2011-09-26, 20:03
Medlem
Fråga:
-Var hittar jag analytikernas estimat sådär generellt för svenska börsbolag?

På företaget ifrågas hemsida finns en rätt bra sammanställning av några få värden, men jag skulle gärna hitta allt som estimerats och typ samlat för alla svenska företag som någon följer på en och samma sida. Ursäktar ifall frågan är självklar.
2011-09-26, 22:16
Bannlyst
Låt oss anta att jag läser en 7,5 hp kurs, varav 3,5 består av lab och 3,5 av tenta. Om jag klarar tentan men inte labben, får man 3,5 högskolepoäng då?
2011-09-26, 22:29
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal00
Låt oss anta att jag läser en 7,5 hp kurs, varav 3,5 består av lab och 3,5 av tenta. Om jag klarar tentan men inte labben, får man 3,5 högskolepoäng då?

Allt beror på hur kurserna är upplagda. Men om det är upplagt i delmoment så skall dessa och poängen som hör till registreras i LADOK när de är avklarade.

Vad består den sista 0,5 hp:n av?
2011-09-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BLY
Hej!

Ska inhandla mina första aktier nu och tänkte satsa på att fixa en bra grundportfölj. Tänkte slänga iväg 3-4 tusen till att börja med och funderar på att lägga detta på 2-3 bolag eller liknande.

Läste att Alltele verkar vara en hit just nu, samt att Volvo spås stiga rejält. Är detta bra köp, fungerar dom i längden så att säga? Hade ju inte direkt tänkt köpa imorn och sälja om en vecka.
Finns det fler bra bolag att ha som grund som kanske är mer värda?

Funderar även på att slänga in lite pengar i Avanza Zero, den står ju rätt lågt just nu. Betyder det att det är läge att lägga pengar där, eller är det bara dumt?

Jag funderar ju på på att handla genom MINI, men då har jag ingen kapitalförsäkring. Är det dumt att handla genom MINI då eller hur ser det ut? Detta år lär jag köpa lite olika aktier samt någon/några fonder för runt 10k tot. Ses väl mest som ett långsiktssparande, men just några av fonderna jag tittat på verkar kunna bli aktuella att plocka ut eventuell vinst i lite oftare.
Hur fungerar det egentligen med kapitalförsäkringen. Bör jag i detta fall ha den eller ej?

Tänkte även höra lite angående en exempelfond (https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=492)
Är det något speciellt man behöver tänka på då den har med USD att göra, eller är det bara att handla som vanligt.

Hur ser detta ut? Är det något att satsa på eller har jag gjort bort mig totalt, tänkte mest detta som en start för att få ett lite bättre grepp om det hela.

Alltele 1000kr
Volvo 1000kr 750kr
ABB 500kr
H&M 650kr
BlackRock GF - World Gold A2 USD 1000kr

MVH BLY

Ja, nånstans ska man ju börja

De du har tagit upp verkar helt OK på sikt, men det blir inte många aktier för så små pengar...

Annars satsa på stabila företag som funnits sedan hedenhös och som har hög utdelning, dvs ger ut pengar som tack för att man har aktier i företaget. (Motsvarar bankränta för vanliga räntekonto.)

Ang USD får man tänka på valutarisken. Går dollarn upp kontra kronan tjänar du på det, även om aktievärdet står stilla. Går även US-aktierna upp kan du tjäna grymt på det. Men motsatsen gäller också förstås, och då kan du förlora stora pengar. Just i detta ögonblick verkar dollarn stärkas gentemot kronan (=bra för US-aktier/fonder) men det kan snabbt bli ändring på det.

Avanza Zero är en utmärkt fond som kostar absolut ingenting och håller sig nära index. Den fungerar alltså lika bra, om inte bättre, än många "aktivt" förvaltade fonder som dessutom är duktiga på att urgröpa ditt sparkapital genom avgifter.

Till sist: tänk på att även om börsen sjunkit rejält är den ändå ganska högt värderat, vilket betyder att: 1. Den kan sjunka rejält ännu mer.
2. Aktier/fonder kostar fortfarande "för mycket".

Är bara nybörjare på börsen så har jag fel i ngt så får andra korrigera
2011-09-27, 10:12
Medlem
megablast1s avatar
Fråga om utländska betyg och CSN

Hej

Har ett par frågor här hoppas att ni kan hjälpa mig.

Fråga 1.
Ifall man kommit till Sverige och börjat studera och meddelat CSN att man inte har utbildning från hemlandet för att få högre ersättning,
vad händer sen om man några år senare får sina utländska universitetsbetyg översatta?

Kommer CSN att märka detta, så man får betala tillbaka retroaktivt?

Fråga 2.
Har ni någon aning om hur utländska betyg brukar se ut efter man har översatt dem till svenska? om man jämför dem så är dom ju inte direkt lika de Svenska betygs benämningarna. Blir det typ som att man skulle få gymnasiekompetens?
2011-09-27, 19:29
Medlem
Jag öppnade ett aktiedepå konto precis innan börsraset i år. Med andra ord äger jag inga aktier. Sedan har jag avvaktat för att försöka haka på när det stiger. Jag har tänkt investera långsiktigt. Är det dags att haka på och börja handla nu? Jag har inga tidigare erfarenheter alls. Har bara läst två böcker.
Jag tänkte främst investera i olika investment bolag men även i svenska företag som jag tror på även om vissa av dessa omfattas av investmentbolagen hade jag velat ha en större del i dessa bolagen. Är det dumt? Bör jag nöja mig med investmentbolagen? Jag lurar lite också på att köpa Apple aktier. De flesta avråder mig ifrån detta men jag tror verkligen på bolaget och deras aktie fortsätter ju bara att stiga.

Tips till en nybörjare?
2011-09-27, 20:43
Medlem
jag klarade inte alla poäng från förra terminen och har därför inte csn idag. När kan jag tidigast få det igen, räcker det med att jag klarar 37 poäng sammanlagt(var första året jag gick på högskola förra) eller måste det vara de gamla?

eller måste jag rentav klara 45 poäng just eftersom jag är på andra året nu?

hoppas ni förstår vad jag menar och att någon kan hjälpa mig, har letat själv men kan inte hitta ett svar!
2011-09-27, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielST
Fråga:
-Var hittar jag analytikernas estimat sådär generellt för svenska börsbolag?

På företaget ifrågas hemsida finns en rätt bra sammanställning av några få värden, men jag skulle gärna hitta allt som estimerats och typ samlat för alla svenska företag som någon följer på en och samma sida. Ursäktar ifall frågan är självklar.

sme och six sammanställer detta. följer du deras nyhetsbyråer för resp bolag så kommer det ofta, iaf på direkt
2011-09-28, 16:24
Medlem
Har ytterligare en fråga. Hur ser man t ex di.se vilken utdelning aktierna har? Eller på nordnet?
2011-09-28, 16:40
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Har ytterligare en fråga. Hur ser man t ex di.se vilken utdelning aktierna har? Eller på nordnet?

Sortera under nyckeltal eller liknande

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/kurslista/aktier.html?marknad=Sverige&lista=1_1&large=on&sek tor=0&subtyp=key_ratios&sortera=&sorteringsordning =

Utdelning brukar oftast anges i förhållande till kursen (direktavkastning) samt i absoluta kronor (utdelning per aktie)
2011-09-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/kurslista/aktier.html?marknad=Sverige&lista=1_1&large=on&sek tor=0&subtyp=key_ratios&sortera=&sorteringsordning =

Utdelning brukar oftast anges i förhållande till kursen (direktavkastning) samt i absoluta kronor (utdelning per aktie)

tack
2011-09-28, 21:15
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar

Så betyder f.eks H&M att det är 9,5 i utdelning per aktie till aktieägarna , och isåfall, när och hur ofta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in