2013-02-16, 16:19
Avstängd
senhackarens avatar
Du måste ha väldigt gott om pengar förmodar jag. Men men. Ju mera pengar man har, ju dessto knäppare kan man bli.
Citera
2013-02-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Du måste ha väldigt gott om pengar förmodar jag. Men men. Ju mera pengar man har, ju dessto knäppare kan man bli.

Behövs inte. Dom har blanketter i lokalen för kortkrediter och diverse lån som dom gärna hjälper dig att fylla i. Skulle nog säga att dom flesta Scientologerna är urfattiga loosers. Annars kan man bli staff och jobba dygnet runt för inga pengar alls. Allt du betalar är med din själ om dom sakta tuggar sönder och dödar. För det är den innersta kärnan av Sceintologi, dom dödar din stjäl-
Citera
2013-02-17, 08:56
Avstängd
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Behövs inte. Dom har blanketter i lokalen för kortkrediter och diverse lån som dom gärna hjälper dig att fylla i. Skulle nog säga att dom flesta Scientologerna är urfattiga loosers. Annars kan man bli staff och jobba dygnet runt för inga pengar alls. Allt du betalar är med din själ om dom sakta tuggar sönder och dödar. För det är den innersta kärnan av Sceintologi, dom dödar din stjäl-

Det är en riktig otäck sekt det där. Inte konstigt att den sekten är förbjuden i vissa länder.
Citera
2013-02-17, 21:08
Medlem
Jag har läst ditt inlägg och länkarna som du länkar till, dock utan att följa vidarelänkar...

Citat:
Soderqvist1: Du säger att det är subjektivt!

Ja, i grunden är det subjektivt, man skall inte behöva godtaga något inom scientologin som man inte själv kan uppleva är sant, men däremot så har det sannolikt historiskt sett förekommit scenarion där en scientologi-grupp har ställt ultimatum som har inneburit att individen har känt sig tvungen att göra avsteg ifrån sin egen integritet för att hålla sig väl med gruppen.

Den ideala scenen borde innebära att varje gång som en individ skriver under att denne har uppnått något så upplever han också subjektivt att han har uppnått detta. Att kompromissa med detta leder annars sannolikt till problem både för individen själv såväl som för gruppen.

En utav de eventuella eller faktiska (för mig är den faktisk) skillnaden mellan Church of Scientology och Independent-grupper skulle kunna vara att det inte är lika stor press på deltagarna att de skall berätta om sina resultat förrän de själva väljer att göra detta.

Citat:
Citat:
Keeping Scientology Working borde väl egentligen få en annorlunda innebörd efter att man är klar med Release-grad 4 eller har ordentlig förståelse för vad som ingår i denna,
Soderqvist1: du försöker manipulera (inte nödvändigtvis medvetet) ser jag!
För vad du säger indirekt är att om någon förkastar KSW så är han inte gradrelease och är således endast en Case manifestation! I logiskt språk så säger du, A är inte gradrelease, A påstår X om KSW, X är därför falskt! B är Gradrelease, B påstår X om KSW, X är därför sant!
Nja, jag föreslår mer att denna grad-release skulle kunna vara ett tillfälle då man inte längre skulle behöva se lika allvarligt på de tillfällen då man inte tycker att ett policybrev verkar gå att tillämpa helt bokstavligt på ett tillfredsställande sätt. Egentligen så bör varje enskilt processingframsteg i sig göra individen mer kapabel att göra sin egen bedömning och göra denne allt mindre i behov utav bokstavlig och auktoritär policy-tillämpning där sådant behov föreligger.

Citat:
Citat:
och när det gäller dig själv så vill jag främst hänvisa till de individuella svar som jag gav till dig (med korta utdrag ur två policy-brev).

Soderqvist1: dom finns inte kvar för min hotmail kastar inkommande mejl efter ett tag.
Jag kommer inte ihåg dom, men posta dom igen här i en ny tidsenhet så även andra kan se vad du vill ha sagt!

Jag har inte de exakta referenserna tillgängliga för mig precis nu, men andan i dem är ungefär att det blir mindre nödvändigt för individen att bokstavligen följa varje uppmaning i varje enskilt policy-brev i takt med att denne gör andliga framsteg.

Citat:
Soderqvist1. Den boken skrevs 1951 vilket är långt före KSW 1965!
Så det verkar som du rycker i halmstrån och lyckas få tag på ett och annat strå som pekar på det i en viss utsträckning, men ignorerar punkt 10 och 11 ovan som pekar på att Scientologin är ett ämne som dom flesta andra ämnen, det vill säga att det är dom främsta inom en given rörelse som har varit med och tagit fram det, fast med den skillnaden att Hubbard har tagit åt sig äran av alla andra människors arbete!

Enligt andan i policy-brevet "TECHNICAL DEGRADES" ifrån 17 Juni 1979 så bör man inte automatiskt utgå ifrån att äldre material har blivit ogiltigt (undantaget är ifall ett visst dokument bokstavligen förklarar vilket tidigare dokument som det nu ersätter) och vidare så skriver Ron ganska tidigt (säg till om du behöver referens på detta, eftersom jag inte har dessa tillgängliga just nu) att många utav de mer avancerade framstegen gjordes ganska tidigt i scientologins utveckling, och att vad som har åstadkommits därefter till stor del har handlat om att hitta en lägre ingångspunkt för en mängd fall.

När det gäller mig personligen så skulle inte jag ha några problem med att någon annan tog åt sig äran för något som jag har åstadkommit, så länge inte resultatet blev försämrat utav detta. Visst, det låter inte som en optimal situation, men sett ur t.ex. ett release grad I-perspektiv så kanske ett stort antal människor skulle behöva se Ron som den vinnande valensen i i stort sett varje enskild situation för att de skulle vara beredda att överväga scientologin.

Citat:
Citat:
Ang. tillståndsformlerna:Under Confusion i Introduction into Scientology Ethics så står det även följande:"Many more persons are in this Condition than is generally realized."
Soderqvist1: Det är bara en generalisering utav Hubbard!
Det brukar kalls för att man spelar snabbt och löst med definitioner!
Han borde förklara vilka dom här personerna är som är förvirrande och varför vi vanligen inte inser det. Fram tills hann har gjort det så är det bara tomtprat! Varför är man en förrädare när man kommit ur en förvirring och en Fiende när man har kommit ur Förräderi? Det finns ingen förklaring det är bara nonsens!

Säg att man anser att Dynamik 1 är den mänskliga dynamiken och dynamik 7 då är den andliga (vilket inte nödvändigtvis behöver vara det enda sättet att se det på), så skulle Hubbards generalisering kunna innebära att de flesta bara tillämpar tillståndsformlerna på ett fåtal dynamiker istället för på samtliga som är relevanta i det tillämpliga fallet.

När en relativt sinnesfrisk individ tillämpar tillståndsformlerna så går många steg relativt snabbt, och det skulle även kunna sägas finnas mindre förvirringar och större förvirringar, där det för en mindre förvirring kanske bara behövs ett enkelt påpekande om att börja i en viss ände för att göra individen hyfsat självgående i ämnet eller området, medan andra typer utav förvirringar skulle behöva en omfattande redogörelse även för varje efterföljande tillstånd som följer därpå.

För att uppmuntra dig (och eventuellt andra) i hur de lägre tillståndsformlerna skulle kunna tillämpas så får du här lite förslag kring vad de lägre tillstånden skulle kunna innebära på några andra dynamiker än de som starkast relaterar till scientologi som ett andligt ämne (med avsikten att du då själv vid eventuellt intresse även skulle kunna hitta tillämpningar för resterande dynamiker):

Dynamik 2:

Confusion - En förälder eller äktenskapspartner som är ständigt är fysiskt frånvarande.
Treason - En förälder som ständigt är så pass berusad att han knappt är medveten om sina barns existens.
Enemy - En förälder som ständigt beter sig så som sin egen farsa uppfostrade honom när han uppfostrar sina egna barn.

Dynamik 4:

Confusion - En person som aldrig umgås med någon som han/hon inte känner sedan tidigare eller som inte ingår i den egna grupptillhörigheten.
Treason - Personen inser inte att andra människor vanligtvis anses ha grundläggande mänskliga rättigheter
Enemy - En person som ständigt gömmer sig bakom en mask utav "socialt förväntat beteende" eller grupperspektiv när han träffar främlingar.

Dynamik 5:

Confusion - Skulle kunna vara en person som aldrig lämnar stadsmiljön och som tror att maten som han äter tillverkas i "matfabriken"
Treason - En person som inte förstår att ett långsiktigt överlevande fordrar att man tar ansvar för miljön i någon utsträckning.
Enemy - En person som antingen beter sig brutalt eller överdrivet sentimentalt mjäkigt i sitt umgänge med djur.

Dynamik 6:

Confusion - En person som tror att han lever i en verklighet som inte har något med det fysiska universum att göra överhuvudtaget.
Treason - En människa som inte anser sig ha något som helst ansvar för det fysiska universum.
Enemy - En person som inte strävar efter att skaffa sig och bevara de ägodelar som han egentligen själv skulle vilja äga och hålla i gott skick.

Samspelet mellan Dynamik 1, Dynamik 7 och eventuellt Dynamik 8 får du som uppgift utav mig (högst frivilligt, så klart) att arbeta ut vad de skulle kunna innebära för dig, och du är i övrigt välkommen att föreslå övriga infallsvinklar till ämnet.

Inledningen till Doubt borde väl i övrigt innebära något i stil med att du ger varje grupp, person och ämne en rättvis utvärdering utifrån dess egna meriter och inte automatiskt kopplar samman dessa med personer, grupper eller ämnen som hade liknande karaktärsdrag eller beröringspunkter i ditt förflutna.

Citat:
Sodervist1: vanligen så håller väll doubt en kvar på staff, vilket Bo Simonsson observerade?
Simonsson verkar dock i dagsläget ha kommit loss ifrån det sammanhanget, och huruvida han anser detta bero på Doubt-formeln eller ej låter jag vara upp till honom själv att redogöra för.
Citera
2013-02-17, 22:22
Bannlyst
Intressant och kul att se att någon som faktiskt tillhör denna, i det närmsta förföljda, religion dyker upp här. Hoppas att du inte blir bortskrämd av alla hatare och galningar.

Det var 1-2 andra scientologer tidigare och mitt intryck av dem är bra. En av dem sa att han gått på en scientologiskola i Sverige och skolan verkar varit bra. Han uttryckte sig logiskt, vettigt och bra och lät sig inte provoceras.

Tror absolut att det finns massor att få ut av scientologins material och tekniker, även om jag i grund och botten inte tror att L. Ron Hubbard hade någon som helst spirituell insikt utöver vad vem som helst har.

Mitt intryck är att Hubbard var extremt smart, med livlig fantasi och en rättså "busig" personlighet.

Jag tror att han hittade på de spirituella aspekterna av scientologin och att resten är effektiv tillämpad självhjälp, terapi, personlighetsutveckling och placeboeffekt. Det är uppenbart att pengar spelar en ovanligt stor roll för den här kyrkan.

Visserligen är det ju inget konstigt med att man betalar för något som man får mycket ut av, som tex personlighetsutveckling. Men när folk skuldsätter sig upp till öronen och ger upp hela sina liv för att kunna delta i kurser och köpa material så är det ju underligt och märkligt att en kyrka skulle se detta som ok.

Jag läste just Jenna Miscavige's bok (audioversionen, på ipod). Där är ju uppenbarligen en person som blivit försummad av sina föräldrar och som inte fick mycket ut av scientologin. Delvis var hon rätt gnällig tyckte jag. Så farligt hade hon det faktiskt inte - då jämför jag med mig själv, men det är ju en annan historia.

Jag motsätter mig verkligen Anonymous tramsiga aktioner mot Scientologin. Brukade tidigare jobba nära deras lokaler i centrala London och Anonymous gick för långt, tycker jag. De attackerade i princip personalen som jobbade på centret där, och kastade sig över besökarna, dagarna i ända. Det räcker bra att öppna några sidor och säga det de har att säga.

Skall fortsätta följa den här tråden och hoppas att den for fortsätta utan att spåra ur i flaming eller hatiska kommentarer.
Citera
2013-02-18, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ptitsa
Intressant och kul att se att någon som faktiskt tillhör denna, i det närmsta förföljda, religion dyker upp här. Hoppas att du inte blir bortskrämd av alla hatare och galningar.

Det var 1-2 andra scientologer tidigare och mitt intryck av dem är bra. En av dem sa att han gått på en scientologiskola i Sverige och skolan verkar varit bra. Han uttryckte sig logiskt, vettigt och bra och lät sig inte provoceras.

Tror absolut att det finns massor att få ut av scientologins material och tekniker, även om jag i grund och botten inte tror att L. Ron Hubbard hade någon som helst spirituell insikt utöver vad vem som helst har.

Mitt intryck är att Hubbard var extremt smart, med livlig fantasi och en rättså "busig" personlighet.

Visserligen är det ju inget konstigt med att man betalar för något som man får mycket ut av, som tex personlighetsutveckling. Men när folk skuldsätter sig upp till öronen och ger upp hela sina liv för att kunna delta i kurser och köpa material så är det ju underligt och märkligt att en kyrka skulle se detta som ok.

Jag läste just Jenna Miscavige's bok (audioversionen, på ipod). Där är ju uppenbarligen en person som blivit försummad av sina föräldrar och som inte fick mycket ut av scientologin. Delvis var hon rätt gnällig tyckte jag. Så farligt hade hon det faktiskt inte - då jämför jag med mig själv, men det är ju en annan historia.

Jag motsätter mig verkligen Anonymous tramsiga aktioner mot Scientologin. Brukade tidigare jobba nära deras lokaler i centrala London och Anonymous gick för långt, tycker jag. De attackerade i princip personalen som jobbade på centret där, och kastade sig över besökarna, dagarna i ända. Det räcker bra att öppna några sidor och säga det de har att säga.

Skall fortsätta följa den här tråden och hoppas att den for fortsätta utan att spåra ur i flaming eller hatiska kommentarer.

Jag tror att dom som drabbades av honom personligen, särskilt hans familj och slavarna på Apolo inte skulle använda ordet busig om hans personlighet. Han var en mycket ond man.

Ingen av trådarna har spårat ut i trams. Dom slutar alla exakt likadant. Den som skulle svarat på frågor får kalla fötter/tröttnar och försvinner.

Scientologer får inte besöka kritiska sidor på nätet, målgruppen möts inte, därmed tycker jag att Anonymous gör ett bra jobb överlag. Det finnsmånga ex Scientologer har tackat dem för att dom fått hjälp att "vakna". Det kan ha varit en viss skylt, eller vad någon har sagt som satt igång tankarna. Sedan kan jag hålla med om att trakasserier och trams inte är OK. Jag pratar inte om London utan rörelsen överlag som rymmer alla sorters individer.

Nu vet jag inte vad du har levt för liv. Jeana Miscavige har levt en dans på rosor jämfört med många inom Sea Org eller i "hålet" på Int Base, som inte bar hennes efternamn. Lisa McPerson gick det ju så där för. För att inte tala om barnen som slavar på olika inrättning runt om i världen. Främst är tortyren psykisk.

En del av scientologerna här pratar på ett väldigt intellektuellt sätt men det gör många på foliesidor som vaken.nu. också. Dom pratar väldigt "tekniskt" vilket kan vara ack så förföriskt för den som inte jobbat med att kritiskt granska ex akademiska texter eller forskat.

Problemet är att det dom snackar om är antingen vanligt bondförnuft (Någon gjorde en tre sidor lång utläggning om att man skulle försöka fokusera blicken på något i stora folksamlingar). Medan mycket bara är ovetenskapligt mumbojumbo eller avancerade omskrivningar av självklarheter. Skalar man av ett lager i taget så blir det uppenbart, nästan genant tydligt.

Man säger sig kunna bota all slags sjukdomar med Sceintlogin och man förvägrar folk läkemedel i olika grad beroende fanatism (Främst (ex antipsykotisk) psykofarmaka men det finns fall där folk förvägrats cancerbehandlingar, epilepsiläkemedel, strokemedicin, läkemdel mot demens är också "psych med" liksom Lithvium och ett no no). Man menar att en rad fysiska åkommor är "state of mind". Sedan kan man alltid hävda att "ingen tvingar dig". Vilket är ett idiotiskt argument.

Edit

Vill ännu en gång inflika att det är kul att en Scientolog dyker upp och vill berätta och svara på frågor. Men sitt inte uppe och vänta är mitt tips.

Vill slänga ut en fråga till 2 gen Sc.
Vad skulle reaktionerna bli bland dom svenska Scientologerna om det kom ut vad du skrev här?
Senast redigerad av Kent-Herbert 2013-02-18 kl. 07:35.
Citera
2013-02-18, 10:34
Medlem
Citat:

Jag tror att han hittade på de spirituella aspekterna av scientologin och att resten är effektiv tillämpad självhjälp, terapi, personlighetsutveckling och placeboeffekt. Det är uppenbart att pengar spelar en ovanligt stor roll för den här kyrkan.

Citat:
Jenna Miscavige Hill on her Uncle, Scientology’s Leader: A Bully Too Afraid to Show His Face In an example of what it was like to grow up with parents who were completely dedicated to their work, which paid pennies an hour, Jenna describes catching her leg in a parking gate, which left her with a broken knee. But her parents were expected to report for work, so they left her with only an ACE bandage. She was four.

Söderqvist1: Hennes föräldrar måste alltså ha hört barnet skrika av smärta men väljer att
Vara på post och producera för det är mer gott för dynamikerna än att ta hand om sitt barn!

Citat:
“It was telling,” she writes, “that Uncle Dave was always pulling the strings, but never showing his face.” We can hardly think of a more emasculating indictment. But Jenna cautions that it’s too easy to blame Scientology’s toxicity on her uncle. There’s more blame to go around. “L. Ron Hubbard was the ultimate con man, and it’s hard to figure out how much of Scientology was an experiment in
brainwashing and controlling people, and how much of it was truly intended to help people.”
http://tonyortega.org/2013/02/05/jen...show-his-face/

Soderqvist1: Det finns tidigare liknade! Domare Latey i High Court of London I en vårdnadstvist mellan Scientologer där han vill ha vårdnaden Som är kvar i kyrkan och modern är ingen Scientolog längre och kyrkans kaplan har dömt till Scientologens fördel och modern som är förbjuden att ta ärendet vidare går till domnstolen! Ett citat av domaren;

Citat:
Discipline
Discipline is ruthless and obedience has to be unquestioning.
Another witness, Mrs. B, was a Scientologist from 1972 and rose quickly in the Organization. She had a three-year-old daughter. Nonetheless, for a period of months she was required to work from 8.30 am to I am. She was allowed only 15 minutes daily to put her daughter to bed. On one occasion when the child broke her arm and she took her to the doctor she was directed to work all night as a penalty.
http://www.xenu.net/archive/audit/latey.html#7

Soderqvist1: Sympati eller empati ligger lågt på tonskalan I Scientlogin. Barn är Thetaner i små kroppar, och Scientologin är inte resonable med neråt statistiker. Det är anmärkningsvärt att när kyrkans överhuvud David Miscavige ger sig på och misshandlar Missionsföreståndare att detta utgör en bilaga i en vårdanstvist!
http://www.xenu.net/archive/audit/missions.html

Söderqvist1: liknande saker förekom på Skeppet Apollo under L. Ron Hubbard!
Det finns ett vittne till händelserna!

Citat:
John Mac master interviewed by Bent Corydon Page 25 26
Prominent ex-Scientologist John McMaster, the "World's First Real Clear," was a major factor in the huge financial success of Scientology during the sixties.According to McMaster:

Hubbard had ordered a little girl who was a deafmute down into the chain locker sometime in 1968. Hubbard was going to cure her deafness by shoving her down there! This came to my attention after she'd been there for about a week because the Master at Arms at the time, a beautiful girl, came to me and said, "John, I've got to have you come and see what's going on." I had just come back from a world tour promoting Scientology. And Isaid, "What is it" And she told me about this little girl. Her parents were from London. Her father and mother had separated, and the mother had brought three or four of her children onto the ship. I went down there and released her out of it. I pulled out the door pegs that were put down to make sure this poor little thing couldn't get out. Then I went to Hubbard and said, "What the hell are you doing?" And he said, "John, what the hell are you talking about?" And I said, "What are you really doing!" I was screaming at him.And he said, "Oh God, release her. I didn't know she was in there "

Shortly thereafter, McMaster was made a galley hand and subjected to extreme physical labor, lack of sleep, and other hardships. "Hubbard wanted to break me," he said. After he resigned from the Church of Scientology in late 1969, he
was officially "declared" a "suppressive person" or "S.P." (evil psychotic) by Hubbard.

Member Sharone Stainforth at ESMB
I have read this book, several times, and whilst much of the content is exact, at least from my own experiences from being on the Royal Scotsman/Apollo, there are some errors. This most definitely would have been the little girl I saw in the chain locker, she was not taken out straight away. There was a "FLAP", What to do, what to do? I do not know the exact details of what was said and what went on, but I know she was not lifted out straight away which to my mind would have been the obvious thing to do. What I think happened - Without express orders from the Commadore, no one dared lift her out, in case they were subjected to the same fate. John and the MAA may have done their best under the circumstances, but unfortunately it wasn't good enough, where a little tiny child was concerned.

L. Ron Hubbard knew most things that went on, on that ship and punishments were always on his direct order. He knew she was in the chain locker, just like he knew two of his messengers were in the hold, just like he knew when he gave me permission to join my Father, that my Father was no longer in the Sea Org. He knew all these things, because he gave the orders, and the brainwashed, faithful carried his orders out. It doesn't surprise me that John McMasters was declared in 1969,I heard him try to warn people, but no one was listening. LRH didn't just try to break John Mc, he tried to break everyone, whether adults or young children and in many cases he succeeded.

Hows that for a success story?
http://www.scnforum.org/index.php?t=...roos#msg_11027

Söderqvist1: som ett svar på detta så Startade Jenna Miscavige och två andra som har växt upp I Scintologin exscientology kids.com!
http://exscientologykids.com/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2013-02-18 kl. 10:41.
Citera
2013-02-18, 13:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2a.gen.scientolog
Ja, i grunden är det subjektivt, man skall inte behöva godtaga något inom scientologin som man inte själv kan uppleva är sant, men däremot så har det sannolikt historiskt sett förekommit scenarion där en scientologi-grupp har ställt ultimatum som har inneburit att individen har känt sig tvungen att göra avsteg ifrån sin egen integritet för att hålla sig väl med gruppen.

Ta inte i så du spricker nu...
Citera
2013-02-18, 16:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Söderqvist1: Hennes föräldrar måste alltså ha hört barnet skrika av smärta men väljer att
Vara på post och producera för det är mer gott för dynamikerna än att ta hand om sitt barn!

Soderqvist1: Det finns tidigare liknade! Domare Latey i High Court of London I en vårdnadstvist mellan Scientologer där han vill ha vårdnaden Som är kvar i kyrkan och modern är ingen Scientolog längre och kyrkans kaplan har dömt till Scientologens fördel och modern som är förbjuden att ta ärendet vidare går till domnstolen! Ett citat av domaren;

Soderqvist1: Sympati eller empati ligger lågt på tonskalan I Scientlogin. Barn är Thetaner i små kroppar, och Scientologin är inte resonable med neråt statistiker. Det är anmärkningsvärt att när kyrkans överhuvud David Miscavige ger sig på och misshandlar Missionsföreståndare att detta utgör en bilaga i en vårdanstvist!
http://www.xenu.net/archive/audit/missions.html

Söderqvist1: liknande saker förekom på Skeppet Apollo under L. Ron Hubbard!
Det finns ett vittne till händelserna!

Söderqvist1: som ett svar på detta så Startade Jenna Miscavige och två andra som har växt upp I Scintologin exscientology kids.com!
http://exscientologykids.com/

Jenna Miscavige's bok är intressant, men vad hon beskriver är sin I EFTERHAND, subjektiva tolkning av ett händelseförlopp. Jag tycker att de som verkligen har något att svara för är hennes föräldrar. Hennes mamma verkar som en kall och hård person.

Jag växte själv upp på en internatskola och såg inte mycket mer av mina föräldrar än vad hon gjorde. Visst kan man gnälla om detta och tycka synd om sig själv hela livet. Men hon fick sjukvård, mat, utbildning och blev inte misshandlad. Många har det betydligt värre än så.

Hon klagar över att hon fick jobba och bära stenar på helgerna. Sånt har barn gjort i alla tider. Så länge hon inte blev misshandlad eller utnyttjad som slavarbetskraft så är det inget skandalöst i att hon får bära lite stenar under trädgårdsarbete.

Problemet var väl att hon var lite väl ung när hon började på den där skolan. Men hade hennes föräldrar varit totala idioter så hade hon haft det bättre på den där skolan, än hemma. Man får se det så också. Det finns människor som har BETYDLIGT mycket värre uppväxt än vad hon hade, som inte är scientologer.

Såg en intervju med henne. Hon förefaller naiv och lite affekterad. Ett bevis på att scientologin INTE är en mirakelkur. Isåfall skulle ju hon, som växte upp med det bästa av Scientologin runt om sig, vara en imponerande människa. Det var hon inte.

Jag ser problemet med Scientologin som ett problem med en affärsrörelse som "säljer" en blandning av pseudovetenskap, psykoterapi och religion och gör det till en religiös plikt att fortsätta spendera. Som drar in folk till den grad att de försummar sina egna barn för att fortsätta och sätter sig i skuld.

Hela rörelsen hade inte kunnat komma någon annanstans ifrån än USA med sin fixering wid självhjälp pengar och ytttre attribut.

Tycker inte man måste utmåla scientologin som ett monster. En individ är ansvarig för sina egna beslut, och har rätt att utöva vilken religion han eller hon vill.

Men det är inte heller någon trovärdig vetenskap eller religion. Psykoterapi och självhjälp är inte något spirituellt, och L. Ron Hubbard science fiction saga om utomjordingar har han inga som helst bevis för.

Skall man engagera sig mot sånt som är fel och farligt här i världen så finns det mycket mer angelägna ämnen. Här handlar det om vuxna som gör val beträffande sin religion och barn som växer upp i västerländska samhällen med mat, kläder, sjukvård och skola.
Senast redigerad av ptitsa 2013-02-18 kl. 16:56.
Citera
2013-02-18, 17:26
Bannlyst
Det är väldigt intressant hur VARENDA kopia av boken Dianetics som ligger på en offentlig tracker är korrumperad, hur den inte finns på någon privat tracker och är nedplockad av copyright skäl, från alla filelockers.

Någon har verkligen ansträngt sig för att se till att denna bok (Scientologins "bibel") är otillgänglig för alla som inte betalar.

Jämför med bibeln som du kan få gratiskopior av utan några som helst problem.

Att korrumpera en torrent kräver viss teknisk kompetens. Att korrumpera varenda torrent på hela internet kräver en organiserad aktion. Att patrullera privata trackers kräver att man först skaffat sig en inbjudan vilket inte är helt enkelt och också tar rejält med tid.

Vet inte vad man kan dra för slutsats av detta, men det är knappast någon slump. Alla andra viktiga religiösa dokument finns tillgängliga gratis online.
Citera
2013-02-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent herbert
Vill slänga ut en fråga till 2 gen Sc.

Vad skulle reaktionerna bli bland dom svenska Scientologerna om det kom ut vad du skrev här?

Scientologi-kyrkans allmänhet blir förmodligen "beskyddad" ifrån att komma i kontakt med personer som har perspektiv som påminner om mitt, medan dess personal och högre processade medlemmar har försökt att få det att framstå som att vägen tillbaka till god ställning inom kyrkan är tillgänglig bara jag ser till att göra tillräckligt mycket gottgörelse (vilket skulle innebära omfattande obetalt arbete för organisationen), men sedan i praktiken så ville man främst veta vilka det var som för tillfället var inblandade i Independent-rörelsen (vilket jag inte ville avslöja) och i övrigt så var den allmänna tonen så invaliderande och full utav misstro, att jag inte ansåg det lönt att fortsätta att kommunicera med dem.

Däremot så känner nog stora delar utav den svenska Independent-rörelsen (vilket jag för tydlighetens skull åter en gång påpekar är något annat än Scientologi-kyrkan) till vem jag är.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Ta inte i så du spricker nu...

Jag uttrycker mig ganska försiktigt, främst för att jag inte vill uttala mig alltför starkt inom områden där min personliga erfarenhet är begränsad, men nog framstår det som att det sker så pass mycket skit och rena övergrepp inom Scientologi-kyrkan att man knappt vet i vilken ände man skall börja i när man börjar nysta i det. Att bli upprörd kring detta är högst sannolikt ett sundhetstecken, men samtidigt så är det fortfarande högst önskvärt att man ser till att fortfarande vara saklig och att man då skiljer mellan vad man vet, vad man enbart bedömer vara sannolikt och vad man inte vet.

Citat:
Tycker inte man måste utmåla scientologin som ett monster. En individ är ansvarig för sina egna beslut, och har rätt att utöva vilken religion han eller hon vill.

Jag uppskattar denna inställning, och även om jag personligen påtagligt förespråkar Independent-rörelsen framför Scientologi-kyrkan, så väljer folk likväl frivilligt att vara med i så väl Scientologi-kyrkan som i Independent-grupper, och det är väl först när man klarar av att se vad som potentiellt (eller faktiskt) är positivt i en verksamhet som man också förtjänar sin rätt att även få vara sakligt kritisk?
Citera
2013-02-18, 17:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2a.gen.scientolog
Jag uttrycker mig ganska försiktigt, främst för att jag inte vill uttala mig alltför starkt inom områden där min personliga erfarenhet är begränsad, men nog framstår det som att det sker så pass mycket skit och rena övergrepp inom Scientologi-kyrkan att man knappt vet i vilken ände man skall börja i när man börjar nysta i det. Att bli upprörd kring detta är högst sannolikt ett sundhetstecken, men samtidigt så är det fortfarande högst önskvärt att man ser till att fortfarande vara saklig och att man då skiljer mellan vad man vet, vad man enbart bedömer vara sannolikt och vad man inte vet.

Jag menade mera att språkbruket i att använda "historiskt sett" i samband med scientologi, En sådan ålderstigen "religion/sekt" är det inte
Senast redigerad av MeanME 2013-02-18 kl. 17:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in