2013-07-25, 22:53
  #23233
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Jag läste en kurs på 30 poäng förra hösten. Denna kurs var indelad i två delkurser på 15 poäng vardera. Första delkursen klarade jag alla poäng i. Den andra kursern har jag enbart klarat halva poängen i d.v.s. 7,5 av 15. Kommer detta att påverka min chans att söka CSN i höst?
Fick du dessa 7.5hp inrapporterade till ladok så att det står att du fått 22.5hp under hösten? Om ja: inga problem, om nej: då syns det bara att du tagit 15hp och det duger inte för csn.
2013-07-25, 23:02
  #23234
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Fick du dessa 7.5hp inrapporterade till ladok så att det står att du fått 22.5hp under hösten? Om ja: inga problem, om nej: då syns det bara att du tagit 15hp och det duger inte för csn.

Jag får kontakta institution och fråga det. Men om vi säger att det har rapporterats in - när kommer jag då behöva betala tillbaka CSN-lånet för dessa veckor? Nästa termin? Nästnästa?
2013-07-25, 23:07
  #23235
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleVattenskalle
Jag får kontakta institution och fråga det. Men om vi säger att det har rapporterats in - när kommer jag då behöva betala tillbaka CSN-lånet för dessa veckor? Nästa termin? Nästnästa?
Det spelar faktiskt ingen roll om det rapporterats in eller ej rörande återbetalningen av lånet. Men en sak först. Du kan i många fall se poängen helt själv genom att logga in på antagning.se.

Rörande återbetalnignen av lånet så är du nu inne på din återbetalningsfria period, den startade automatiskt. Du börjar betala tillbaka 1:a januari 2014, om du tar studiemedel när din återbetalning ska börja så pausas återbetalningen tills du slutat ta studiemedel (spelar ingen roll om du ändå studerar).
2013-07-25, 23:13
  #23236
Medlem
ValleVattenskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det spelar faktiskt ingen roll om det rapporterats in eller ej rörande återbetalningen av lånet. Men en sak först. Du kan i många fall se poängen helt själv genom att logga in på antagning.se.

Rörande återbetalnignen av lånet så är du nu inne på din återbetalningsfria period, den startade automatiskt. Du börjar betala tillbaka 1:a januari 2014, om du tar studiemedel när din återbetalning ska börja så pausas återbetalningen tills du slutat ta studiemedel (spelar ingen roll om du ändå studerar).

Tack för infon. Hela kursen står struken så jag antar att jag inte fått några poäng registrerade. Jag får helt enkelt ta och fixa detta innan nya terminen startar. Fan, men jag får skylla mig själv.
2013-07-26, 07:23
  #23237
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Du kan nog bara investera i att nickelpriset stiger. Med hävstång dessutom.

Förstår inte riktigt vad du menar...?
2013-07-26, 09:29
  #23238
Medlem
Hallå hallå!

Gick förra året ut bygg och går ny som lärling men är sugen på att plugga efter att jag blivit färdigutbildad snickare, känns tryggt att ha något att falla tillbaka på om allt skiter sig.
Jag har inga svårigheter i gymnasiet och gick ut med istotsett hälften vg och hälften MVG. Dock läste jag inte fysik och kimi, jag läste även bara matte A (vilket jag ångrar djupt).
Det jag undrar över är vad som krävs för att kunna gå tekniskt basår för Högskole/byggnads ingenjör samt hur "tufft" det är med plugg osv?
2013-07-26, 12:16
  #23239
Medlem
Vad innebär :
Utdelning Tele2: Distribution av värdepapper 28,00 SEK
?
__________________
Senast redigerad av Toochey 2013-07-26 kl. 12:47.
2013-07-26, 13:44
  #23240
Medlem
Laserturkenns avatar
Såklart ligger csn.se nere när man som mest behöver det...
2013-07-26, 19:12
  #23241
Bannlyst
Citat:
Studier på basåret räknas som studier på gymnasienivå.

Vad betyder det i praktiken? Lägre studiemedel än där man studerar på "högskolenivå"?
2013-07-26, 19:32
  #23242
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione
Vad betyder det i praktiken? Lägre studiemedel än där man studerar på "högskolenivå"?
Beroende på din ålder ja. Det kan också bli så att du inte är behörig för studiemedel alls, för du har tömt aktuell kvot.
2013-07-26, 19:37
  #23243
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Beroende på din ålder ja. Det kan också bli så att du inte är behörig för studiemedel alls, för du har tömt aktuell kvot.

Är över 20, vad betyder det då?

Har redan läst 15hp förra terminen som jag blev klar med i mars.
2013-07-26, 19:40
  #23244
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione
Är över 20, vad betyder det då?

Har redan läst 15hp förra terminen som jag blev klar med i mars.
Att du har förmågan att gå in på csns hemsida och läsa på nu när du vet det här.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in