2011-09-25, 20:04
  #13141
Medlem
Jag kom in på 4:a kurser denna termin men kommer bara gå 3 av dom. Hur kommer det funka med csn. Kommer den 4:e kursen som jag inte går på räknas som en misslyckad kurs eller spelar det ingen roll? Jag vet inte om jag blev registerad på den ännu dock eftersom jag inte dykt upp
2011-09-25, 20:53
  #13142
Avslutad
Tänkte höra lite hur det fungerar när man studerar utomlands. Som jag har förstått det rätt så är maxtaket för ett lån på 300.000 kr och det jag undrar då är ifall man studerar utomlands och får ett merkostnadslån, räknas det då till maxtaket? Säg att jag har studerat i två år och har 100.000 i skulder och sen studerar en termin utomlands och lånar ytterligare 25.000 kr plus 25.000 kr i merkostnadslån. Har jag "bara" 150.000 kr kvar att kunna låna då eller hur fungerar det som? Grejen är att jag gärna skulle vilja ta en termin utomlands men då riskerar jag att inte få hela min studietid finansierad genom lån och bidrag.
2011-09-25, 21:06
  #13143
Medlem
hokoshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Tänkte höra lite hur det fungerar när man studerar utomlands. Som jag har förstått det rätt så är maxtaket för ett lån på 300.000 kr och det jag undrar då är ifall man studerar utomlands och får ett merkostnadslån, räknas det då till maxtaket? Säg att jag har studerat i två år och har 100.000 i skulder och sen studerar en termin utomlands och lånar ytterligare 25.000 kr plus 25.000 kr i merkostnadslån. Har jag "bara" 150.000 kr kvar att kunna låna då eller hur fungerar det som? Grejen är att jag gärna skulle vilja ta en termin utomlands men då riskerar jag att inte få hela min studietid finansierad genom lån och bidrag.

Va? Maxtak för lån?

Det som gäller är följande:
Citat:
Du kan få studiemedel i högst

240 veckor på heltid för högskoleutbildningar och andra eftergymnasiala utbildningar

That's it!
2011-09-26, 01:26
  #13144
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
kan man få CSN, bidragsdelen endast om man studera 15 hp från 5 nov-18jan?
Ja det fungerar, jag pluggade på halvfart en termin och fick bidrag, det är bara att logga in på csn.se och söka.
2011-09-26, 05:18
  #13145
Medlem
cerns avatar
... Ingen som vet om CSN-kortet dimper ner i lådan snart?
2011-09-26, 05:30
  #13146
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purnima
Om man inte söker studiemedel för termin B så innefattar inte kravet de poängen. Däremot kan han använda poäng från termin B till att fylla upp hålet från termin A för att sedan få studiemedel för termin C igen. CSN kräver inte att några öronmärkta poäng måste uppfyllas utan det är just antalet poäng som är det enda relevanta. Så om du studerar utan studiemedel termin B men med termin A...då behöver du klara 75 % av 30 poäng (alltså inte 60 vilket skulle motsvara A+B. CSN bryr sig bara om att du sköter dig när du har studiemedel från dem) för att få studiemedel igen oavsett när du söker. Om det gäller sitt första år är det däremot annat

Ja, var det inte det jag sa fast med lite andra ord?

Citat:
Du måste ha ett tillräckligt antal poäng som täcker upp kravet för både termin A och termin B.

Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Om man inte får tillräckliga studieresultat( alltså inte klarar av kurserna som jag läser just nu), kan jag ändå få studiebidrag? Enligt CSN så får man det, men man KAN få avslag senare om man skulle söka det igen.

Ja, om du hinner fixa in poängen innan du söker nästa gång så borde du få .

Citat:
Ursprungligen postat av cern
CSN-kortet

Hej, jag började plugget 5 september och undrar när CSN-kortet kommer? Eller måste jag beställa och betala för det på internet?

Citat:
Ursprungligen postat av cern
... Ingen som vet om CSN-kortet dimper ner i lådan snart?

Brukar ju kunna ta rätt lång tid. När jag fick mitt senaste så tror jag att det hade gått 6 veckor av terminen eller något sånt.
2011-09-26, 07:16
  #13147
Medlem
cerns avatar
Ok tack, då bör jag ju få den i slutet av nästa månad.
2011-09-26, 09:15
  #13148
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
csn korten är försenade. http://www.csn.se/2.174/1.6673
2011-09-26, 11:20
  #13149
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
finns det nån gräns för hur många ggr man får faila på en kurs (komvux) eller räcker det med att man klarar av 200 poäng av 400 så får man fortsatt studiemedel?
__________________
Senast redigerad av EcstasyOfGold 2011-09-26 kl. 11:28.
2011-09-26, 12:43
  #13150
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hokosha
Va? Maxtak för lån?

Det som gäller är följande:


That's it!

Jag har alltid utgått från att man bara fick studielån för sex års heltidsstudier eftersom det är vad man får i bidrag. Alltså har jag alltid tänkt att maxtaket för lånet borde ligga på 300.000 och det är även vad alla mina vänner sagt. Men finns det inget maxtak för lånet så är det ju bara tuta och köra vad gäller utlandsstudier.
2011-09-26, 18:09
  #13151
Medlem
Wow, denna tråd är ju kaosstor.

Hur fungerar detta rent generellt? Jag vill kunna sälja & köpa aktier efter %-satser
jag sätter själv. Vara X sjunker 5%, då köper jag för 500kr, Vara X höjs 2%. då
säljer jag. Lite robothandel men i väldigt liten skala.

Det gäller både aktier och råvaror, jag vill kunna handla med allt. Och ja, man blir
lite småsugen nu när man ser svängningarna på guldet framförallt, men det är inte
fult att tjäna (nåja, försöka) pengar!
2011-09-26, 18:41
  #13152
Medlem
Finns det företag som erbjuder det mesta inom fonder aktier och råvaror som man snabbt kan sätta in pengar och ta ut utan krångel och skatter som typ en spel site som man kan lita på?

Skicka pm till mig om ni har svaret.
__________________
Senast redigerad av Cacke 2011-09-26 kl. 19:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in