Citat:
Hej, jag är väldigt ny inom aktiehandel och har ett x antal frågor. Jag är lite fundersam på ifall man kan köpa och sälja aktier när man vill? Hur går de till när man köper och säljer?(har avanza konto)
Vad menas med utdelning rent konkret? Förstår inte riktigt mer än att företaget delar ut vinster till aktieägarna men hur går det till i praktiken?
Ifall en aktie kostar 100kr och man köper 10st för 1000 och sen ökar värdet till 150kr. Kommer jag då få en vinst på 1500kr om jag säljer?
Är det lika enkelt att sälja som att köpa? Kommer jag alltid ha en köpare så att säga..
Vad menas med utdelning rent konkret? Förstår inte riktigt mer än att företaget delar ut vinster till aktieägarna men hur går det till i praktiken?
Ifall en aktie kostar 100kr och man köper 10st för 1000 och sen ökar värdet till 150kr. Kommer jag då få en vinst på 1500kr om jag säljer?
Är det lika enkelt att sälja som att köpa? Kommer jag alltid ha en köpare så att säga..
Hej, jag är också ny.
Jag är lite fundersam på ifall man kan köpa och sälja aktier när man vill? Hur går de till när man köper och säljer?(har avanza konto)
Ja du kan köpa och sälja när du vill, när börsen är öppen.
https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/handel-vardepapper/oppettider-handelskalender.html
Vad menas med utdelning rent konkret? Förstår inte riktigt mer än att företaget delar ut vinster till aktieägarna men hur går det till i praktiken?
Om bolaget ger dig utdelning, t.ex. Ratos Bger utdelning 2014-04-04 men du måste äga aktien före 2014-03-28 för att få utdelning. Du kan sälja samma dag (28e) o få utdelning.
Äger du 100st aktier i Ratos får du 100*3kr = 300kr i utdelning när den kommer. Det kommer in på ditt konto på avanza. Inte i aktier, utan rena pengar som du väljer om du vill föra över till ditt bankkonto eller investera i nya aktier.
Ifall en aktie kostar 100kr och man köper 10st för 1000 och sen ökar värdet till 150kr. Kommer jag då få en vinst på 1500kr om jag säljer?
Om du köper 10st för 1000kr och värdet ökar till 150kr/aktie så är aktierna värda 1500kr, alltså har du gjort en vinst på 500kr.
Är det lika enkelt att sälja som att köpa? Kommer jag alltid ha en köpare så att säga..
Ja, ungefär. Du får titta på orderdjupet och se vad folk vill sälja/köpa för, eller lägga en order själv och hoppas någon vill köpa din summa.
T.ex. i ratos just nu är det 11 106 ordrar inne som vill köpa för 61,30.