2010-12-02, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Att handla på marginalen menar jag att vara belånad.

http://flutetankar.blogspot.com/2010/03/urholkningseffekten-i-etfer.html

Kanske ger dig lite mer info i ämnet. Även http://40procent20ar.blogspot.com/2009/12/etf-xact-fonder-kan-bli-en-langsiktig.html är ett läsvärt blogginlägg.

Måste krypa till korset och säga att jag inte heller har full koll på detta område så någon annan mer insatt får hemskt gärna besvara ovanstående frågeställare.
Mjo, har kikat lite där nu. Det verkar ju som att den dubblerade effekten sker mot föregående dags slutkurs eller något, att det summeras dagligen iaf, så således skulle ju en nedgång på 34% med 3x hävstång inte ge ett negativt belopp. Och risken ligger bara i om man får den nedgången under en dag.

Hur de räknar procenten sedan vet jag inte, men jag testade ju själv det där med fördubblad upp och nedgång:
(0.9 * 1.11100)^10 = 0.99900045
(0.8 * 1.22200)^10 = 0.797281944

10% nedgång följt av 11.1% uppgång utan hävstång ger alltså samma slutresultat efter 10 vändor.

Dubblerat men "nollställt" ger det alltså typ 20% nedgång istället?

Det hade ju krävts 0.8*1.25 för att gå +/- 0, men det kräver ju en uppgång på 12.5% isf.

Så i de här produkterna där "procenten" räknas om för varje dag så ger en volatil (över dagar) men i övrigt vare sig stigande eller sjunkande marknad en värdeminskning över tiden oavsett vilken av produkterna man har?

Hade man belånat själv eller om fördubblingen inte gjordes mot gårdagens (eller när den nu fastställs) slutkurs så hade ju resultatet blivit detsamma.

Typ om du har köpt något för 100 egna kronor, samt 100 kr lånade för att ligga inne 2x, så går det ner och upp 10 respektive 11.1% så har du ju fortfarande ett värde på 100 kr på båda två.

Om det stämmer är de ju rätt trista på längre sikt. Någon som har något att tillföra?
2010-12-02, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Alltså jag har verkligen fingrar för det här med ekonomi nu när man summerar dagen, eller så är det bara nybörjartur. Ändå lyckas jag gång på gång.

Mitt köp av volvo var ju uppenbarligen skills och nokia bara otur / marknaden har fel

(Värt att notera är väl iofs att jag ju köpte volvo på nedgång efter rapporten, nokia som impulsköp eftersom någon bankköprekommendation snackade upp kursen ... Så det är ju ett fall av att köpa billigt relativt dyrt. Hade man köpt vid ett bättre läge, som Nokia igår (läs iförrgår) så hade det ju kanske sett annorlunda ut.
Tror jag skall försöka timea inköp i bolag jag tror på och inte bara köpa bolag jag tror på hipp som happ eller köpa vad som helst bara för att det tekniskt hade kunnat vara intressant (eller vad fan vet jag? (lisp!)))
Senast redigerad av aliquis 2010-12-02 kl. 02:36.
2010-12-02, 10:51
Medlem
När gick pengarna in i pensionssystemet?

De skulle väl in i december och var ju typ 60 miljarder eller hur det var.

Klurade igår/inatt när det hade gått upp så mycket om det med och gjorde något eller om det blir stop-loss på blankade positioner som köptes tillbaka osv.

Någon som har koll när pengarna gick/går in och handlas för?

Känns ju som att det borde påverka, iaf här när de går ut här, osv.
2010-12-02, 11:24
Medlem
Bean-Doodles avatar
Jag ber om ursäkt om denna fråga tagits upp tidigare (men jag orkar tyvär inte läsa igenom 800 sidor)

Jag har tagit bidrag nu (ej lån) i en termin, sökte 45p, kommer ta ungefär 15 utan att anstränga mig, kan nog skrapa ihop 30 om jag verkligen ligger i.

Hur många poäng måste jag ta för att ej bli återbetalningsskyldig samt kunna ta bidrag och ev. lån i framtiden?
2010-12-02, 11:38
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bean-Doodle
Jag ber om ursäkt om denna fråga tagits upp tidigare (men jag orkar tyvär inte läsa igenom 800 sidor)

Jag har tagit bidrag nu (ej lån) i en termin, sökte 45p, kommer ta ungefär 15 utan att anstränga mig, kan nog skrapa ihop 30 om jag verkligen ligger i.

Hur många poäng måste jag ta för att ej bli återbetalningsskyldig samt kunna ta bidrag och ev. lån i framtiden?

22,5 hp - 75% av heltid. lägre om du tar CSN för första gången.
2010-12-02, 11:57
Medlem
Bean-Doodles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
22,5 hp - 75% av heltid. lägre om du tar CSN för första gången.

Mm, det är första gången, hur mycket då? 50%? Kommer jag kunna ta bidrag i framtiden då?
2010-12-02, 12:05
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Mm, det är första gången, hur mycket då? 50%? Kommer jag kunna ta bidrag i framtiden då?

Under de första 40 heltidsveckorna är kravet på studieresultat 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Exempelvis är kravet 37 hp om du fått studiemedel för 40 heltidsveckor som motsvarar 60 hp (1,5 hp per vecka x 40 veckor = 60 hp).
2010-12-02, 12:11
Medlem
Bean-Doodles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Under de första 40 heltidsveckorna är kravet på studieresultat 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Exempelvis är kravet 37 hp om du fått studiemedel för 40 heltidsveckor som motsvarar 60 hp (1,5 hp per vecka x 40 veckor = 60 hp).

Jag har 45p men jag gissar att jag bara får studiemedel för 30p? (läser endast en termin)
30 x 0.625 = 18.75

Blir det problem om jag endast tar 18p?
2010-12-02, 12:17
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Jag har 45p men jag gissar att jag bara får studiemedel för 30p? (läser endast en termin)
30 x 0.625 = 18.75

Blir det problem om jag endast tar 18p?

Japp, du tar bara studiemedel för 30.

Och ja, de brukar avrunda uppåt. Satsa på 22,5 hp istället.
2010-12-02, 12:54
Medlem
fyllmigs avatar
Tja. Jag fick precis avslag på mitt studiemedel, har också ansökt om tilläggs-lån, som de nu ska besluta om. Vad har man någon chans på det eller kommer det bli NEJ där också? fick avslag för att jag hade 120p som jag inte hade klarat av sedan jag läste på komvux 2005.

tack på förhaaaaand!
2010-12-02, 13:04
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyllmig
Tja. Jag fick precis avslag på mitt studiemedel, har också ansökt om tilläggs-lån, som de nu ska besluta om. Vad har man någon chans på det eller kommer det bli NEJ där också? fick avslag för att jag hade 120p som jag inte hade klarat av sedan jag läste på komvux 2005.

tack på förhaaaaand!

Du kommer inte kunna få tilläggslån om du inte ens får vanligt studiemedel.

Du kan återkvalificera dig för studiemedel genom att fixa de där 120 poängen.
2010-12-02, 13:27
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
En polare ringde till mig igår han var rejält orolig när det gäller CSN.

Jag sa att han bör känna sig lugn och att han får CSN även nästa termin(om han sökt för "hela året" dvs 40 heltidsveckor)..men han nekade och sa att dom måste klara av ett visst antal poäng per termin vafan är det för skit? Någon som kan bekräfta om han eller jag har rätt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in