Citat:
Ursprungligen postat av BLY
Hej!
Ska inhandla mina första aktier nu och tänkte satsa på att fixa en bra grundportfölj. Tänkte slänga iväg 3-4 tusen till att börja med och funderar på att lägga detta på 2-3 bolag eller liknande.
Läste att Alltele verkar vara en hit just nu, samt att Volvo spås stiga rejält. Är detta bra köp, fungerar dom i längden så att säga? Hade ju inte direkt tänkt köpa imorn och sälja om en vecka.
Finns det fler bra bolag att ha som grund som kanske är mer värda?
Funderar även på att slänga in lite pengar i Avanza Zero, den står ju rätt lågt just nu. Betyder det att det är läge att lägga pengar där, eller är det bara dumt?
Jag funderar ju på på att handla genom MINI, men då har jag ingen kapitalförsäkring. Är det dumt att handla genom MINI då eller hur ser det ut? Detta år lär jag köpa lite olika aktier samt någon/några fonder för runt 10k tot. Ses väl mest som ett långsiktssparande, men just några av fonderna jag tittat på verkar kunna bli aktuella att plocka ut eventuell vinst i lite oftare.
Hur fungerar det egentligen med kapitalförsäkringen. Bör jag i detta fall ha den eller ej?
Tänkte även höra lite angående en exempelfond (
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=492)
Är det något speciellt man behöver tänka på då den har med USD att göra, eller är det bara att handla som vanligt.
Hur ser detta ut? Är det något att satsa på eller har jag gjort bort mig totalt, tänkte mest detta som en start för att få ett lite bättre grepp om det hela.
Alltele 1000kr
Volvo 1000kr 750kr
ABB 500kr
H&M 650kr
BlackRock GF - World Gold A2 USD 1000kr
MVH BLY
Ja, nånstans ska man ju börja
De du har tagit upp verkar helt OK på sikt, men det blir inte många aktier för så små pengar...
Annars satsa på stabila företag som funnits sedan hedenhös och som har hög utdelning, dvs ger ut pengar som tack för att man har aktier i företaget. (Motsvarar bankränta för vanliga räntekonto.)
Ang USD får man tänka på valutarisken. Går dollarn upp kontra kronan tjänar du på det, även om aktievärdet står stilla. Går även US-aktierna upp kan du tjäna grymt på det. Men motsatsen gäller också förstås, och då kan du förlora stora pengar. Just i detta ögonblick verkar dollarn stärkas gentemot kronan (=bra för US-aktier/fonder) men det kan snabbt bli ändring på det.
Avanza Zero är en utmärkt fond som kostar absolut ingenting och håller sig nära index. Den fungerar alltså lika bra, om inte bättre, än många "aktivt" förvaltade fonder som dessutom är duktiga på att urgröpa ditt sparkapital genom avgifter.
Till sist: tänk på att även om börsen sjunkit rejält är den ändå ganska högt värderat, vilket betyder att: 1. Den kan sjunka rejält ännu mer.
2. Aktier/fonder kostar fortfarande "för mycket".
Är bara nybörjare på börsen så har jag fel i ngt så får andra korrigera