Citat:
Ursprungligen postat av
Vaegg
Fattar inte riktigt hur detta funkar. Om man läser Naturvetenskapligt Basår så läser man ju Matte 2-4, Fysik 1 och 2, Kemi 1 och 2 och Biologi 1 och 2.
Läser man tekniskt basår så läser man Matte 2-4, Fysik 1 och 2, Kemi 1 och ingen biologi.
Men trots detta så kommer dom som läser naturvetenskapligt in på alla utbildningar som dom som läser tekniskt? Känns som att dom som läser Tekniskt hinner med mer matte. Vet inte riktigt hur jag ska förklara men tycker det verkar konstigt hur man ska hinna med ett tekniskt basår plus kemi 2 och biologi 1 och 2...
Jag läste ett tekniskt basår på LiTH som sagt och såhär såg upplägget ut (vi läste efter gamla kursplaneringen, alltså matte C, matte D, matte E, fysik A och B osv.)
Läsperiod 1: Matematik I (motsvarar slutet på ma B, ma C) 7,5hp och Biologi A 7,5hp
Läsperiod 2: Fysik I (fysik A) 7,5hp, Kemi I (kemi A)
Läsperiod 3, 6 veckor: Matematik breddning, eller Kemi II (kemi B)
Läsperiod 4: Fysik II 12hp (uppdelat i två delar) och Matematik II 12hp (matte E,D, också uppdelat i två delar), Biologi II 3,5hp (frivilligt)
Vilket ger dig full behörighet att söka läkare exempel, om du valt kemi II istället för breddning och lagt till biologi B på slutet. Många i klassen som gjorde så och ska söka läkare nu.