2014-05-06, 17:47
  #27457
Medlem
Investeringssparkonto?

Vill öppna ett, men först reda ut om det finns någon bank som man kan föra över aktier och fonder till. På de flesta verkar det som om man måste köpa saker direkt in på kontot om man vill ha dem där, och det man har sen tidigare får man snällt skatta på. Men kanske finns det något undantag?

Hur bör man bäst hålla sig uppdaterad om vad man bör köpa och sälja just nu?
2014-05-06, 18:14
  #27458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motobike
Investeringssparkonto?

Vill öppna ett, men först reda ut om det finns någon bank som man kan föra över aktier och fonder till. På de flesta verkar det som om man måste köpa saker direkt in på kontot om man vill ha dem där, och det man har sen tidigare får man snällt skatta på. Men kanske finns det något undantag?

Hur bör man bäst hålla sig uppdaterad om vad man bör köpa och sälja just nu?

Hos så gott som alla aktörer kan du föra över befintliga aktier, men det kommer alltidatt räknas som en försäljning. Det är så lagstiftningen ser ut så du kommer garanterat inte att hitta något undantag som gör att du slipper skatta för gamla vinstaktier som finns i vanliga depåer.
2014-05-06, 20:49
  #27459
Medlem
Treants avatar
Förmodligen en dum fråga men skitsamma. Studerar heltid på Komvux och är cirka 20 år gammal. Går det bra att strunta i csn lån och bara få bidraget? (cirka 2800 kronor).
2014-05-06, 20:53
  #27460
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Förmodligen en dum fråga men skitsamma. Studerar heltid på Komvux och är cirka 20 år gammal. Går det bra att strunta i csn lån och bara få bidraget? (cirka 2800 kronor).

Skitdumt svar, på universitetets CSN ansökningspapper kan du i alla fall fylla i om du vill låna och hur mycket (i %). Kolla på ansökan till CSN för dina studier.
2014-05-06, 20:59
  #27461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Det är inte Kill and fill (Hur skulle det se ut?)

Det sär självklart Fill and Kill

Haha jag så kan det gå

88income88 tack för svaret, precis det jag var ute efter!

Om man uppdaterar en order, flyttas man längst bak i kön då?

Mvh
2014-05-06, 21:06
  #27462
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Treant
Förmodligen en dum fråga men skitsamma. Studerar heltid på Komvux och är cirka 20 år gammal. Går det bra att strunta i csn lån och bara få bidraget? (cirka 2800 kronor).

Cirka? Hösten det år du fyller 20 kan du få möjligheten att söka studiemedel för gymnasiella studier. Bidraget är grunden, lån lägger du till om du vill.
2014-05-06, 21:33
  #27463
Medlem
Hej, har en fråga beträffande det totala antalet aktier i bolag. Låt oss ta Axfood, enligt Avanza ska det finnas 52 467 678 aktier, avser dessa det totala antalet? eller de som är möjliga för privatpersoner att köpa?
2014-05-06, 21:59
  #27464
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olof.Olofsson
Hej, har en fråga beträffande det totala antalet aktier i bolag. Låt oss ta Axfood, enligt Avanza ska det finnas 52 467 678 aktier, avser dessa det totala antalet? eller de som är möjliga för privatpersoner att köpa?

Totala antalet
2014-05-06, 22:18
  #27465
Medlem
Tack för de flesta svar, men känns tråkigt att min tråd utmynnade i en dagisdiskussion huruvida fondförvaltare har rätt att ta avgift eller ej.

Tror jag behåller pengarna på kontot i och med det låga beloppet, men vid större belopp och under längre tid stoppar jag nog in dem någonstans.
2014-05-06, 22:22
  #27466
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limekurt
Okej det kanske inte är optimalt för en erfaren som skulle kunna köpa/sälja aktier som ger bra med vinst. Men för en oerfaren måste du väll ändå erkänna att det är ett bra alternativ. Om banken går med vinst på fonden när det går bra är det ju såklart att de lägger ner mer jobb för att hålla uppe fondens värde. Win-Win situation
Nej. För det första så finns det i princip ingen som "köper/säljer aktier som ger bra med vinst".

Det är ett uselt alternativ oavsett hur "bra" du är. Sedan går banken ALLTID vinst med fonden, du betalar 1.25% årligen oavsett om den går + eller -, och som Celeno redan förklarat så mäter man inte en fonds lönsamhet genom att se på ett års avkastning utan flera år istället.

Aktiva fonder är generellt sett SKIT, passiva fonder med låg årlig avgift är det bästa du kan investera i som nybörjare.
2014-05-06, 22:40
  #27467
Medlem
Limekurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nej. För det första så finns det i princip ingen som "köper/säljer aktier som ger bra med vinst".

Det är ett uselt alternativ oavsett hur "bra" du är. Sedan går banken ALLTID vinst med fonden, du betalar 1.25% årligen oavsett om den går + eller -, och som Celeno redan förklarat så mäter man inte en fonds lönsamhet genom att se på ett års avkastning utan flera år istället.

Aktiva fonder är generellt sett SKIT, passiva fonder med låg årlig avgift är det bästa du kan investera i som nybörjare.


Jag har förstått att jag framstår som en idiot i den här tråden. Men jag kan fortfarande inte förstå hur det kan vara dåligt att investera i en fond som fått mina pengar att växa 17% som jag annars skulle haft liggandes på ett bankkonto.
2014-05-06, 22:49
  #27468
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limekurt
Jag har förstått att jag framstår som en idiot i den här tråden. Men jag kan fortfarande inte förstå hur det kan vara dåligt att investera i en fond som fått mina pengar att växa 17% som jag annars skulle haft liggandes på ett bankkonto.
Det är inte DÅLIGT om man ser på det i efterhand, men det bästa valet? Nej, fonden kunde precis lika bra ha gått -17% detta året och ju längre tidsperiod du följer den, desto mindre tjänar du på den (då avgifterna är skyhöga och Celeno har ju redan förklarat att den inte ens slår indexet den följer).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in