Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
Hej
Lundbergaktien... är ju en portfölj av aktier(?eller)... betyder det att jag får ta del av LUNDBERGS vinster då HAN får aktieutdelningar? ELler vad? Tjänar jag mer på att köpa samma aktier han har i sin portfölj själv istället?
tacksam för svar
Lundberg är ett investmentbolag precis som Investor, Kinnevik mfl. De köper andra aktier och du kan antingen få aktierna genom att köpa investmentbolaget eller genom att köpa dem enskilt.
När investmentbolaget får utdelning kan det antingen dela ut allt, inte dela ut något och investera eller göra något mellanting. Det är olika mellan olika bolag.
Det som avgör om det är bättre att köpa aktierna lösa eller att köpa investmentbolaget är (oftast) beroende på hur du bedömmer ledningens kompetens samt hur den aktien värderas i jämförelse till de aktier bolaget äger. För att se detta kan man se på substansvärde. På en snabb titt på Lundbergs så kostar aktien 270 kronor. Enligt Lundbergs hemsida hade de 2012 ett substansvärde på 302 kronor. Alltså får du aktier till ett värde för 302 kronor om du köper en aktie för 270 kronor. Alltså får du en viss rabatt om du köper via Lundbergs (och om substansvärdet för 2012 stämmer, lita inte på några siffror jag skriver nu!)
Dessutom får du bara ett courtage (köp-/säljavgift) när du köper ett bolag. Köper du alla bolag separat får du betala flera gånger.
Är du sugen på samtliga innehav som ett investmentbolag har och i samma proportioner som ett investmentbolag som dessutom har viss rabatt sett till substansvärdet kan det därför kännas vettigt att köpa bolaget.