2014-03-20, 21:13
  #26857
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag har aktier i industrivärden.
Aktien öppnade på 131,50 och slutade på 131,70

varför står det då Utv. i dag % -0,30 %
Utv. i dag SEK -0,40 SEK
??
Jag tolkar det som aktien gick minus.

Värdet föll mellan gårdagens stängning och dagens öppning.
Den stängde på 132,10 och det är kursen du ska se på.

Hade du köpt i öppningscallen i morse så har den, som du skriver, ökat 20 öre från 131,50.
2014-03-21, 13:08
  #26858
Medlem
orgullos avatar
Jag skulle vilja ha ett tips på ett bra ränteplacerings-/blandplaceringskonto som är säker och har låga avgifter. Har ni några bra erfarenheter? Alltså en tråkig och säker fond som ändå drar in pengar på sikt.
2014-03-21, 14:50
  #26859
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgullo
Jag skulle vilja ha ett tips på ett bra ränteplacerings-/blandplaceringskonto som är säker och har låga avgifter. Har ni några bra erfarenheter? Alltså en tråkig och säker fond som ändå drar in pengar på sikt.

Avanza Zero
2014-03-21, 14:51
  #26860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattsvansen
Hej,

Om man har studiemedel som börja gälla från v48 2013 och det kom in poäng den 25 november.

Gäller det då att dessa poäng räknas som tagna till den perioden där man får studiemedel, eller måste ett antal veckor gå innan poäng som tas, börjar gälla?

Bump.
2014-03-21, 16:49
  #26861
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Avanza Zero

På vilket sätt uppfyller Avanza Zero de kraven? Avanza går ju själva ut med att den ligger på en hög risknivå (6/7). Detta rimmar rätt dåligt med vad orgullo efterfrågade...
2014-03-21, 17:24
  #26862
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
På vilket sätt uppfyller Avanza Zero de kraven? Avanza går ju själva ut med att den ligger på en hög risknivå (6/7). Detta rimmar rätt dåligt med vad orgullo efterfrågade...

Riskindikatorn baseras på fondens volatilitet de senaste fem åren, att gå in i en indexfond (som i detta fallet speglar de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen) i lågkonjuktur är inte förenat med speciellt stor risk. I dagsläget skulle jag dock inte gå in i Avanza Zero (och tror jag får medhåll från de flesta här) värderingen är alldeles för hög. Ta en koll på P/E-talen så ger det en rätt bra indikation.
http://www.finansportalen.se/nyckeltal.htm
__________________
Senast redigerad av Danro80 2014-03-21 kl. 17:27.
2014-03-21, 18:30
  #26863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
Nu när det snart är utdelningstider har jag tänkt försöka börja tradea lite för utdelningarna jag kommer få från mina nuvarande innehav. Rör väl sig om några tusenlappar. Och som jag har förstått så är det bäst att använda sig av ett ISK vid regelbundna köp och försäljningar?

Mina aktier jag har nu har jag köpt via Avanza mini, och har inga planer på att sälja dessa nu utan jag ämnar ha kvar dom och bara börja tradea lite smått med utdelningen som sagt, så det jag undrar över är egentligen om det vore bäst att öppna ett ISK för detta? Tar gärna emot andra tips och trix också.

BUMP
2014-03-21, 18:35
  #26864
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunePettersson
BUMP
Billigare i Avanza mini men du får deklarera affärerna. Ditt val.
2014-03-21, 19:14
  #26865
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
På vilket sätt uppfyller Avanza Zero de kraven? Avanza går ju själva ut med att den ligger på en hög risknivå (6/7). Detta rimmar rätt dåligt med vad orgullo efterfrågade...

(FB) Avanza Zero - Vad tror ni?

Läs...
2014-03-21, 19:28
  #26866
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
(FB) Avanza Zero - Vad tror ni?

Läs...

Ja, att Avanza Zero är högrisk är ju inget jag säger något emot. Dock frågar orgullo efter

Citat:
Jag skulle vilja ha ett tips på ett bra ränteplacerings-/blandplaceringskonto som är säker och har låga avgifter. Har ni några bra erfarenheter? Alltså en tråkig och säker fond som ändå drar in pengar på sikt.

Du föreslår då AZ som (även enligt Avanza själva) inte kan anses som en säker fond med tanke på den höga standardavvikelsen.
2014-03-21, 19:31
  #26867
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Ja, att Avanza Zero är högrisk är ju inget jag säger något emot. Dock frågar orgullo efter



Du föreslår då AZ som (även enligt Avanza själva) inte kan anses som en säker fond med tanke på den höga standardavvikelsen.

på "sikt" är den säker, börsen går ju bara uppåt.

annars är väl spiltans räntefond en passande.
2014-03-21, 20:34
  #26868
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgullo
Jag skulle vilja ha ett tips på ett bra ränteplacerings-/blandplaceringskonto som är säker och har låga avgifter. Har ni några bra erfarenheter? Alltså en tråkig och säker fond som ändå drar in pengar på sikt.


Korträntefond, räntefond eller boligationsfond hade jag rekommenderat. När du letar efter något som är säkert, antar jag att du är ute efter något som står emot relativt bra under en bear-period, och därmed bör du undvika Avanza Zero.

Avanza Zero är ett billigt alternativt för månadssparande över tid. Vill du inte riskera att ha mindre pengar om fem år än vad du har idag bör du kolla mer på något av ovanstående alternativ, då de ligger relativt stadigt oavsett klimat.

Historisk avkastning skall inte förknippas med framtida avkastning. Att köpa Avanza Zero och påstå att börsen "bara går upp" är en relativt korkad och kostsam strategi. Det enda som gynnar är regelbundet månadssparande, då kan man utnyttja börsens volatilitet men får också en sämre totalavkastning. Dumt att köpa när det knappt finns ett enda OMXS30-bolag som kan försvara sin höga multipel, om man då inte är beredd att sitta några år med minusresultat i portföljen vill säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in