2012-09-12, 13:37
Medlem
Gustav.Trolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav.Trolle
Ja, tvärtom - det sista, fetstilta alltså. Om vi tänker oss att C är huvudman och B fullmäktige.

EDIT: § 1 HB säger "[...]göre ock redo och besked för det han om händer får."

Kan det vara något månne?

(Råkade rapportera korspost på denna, stämmer inte - kan dock sammanfogas med föregående inlägg. Tack.)
Citera
2012-09-12, 15:11
Medlem
Hej,
Jag ska skriva mitt första PM och har fått som ämne "Databaser och grundlagen". Nu vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska börja vilka är kärnproblemen etc Någon som har några bra tips om hur man ska angrippa ämnet?
Tackar
Citera
2012-09-12, 18:57
Medlem
elgecys avatar
Visst existerar det rättskällehierarki? Och i sånt fall, hur ser hierarkin ut. Vad prioriteras först osv. Tack på förhand.
Citera
2012-09-12, 20:57
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmedK
Hej,
Jag ska skriva mitt första PM och har fått som ämne "Databaser och grundlagen". Nu vet jag inte riktigt i vilken ände jag ska börja vilka är kärnproblemen etc Någon som har några bra tips om hur man ska angrippa ämnet?
Tackar

Varför inte läsa den lärobok som handlar om TF, YGL mm där behandlas säkert databaser?
Citera
2012-09-13, 02:06
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Visst existerar det rättskällehierarki? Och i sånt fall, hur ser hierarkin ut. Vad prioriteras först osv. Tack på förhand.

Ja det behöver finnas finns en rättskällehierarki. Det finns så många lagar. Kanske till och med för många, men oavsett hur många det finns kommer man aldrig att kunna förutse eller täcka upp alla komplicerade situationer som verkligheten bjuder på. Var söker man ledning om det inte av den skrivna regeln klart framgår om den gäller i en viss situation eller inte?

Här kan det vara dags att nämna det för rättsäkerhet viktiga kravet på förutsebarhet. För den som inte i lagtexten kan få reda på om det han tänkt göra omfattas av en regel, är det viktigt att iallafall veta hur de med makt att besluta om saken kommer söka ledning i frågan.

En hierarki skulle kunna se ut ungefär såhär:
1. Författningar (som också har en hierarki, grundlag, lag, förordning, föreskrift- och var hamnar EU förordningen)
2. Förarbeten
3. Prejudikat, praxis
4. Doktrin
5. Sedvana, handelsbruk

Detta är ingen gudagiven ordning, varifrån kommer den? Jag vill gärna uttrycka det som så att det är den ordning som accepteras och tillämpas av flertalet personer med makt att döma och besluta. Ordningen förändras i både tid och rum. Jämför med USA där domarmakten är stark så hamnar prejudikat nog direkt efter lag. Om listan stämmer på Sverige säger den något om riksdagens ställning. För hundrafemtio år sedan hade nog doktrin hamnat högre. Hur den ser ut om hundrafemtio år vet ingen, men den är nog inte som idag.
Citera
2012-09-13, 09:57
Medlem
ulexs avatar
Hejsan, jag skulle behöva en förklaring av begreppet "portal" har läst ordet en mängd gånger(portalparagraf, portalstadgande) i kurslitteratur, men har på något vis lyckats missa vad det egentligen betyder i sammanhanget.
Citera
2012-09-13, 10:21
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Förutom det utmärkta svaret du redan har fått, rekommenderar jag dig starkt att studera Tolkning & Tillämpning, kommer jag inte ihåg helt fel, så finns detta förklarat i ett av de inledande kapitlen.
Citat:
Ursprungligen postat av ulex
Hejsan, jag skulle behöva en förklaring av begreppet "portal" har läst ordet en mängd gånger(portalparagraf, portalstadgande) i kurslitteratur, men har på något vis lyckats missa vad det egentligen betyder i sammanhanget.
En portalparagraf är i princip en paragraf som beskriver lagen, syftet, ändamål etc. och är placerad i början. T.ex. i RF, "All offentlig makt utgår från folket...".
Citera
2012-09-14, 15:53
Medlem
Skulle någon kunna förklara cut-off klausulen 27§ SkbrL. för mig?

Citat:
27 §
Varder enkelt skuldebrev överlåtet 129), njute nye borgenären ej mot gäldenären bättre rätt än den överlåtaren ägde 130); dock gälle, i fråga om skuldebrev som upprättats för skens skull, vad därom är stadgat i lagen om avtal 131).

Jag förstår inte heller varför man pratar om att gäldenärer utfärdar skuldebrev i min studiebok, gäldenärerna mottar väl skuldebrev från borgenär?

Tacksam för svar!

EDIT: Undrar om någon också kan förklara Hemulsansvar - 9§ SkbrL. bättre än min studiebok.
Senast redigerad av Jurstud123 2012-09-14 kl. 16:37.
Citera
2012-09-14, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av index
Köpte skattelagstiftningen 12:1 för 2 månader sedan och tydligen så har det kommit en ny version, 12:2. Studierna har precis börjat, är det värt att köpa den nya?

Bump
Citera
2012-09-14, 16:40
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstud123
Skulle någon kunna förklara cut-off klausulen 27§ SkbrL. för mig?

Jag förstår inte heller varför man pratar om att gäldenärer utfärdar skuldebrev i min studiebok, gäldenärerna mottar väl skuldebrev från borgenär?

Tacksam för svar!

Med det menas att du som ny borgenär inte kan kräva betalning för ett skuldebrev om inte den ursprunglige borgenären hade kunnat göra det. Jfr löpande skuldebrev där t.ex. inte en betalning av skulden till den ursprunglige borgenären hindrar en ny förvärvare av skuldebrevet från att kräva betalning (igen). Det är därför det är viktigt att du får tillbaka skuldebrevet när du erlagt betalning.

Angående utfärda.
Gäldenären lovar något, t.ex. att betala en skuld, det sätts på pränt och ett skuldebrev har uppstått, skuldebrevet lämnar gäldenären till den som sen ska få betalningen. I sin renaste form utgör ett IOY (I Owe You) ett skuldebrev. Ett sådant lämnar du till den du är skyldig pengar.

Det du tänker på är kanske att det ofta är borgenären som presenterar pappret gäldenären ska skriva under på, t.ex. en lånehandling. Det är dock fortfarande gäldenären som, när han skriver på, utfärdar skuldebrevet.
Citera
2012-09-14, 16:42
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av index
Bump

Den ges ut 2 gånger om året för att alla ändringar ska kunna komma med.
Fråga din kursföreståndare vad denne tycker. Min gissning är att du nog ska klara dig. Men jag har inte läst skatterätt på år och dar och vet inte vad som ändrades under sommaren och om det, för din kurs, är viktigt att du har de uppdateringarna.
Citera
2012-09-14, 17:15
Medlem
Tack hatchet, nu hänger jag med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här