2013-03-16, 11:39
  #21457
Bannlyst
.
2013-03-16, 11:41
  #21458
Bannlyst
Jag studerar för tillfället till civilingenjör och vill hoppa av och plugga till undersköterska. Jag klarade inte tillräckligt med kurser för att få csn förra året, får jag det beviljat om jag studerar till undersköterska?

Enligt en person jag fråga så borde jag bli beviljad eftersom omvårdadsprogrammet är ett gymnasieprogram och då tas CSN av dina gymnasieveckor.
2013-03-16, 11:43
  #21459
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Jag studerar för tillfället till civilingenjör och vill hoppa av och plugga till undersköterska. Jag klarade inte tillräckligt med kurser för att få csn förra året, får jag det beviljat om jag studerar till undersköterska?

Enligt en person jag fråga så borde jag bli beviljad eftersom omvårdadsprogrammet är ett gymnasieprogram och då tas CSN av dina gymnasieveckor.
Du får inte studiemedel förrän du klarat tillräckligt med poäng. Detta även fast du byter utbildning. Detta gäller också trots att du också skulle byta kvot som studiemedel kommer bli taget ifrån. Vad du däremot kan göra är att ta de poäng du behöver på undersköterskeutbildningen.
2013-03-16, 12:02
  #21460
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du får inte studiemedel förrän du klarat tillräckligt med poäng. Detta även fast du byter utbildning. Detta gäller också trots att du också skulle byta kvot som studiemedel kommer bli taget ifrån. Vad du däremot kan göra är att ta de poäng du behöver på undersköterskeutbildningen.

Ok. Hur många poäng behöver jag ta(gymnasiepoäng) för att det ska motsvara 37 hp-poäng?
2013-03-16, 12:14
  #21461
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stranger00
Ok. Hur många poäng behöver jag ta(gymnasiepoäng) för att det ska motsvara 37 hp-poäng?
Så nu är det detta namn som vill ha svar... 37 hp motsvarar 25 veckor med studiemedel. 25 veckor motsvarar 500 poäng på gymnasienivå.

Du ligger 1.25 terminer efter rent poängmässigt, så du har att göra.
2013-03-17, 13:29
  #21462
Medlem
Hej

Lundbergaktien... är ju en portfölj av aktier(?eller)... betyder det att jag får ta del av LUNDBERGS vinster då HAN får aktieutdelningar? ELler vad? Tjänar jag mer på att köpa samma aktier han har i sin portfölj själv istället?

tacksam för svar
2013-03-17, 16:50
  #21463
Medlem
kashhhs avatar
Skulle egentligen ha läst 30.5 poäng den här terminen. Nu har jag möjlighet att tillgodoräkna mig 7.5 poäng. Kan jag göra detta utan att få problem med CSN längre fram? Jag har pluggat i 4 terminer totalt och har klarat alla mina kurser än så länge.
2013-03-17, 16:55
  #21464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
Hej

Lundbergaktien... är ju en portfölj av aktier(?eller)... betyder det att jag får ta del av LUNDBERGS vinster då HAN får aktieutdelningar? ELler vad? Tjänar jag mer på att köpa samma aktier han har i sin portfölj själv istället?

tacksam för svar

Lundberg är ett investmentbolag precis som Investor, Kinnevik mfl. De köper andra aktier och du kan antingen få aktierna genom att köpa investmentbolaget eller genom att köpa dem enskilt.

När investmentbolaget får utdelning kan det antingen dela ut allt, inte dela ut något och investera eller göra något mellanting. Det är olika mellan olika bolag.

Det som avgör om det är bättre att köpa aktierna lösa eller att köpa investmentbolaget är (oftast) beroende på hur du bedömmer ledningens kompetens samt hur den aktien värderas i jämförelse till de aktier bolaget äger. För att se detta kan man se på substansvärde. På en snabb titt på Lundbergs så kostar aktien 270 kronor. Enligt Lundbergs hemsida hade de 2012 ett substansvärde på 302 kronor. Alltså får du aktier till ett värde för 302 kronor om du köper en aktie för 270 kronor. Alltså får du en viss rabatt om du köper via Lundbergs (och om substansvärdet för 2012 stämmer, lita inte på några siffror jag skriver nu!)

Dessutom får du bara ett courtage (köp-/säljavgift) när du köper ett bolag. Köper du alla bolag separat får du betala flera gånger.

Är du sugen på samtliga innehav som ett investmentbolag har och i samma proportioner som ett investmentbolag som dessutom har viss rabatt sett till substansvärdet kan det därför kännas vettigt att köpa bolaget.
2013-03-17, 19:49
  #21465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Lundberg är ett investmentbolag precis som Investor, Kinnevik mfl. De köper andra aktier och du kan antingen få aktierna genom att köpa investmentbolaget eller genom att köpa dem enskilt.

När investmentbolaget får utdelning kan det antingen dela ut allt, inte dela ut något och investera eller göra något mellanting. Det är olika mellan olika bolag.

Det som avgör om det är bättre att köpa aktierna lösa eller att köpa investmentbolaget är (oftast) beroende på hur du bedömmer ledningens kompetens samt hur den aktien värderas i jämförelse till de aktier bolaget äger. För att se detta kan man se på substansvärde. På en snabb titt på Lundbergs så kostar aktien 270 kronor. Enligt Lundbergs hemsida hade de 2012 ett substansvärde på 302 kronor. Alltså får du aktier till ett värde för 302 kronor om du köper en aktie för 270 kronor. Alltså får du en viss rabatt om du köper via Lundbergs (och om substansvärdet för 2012 stämmer, lita inte på några siffror jag skriver nu!)

Dessutom får du bara ett courtage (köp-/säljavgift) när du köper ett bolag. Köper du alla bolag separat får du betala flera gånger.

Är du sugen på samtliga innehav som ett investmentbolag har och i samma proportioner som ett investmentbolag som dessutom har viss rabatt sett till substansvärdet kan det därför kännas vettigt att köpa bolaget.

hmm mycket att greppa för en aktienoob som jag själv
den här rabatten, är då för att locka in mig ist för att investera likadant då? de räknar alltså med att ändå gå plus, trots att de ger rabatt?

och viktigaste frågan: när de ger utdelning till sina kunder (mig etc) - hur kommer pengarna en tillgodo? får man de insatta direkt på sitt konto, eller är det först när man säljer aktierna?
igen: jag är ett barn när det gäller aktier

do tell!
2013-03-17, 20:15
  #21466
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsvedan
hmm mycket att greppa för en aktienoob som jag själv
den här rabatten, är då för att locka in mig ist för att investera likadant då? de räknar alltså med att ändå gå plus, trots att de ger rabatt?

och viktigaste frågan: när de ger utdelning till sina kunder (mig etc) - hur kommer pengarna en tillgodo? får man de insatta direkt på sitt konto, eller är det först när man säljer aktierna?
igen: jag är ett barn när det gäller aktier

do tell!
De ger inte rabatt. Marknaden värderar bara hela Lundbergföretagen lägre än vad värdet på deras innehav anses vara. Folk vill inte betala vad som borde vara "fullpris" för aktien så att säga. I Melker-Schörling betalar folk däremot mer än vad aktierna Melker-Schörling äger för tillfället (såvitt jag förstår.) Investor handlades med ca 40% rabatt tidigare tror jag vilket ansågs bero bl.a. på att de mest satt på innehaven för att ha sin maktposition i företagen och kanske inte gjorde så mycket som marknaden ville för att skapa värde i bolagen / byta bolag / ändra något. Antar jag. Ratos brukar handlas med en jättepremie med vilket rimligtvis beror på att de har lyckats bra med sina företagsförädlingar och affärer förut, ofta köper de ut hela (eller en väldigt stor del av) bolaget från börsen och då går det ju inte att vara med på något annat vis än att köpa Ratosaktien.

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?companyid=313
9e April verkar Lundbergföretagen handlas utan utdelning, utdelningen kommer väl ett tag senare och kommer in på ett konto utan att du behöver sälja några aktier. Den 9e April kommer dock aktien att falla i pris eftersom de som köper den då inte längre får utdelningen de hade fått om de köpte aktien strax före. Till nästa år får de ju en dock.
2013-03-17, 23:13
  #21467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kashhh
Skulle egentligen ha läst 30.5 poäng den här terminen. Nu har jag möjlighet att tillgodoräkna mig 7.5 poäng. Kan jag göra detta utan att få problem med CSN längre fram? Jag har pluggat i 4 terminer totalt och har klarat alla mina kurser än så länge.
Vill bara kolla att jag förstår din fråga.
Du får studiemedel för att du ska läsa 30,5 hp (20v heltid?), men tänker endast läsa 23 hp och undrar om detta kommer medföra några problem med CSN. Korrekt uppfattat av mig?

Om det kommer, eller inte kommer, bli problem med CSN hänger uteslutande på om du anmäler, eller om du inte anmäler, dina ändrade studieförhållanden till CSN.
__________________
Senast redigerad av 1994Emelie1994 2013-03-17 kl. 23:34.
2013-03-18, 01:06
  #21468
Medlem
Hej,

Har läst 2 år (Snart) och hittils tagit alla mina poäng.
Jag är helt säker på att jag kommer ta poängen från kommande delkurserna.
Dvs jag har fullt pott på mina poäng.

Vad händer om jag söker en sommarkurs och tar csn och ignorerar kursen bara
för pengarnas skull?? Får jag problem till hösten när jag ska studera vidare?
hur blir det?

Tack.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in