det är två företag. Sen vet har jag lite problem att gå vidare... Tack för svar!
Företag A köper en maskin på avbetalning. I samband med kreditavtalets ingående undertecknar företaget ett skuldebrev med lydelsen: "Till innehavaren betalar kredittagaren på förfallodagen ett belopp om 25 miljoner kronor".
Skuldebrevet överlåts senare till Företag C. En tid senare visar det sig att maskinen inte når upp till den tillverkningskapacitet som köparen förväntat sig. Under tiden har företag B, som sålde maskinen till A gått i konkurs.
Frågan: Vilka möjligheter har A att kräva prisavdrag?
Det är ju ett löpande skuldebrev, så skuldebrevslagen är tillämplig och även köplagen då det är två företag. Sen vet har jag lite problem att gå vidare... Tack för svar!
Korrekt, eftersom det rör sig om två näringsidkare är SkbrL och KöpL tillämpliga.
Ett innehavarskuldebrev är ett löpande skuldebrev och är vad man brukar kalla negotiabelt. Det innebär att man inte kan göra svaga invändningar gällande gentemot borgenär (ny sådan inkluderad) om denne är i god tro (SkbrL § 15 st 1). Fel i vara räknas som en svag invändning enligt SkbrL § 15 st 1 mom 2 (i betydelsen av jäv). Således borde inte företag A kunna kräva företag C på någonting. Därav får företag A rikta sina anspråk mot företag B.
Eftersom företag B gått i konkurs blir KöpL § 63 tillämplig och eventuella anspråk får alltså riktas mot konkursboet om detta väljer att inträda i avtalet.
Jag är inte helt säker på vad ovan nämnt.