2005-06-23, 04:29
  #1
Medlem
Har en bekant som blivit inlurad i Scientologkyrkan och de lurade av henne alla hennes pengar. Under den tid hon var med där pratade hon med många som var med där om hur de kunde betala så mycket för scientologernas kurser och andliga vägledning. De sa att de ex sålt gamla ärvda smycken, tagit banklån och många hade nu skulder som det skulle ta dem hela livet att betala tillbaka. De flesta anhängare där verkade leva på väldigt lite pengar, många hade lämnat familj och barn för att de inte hade samma tro. Det är förbjudet för scientologer att umgås med människor som är negativt inställda till scientologin, även om det är deras egen familj.
Jag undrar hur denna religion kan vara tillåten? Är anledningen att scientologer infiltrerar bland högre makthavare i landet eller att folk är rädda för dem.
Citera
2005-06-23, 04:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Har en bekant som blivit inlurad i Scientologkyrkan och de lurade av henne alla hennes pengar. Under den tid hon var med där pratade hon med många som var med där om hur de kunde betala så mycket för scientologernas kurser och andliga vägledning. De sa att de ex sålt gamla ärvda smycken, tagit banklån och många hade nu skulder som det skulle ta dem hela livet att betala tillbaka. De flesta anhängare där verkade leva på väldigt lite pengar, många hade lämnat familj och barn för att de inte hade samma tro. Det är förbjudet för scientologer att umgås med människor som är negativt inställda till scientologin, även om det är deras egen familj.
Jag undrar hur denna religion kan vara tillåten? Är anledningen att scientologer infiltrerar bland högre makthavare i landet eller att folk är rädda för dem.

Snarare för att vi har religionsfrihet i dehär landet. De gav ju upp sina tillgångar helt frivilligt, vilket inte är olagligt hur dumt det än må vara.
Citera
2005-06-23, 07:34
  #3
Bannlyst
Det är inte en religion, utan en sjuk jävla sekt. Kolla in detta.
Citera
2005-06-23, 07:38
  #4
Avatarolog
insomnias avatar
Undrat vad scientologi är för ngt och vad Tom Cruise egentligen sysslar med.

2 flugor i en smäll, tack.

Sinnessjukt.
Citera
2005-06-23, 07:59
  #5
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Sinnessjukt.
Minst sagt. Kolla in Xenu
Citera
2005-06-23, 10:01
  #6
Medlem
Det under rubriken...

..."Deaths at Flag" på Xenu-sidorna är ju verkligen en anledning för myndigheter att undersöka vad de håller på med.
Citera
2005-06-23, 11:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
Snarare för att vi har religionsfrihet i dehär landet. De gav ju upp sina tillgångar helt frivilligt, vilket inte är olagligt hur dumt det än må vara.
det går disskutera om dom gjorde det helt frivilligt. scientologerna är klassade som en manipulativ sekt och då fungerar det lite annorlunda. visst har vi religionsfrihet men det betyder t.ex. inte att kristna får stena ihjäl homosexuella. och scientologer får inte syssla med bedrägari, indoktrinering och frihetsberövning.
Citera
2005-06-23, 12:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinQ
det går disskutera om dom gjorde det helt frivilligt. scientologerna är klassade som en manipulativ sekt och då fungerar det lite annorlunda. visst har vi religionsfrihet men det betyder t.ex. inte att kristna får stena ihjäl homosexuella. och scientologer får inte syssla med bedrägari, indoktrinering och frihetsberövning.

Som sagt, det är en definitionsfråga. Att betala för kurser, material och skänka pengar är vad jag vet inte olagligt, även om man kan hävda att man var hjärntvättad. Scientologerna har uppenbarligen hittat ett kryphål i lagen.
Citera
2005-06-23, 13:26
  #9
Bannlyst
Lisa McPherson är kanske den mest kända personen som har blivit MÖRDAD av scientologkyrkan. En sida till henne vid namn "Lisa McPherson Memorial Page: killed by the Church of Scientology" har lagts upp av familj, vänner etc.
Citera
2005-06-23, 21:41
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Lisa McPherson är kanske den mest kända personen som har blivit MÖRDAD av scientologkyrkan. En sida till henne vid namn "Lisa McPherson Memorial Page: killed by the Church of Scientology" har lagts upp av familj, vänner etc.
jepp, gayman. det är ett lysande exempel på en tragedi inom scientologin. dock är det ovanligt men väldigt många av dom är inte så rika som tom cruse och får därför väldigt stora ekonomiska problem vilket slutar med depression och ibland självmord (det är det stora problemet. scientologi är inte hållbart för dom som inte är riktigt rika.).
Citera
2005-06-23, 22:01
  #11
Medlem
Janosch_Flax!s avatar
Kan aldrig riktigt förstå hur den här sekten lyckats få sådan spridning världen över. När man hör alla saker om rymdvarelser och avlurade pengar. Dom måste verkligen vara mästare på manipulation.
Citera
2005-06-24, 04:15
  #12
Medlem
Finns dessa i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in