Flashback bygger pepparkakshus!
2012-10-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemfailure
Du är inte ensam om det.

Jaja, kom på en lösning nu i alla fall. Måste ha ett avtal och besittning för att ha sakrättsligt företräde vid konkurs när inte konsumentköplagen kan tillämpas, då räcker i regel avtalet. =)
Citera
2012-10-05, 17:10
Medlem
Icecold10s avatar
Tja,, Behöver hjälp med dessa frågor

- Förklara domstolarnas huvudsakliga roll i samhället. Vad är deras uppgift? I denna punkt skall
begrepp som rättssäkerhet, offentlig rättegång och opartisk och självständig domstol användas
och förklaras. För ett högre betyg behöver egna åsikter föras fram och argument för varför du
tycker som du gör.
- Beskriv de allmänna domstolarna, förvaltningsdomstolarna och specialdomstolarna. Varför tror du
att har man delat upp dem? För ett högre betyg behöver du beskriva vilka likheter och skillnader
det finns mellan dem.
Citera
2012-10-08, 15:33
Medlem
Mikael.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alalalalalai
I regel ja. Ett avbetalningsköp som säljaren gjort med återtagandeförbehåll står sig så länge köparen betalar av som avtalat och sakrättsligt skydd uppnås genom tradition.

Man får väl också fundera på om köpet är skyddat mot konkurslagens återvinningsregler. Om något sålts för billigt kanske konkursförvaltaren vill göra gällande att det är en partiell gåva som kan återvinnas. Är det däremot en affärsmässig försäljning så har ju inte borgenärerna förlorat något på grund av affären. Om transaktionen kan återvinnas hjälper det inte att föremålet traderats.

Tack för vägledningen. Det är viktigt att ta upp det sista rekvisitet i borgenärskyddskonflikt för att få förståelse, vilket jag inte hade kännedom om vid tiden då jag postade frågan.
Citera
2012-10-08, 18:17
Medlem
CerealGuys avatar
Hej, jag har jobbat med en uppgift som endast skulle gälla köprätt och avtalsrätt. Jag har läst en del i avtalslagen, men det känns väl ändå som att detta skulle gå under konsumentköprätt alternativs kanske konsumenttjänst?

Fråga:

Bengt har privat inhandlat en ny diskmaskin av Diskmaskinsbolaget AB . I köpeavtalet kom parterna överens om att Diskmaskinsbolaget AB skulle transportera varan hem till Anna samt installera maskinen inom en vecka (senast 15/10 2012). Tvättmaskinen levererades efter fem dagar, men det kom ingen som installerade maskinen. När Anna ringde och frågade var installatören tog vägen fick hon veta att denne slutat sin anställning och att en ny installatör skulle komma när Diskmaskinsbolaget AB hade hittat en lämplig kandidat att anställa. Fredag den 28 oktober 2012 tröttnade Anna på att vänta. Hon vill inte längre att maskinen ska installeras, utan önskar häva avtalet. Hjälp Anna att reda ut rättsläget.

Skulle gärna vilja ha hjälp att reda ut denna fråga! Tack på förhand!
Senast redigerad av CerealGuy 2012-10-08 kl. 18:22.
Citera
2012-10-09, 02:46
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CerealGuy
Hej, jag har jobbat med en uppgift som endast skulle gälla köprätt och avtalsrätt. Jag har läst en del i avtalslagen, men det känns väl ändå som att detta skulle gå under konsumentköprätt alternativs kanske konsumenttjänst?

Fråga:

Bengt har privat inhandlat en ny diskmaskin av Diskmaskinsbolaget AB . I köpeavtalet kom parterna överens om att Diskmaskinsbolaget AB skulle transportera varan hem till Anna samt installera maskinen inom en vecka (senast 15/10 2012). Tvättmaskinen levererades efter fem dagar, men det kom ingen som installerade maskinen. När Anna ringde och frågade var installatören tog vägen fick hon veta att denne slutat sin anställning och att en ny installatör skulle komma när Diskmaskinsbolaget AB hade hittat en lämplig kandidat att anställa. Fredag den 28 oktober 2012 tröttnade Anna på att vänta. Hon vill inte längre att maskinen ska installeras, utan önskar häva avtalet. Hjälp Anna att reda ut rättsläget.

Skulle gärna vilja ha hjälp att reda ut denna fråga! Tack på förhand!

Tillämplig lag beror på värdet av vara/installation (se 2 § 2 st KKöpL). Både KKöpL och KTjL kan dock vara tillämpliga i de olika delarna.

NJA 2001 s 138 om ett avtal om köp av värmepanna med installation:
Citat:
Ett blandat avtal kan under vissa förutsättningar vara att uppdela i en köp- och en tjänstedel (jfr prop. 1984/85:110 s. 153 f. och prop. 1989/ 90:89 s. 64 f.). En viss försiktighet med en sådan uppdelning bör dock iakttas bl.a. med hänsyn till de problem som kan uppstå beträffande fastställande av orsakssamband och beräkning av prisavdrag för ett fel (jfr NJA 1951 s. 271). Det i målet aktuella avtalet omfattar leverans och installation till ett gemensamt pris och bör behandlas som en enhet.

Bedömningen av huruvida Preem får anses ha utfört installationen av värmepannan till fullgörande av ett köpavtal bör göras efter en helhetsbedömning av huruvida varan eller tjänsten utgjorde den övervägande delen av förpliktelsen (jfr 2 § 2 st. 1990 års köplag och 2 § 2 st. 1990 års konsumentköplag), varvid hänsyn bör tas framför allt till värdet på varan och tjänsten, till huruvida särskild fackkunskap, skicklighet eller utrustning erfordrades och till om varan efter installationen lätt kunde frigöras och sålunda behållit sin identitet.

Kostnaden för värmepannan var väsentligt högre än kostnaden för installationen. Arbetet var inte av särskilt kvalificerat slag och krävde inte någon avancerad specialutrustning. Värmepannan var även efter installationen tämligen lätt att demontera och behöll sålunda sin identitet. Mot denna bakgrund framstår det som naturligt att avtalet får anses avse köp.

I likhet med ovan citerade bör här KKöpL vara tillämplig lag. Detta innebär att köpet inte är fullgjort förrän dess säljaren har installerat diskmaskinen.

Diskmaskinsbolaget AB är således i dröjsmål, och sen så följer du bara den naturliga rutten, vad gäller köparens rätt och skyldigheter i dessa lägen (10-15 §§, står ganska klart och tydligt vad som gäller). Eftersom hon vill häva köpet, så krävs ju att dröjsmålet är av väsentlig betydelse, för vilket hon har bevisbördan.

Sen har vi ju frågan om vilka som är avtalsparter här (alltså, kan Anna överhuvudtaget göra gällande avtalsbrott eller måste Bengt göra det?). Man får väl anta att Bengt fungerat som någon form av mellanman. Om det är så att Bengt är avtalsparten, så måste Bengt visa att dröjsmålet är väsentligt för honom, och då blir det lite intressant helt plötsligt. Det inverkar förvisso inte på dröjsmålsbedömningen, men det blir svårbevisat för Bengt att avtalsbrottet är väsentligt för honom på grund av vad Anna tycker.
Senast redigerad av skyddsjak 2012-10-09 kl. 02:50.
Citera
2012-10-09, 13:41
Medlem
Lars Göran är företrädare för bolaget maskiner AB. Den 10 februari säljer
bolaget en speciell borstmaskin till HB Giant för 200 000 kr. Då
bolagsman Alice som företräder Giant i affären har för avsikt
att låta bolaget använda maskinen i ett projekt i juni, låter hon registrera
köpet som ett lösöreköp. Parterna kommer också överens om att halva
köpeskillingen skall betalas den 15 mars och halva efter leverans som är
avtalad till 1 maj.

Eftersom Maskiner AB har valt en bra leverantör för sina egna maskinköp får
de en leverans av en ny maskin tidigare än planerat. Maskinen är
intrimmad och inne i produktionen redan 22 februari.

Den gamla maskinen, som HB Giant köpt, står dock i vägen och när
Lars göran(maskiner AB) får höra att en kund behöver en maskin, hyr de ut den gamla
maskinen på två månader. Kontraktet skrivs den 28 februari. Kunden,
Panorama KB, tar maskinen i bruk redan dagen efter, dvs 1 mars. Hyran
sätts till marknadsmässiga 5000 kr i månaden.

Av en tillfällighet slumpar det sig så att den andre bolagsmannen i HB
Giant, Erik, besöker Panarama i början av april
under en hastig mellanlandning i Sverige. Han vet då inte om Alice avtal med Maskiner AB och när han får syn på borstmaskinen hos
Panorama gör han upp med Panorama om att få köpa den. HB Giant
behöver ju en maskin. Leverans avtalas på Panarama förslag till den 10 maj.
Priset bestäms till 150 000 kr och Erik betalar direkt 50 000 kr i
handpenning. På Eriks begäran visar Panarama upp ett avtal som
visar att de köpt maskinen av tillverkaren Bosch fyra år tidigare.
Detta är dock avtalet som avser den maskin Panorama hade innan, och som
nu är på omfattande reparation i ett par månader.

Den 5 maj möts Erik och Alice för första gången sedan januari. Att
de inte träffats beror på att det har varit en intensiv vår för Erik
som har varit på resande fot med andra engagemang. När Alice berättar att

hon köpt en borstmaskin från Maskiner AB för 200 000 kr blir erik arg.
Han har ju köpt en borstmaskin för bara 150 000 kr och de hade kommit
överens om att bara erik fick ingå avtal om mer än 20 000 kr.

När alice och erik börjar nysta i saken uppdagar de att de faktiskt
köpt samma maskin. De inser också att Panorama har gått i konkurs och
att maskinen finns hos dem. Den står dock klar att leverera på en av
Panoramas lastbilar, med HB Giant adress som leveransmottagare.

a) erik anser det vore bäst om HB Giant kan få maskinen
genom avtalet med Panorama Eftersom det avtalet är billigare är det bäst
att hävda att det avtalet gäller och att på något sätt komma ifrån avtalet
med Maskinerr AB, menar erik. Är detta möjligt och varför?

b) Hur går det för Maskiner AB?
Citera
2012-10-10, 12:25
Medlem
Behöver hjälp med följande fråga:

Andersson utfärdar ett löpande skuldebrev till Bengtsson. En natt bryter sig tjuven X
in hos Bengtsson och stjäl skuldebrevet, som han dagen efter överlåter till den intet
ont anande Cedergren. När Cedergren på förfallodagen kräver Andersson har
Bengtsson informerat honom om att skuldebrevet stulits.
a) Har Cedergren rätt att kräva Andersson?
b) Hade rättsläget förändrats om skuldebrevet varit ett enkelt skuldebrev?

Om skuldebrevet är ställt till innehavaren borde väl SkbrL § 13 1 st gälla, dvs att den som har skuldebrevet i handen skall förmodas ha rätt att göra fordringen gällande.

Men om skuldebrevet är löpande men ställt till viss man vilket jag tror vet jag inte vad som gäller.
Citera
2012-10-10, 14:02
Medlem
Katla.s avatar
Dåså! Sitter med en uppgift i allmän fastighetsrätt och den är ganska knepig i mina ögon. Känns som om jag inte riktigt kommer någonvart med att utreda det hela. I vanlig ordning gäller det att utreda de olika villkoren och vilken verkan de har på köpet.

Jag är inte intresserad av att få uppgiften löst åt mig, däremot om någon kunde peka ut intressanta lagrum som skulle kunna vara hjälp på vägen vore det snällt. Har fastnat totalt på att det är mycket muntliga avtal i det här och redan där känns det lite luddigt...

"Tora Berg i Backafjäll är intresserad av att köpa ännu en fastighet i skärgården. Galleristen i Backafjäll avser att sälja sin fastighet Skäret 1:1 och erbjuder därför Tora att få köpa fastigheten för 2,5 miljoner kronor vilket Tora inte är sen att nappa på. De skriver därför i april 2008 ett köpekontrakt vari galleristen går med på att sälja fastigheten Skäret 1:1 till Tora för 2,5 miljoner kronor.
Galleristen är dock mycket förtjust i fastighetens fina kamin varför galleristen ber att få behålla denna vilket Tora muntligen går med på. Luftfuktigheten är stor i skärgården vilket även påverkar fastigheterna. Galleristen vill därför inte vara ansvarig om Tora skulle upptäcka fuktskador i fastigheten. Tora och galleristen avtalar därför muntligen om att galleristen inte ska vara ansvarig för eventuella fuktskador på fastigheten.
Dessutom vill galleristen ytterligare gardera sig varför han även muntligen avtalar med Tora att han ska ha rätt att få tillbaka fastigheten om inte Tora betalar köpeskillingen senast i april 2009.Eftersom Tora avser att bygga till vill hon att köpet ska gå tillbaka om hon inte senast i april 2011 beviljas bygglov. Detta villkor skrivs dock in i köpekontraktet."

Någon som har något att säga om saken? Tack på förhand i så fall!
Citera
2012-10-10, 14:19
Medlem
Även jag sitter och filar på en liten uppgift, dock i fordringsrätt.

Företag A köper en maskin på avbetalning. I samband med kreditavtalets ingående undertecknar företaget ett skuldebrev med lydelsen: "Till innehavaren betalar kredittagaren på förfallodagen ett belopp om 25 miljoner kronor".

Skuldebrevet överlåts senare till Företag C. En tid senare visar det sig att maskinen inte når upp till den tillverkningskapacitet som köparen förväntat sig. Under tiden har företag B, som sålde maskinen till A gått i konkurs.

Frågan: Vilka möjligheter har A att kräva prisavdrag?

Det är ju ett löpande skuldebrev, så skuldebrevslagen är tillämplig och även köplagen då det är två företag. Sen vet har jag lite problem att gå vidare... Tack för svar!
Citera
2012-10-10, 19:56
Medlem
Hej!
Jag har lite svårt med en typ av sakrättsliga konflikter, det finns fyra typer:
*borgenärsskydd
*Obehörigt förfogande
*Dubbelförfogande
*Separationsrätt

När brukar separationsrätt vara tillämplig i sakrätten och kan det uppkomma när två näringsidkare gör sakrättsligt anspråk på en vara?
Citera
2012-10-11, 00:34
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katla.
Dåså! Sitter med en uppgift i allmän fastighetsrätt och den är ganska knepig i mina ögon. Känns som om jag inte riktigt kommer någonvart med att utreda det hela. I vanlig ordning gäller det att utreda de olika villkoren och vilken verkan de har på köpet.

Jag är inte intresserad av att få uppgiften löst åt mig, däremot om någon kunde peka ut intressanta lagrum som skulle kunna vara hjälp på vägen vore det snällt. Har fastnat totalt på att det är mycket muntliga avtal i det här och redan där känns det lite luddigt...

"Tora Berg i Backafjäll är intresserad av att köpa ännu en fastighet i skärgården. Galleristen i Backafjäll avser att sälja sin fastighet Skäret 1:1 och erbjuder därför Tora att få köpa fastigheten för 2,5 miljoner kronor vilket Tora inte är sen att nappa på. De skriver därför i april 2008 ett köpekontrakt vari galleristen går med på att sälja fastigheten Skäret 1:1 till Tora för 2,5 miljoner kronor.
Galleristen är dock mycket förtjust i fastighetens fina kamin varför galleristen ber att få behålla denna vilket Tora muntligen går med på. Luftfuktigheten är stor i skärgården vilket även påverkar fastigheterna. Galleristen vill därför inte vara ansvarig om Tora skulle upptäcka fuktskador i fastigheten. Tora och galleristen avtalar därför muntligen om att galleristen inte ska vara ansvarig för eventuella fuktskador på fastigheten.
Dessutom vill galleristen ytterligare gardera sig varför han även muntligen avtalar med Tora att han ska ha rätt att få tillbaka fastigheten om inte Tora betalar köpeskillingen senast i april 2009.Eftersom Tora avser att bygga till vill hon att köpet ska gå tillbaka om hon inte senast i april 2011 beviljas bygglov. Detta villkor skrivs dock in i köpekontraktet."

Någon som har något att säga om saken? Tack på förhand i så fall!

Du bör kolla upp om man muntligen kan friskriva sig från fel. Huvudregeln är ju som du vet att formkrav gäller vid fastighetsköp.

Du bör kanske kika på om friskrivningen från fuktskador gäller ALLA fuktskador. Även dolda, redan existerande fuktskador och framtida fuktskador på grund av dolda fel. Också om friskrivningen gäller för fuktskador som säljaren känner till (se NJA 2007 s 86 om upplysningsplikt). 4:19 JB.

Återtagandeförbehållet vid betalningsdröjsmål kan du ju kolla upp om det kan vara muntligt eller inte. 4:1-3 och 4:25 JB.

Ang. Toras villkor om återgång om ej bygglov, se 4:4 JB.

Gällande kaminen har jag ingen aning om det bara är en vilseledande manöver. Jag kan inte se hur det kan vålla några bekymmer. Kanske om Tora efter köpehandlingarnas upprättande vägrar att ge ifrån sig kaminen... Eller om kåken är K-märkt, kanske.
Citera
2012-10-11, 00:52
Medlem
skyddsjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreday
Även jag sitter och filar på en liten uppgift, dock i fordringsrätt.

Företag A köper en maskin på avbetalning. I samband med kreditavtalets ingående undertecknar företaget ett skuldebrev med lydelsen: "Till innehavaren betalar kredittagaren på förfallodagen ett belopp om 25 miljoner kronor".

Skuldebrevet överlåts senare till Företag C. En tid senare visar det sig att maskinen inte når upp till den tillverkningskapacitet som köparen förväntat sig. Under tiden har företag B, som sålde maskinen till A gått i konkurs.

Frågan: Vilka möjligheter har A att kräva prisavdrag?

Det är ju ett löpande skuldebrev, så skuldebrevslagen är tillämplig och även köplagen då det är två företag. Sen vet har jag lite problem att gå vidare... Tack för svar!

A har bara möjlighet till prisavdrag om C var i ond tro gällande att maskinens tillverkningskapacitet inte når upp till vad som utfästs av B.

C var förmodligen i god tro om detta förhållande, varför A inte har någon möjlighet att göra gällande någon sådan invändning mot C. Detta följer av 15 § SkbrL första strycket andra att-satsen. Samt i övrigt 15-17 §§ SkbrL e contrario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in