Citat:
Ursprungligen postat av
orgullo
Jag skulle vilja ha ett tips på ett bra ränteplacerings-/blandplaceringskonto som är säker och har låga avgifter. Har ni några bra erfarenheter? Alltså en tråkig och säker fond som ändå drar in pengar på sikt.
Korträntefond, räntefond eller boligationsfond hade jag rekommenderat. När du letar efter något som är säkert, antar jag att du är ute efter något som står emot relativt bra under en bear-period, och därmed bör du undvika Avanza Zero.
Avanza Zero är ett billigt alternativt för månadssparande över tid. Vill du inte riskera att ha mindre pengar om fem år än vad du har idag bör du kolla mer på något av ovanstående alternativ, då de ligger relativt stadigt oavsett klimat.
Historisk avkastning skall inte förknippas med framtida avkastning. Att köpa Avanza Zero och påstå att börsen "bara går upp" är en relativt korkad och kostsam strategi. Det enda som gynnar är regelbundet månadssparande, då kan man utnyttja börsens volatilitet men får också en sämre totalavkastning. Dumt att köpa när det knappt finns ett enda OMXS30-bolag som kan försvara sin höga multipel, om man då inte är beredd att sitta några år med minusresultat i portföljen vill säga.