Citat:
Ursprungligen postat av
Gorgios
Tack för svaret, tanken är att jag ska månadsspara runt en tusenlapp hos avanza zero, bör jag då kunna öppna ett ISK? Kostar det något att öppna ett ISK hos Avanza? Såg att det var 0:- på allt men värt att fråga bara för säkerhetsskull. Vill helst betala så lite skatt som möjligt och det är ju en fördel med ISK att man slipper deklarera
Beror väl på börsutvecklingen. När kontot lanserades skrev någon om hur avkastningen skulle bli efter si och så lång period med de olika kontona.
Jag tror de flesta här väljer ISK och jag hade valt ISK generellt sålänge statslåneräntan är så låg som nu (och således schablonskatten.)
Nej kontot kostar ingenting.
Fonder behöver du inte sköta deklarereringen manuellt för heller så det spelar mindre roll där. Med aktier så om du bara har köpt och säljer är det inte mer avancerat än att det i deklarationen står vad du sålde för och att du skall fylla i vad du köpte för (inkl. avgifter), dock om du köper och säljer om vartannat och inte allting typ köp 400 st aktier av något, sälj 200, köp 200, sälj 300, köp 500, osv så blir avgiften du har köpt för en snittkurs hela tiden och då måste du ju hålla reda på vad den var. Minns inte Avanza skriver väl kanske ut GAV vid försäljningen och isf är ju inte det så krångligt heller. Du får kolla i historiken och eventuellt räkna. Ändå drygare än att låta bli.
Jag har en del i räntefonder i ISK med och sålänge de avkastar bättre än statslåneräntan borde ju det ge lägre skatt än att ha dem på ett vanligt sparkonto med (mot räntefonder i depå blir det något knepigare för då skjuter man ju upp skatten till försäljningen men ändå), tror man inte på bättre avkastning totalt än i räntefonderna skall man väl inte ha aktiefonder så ur det perspektivet kan man väl tycka att aktiefonderna hör hemma där med..
Men ja. Det finns väl inget rätt och fel där och jag kan ju inte säga vad som blir bäst för dig
Kontot kostar ingenting iaf.