2014-03-17, 10:28
  #26797
Medlem
Om jag ska göra några trades i veckan eller daytrada i aktier spelar de någon roll ifall jag har en Aktiedepå eller ett ISK-Konto? är något konto bättre än de andra just inom aktier.
Allt handlar om konton på Avanza
2014-03-17, 10:45
  #26798
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Towan
Enligt KTHs hemsida ska ansökningar till deras bastermin öppna den 15e mars. Var tusan söker man någonstans?
15 mars? Tror det måste blivit fel eftersom anmälan för HT2014 öppnar idag 17 mars (senare i eftermiddag).

Söker gör du genom antagning.se
2014-03-17, 12:07
  #26799
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Tack för svaret, tanken är att jag ska månadsspara runt en tusenlapp hos avanza zero, bör jag då kunna öppna ett ISK? Kostar det något att öppna ett ISK hos Avanza? Såg att det var 0:- på allt men värt att fråga bara för säkerhetsskull. Vill helst betala så lite skatt som möjligt och det är ju en fördel med ISK att man slipper deklarera
Beror väl på börsutvecklingen. När kontot lanserades skrev någon om hur avkastningen skulle bli efter si och så lång period med de olika kontona.

Jag tror de flesta här väljer ISK och jag hade valt ISK generellt sålänge statslåneräntan är så låg som nu (och således schablonskatten.)

Nej kontot kostar ingenting.

Fonder behöver du inte sköta deklarereringen manuellt för heller så det spelar mindre roll där. Med aktier så om du bara har köpt och säljer är det inte mer avancerat än att det i deklarationen står vad du sålde för och att du skall fylla i vad du köpte för (inkl. avgifter), dock om du köper och säljer om vartannat och inte allting typ köp 400 st aktier av något, sälj 200, köp 200, sälj 300, köp 500, osv så blir avgiften du har köpt för en snittkurs hela tiden och då måste du ju hålla reda på vad den var. Minns inte Avanza skriver väl kanske ut GAV vid försäljningen och isf är ju inte det så krångligt heller. Du får kolla i historiken och eventuellt räkna. Ändå drygare än att låta bli.

Jag har en del i räntefonder i ISK med och sålänge de avkastar bättre än statslåneräntan borde ju det ge lägre skatt än att ha dem på ett vanligt sparkonto med (mot räntefonder i depå blir det något knepigare för då skjuter man ju upp skatten till försäljningen men ändå), tror man inte på bättre avkastning totalt än i räntefonderna skall man väl inte ha aktiefonder så ur det perspektivet kan man väl tycka att aktiefonderna hör hemma där med..

Men ja. Det finns väl inget rätt och fel där och jag kan ju inte säga vad som blir bäst för dig

Kontot kostar ingenting iaf.
2014-03-17, 12:07
  #26800
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengarkyckling
Om jag ska göra några trades i veckan eller daytrada i aktier spelar de någon roll ifall jag har en Aktiedepå eller ett ISK-Konto? är något konto bättre än de andra just inom aktier.
Allt handlar om konton på Avanza
Avanza mini (https://www.avanza.se/mini/hem/) har lägre lägstaavgifter men Avanza med ISK slipper du deklarera dina affärer.
2014-03-17, 12:09
  #26801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengarkyckling
Om jag ska göra några trades i veckan eller daytrada i aktier spelar de någon roll ifall jag har en Aktiedepå eller ett ISK-Konto? är något konto bättre än de andra just inom aktier.
Allt handlar om konton på Avanza


Ja, det spelar roll och ISK är 99 gånger av 100 bättre att ha än en vanlig depå.

Med ISK slipper du (i princip) vinstskatt med konsekvensen att förluster inte är avdragsgilla. Men jag antar att du inte planerar att generera förluster. Dessutom blir det väldigt mycket enklare att deklarera.


Läs mer här
https://www.avanza.se/kontotyper/isk
2014-03-17, 14:42
  #26802
Medlem
Nu när det snart är utdelningstider har jag tänkt försöka börja tradea lite för utdelningarna jag kommer få från mina nuvarande innehav. Rör väl sig om några tusenlappar. Och som jag har förstått så är det bäst att använda sig av ett ISK vid regelbundna köp och försäljningar?

Mina aktier jag har nu har jag köpt via Avanza mini, och har inga planer på att sälja dessa nu utan jag ämnar ha kvar dom och bara börja tradea lite smått med utdelningen som sagt, så det jag undrar över är egentligen om det vore bäst att öpona ett ISK för detta. Tar gärna emot andra tips och trix också.
2014-03-17, 18:38
  #26803
Medlem
Hej!

Om man vill skriva till CSN för att få sitt beslut ändrat, alltså att man har "särskilda skäl", som det kallas, ska man göra det skriftligt eller kan man maila och bifoga intyg den vägen?

Har letat på deras hemsida och googlat men inte hittat något klart svar! CSN skriver bara att man ska skriva till dom men VAR ska man skicka det?
2014-03-17, 18:49
  #26804
Medlem
Jag har valt att söka lite sommarkurser eftersom att det inte är säkert att jag når målen.
Det jag undrar över, jag har sökt Datakunskap vid SU.
Jag har tidigare läst Datateknik A (som innefattar datavetenskapens grunder,databasteknik, programmering grundkurs) på universitetsnivå samt informatik A på universitetsnivå.

Jag kan tänka mig att dessa två tillsammans innefattar det mesta/allt som "datakunskap" gör.
Visst kan jag ändå läsa "datakunskap" och få poäng för det, det är ju inte samma kurs!

Det blir inte automatiskt "tillgodoräknat" på något vänster så att i slutändan kommer det fram att jag redan läst det och inte får poängen?

Mvh
__________________
Senast redigerad av Tremendouz 2014-03-17 kl. 18:52.
2014-03-17, 19:06
  #26805
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Jag har valt att söka lite sommarkurser eftersom att det inte är säkert att jag når målen.
Det jag undrar över, jag har sökt Datakunskap vid SU.
Jag har tidigare läst Datateknik A (som innefattar datavetenskapens grunder,databasteknik, programmering grundkurs) på universitetsnivå samt informatik A på universitetsnivå.

Jag kan tänka mig att dessa två tillsammans innefattar det mesta/allt som "datakunskap" gör.
Visst kan jag ändå läsa "datakunskap" och få poäng för det, det är ju inte samma kurs!

Det blir inte automatiskt "tillgodoräknat" på något vänster så att i slutändan kommer det fram att jag redan läst det och inte får poängen?

Mvh
Om skolan låter dig läsa kursen så kommer csn låta dig använda poängen för att klara av din kvot. Det är SU som kan bedöma att du inte är behörig till kursen, för att du redan läst motsvarande.
2014-03-17, 19:07
  #26806
Medlem
Min fru har börjat studera på gymnasienivå för att läsa in några ämnen. När hon nu har fått ett beslut från CSN så blev det inte det bidraget hon trodde hon skulle få. Då hon jämför med sina vänner som har samma utbildning som hon och alla studerar på gymnasienivå så får hon några tusen mindre i månaden då hon inte är berättigad till högre studiestöd.
Hur är det möjligt att det är en sån skillnad? Antingen borde de få lika mycket som hon eller hon lika mycket som de. När vi ringde CSN så sa de att det är för att hon sen innan har en gymnasieutbildning. Men det har ju också hennes vänner. Hur är det CSN bedömer egentligen? Är det kanske någon som har svar på detta eller hamnat i liknade situation?
2014-03-17, 19:09
  #26807
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kladde76
Min fru har börjat studera på gymnasienivå för att läsa in några ämnen. När hon nu har fått ett beslut från CSN så blev det inte det bidraget hon trodde hon skulle få. Då hon jämför med sina vänner som har samma utbildning som hon och alla studerar på gymnasienivå så får hon några tusen mindre i månaden då hon inte är berättigad till högre studiestöd.
Hur är det möjligt att det är en sån skillnad? Antingen borde de få lika mycket som hon eller hon lika mycket som de. När vi ringde CSN så sa de att det är för att hon sen innan har en gymnasieutbildning. Men det har ju också hennes vänner. Hur är det CSN bedömer egentligen? Är det kanske någon som har svar på detta eller hamnat i liknade situation?
Har hon en färdig gymnasieutbildning med slutbetyg? Är du säker på att hennes vänner har ett slutbetyg?
Vad är hennes ålder? Deras ålder?
2014-03-17, 19:14
  #26808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Hej!

Om man vill skriva till CSN för att få sitt beslut ändrat, alltså att man har "särskilda skäl", som det kallas, ska man göra det skriftligt eller kan man maila och bifoga intyg den vägen?

Har letat på deras hemsida och googlat men inte hittat något klart svar! CSN skriver bara att man ska skriva till dom men VAR ska man skicka det?

Du har inte koll på detta Emerain?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in