2011-09-23, 15:35
Medlem
Ozknybergs avatar
Hej.

Jag har nu börjat en kurs som är på halvfart, en språkkurs som är helt på distans. Kom in som reserv och hade då när jag ansökte om att få gå kursen fyllt i om att jag ville ha CSN bidrag men har ej fått hem några papper ännu. Då är frågan, ska man höra av sig till CSN och får man verkligen CSN bidrag när man läser en kurs som är på 15 hp och är på halvfart? Jag är timanställd på ett företag men det ger inte alls så mycket pengar så att man kan leva på det så måste ju ha något som jag kan försörja mig på. Är också utskriven från arbetsförmedlingen eftersom att man ej får vara inskriven om man pluggar så då får man inte pengar från dom heller.

Tacksam för svar!
2011-09-23, 15:48
Medlem
kenny.Dalglishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Kontakta CSN direkt om det är så att du vill göra några ändringar. Det brukar gå att lösa.

Det gick tydligen inte att få lånedelen (50 %) utbetald över hela terminen.
-Så kan man inte göra, du får spara vart hennes spydiga svar i telefonen.
2011-09-23, 18:04
Bannlyst
Om man inte får tillräckliga studieresultat( alltså inte klarar av kurserna som jag läser just nu), kan jag ändå få studiebidrag? Enligt CSN så får man det, men man KAN få avslag senare om man skulle söka det igen.
Senast redigerad av Cal00 2011-09-23 kl. 18:06.
2011-09-23, 19:27
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Stig
typ varför?

Om du inte har tillräckligt med poäng för att få CSN, så kan det ju vara bra att skaffa de så fort som möjligt - och då är en del mattekurser på distans en bra idé, för du kan tenta på nätet närsom.
2011-09-24, 12:45
Medlem
Simaxs avatar
Jag skulle köpt en warrant under Torsdagen efter tips. Eftersom marknaden gick ner valde jag att vänta lite med köpet.

Jag skriver till tipsaren och meddelar att jag inte köpt ännu och då svarar han:

"Det är lugnt, den går nog att nya på 0,13 imorgon"

Vad innebär det att "nya"? Samma som "köpa"?

Jag har redan ställt så många idiotfrågor till honom hittills så därför vänder jag mig hit.
2011-09-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simax
Jag skulle köpt en warrant under Torsdagen efter tips. Eftersom marknaden gick ner valde jag att vänta lite med köpet.

Jag skriver till tipsaren och meddelar att jag inte köpt ännu och då svarar han:

"Det är lugnt, den går nog att nya på 0,13 imorgon"

Vad innebär det att "nya"? Samma som "köpa"?

Jag har redan ställt så många idiotfrågor till honom hittills så därför vänder jag mig hit.

att det går att köpa varje dag.
2011-09-24, 19:54
Medlem
Funderar på att hoppa av! Har inga lån, bara bidrag. Om jag klarar de två första tentorna och sen hoppar av, behöver jag ändå betala tillbaka?
2011-09-24, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawyon
Funderar på att hoppa av! Har inga lån, bara bidrag. Om jag klarar de två första tentorna och sen hoppar av, behöver jag ändå betala tillbaka?

Om du tagit de poäng du fått studiemedel för behöver du inte betala tillbaka nej, så det hänger på hur många poäng tentorna är värda i förhållande till hur mkt du fått ut
2011-09-25, 00:01
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
att det går att köpa varje dag.

Gör det inte alltid det?

Jag blir bara kluven över användningen av ordet "nya" istället för "köpa".
2011-09-25, 10:25
Medlem
Madagascars avatar
2 frågor:

1. Har någon ett bra tips på en sida som visar priser på svenska statsoboligationer samt utförligt redovisar kupongränta, kupongräntedatum, utgångsdatum etc? Avanza besviker. Riksgälden besviker än mer (det är ju de som utger papprena).

2. Finns räntefonder som köper svenska statspapper och som ger högre avkastning än en vanlig inlåningsränta i en bank? Avanza ger upp till 3.6%. Finns något annat skäl att köpa dylika räntefonder?
Senast redigerad av Madagascar 2011-09-25 kl. 10:45.
2011-09-25, 15:53
Medlem
cerns avatar
CSN-kortet

Hej, jag började plugget 5 september och undrar när CSN-kortet kommer? Eller måste jag beställa och betala för det på internet?
2011-09-25, 16:03
Medlem
kan man få CSN, bidragsdelen endast om man studera 15 hp från 5 nov-18jan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in