2014-03-19, 20:36
  #26845
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kladdkaka1
Hej, jag är väldigt ny inom aktiehandel och har ett x antal frågor. Jag är lite fundersam på ifall man kan köpa och sälja aktier när man vill? Hur går de till när man köper och säljer?(har avanza konto)

Vad menas med utdelning rent konkret? Förstår inte riktigt mer än att företaget delar ut vinster till aktieägarna men hur går det till i praktiken?

Ifall en aktie kostar 100kr och man köper 10st för 1000 och sen ökar värdet till 150kr. Kommer jag då få en vinst på 1500kr om jag säljer?

Är det lika enkelt att sälja som att köpa? Kommer jag alltid ha en köpare så att säga..

Hej, jag är också ny.

Jag är lite fundersam på ifall man kan köpa och sälja aktier när man vill? Hur går de till när man köper och säljer?(har avanza konto)
Ja du kan köpa och sälja när du vill, när börsen är öppen.
https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/oppettider-handelskalender.html

Vad menas med utdelning rent konkret? Förstår inte riktigt mer än att företaget delar ut vinster till aktieägarna men hur går det till i praktiken?

Om bolaget ger dig utdelning, t.ex. Ratos Bger utdelning 2014-04-04 men du måste äga aktien före 2014-03-28 för att få utdelning. Du kan sälja samma dag (28e) o få utdelning.
Äger du 100st aktier i Ratos får du 100*3kr = 300kr i utdelning när den kommer. Det kommer in på ditt konto på avanza. Inte i aktier, utan rena pengar som du väljer om du vill föra över till ditt bankkonto eller investera i nya aktier.

Ifall en aktie kostar 100kr och man köper 10st för 1000 och sen ökar värdet till 150kr. Kommer jag då få en vinst på 1500kr om jag säljer?

Om du köper 10st för 1000kr och värdet ökar till 150kr/aktie så är aktierna värda 1500kr, alltså har du gjort en vinst på 500kr.

Är det lika enkelt att sälja som att köpa? Kommer jag alltid ha en köpare så att säga..

Ja, ungefär. Du får titta på orderdjupet och se vad folk vill sälja/köpa för, eller lägga en order själv och hoppas någon vill köpa din summa.
T.ex. i ratos just nu är det 11 106 ordrar inne som vill köpa för 61,30.
2014-03-19, 23:11
  #26846
Medlem
Jag undrar hur man söker så man får fram alla investmentsbolag på avanza.
2014-03-19, 23:33
  #26847
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag undrar hur man söker så man får fram alla investmentsbolag på avanza.
Du kan väl visa innehaven i Spiltan Investmentbolag så får du ju ett gäng där iaf.
2014-03-20, 05:09
  #26848
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vert ni om man kan få det högrelån/bidrag när man är över 25, har tjänat bra men utomlands ( norge)? Spelar ingen roll om man har tidigare fil kand?
2014-03-20, 10:43
  #26849
Medlem
ChristianJPs avatar
Jag har studerat sen januari utan lån, den 13e ansökte jag om lånedelen också hur lång tid måste jag vänta för att få lånet?
2014-03-20, 13:25
  #26850
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazzazz
Vad menas med detta?
Typ, Utdelning/aktie, Handlas utan utdelning, Utdelningsdag
Distribution av värdepapper, 4,00 SEK, 2014-05-09, -
Får jag utdelning i pengar eller sänks aktievärdet med 4 kr eller hur fungerar det med Distribution av värdepapper?
Gäller Cherry B

Hej,

Det är en form av utdelning kan man säga. Utdelningen sker genom att aktieägare får en inlösenaktie som automatiskt löses in om man inte säljer den innan inlösendagen. En del bolag använder sig av inlösenaktier istället för "vanlig" utdelning. Detta är en skattemässigt lösning som kan vara fördelaktig för de aktieägare som har utländsk skattehemvist dvs. utländska investerare. För dessa aktieägare så kan det skattemässigt vara gynnsamt att sälja inlösenaktien istället för att att erhålla en vanlig utdelning.

Du kan läsa mer om det hela på nedan länk:

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapperforsakringar/aktiermm/aktiehistorik/c/cherry.4.400023ac12df56d65d980001255.html

/ Dan, Avanza Bank
2014-03-20, 15:25
  #26851
Medlem
Jag har både VP och ISK på Swedbank.
Nu vill jag anmäla köp av aktie (Nyemission och skall in på börsen senare i vår)
Anmälan skall göras till Aktieinvest men bara till VP-kontot.
Hur ska jag få över dom till ISK??
Oklara besked från Swedbank
2014-03-20, 17:13
  #26852
Medlem
Läste en kurs på jag inte klarade under andra året på Högskolan, den ingick i en av läsperioderna. Fick csn. För det året och uppnådde kraven för tredje året. Tänkte nu läsa om just den kursen i form av sommarkurs,men min studievägledare tror inte jag får csn eftersom jag fick csn när jag läste den kursen första gången. Dock uppfyllde jag ju kravet för att få fortsatt csn..

Stämmer det att jag inte får csn för denna sommarkurs för att jag redan fått medel för den en gång?
2014-03-20, 17:18
  #26853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Workingclose
Läste en kurs på jag inte klarade under andra året på Högskolan, den ingick i en av läsperioderna. Fick csn. För det året och uppnådde kraven för tredje året. Tänkte nu läsa om just den kursen i form av sommarkurs,men min studievägledare tror inte jag får csn eftersom jag fick csn när jag läste den kursen första gången. Dock uppfyllde jag ju kravet för att få fortsatt csn..

Stämmer det att jag inte får csn för denna sommarkurs för att jag redan fått medel för den en gång?

Citat:
Ursprungligen postat av CSN
Läsa om en kurs
Du kan få studiemedel om du är registrerad på och läser om en kurs som du inte klarat. Men du kan bara få studiemedel för de delar du inte tidigare klarat. Om du exempelvis klarat 5 hp av en 15-poängskurs, kan du bara få studiemedel för de återstående 10 poängen även om du läser hela kursen på nytt. Du kan alltså inte få studiemedel för en kurs som du tidigare klarat, men som du nu vill läsa upp betygen för.
http://www.csn.se/hogskola/krav/typ-av-studier/typ-av-studier-1.2592
2014-03-20, 20:34
  #26854
Medlem
Hej!
Sökte CSN för 2 terminer i vintras och fick det beviljat, men nu måste jag göra en ansökning till för jag skall plugga utomlands till våran.

Om jag läser 40hp poäng nu, räcker det att läsa motsvarande 20hp utomlands eller måste jag läste 30hp utomlands trots jag läser mer denna terminen. Vanligen så spelar det ingen roll vilken terminen man får sinna poäng, men när man åker utomlands får man ju mer lån och allt i en klump så undrar om det är annorlunda eller om jag kan göra som planerat.
2014-03-20, 20:46
  #26855
Medlem
Jag har aktier i industrivärden.
Aktien öppnade på 131,50 och slutade på 131,70

varför står det då Utv. i dag % -0,30 %
Utv. i dag SEK -0,40 SEK
??
Jag tolkar det som aktien gick minus.
__________________
Senast redigerad av goderian2 2014-03-20 kl. 20:50.
2014-03-20, 21:10
  #26856
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag har aktier i industrivärden.
Aktien öppnade på 131,50 och slutade på 131,70

varför står det då Utv. i dag % -0,30 %
Utv. i dag SEK -0,40 SEK
??
Jag tolkar det som aktien gick minus.
Därför att aktien stängde högre igår än idag.

Det är minus.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in