Citat:
Ursprungligen postat av
greenbombs
Fråga ang. Jurisdiktion.
Jag studerar internationell processrätt och funderar kring vilka regler jag ska tillämpa för att avgöra laga domstol i en avtalstvist mellan kärande bolag A (säte i Sverige) och svarande bolag B (säte i USA).
Jag har kikat på Art. 6.1 brysselkonventionen 1a som anger att om svaranden inte har hemvist i en medlemsstat så bestäms domstols behörighet enligt medlemsstatens lag (kärandens).
Jag har då kollat i RB 10:1 första och tredje stycket och dragit slutsatsen att laga domstol är där bolag B har sitt säte, alltså i USA.
Är hyffsad ny inom IP-rätt och något säger mig att jag borde in i en internationell lag för att bestämma jurisdiktion i det här fallet, eller är jag rätt ute med Brysselkonventionen + Rättegångsbalken?
Det är väldigt olika, och utan mer information så är det svårt att ge ett exakt svar på frågan.
Som regel ska man avtala om jurisdiktion. I annat fall är praxis att det är svarandens ort (10:1 RB) som även gäller i internationell kontext. Lagval kan påverka vart frågan ska prövas. Är jurisdiktion och lagval olika så blir det landet vars lagval man tillämpar som ska pröva frågan i det fall att avtalad jurisdiktion vägrar pröva målet. I vissa fall måste frågan prövas av en nationell domstol även om man avtalat om annan jurisdiktion, exempelvis vid frågor om konsumenträtt eller arbetsrätt.
Om du menar Bryssel I-förordningen (nr 1215/2012) när du skriver "brysselkonventionen" så är du rätt ute.