2014-06-30, 14:20
  #28057
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaegg
Fattar inte riktigt hur detta funkar. Om man läser Naturvetenskapligt Basår så läser man ju Matte 2-4, Fysik 1 och 2, Kemi 1 och 2 och Biologi 1 och 2.

Läser man tekniskt basår så läser man Matte 2-4, Fysik 1 och 2, Kemi 1 och ingen biologi.

Men trots detta så kommer dom som läser naturvetenskapligt in på alla utbildningar som dom som läser tekniskt? Känns som att dom som läser Tekniskt hinner med mer matte. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men tycker det verkar konstigt hur man ska hinna med ett tekniskt basår plus kemi 2 och biologi 1 och 2...

Jag läste ett tekniskt basår på LiTH som sagt och såhär såg upplägget ut (vi läste efter gamla kursplaneringen, alltså matte C, matte D, matte E, fysik A och B osv.)
Läsperiod 1: Matematik I (motsvarar slutet på ma B, ma C) 7,5hp och Biologi A 7,5hp

Läsperiod 2: Fysik I (fysik A) 7,5hp, Kemi I (kemi A)

Läsperiod 3, 6 veckor: Matematik breddning, eller Kemi II (kemi B)

Läsperiod 4: Fysik II 12hp (uppdelat i två delar) och Matematik II 12hp (matte E,D, också uppdelat i två delar), Biologi II 3,5hp (frivilligt)

Vilket ger dig full behörighet att söka läkare exempel, om du valt kemi II istället för breddning och lagt till biologi B på slutet. Många i klassen som gjorde så och ska söka läkare nu.
__________________
Senast redigerad av Madelajne 2014-06-30 kl. 14:26.
2014-06-30, 14:20
  #28058
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelajne
*Skräckhistoria*

Det där får basåret på KTH att låta som en semester, upplevde verkligen inte samma stress på KTH. Visst fanns det en betygshets på KTH med men för exempelvis Indek behövs det inte A i allt för att komma in om man kollar på de två tidigare åren, utan det "räcker" med att snitta B genom hela året men det är åtminstone lite svängrum.
2014-06-30, 14:39
  #28059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Det där får basåret på KTH att låta som en semester, upplevde verkligen inte samma stress på KTH. Visst fanns det en betygshets på KTH med men för exempelvis Indek behövs det inte A i allt för att komma in om man kollar på de två tidigare åren, utan det "räcker" med att snitta B genom hela året men det är åtminstone lite svängrum.

Det har vara väldigt stressigt, men jag har haft extrem prestationsångest under hela året också. Jag tror lätt att man kan ta det ganska lugnt och ändå klara sig igenom hela året. Dem som inte klarat sig i vår klass har typ inte varit på någon föreläsning liksom. Men jag ville ha femma i allt, och jag skrev om många tentor för vi hade möjligheten att "plussa" betyg vilket var psykiskt påfrestande..

Sen tror jag att studievägledaren bara sa sådär för att dem ville att vi skulle prestera bra. Jag vet att skolan hellre vill ha en basårselev på civ.ing.utbildningarna än en som kommer direkt från gymnasiet, då badårseleverna presterar bättre betyg (framförallt i matten), så därför tror jag att liu är ganska generösa med garantiplatserna. Det finns 17 platser till I, men kan tänka mig att dem tar in typ 20-22 ändå om det är så..
2014-06-30, 18:03
  #28060
Medlem
slaeshs avatar
Hej,

Jag tänkte sätta in mellan 10 - 20 tusen på någon eller några indexfonder som jag sedan kommer att fylla på med 2000:- per månad.
Jag har Avanza (Premium & ISK) och Nordnet konton och väntar på att få nordnetdirekt och avanza mini aktiverade (missade att de hade lägre courtage på separata sidor, underligt).

Vart tycker ni att jag skall sätta in dessa pengar?
Jag hade tänkt att sätta en del på Avanza Zero och sprida resten på några eller kanske alla av Nordnet's nordiska indexfonder?

Vad tycker ni? Är jag helt fel ute? Vilka nordiska indexfonder skulle ni själva föredra? Är det bättre att investera i någon aktie direkt också utöver index?

Vad är ETF fonder?

Jag vill spara långsiktigt.
2014-06-30, 18:53
  #28061
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Hej,

Jag tänkte sätta in mellan 10 - 20 tusen på någon eller några indexfonder som jag sedan kommer att fylla på med 2000:- per månad.
Jag har Avanza (Premium & ISK) och Nordnet konton och väntar på att få nordnetdirekt och avanza mini aktiverade (missade att de hade lägre courtage på separata sidor, underligt).

Vart tycker ni att jag skall sätta in dessa pengar?
Jag hade tänkt att sätta en del på Avanza Zero och sprida resten på några eller kanske alla av Nordnet's nordiska indexfonder?

Vad tycker ni? Är jag helt fel ute? Vilka nordiska indexfonder skulle ni själva föredra? Är det bättre att investera i någon aktie direkt också utöver index?

Vad är ETF fonder?

Jag vill spara långsiktigt.

Det låter som jättesunda tankar.

De nordiska marknaderna är lite olika varandra, så du vinner en hel del riskspridningsmässigt på att dela upp sparandet på de olika fonderna. Jag har investerat lika mycket i de tre superfonderna eftersom jag gillar dem alla tre, så varför inte dela upp sparandet på dessa plus Avanza zero? (Förutsatt att du inte tycker att det är krångligt att ha två stycken depåer, förstås.)

Hur mycket erfarenhet har du av att direktäga aktier? Om du inte har det skulle du möjligen kunna börja med ett investmentbolag, såsom Investor, Industrivärden eller Lundbergs, och sedan utöka portföljen allteftersom du lär dig mer om aktier. Men det är ju ingen brådska!

Bättre eller sämre att direktäga aktier? Det kan man nog inte svara på. Det beror till stor del på var och ens psyke och på hur mycket intresse du har för investeringar. En fördel med fonder är att du inte måste fatta beslut så ofta utan kan vara passiv inne på marknaden när du väl valt din fördelning.

ETF-fonder är fonder som handlas över en börs. Handeln sker alltså direkt, med kurs-spreadar och courtagekostnader, men i övrigt skiljer de sig inte från "vanliga" fonder.
2014-06-30, 20:00
  #28062
Medlem
CSN dödsfall i familjen

Hej!

I februari så gick min mor bort efter en längre sjukdomsperiod. Jag som normalt sett är programstudent hanterade det relativt bra i början, men chocken kom ikapp mig senare under terminen. Nu läser jag sommarkurser och har csnbidrag + lån för dessa. Eftersom jag har fått svårare att koncentrera mig och få saker gjort, så har jag börjat oroa mig över konsekvenserna för att inte klara sommarkurserna.

Jag har läst att dödsfall inom familjen oftast är godkänd anledning för att inte klara sina poäng under en period.
Är det någon som har varit i liknande situation som mig? Jag vill ju självklart försöka klara sommarkurserna, men vill vara förbered på huruvida mycket jag måste bråka med CSN eller inte om jag inte skulle klara dem?

Tacksam för svar!
2014-06-30, 20:02
  #28063
Medlem
GeneralPoops avatar
Det enklaste är väl att ringa till CSN och höra med dom vad dom faktiskt har för regler vid liknande fall?

Tror nog du kan få tag på en bra person att prata med, det är ju inte försäkringskassan du ska ha att göra med i alla fall.
2014-06-30, 20:04
  #28064
Medlem
svampdamps avatar
http://www.csn.se/utbildningsanordnare-vagledare/regler-rutiner/studieresultat/studieresultat-hogskola-1.3743

Citat:
Ursprungligen postat av CSN
Om den studerande inte har tillräckliga resultat?
Om det finns särskilda skäl kan CSN lämna nya studiemedel även om den studerande inte uppfyller kraven. Särskilda skäl kan, efter en lagändring 2010, vara egen eller nära anhörigs sjukdom, dödsfall i familjen eller allvarliga brister hos utbildningsanordnaren. Den studerande måste då skriva till CSN och berätta om sina skäl. Skälen ska vara styrkta och det ska finnas ett tydligt samband mellan skälen och de bristande resultaten.

Om den studerande inte har tillräckliga resultat och heller inte kan redovisa några skäl för det, kan han eller hon inte få studiemedel. Den studerande kan i sådana fall få nya studiemedel från och med veckan efter att han eller hon har klarat de resultat som saknas. Det spelar ingen roll vilka resultat den studerande klarar. En studerande som saknar 7,5 högskolepoäng kan exempelvis klara 7,5 högskolepoäng på en helt ny kurs.

CSN är idioter. De gånger jag haft och göra med dem har det varit sura kärringar eller arroganta medelålders män med attityd.

Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Tror nog du kan få tag på en bra person att prata med, det är ju inte försäkringskassan du ska ha att göra med i alla fall.
2014-06-30, 20:09
  #28065
Medlem
Tänker ringa dem i veckan. Men som alltid när man skall prata med myndigheter så känns bättre att höra innan hur det fungerar i verkligheten. När man ringer in så brukar man oftast bara få deras regler upplästa för en..
2014-06-30, 20:47
  #28066
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Det låter som jättesunda tankar.

De nordiska marknaderna är lite olika varandra, så du vinner en hel del riskspridningsmässigt på att dela upp sparandet på de olika fonderna. Jag har investerat lika mycket i de tre superfonderna eftersom jag gillar dem alla tre, så varför inte dela upp sparandet på dessa plus Avanza zero? (Förutsatt att du inte tycker att det är krångligt att ha två stycken depåer, förstås.)

Hur mycket erfarenhet har du av att direktäga aktier? Om du inte har det skulle du möjligen kunna börja med ett investmentbolag, såsom Investor, Industrivärden eller Lundbergs, och sedan utöka portföljen allteftersom du lär dig mer om aktier. Men det är ju ingen brådska!

Bättre eller sämre att direktäga aktier? Det kan man nog inte svara på. Det beror till stor del på var och ens psyke och på hur mycket intresse du har för investeringar. En fördel med fonder är att du inte måste fatta beslut så ofta utan kan vara passiv inne på marknaden när du väl valt din fördelning.

ETF-fonder är fonder som handlas över en börs. Handeln sker alltså direkt, med kurs-spreadar och courtagekostnader, men i övrigt skiljer de sig inte från "vanliga" fonder.
Då delar jag upp summan jämnt på de 5 olika fonderna till att börja med, eller skulle du rekommendera att satsa mer på avanza zero eller ngn av nordnet's?

Jag has noll erfarenhet av att direktäga aktier men är såklart sugen på att investera i aktier direkt när jag känner att jag har mer koll på vad som händer. Vad jag förstått är ETF alltså som en korg med olika bolag i? Om man köper en ETF fond, betalar man courtage som för en aktie eller för alla separata bolag i fonden?

Planen är att spara direkt i fonder eller kanske räntespar längre fram för att senare investera direkt i bolag. Vad är de viktigaste riktlinjerna man bör följa när man kollar upp ett bolag?
2014-06-30, 22:03
  #28067
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
http://www.csn.se/utbildningsanordnare-vagledare/regler-rutiner/studieresultat/studieresultat-hogskola-1.3743
CSN är idioter. De gånger jag haft och göra med dem har det varit sura kärringar eller arroganta medelålders män med attityd.
Vad härligt. När jag har kontaktat CSN så har jag bemötts precis på samma sätt som jag bemött dem, alltså med trevlighet.

TS kontaktar CSN.
2014-06-30, 22:18
  #28068
Medlem
Jag tror inte att du behöver bråka med CSN alls. Jag är inte säker på vilka papper de vill ha, men förälders dödsfall räknas högst sannolikt som tillräckliga skäl. Själv blev jag sjukskriven för depression för ett par år sedan och bara jag skickade in läkarintyget så fick jag fortsatt studiemedel nästa termin (var hemma ungefär 3 månader och tog då inga kurser alls).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in