2012-07-04, 20:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobhc87
Läste en kurs via komvux i april som jag fick IG i, och nu har jag precis sökt studiemedel för en komvuxkurs jag ska läsa 9 juni till 10 aug.

Kommer mitt tidigare IG från april göra att jag inte får studiemedel nu?
Läste något om att CSN inte prövar tidigare resultat på sommaren, men gäller det även komvux?
Jag tror det främst gäller högskolestudier, eftersom komvux inte verkar ha samma terminsuppdelning som högskolan har. (min upplevelse)

Sökte du studiemedel för din ig-kurs? Om du gjorde det så kan det bli problem med csn, om du inte gjorde det så är det inga problem.
2012-07-04, 21:17
Medlem
cobhc87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag tror det främst gäller högskolestudier, eftersom komvux inte verkar ha samma terminsuppdelning som högskolan har. (min upplevelse)

Sökte du studiemedel för din ig-kurs? Om du gjorde det så kan det bli problem med csn, om du inte gjorde det så är det inga problem.

Tackar för svaret!
Jo jag fick ut studiebidrag för IG-kursen, attans..

Har du någon aning om hur CSN prövar tidigare studieresultat? Hela vårterminen eller senaste kurs menar jag.
Läste tre fristående kurser under vårterminen, så klarat 200 poäng av 300.
Kanske inte spelar nån roll...
2012-07-04, 21:26
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobhc87
Tackar för svaret!
Jo jag fick ut studiebidrag för IG-kursen, attans..

Har du någon aning om hur CSN prövar tidigare studieresultat? Hela vårterminen eller senaste kurs menar jag.
Läste tre fristående kurser under vårterminen, så klarat 200 poäng av 300.
Kanske inte spelar nån roll...
De prövar som:
De ser mängden studiemedel du fått ut, och det motsvarar en viss mängd poäng att läsa. De tar sedan 75 % av denna mängd. Den nya mängden är antalet poäng du måste blivit godkänd i för att kunna bli beviljad mera studiemedel.

De räknar in alla poäng från och med den första veckan du fått studiemedel för och ända till du lämnat in en ny ansökan om studiemedel.

Så poäng du tagit innan du började få studiemedel kan du inte räkna in. Men om du klarade dessa 200p efter att du börjat få studiemedel så är det inga problem för dig.
2012-07-04, 21:34
Medlem
truperts avatar
Førsøker nyttja teckningsrætten på Crown energy. Vad gør jag før fel?

Bolag: Crown Energy AB
Första dag för anmälan: 2012-06-25 09:00
Sista dag för anmälan: 2012-07-07 00:00
Antal rätter du får för var och en av dina aktier: 1
Antal rätter som krävs per aktie: 12
Ersättning/pris per aktie: 7,00 kr
Datum för betalning: 2012-07-12

Antal rätter som jag har: 350
Antal rätter som jag vill utnyttja: 350

Felmeddelande
Antalet rätter stämmer inte överens med villkoren. Kontrollera i villkoren vilket antal som är möjligt.
2012-07-04, 21:39
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Tack för svar! Får gräva mig ner i det där med nyckeltal o.d. Det här ska nog sluta bra om allt vill sig väl

Nyckel tal är några viktiga ekonomiska mått, som man kan ha stt se tillbaka på,nog så viktigt,men läs också på om vad företaget sysslar med så att du bildar dig en uppfattning om det har framtiden för sig. Här är just nu Nokia nåt du kan dra lärdom av.
2012-07-05, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
Førsøker nyttja teckningsrætten på Crown energy. Vad gør jag før fel?

Bolag: Crown Energy AB
Första dag för anmälan: 2012-06-25 09:00
Sista dag för anmälan: 2012-07-07 00:00
Antal rätter du får för var och en av dina aktier: 1
Antal rätter som krävs per aktie: 12
Ersättning/pris per aktie: 7,00 kr
Datum för betalning: 2012-07-12

Antal rätter som jag har: 350
Antal rätter som jag vill utnyttja: 350

Felmeddelande
Antalet rätter stämmer inte överens med villkoren. Kontrollera i villkoren vilket antal som är möjligt.
350 / 12 = 29,1666667

Du försöker inte med 29 aktier / 29 * 12 = 348 teckningsrätter?
2012-07-05, 01:41
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustighet
Säkert en dum fråga...

vad betyder :SS beteckningen efter en akties kort-namn? tex AOI:SS

tack <:

En chansning: att aktien är noterad på Stockholmsbörsen?
Senast redigerad av Husing 2012-07-05 kl. 01:42. Anledning: aliquis har redan svarat
2012-07-05, 01:49
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Du har inte lust att i korta drag berätta hur man göra sådana efterforskningar?

Jag är av åsikten att bara man börjar så lär man sig på vägen. Ungefär som när jag skulle bygga en teslaspole utan några kunskaper inom el. Visserligen köpte jag till slut fel kondensatorer och skiten brann upp, men nog lärde jag mig något på köpet Skämt åsido brukar jag vara halvsnabb på att haja, så det ger nog med sig relativt snart.

Det finns egentligen två delar som jag ser det:

1) att lära sig att läsa årsredovisningar
2) att mer generellt lära sig om aktiehandel, värderingar m.m.

Den första punkten kan egentligen bli hur omfattande som helst, inklusive att läsa högskolekurser o.l.
Den andra punkten bör du nog angripa genom att läsa böcker, bloggar och ekonominyhetssidor. Jag har förstått att många finner Tradingguiden läsvärd som nybörjare. När du har kommit en bit på vägen kan jag även rekommendera The Intelligent investor.

Ursäkta att jag inte kan komma med fler konkreta tips. Jag är en dålig undervisare och kommer inte heller riktigt ihåg hur jag tog mig an problemet...
2012-07-05, 02:20
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Va? Tillgodoräkna sig via csn? Talar du om studiemedel nu eller om behörigheter och få studera vidare på program?

Om det är för program så snackar du med din skola, de avgör och bestämmer vad som du kan tillgodoräkna dig, och de får avgöra med järnhandske om de så känner för det.

Om det är för studiemedel så räknas det automatiskt in till csn. Men du kan inte räkna poäng längre bak än senaste studieperiod. Om jag första året med csn tar mina 60 hp så måste jag fortfarande ta minst 45 hp nästa läsår, även fast det totala snittet egentlige nbara behöver vara 90 hp och därför räcker det med 30 hp.

Så det är två olika saker som inte är relaterade till varandra. Skolan avgör om du kan tillgodoräkna dig kurserna för att bli behörig till högre kurser. CSN tänker bara och tittar bara poängmässigt för att du ska få mer studiemedel, och de struntar i om du blir behörig eler inte till högre studier.

Helt hundra på det? "Innan" så var det snittet under ens totala studieperiod som gällde, alltså 75% eller mer så fick du studiemedel, oberoende av hur många poäng man tog senaste studieperioden (vad skulle annars vara poängen med "totala snittet" som du nämner?)
2012-07-05, 07:48
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Helt hundra på det? "Innan" så var det snittet under ens totala studieperiod som gällde, alltså 75% eller mer så fick du studiemedel, oberoende av hur många poäng man tog senaste studieperioden (vad skulle annars vara poängen med "totala snittet" som du nämner?)
Jag säger ju att det totala snittet inte är något att bry sig om. Det är endast snittet av den senaste studieperioden som räknas. Om du tagit 100 % under alla dina perioder innan så är det ändå oviktigt, du behöver ta minst 75 % under VARJE period.

Jag är 100 % säker.
2012-07-05, 16:26
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Det finns egentligen två delar som jag ser det:

1) att lära sig att läsa årsredovisningar
2) att mer generellt lära sig om aktiehandel, värderingar m.m.

Den första punkten kan egentligen bli hur omfattande som helst, inklusive att läsa högskolekurser o.l.
Den andra punkten bör du nog angripa genom att läsa böcker, bloggar och ekonominyhetssidor. Jag har förstått att många finner Tradingguiden läsvärd som nybörjare. När du har kommit en bit på vägen kan jag även rekommendera The Intelligent investor.

Ursäkta att jag inte kan komma med fler konkreta tips. Jag är en dålig undervisare och kommer inte heller riktigt ihåg hur jag tog mig an problemet...

Får tacka för visat intresse! Har för tillfället en bok (Magnus Alfredsson "Bli rik på aktier" ) liggande på nattduksbordet som jag ska till att läsa. Dina tips duger alldeles utmärkt, böckerna förklarar nog mer än väl vad jag behöver veta
2012-07-05, 22:57
Medlem
Tjena,

tänkte kolla om någon har liknande erfarenhet jag har som har ett svar =).

Det är så att jag studerade i Örebro, och det gick hyffsat klarade vissa kurser gick dåligt i andra. Men saken var att när jag skulle skriva en omtentamen drabbades jag utav en lunginflammation som gjorde att jag missade provet och således drabbade det att jag inte fick läsa vidare under vårterminen. Det var då jag beslutade att avbryta studiemedlet direkt, med kravet om att jag skulle klara 21 HP till för att kunna få ytterligare studiestöd till hösten. Har klarat 12,5 HP nu med strökurser under sommaren. Min fråga är tror ni att CSN skulle kunna ta hänsyn till detta och ge mig studiemedel eller är det kört? Eftersom att läkaren rekommenderade att jag inte skulle göra omtentamen då jag mådde alldeles för dåligt.

Försäkringskassan beviljade sjukpenning och allt det där.

Blir tredje året jag studerar nu.

Hade problem tidigare där jag saknade 10 HP. Tar de hänsyn till detta?

Mvh Airy

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in