Citat:
Ursprungligen postat av martienne
@Second Gen Warrior:
Så himla kul när det kommer någon som verkligen har något intressant att bidra till, på den här sidan.
Jag tycker själv att det känns jättekul att få ta del utav din inställning, och du är varmt välkommen att utgå ifrån just ditt perspektiv, utan att behöva känna dig begränsad i vad som skulle kunna anses vara rimligt att fråga om.
Citat:
Skulle hemskt gärna vilja pröva auditering och någon kurs hos scientologerna. Men jag har inte lust att dras in i själva scientologikyrkan, för den tycker jag verkar skum. Dessutom är jag kristen.
Scientologin är all-konfessionell, vilket innebär att man är välkommen att ta del utav den oavsett vad man har för religion i övrigt, och man tar då del utav det som man tycker fungerar praktiskt men behåller i övrigt de trosuppfattningar som man själv önskar behålla.
I förhållande till just kristendomen så anser man inte heller att finns någon invändning mot att kalla Jesus Kristus för Guds Son och Världens Frälsare och man anser även Bibeln vara en helig skrift. Nu har ju även personer som anser sig vara kristna olika perspektiv, men så länge det finns ett perspektiv att religionsfrihet är något önskvärt, så finns det defintivt utrymme för konstruktiv dialog mellan scientologer och kristna och kanske till och med potential för samarbeten.
Vidare så talas det ofta inom kristendomen att individen består utav ande, kropp och själ, vilket i princip är i linje med scientologin, även om vår motsvarighet till själ förmodligen skulle bli beskrivet utav ordet "mind" eller "sinne". I vilket fall så vänder vi oss huvudsakligen till anden, i och med att detta förhållningssätt faktiskt i slutändan verka ge bäst resultat för hela varelsen.
Scientologins moral-kodex "Vägen till lycka" innehåller dessutom punkten att man som scientolog skall vara tolerant gentemot andra religioner.
Scientologi-kyrkan tillämpar dock en ganska förvrängd version utav det idématerial och den praktik som L. Ron Hubbard tog fram, vilket gör att det för mig inte framstår som särskilt märkligt att du tycker att denna organisation verkar skum, och jag kan utav egen erfarenhet säga att de ofta beter sig ganska intolerant mot utövare inom i stort sett vilken religion som helst, trots att de uppger sig vara välvilligt inställd till dessa.
Det verkar som att det åtminstone är möjligt att ta del utav någon form utav scientologi utanför Scientologikyrkan i Stockholm och i Göteborg, och utöver detta så finns det enstaka scientologer som har lämnat Scientologikyrkan på några övriga orter i landet.
Citat:
Har du erfarenhet av auditering själv? Kan du inte berätta hur det är? Hur känns det innan, under tiden och efteråt? Hur ofta brukar du göra det? Ser du några negativa sidor med auditeringen? (alltså jag menar det här med e-meter ifall jag skulle råka använda fel uttryck).
Jag har en del erfarenhet utav auditering. All auditering sker inte nödvändigtvis med E-meter, men auditering är mycket riktigt det korrekta namnet på denna typ utav andlig vägledning, oavsett om man använder en E-meter eller ej vid tillfället.
Det är ganska spännade att bli auditerad. Innan så brukar det kännas lite nervöst, men så länge man har en bra auditör så brukar det släppa redan när sessionen börjar. Under själva sessionen så känner åtminstone jag mig ganska glad under större delen utav tiden, men det kan även hända relativt ofta att jag känner mig besvärad över att jag inte förstår precis då vad det är som jag förväntas komma på eller upptäcka, men detta är ganska övergående, eftersom när man faktiskt kommer på det längre fram så känns det riktigt bra, och med tanke på hur laddade ämnen som ofta tas upp, så har man relativt lite obehag utav det i förhållande till hur mycket bättre man känner sig när man är klar med att gå igenom det.
Efteråt så brukar det kännas bra, och antingen brukar jag antingen känna mig relativt lugn och/eller att jag har bra självförtroende, eller så känner jag att jag nu är redo att gå och ordna upp en del praktiska saker i mitt vardagliga liv.
Jag auditerar inte så mycket nu för tillfället, men när man gör det så är det relativt vanligt att man kör ganska intensivt, ca 12,5h i veckan under någon/några veckors tid. Däremot så studerar jag för tillfället själv till auditör, och under utbildningen så kommer jag och den som jag studerar med att turas om att auditera varandra en hel del under denna utbildning.
Den enda större faran vore ifall man inte fick tag i en auditör som passar ens fallnivå, eller ifall dennes klassificering skulle vara felaktig, men så länge man själv är någorlunda påläst så kommer man att upptäcka det själv ifall så inte är fallet, och jag skulle nog säga som så att så länge du ser till att komma i kontakt med en auditör som respekterar din kristna tro, så kommer du att vara relativt trygg för egen del när det gäller att bli introducerad i denna praktik, och att så länge du faktiskt ser till att läsa några böcker innan så kommer inte auditeringssessionen i sig vara något att oroa sig över, utan du kommer att märka om det görs tillräckligt bra, och det är i sådant fall bara personerna runtomkring utanför sessionen (inom t.ex. Scientologikyrkan) som du då behöver vara försiktig med.
Citat:
Vilken litteratur skulle du rekommendera till en som bara är intresserad av själva metodologin?
Boken som var och en som är intresserad utav ämnet någon gång kommer att blir rekommenderad att läsa heter "Dianetics: The Modern Science of Mental Health", och för den som redan har ett religiöst perspektiv så skulle även "Scientology: Fundamentals of Thought" eller "Scientology: Problems of Work" vara rimliga böcker att börja med.
Citat:
Gick du i en scientologi-skola, och i så fall, är du nöjd med detta i efterhand?
Jag gick i en skola som heter Studema-skolan, och även om den inte är en renodlad scientologi-skola så fanns det och finns fortfarande en hel del inflytande ifrån scientologer där. Jag anser mig ha fått ut mycket utav att gå där och kan minst sagt kalla mig nöjd.