2012-07-03, 07:08
  #17221
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoMama
Hur lång tid tog det att få ert CSN-beslut för sommarstudier?
CSN brukar ta 1-2 veckor på sig för ett beslut. Logga in på "mina sidor" och kolla om du inte fått ett beslut där, men srivit fel mailadres eller missat deras mail att de tagit ett beslut.
2012-07-03, 11:02
  #17222
Medlem
Okej. Hur funkar det egentligen med aktieutdelningen om man köper aktier via nordnet? Tecknar man kapitalförsäkring får man ju åtm. ingen men ifall man köper helt vanligt, får man då utdelning från t.ex. HM? Eller är det så att jag helt enkelt måste köpa via min bank ifall jag vill ha utdelning?
2012-07-03, 11:31
  #17223
Medlem
FMT612s avatar
Hej!

Jag har en fråga ang fonder, Kollar man t ex http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000K19&programid=00000000 00 AMF Räntefond så står det senaste utdelning 5,47% är det en så kallad "vinst" som dina pengar ökat eller hur menar dom med det?

Tacksam för svar
2012-07-03, 12:03
  #17224
Medlem
Såg att detta diskuterades tidigare, men vill vara säker:

Jag sökte heltidslån för förra terminen, men slutförde nog bara runt 12 hp. Om jag nu fixar resterande poäng tills nästa gång jag söker studielån genom att läsa andra kurser, är då allting löst? Utan att jag läste allt på samma termin, menar jag.

Ex:

Jag fick 100% lån och bidrag till VT 2012.
CSN krävde att jag fixar 22.5 hp för att slippa återkrav nästa gång jag ansöker om studiemedel.
Jag klarade 12 hp under VT 2012.

Nu till själva grejen. Säg att:
Jag klarar 7.5 hp under HT 2012.
Jag klarar 7.5 under VT 2013.
Jag ansöker om studiemedel igen HT 2013.

Kommer jag få återkrav?
2012-07-03, 13:44
  #17225
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashgrove
Såg att detta diskuterades tidigare, men vill vara säker:

Jag sökte heltidslån för förra terminen, men slutförde nog bara runt 12 hp. Om jag nu fixar resterande poäng tills nästa gång jag söker studielån genom att läsa andra kurser, är då allting löst? Utan att jag läste allt på samma termin, menar jag.

Ex:

Jag fick 100% lån och bidrag till VT 2012.
CSN krävde att jag fixar 22.5 hp för att slippa återkrav nästa gång jag ansöker om studiemedel.
Jag klarade 12 hp under VT 2012.

Nu till själva grejen. Säg att:
Jag klarar 7.5 hp under HT 2012.
Jag klarar 7.5 under VT 2013.
Jag ansöker om studiemedel igen HT 2013.

Kommer jag få återkrav?
låt mig börja med att förtydliga en sak. Återkrav får du endast olm det varit så att du inte uppgivit rätt information i din ansökan, exempelvis att du inte läste de kurser du anmält eller tjänade alldeles för mycket.

Vad du kommer få vid början av 2013 är en återbetalningsplan av ditt lån. Det betyder inte att något är fel, det är att om du inte har studiemedel och pluggar så ska du betala tillbaka på lån. Men det är inga problem med det. Återkrav däremot hindrar dig från att bli beviljad mer studiemedel så länge återkravet finns.

Men CSN tillåter att du underkänns på kurser du läst. Attläsa en kurs du inte klarar betyder bara att du fortfarande behöver samla mer poäng innan du kan bli beviljad mera studiemedel. Då kan du antingen försöka läsa upp dina icke-klarade kurser eller läsa och ta nya poäng. Ditt exempel kommer således leda till att du får studiemedel när du söker ht-13, men vid vt-13 så kommer du få börja betala tillbaka på lånet. Din återbetalning av lånet pausas under tiden du tar mer studiemedel. :-)
2012-07-03, 14:43
  #17226
Medlem
Okej Emerain, stort tack för det svaret!

Jag registrerade mig ju på kurserna, däremot lämnade jag inte in de sista tentorna.
2012-07-03, 16:42
  #17227
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Förhoppningsaktier som Lucara är bra att sitta länge med,, dom brukar vara volatila som fan så om man råkar köpa vid fel tillfälle och den sjunker kan man få vänta nått halvår eller år så kan kursen vara det dubbla eller iallafall högre med lite flyt! så engentligen är det timeingen som avgör. Sälj vid bra nyheter, köp vid dåliga!

Så om de går upp till, säg, 7-8 kronor med lite tur efter/innan nästa auktion, sälja på en gång eller vänta anser du? Om även nästa går dåligt, sitta kvar med dem och hoppas de ökar någon annan gång? Vad bör målsnöret vara? Jag antar att man inte kan vänta sig att kursen, trots lite upp och ner, i sin helhet ökar stadigt, utan det är rediga toppar och dalar helt enkelt?
2012-07-03, 16:51
  #17228
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Ok, nej ditt GAV ändras mot slutet av dagen och blir inkl. courtageavgifter.

Varför det är så vet jag inte riktigt men jag skulle gissa att det är för att göra det lätt att se den faktiska utvecklingen och att deklararera (dina omkostnader för handeln är inte en del av din vinst så du skattar inte för vinst du hade fått före avgifterna för handeln.)

Så på det viset är det bara att slänga in siffrorna direkt i deklarationen istället för att sitta och räkna själv och hålla koll på antalet köp och olika courtageavgifter osv.


Beror väl på hur du handlar. Byt bank / handla på en annan. Antagligen kan du flytta över ditt gamla innehav till den nya banken.

Ju mindre du handlar desto mindre handelsavgifter betalar du ju till bankerna såklart.

Jag kan säkert ge dig några tips på rätt rak arm som säkert kan spara ett par tusen eller så om året beroende på hur du gör nu så får det väl väga upp nybörjarmisstagen

Jag ska definitivt kika på att flytta över mitt innehav till mitt Avanza mini-konto. 1/11 av priset är ju faktiskt en rätt skaplig skillnad, speciellt vid små marginaler Tyckte det stod något om att man inte kan sälja med mini-konto, men det låter ju lite konstigt.

Tips är alltid välkomna, speciellt med en liten motivering så jag får se hur en erfaren tänker
2012-07-03, 17:03
  #17229
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekatl

Jag förstår att det är svårt att svara så generellt, men problemet ligger nog i att jag tänker i fel termer. Än så länge kan jag inte tillräckligt för att ställa vettigare frågor Kort sagt, hög risk = sälja vid skaplig uppgång (eller kanske inte förrän den planar ut/börjar sjunka)? Låg risk = låt ligga kvar länge för långsam och förhoppningsvis stabil ökning?

Ett företag som det har gått bra för länge, låt säga Swedish match (gissning), är det värt att köpa trots att kursen är så hög?

Jag har antagligen för höga förhoppningar, eller så beror det på att jag själv handlar med så små summor, men en ökning på 63% på 10 år känns lite lågt (tänkt utifrån min oerfarna referensram). Men jag antar att bli skapligt rik på aktier är som med lotto, det gäller att ha en enorm tur I vilket fall så växer de ju snabbare aktievägen än att de bara ligger och skräpar på bankkontot (förutsatt att man vet vad man gör )
2012-07-03, 17:20
  #17230
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojj76
Okej. Hur funkar det egentligen med aktieutdelningen om man köper aktier via nordnet? Tecknar man kapitalförsäkring får man ju åtm. ingen men ifall man köper helt vanligt, får man då utdelning från t.ex. HM? Eller är det så att jag helt enkelt måste köpa via min bank ifall jag vill ha utdelning?

Äger du aktier i ett bolag som delar ut pengar, har du rätt till utdelningen om du äger dessa vid börsens stängning på en i förhand bestämd dag (den efterföljande så kallade ex-dagen handlas aktierna utan rätt till utdelning). Det spelar ingen roll om du äger aktierna direkt eller via en kapitalförsäkring.

Citat:
Ursprungligen postat av FMT612
Hej!

Jag har en fråga ang fonder, Kollar man t ex http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000K19&programid=00000000 00 AMF Räntefond så står det senaste utdelning 5,47% är det en så kallad "vinst" som dina pengar ökat eller hur menar dom med det?

Tacksam för svar

Det verkar handla om en utdelning. Observera dock att fondutdelningar vanligtvis återinvesteras direkt. Detta betyder att ditt omkostnadsbelopp för fonden kommer att öka, men att ditt innehav kommer att vara värt lika mycket som förut. Det är alltså ett nollsummespel, som genomförs p.g.a. beskattningsregler.

Procenten = utdelningen i kronor / andelskursen i kronor.
2012-07-03, 17:42
  #17231
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Jag förstår att det är svårt att svara så generellt, men problemet ligger nog i att jag tänker i fel termer. Än så länge kan jag inte tillräckligt för att ställa vettigare frågor Kort sagt, hög risk = sälja vid skaplig uppgång (eller kanske inte förrän den planar ut/börjar sjunka)? Låg risk = låt ligga kvar länge för långsam och förhoppningsvis stabil ökning?

Ett företag som det har gått bra för länge, låt säga Swedish match (gissning), är det värt att köpa trots att kursen är så hög?

Jag har antagligen för höga förhoppningar, eller så beror det på att jag själv handlar med så små summor, men en ökning på 63% på 10 år känns lite lågt (tänkt utifrån min oerfarna referensram). Men jag antar att bli skapligt rik på aktier är som med lotto, det gäller att ha en enorm tur I vilket fall så växer de ju snabbare aktievägen än att de bara ligger och skräpar på bankkontot (förutsatt att man vet vad man gör )

Försök att se aktier inte som lottsedlar utan för vad det är: en ägarandel av ett företag. Tjänar bolaget pengar? Vad värderas bolaget till? Hur ser bolagets historia och dess framtidsutsikter ut? Innan du kan besvara sådana frågor råder jag dig till att placera den största delen av ditt kapital i fonder, företrädesvis i billiga indexfonder.
2012-07-03, 17:56
  #17232
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Försök att se aktier inte som lottsedlar utan för vad det är: en ägarandel av ett företag. Tjänar bolaget pengar? Vad värderas bolaget till? Hur ser bolagets historia och dess framtidsutsikter ut? Innan du kan besvara sådana frågor råder jag dig till att placera den största delen av ditt kapital i fonder, företrädesvis i billiga indexfonder.

Du har inte lust att i korta drag berätta hur man göra sådana efterforskningar?

Jag är av åsikten att bara man börjar så lär man sig på vägen. Ungefär som när jag skulle bygga en teslaspole utan några kunskaper inom el. Visserligen köpte jag till slut fel kondensatorer och skiten brann upp, men nog lärde jag mig något på köpet Skämt åsido brukar jag vara halvsnabb på att haja, så det ger nog med sig relativt snart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in