2012-01-09, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Spelar ingen större roll, i innerstaden är det oftast senare och i utkanten/förorterna är det tidigare. Gick efter egna erfarenheter, enligt posten är det allt ifrån 9 till 18 som posten hämtas. Men det är OT här.

Hoppas det löser sig för dig med pengarna, alla måste vi ha öl!

Öl är lugnt Var och storhandlade innan jul så har 200 lådor

Citat:
Ursprungligen postat av sinnuleysi
Aha, blev lite konfunderad varför du förväntade dig att få pengar nu men jag ser ju att du ska det. Får mina pengar den 25e (fick i december 23e) eftersom min termin sträcker sig till 13 januari och nästa börjar 16 januari.

Vi har ju något konstigt så fick inget i december utan får dubbelt i januari, så kan säga att det MÅSTE komma snart :P Börjar bli tungt
2012-01-09, 12:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Hur räknar man heltid/halvtid osv för gymnasiet? hur många timmar är heltid??
hade du läst länken jag gav dig så hade du sett att vårterminen det år du fyller 20 har inga förändringar i studiehjälpen (som är vad pengarna kallas).
om du tittar på länken och sedan bland länkarna till vänster så ser du svaret.
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp
2012-01-09, 12:31
Medlem
Om man tar ut fullt CSN lån (+bidrag givetvis) kan man närsomhelst då gå ner till att enbart ta halva lånet (+ fullt bidrag givetvis)? Eller är det enbart vid särskilda tillfällen en ny/förändrar ansökan kan göras?
2012-01-09, 12:50
Medlem
FruDekadents avatar
Det står i alla fall på mitt utbetalningspapper att utbetalningen för VT 2012 sker som tidigast två veckor efter att man har börjat terminen (min nya termin börjar 16:e). Samma sak var det när jag började i höstas, det tog ganska exakt två veckor innan jag fick min första utbetalning, jag skickade in min studieförsäkran första dagen man kunde göra det.

Jag fick i alla fall pengar 23:e december (konstigt nog kanske tvåhundra mer än innan, har bidraget redan hunnit höjas?) och enligt mitt utbetalningspapper får jag lite mer än 13k i januari, skulle tro att det blir någon gång runt sista januari jag får pengarna.
2012-01-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruDekadent
Det står i alla fall på mitt utbetalningspapper att utbetalningen för VT 2012 sker som tidigast två veckor efter att man har börjat terminen (min nya termin börjar 16:e). Samma sak var det när jag började i höstas, det tog ganska exakt två veckor innan jag fick min första utbetalning, jag skickade in min studieförsäkran första dagen man kunde göra det.

Jag fick i alla fall pengar 23:e december (konstigt nog kanske tvåhundra mer än innan, har bidraget redan hunnit höjas?) och enligt mitt utbetalningspapper får jag lite mer än 13k i januari, skulle tro att det blir någon gång runt sista januari jag får pengarna.

Hos mig står det ju V1-4 så får hoppas på att det kommer in nu i veckan
2012-01-09, 14:19
Medlem
-Alice-s avatar
jag funderar på att istället gå om kursen jag inte klarade och omregistrera mig, har hört att man får fullt stidiemedel då även om man inte klarat resultaten eftersom det är gäller andra regler när man går om.
jag är rätt skeptiskt till det, är det någon som vet något om det här?
2012-01-09, 16:35
Medlem
Skickade in min studieförsäkran idag för VT 2012 då skolan har haft stängt under jullovet. Ringde därefter CSN och frågade hur långt tid det tar att få besked och han svarade 2-3 veckor. Antar att utbetalningen sker i slutet på januari.
2012-01-09, 19:03
Medlem
K0K0K0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hangar161
Skickade in min studieförsäkran idag för VT 2012 då skolan har haft stängt under jullovet. Ringde därefter CSN och frågade hur långt tid det tar att få besked och han svarade 2-3 veckor. Antar att utbetalningen sker i slutet på januari.

Du kommer att få pengarna inom 5 dagar, jag skickade in idag också.

Så fort papperet kommer in till CSN får du pengar, sedan får du ju även i slutet av januari som vanligt.
2012-01-09, 19:41
Medlem
flashbooks avatar
tänkte testa köpa guld på avanza men hittar det typ inte riktigt^^
sökte på guld,(eller ska man söka på gold?)
kom de fram:
Aktier( den vill jag väl inte ha?)

Certifikat (inte den heller? fanns fler på den...isf vilken?va e skillnaden?)

Index (går inte att köpa pga?)

Warranter (va e de? )

sjukt förvirrad, skulle va schysst me lite hjälp!
2012-01-09, 20:31
Medlem
Hur slappa är de på CSN egentligen? Har en bekant som skickade in studieförsäkran angående studier i Dubai (via internet) när hon var hemma i Sverige. Vad jag vet satte hon inte sin fot på skolan men hon fick ut nästan 60 000 i studiebidrag och ersättning för undervisningsavgifter och resekostnader. Det upptäcktes inte förrän hon sökte bidrag för vårterminen.
2012-01-09, 23:39
Medlem
Finns det något sätt att lura CSN på pengar, dvs mottaga studiestöd utan att faktiskt plugga? Vill starta företag ist
2012-01-09, 23:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Alice-
jag funderar på att istället gå om kursen jag inte klarade och omregistrera mig, har hört att man får fullt stidiemedel då även om man inte klarat resultaten eftersom det är gäller andra regler när man går om.
jag är rätt skeptiskt till det, är det någon som vet något om det här?
Har aldrig hört talas om att det skulle gälla andra regler vid omregistreringar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in