2014-08-12, 10:35
  #28657
Medlem
perhammars avatar
Har avslutat mina studier i USA och ska därför börja betala tillbaka min skuld om 6 månader. Om jag nu väljer att studera i Sverige och gå på CSN, hur funkar det då? Ska jag ändå börja betala av skulden om 6 månader eller skjuts det ut tills jag är klar med studierna här hemma?
2014-08-12, 10:35
  #28658
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du kan inte dela upp det. CSN sätter in allt på 1 konto, sedan får du själv ordna med överföringar till andra konton.

Ah okej men om man vill lägga över lånet på ett sparkonto så för man över de pengarna till ett annat konto när man väl fått lånet eller?
2014-08-12, 11:54
  #28659
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Ah okej men om man vill lägga över lånet på ett sparkonto så för man över de pengarna till ett annat konto när man väl fått lånet eller?
Ja. Du får föra över det själv till vilket konto du själv vill.
2014-08-12, 15:26
  #28660
Medlem
YoungTonys avatar
En nära polare vill låna pengar av mig för att hon inte blivit godkänd studiebidraget, hon klantade sig med att ta studiebidrag men halvt ge upp studierna och söka jobb istället och inte medela CSN så som jag fattade det så har hon noll poäng men har fått bidrag för 2 terminer, är det möjligt för henne att ha tillbaka studiebidraget vid början av nästa termin om hon kör den kommande i helfart.

Någon som har koll?

Har själv inte fått besked från CSN så känns lite tidigt att säga till henne att hon kommer kunna låna pengar.
__________________
Senast redigerad av YoungTony 2014-08-12 kl. 15:33.
2014-08-12, 18:08
  #28661
Medlem
Har läst lite här nu och såg att CSN alltid avrundar neråt. Jag behöver 10.9 hp för att få CSN, kommer förmodligen landa på 10.5 hp. Skulle de fungera?
2014-08-12, 18:25
  #28662
Medlem
NirvanAs avatar
Någon som vet när första CSN-betalningen brukar betalas ut? Är det i slutet av september?
2014-08-12, 18:27
  #28663
Medlem
När jag kollar på volvos Q2 rapport så står det "Resultat per aktie efter utspädning, kronor: 1,75" (första två kvartalen). Ska jag räkna ut deras vinst på ett år så multiplicerar jag 1,75 med två och får därmed 3,5kr vinst/aktie.

Har de då redan räknat med utdelningen i utgifterna så totala vinsten per aktie egentligen blir 6.5 kr vinst/aktie (PE 13,2) eller är vinsten på ett helt år 3,5kr (med ett P/E som då landar på 24,5)?
2014-08-12, 19:36
  #28664
Medlem
Lyckades med att "flyttas fram i handläggarkön" och få ett godkännande idag
2014-08-12, 19:46
  #28665
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon som vet när första CSN-betalningen brukar betalas ut? Är det i slutet av september?

Brukar komma första veckan i september, tror jag, förutsatt att du läser en vanlig hösttermin på högskola - september till januari. Har du fått ett beslut i Mina sidor på CSN:s hemsida så har du fått en utbetalningsplan också. Där står det exakta datumet.
2014-08-12, 20:03
  #28666
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon som vet när första CSN-betalningen brukar betalas ut? Är det i slutet av september?

Nej, CSN brukar väl betala i förskott. Däremot behöver du lämna in studieförsäkran etc. för att få första utbetalningen.
2014-08-12, 20:04
  #28667
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NMKY
När jag kollar på volvos Q2 rapport så står det "Resultat per aktie efter utspädning, kronor: 1,75" (första två kvartalen). Ska jag räkna ut deras vinst på ett år så multiplicerar jag 1,75 med två och får därmed 3,5kr vinst/aktie.

Har de då redan räknat med utdelningen i utgifterna så totala vinsten per aktie egentligen blir 6.5 kr vinst/aktie (PE 13,2) eller är vinsten på ett helt år 3,5kr (med ett P/E som då landar på 24,5)?

Aktieutdelningar är ingen kostnad. De "syns" därför inte i resultaträkningen, eller i VPA, utan kan utläsas i kassaflödesanalysen och i förändringar av eget kapital.

Det senare stämmer därför. Företag delar ut gamla eller nya vinster, så vinster en förutsättning för att de över huvud skall lämna utdelningar.
2014-08-12, 20:07
  #28668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon som vet när första CSN-betalningen brukar betalas ut? Är det i slutet av september?

Står första september på min sida men detta är ett preliminärt datum eftersom de först behöver få in studieförsäkran.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in