2013-06-09, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Hur ser du 2a gen.på Sea Org?

Min personliga upplevelse är att det en gång i tiden kan ha funnits mycket höga och hedervärda ideal inom Sea Org och att disciplinen som då förekom faktiskt tjänade ett förnuftigt syfte.

Min förstahandserfarenhet i dagsläget är dock lite för begränsad för att verkligen kunna ge något jättestarkt uttalande i ena eller andra riktningen, men det fåtal aktiva Sea Org-medlemmar som jag faktiskt har träffat var definitivt hängivna scientologin så som Scientologi-kyrkan tillämpar den, och på den lokala Scientologi-kyrkan i Stockholm så fanns det ett fåtal personalmedlemmar som fjäskade rätt rejält för Sea Org-medlemmarna när dessa var på besök.

Dock så har jag ändå uppfattningen om att man använder disciplinära åtgärder, hårt arbete, undermålig kost och sannolikt även låter medlemmarna sova för lite så att de ständigt befinner sig i ett tillstånd där de klarar av att utföra arbete för organisationen, samtidigt som de inte orkar ha tillräcklig uppmärksamhet på att se bristerna i organisationen.
Citera
2013-06-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2a.gen.scientolog

Jag känner personligen till ett fall där en f.d. Sea Org-medlem örfilat sina två barn som disciplinåtgärd för att de stökade till i hemmet. Detta skedde efter att personen hade lämnat Sea Org, och personen hade dessutom under ganska lång tid efteråt en bild utav att Scientologin går ut på att man skall gå runt och ge order åt sin omgivning tills den gör som man själv vill (vilket är ganska långt ifrån vad jag själv uppfattar att Scientologin går ut på).

Ja, detta får man ju då se som en händelse i hemmet där den vuxne, iaf utifrån svensk "standard", har brustit och är det en amerikan helt enkelt uppfostrat som många amerikaner oavsett kultur eller religion tyvärr gör. Verkar som du menar att personens personlighet eller missbruk av förtroende inom organisationen fick denna att lämna Sea Org. således så har jag lite rätt, att man agar inte barn inom scientologin.

Får kika igenom resten av ditt svar senare
Citera
2013-06-10, 13:33
Medlem
Citat:
Ja, detta får man ju då se som en händelse i hemmet där den vuxne, iaf utifrån svensk "standard", har brustit och är det en amerikan helt enkelt uppfostrat som många amerikaner oavsett kultur eller religion tyvärr gör. Verkar som du menar att personens personlighet eller missbruk av förtroende inom organisationen fick denna att lämna Sea Org. således så har jag lite rätt, att man agar inte barn inom scientologin.

Får kika igenom resten av ditt svar senare

Detta rör sig om en svensk person där händelsen inträffade i Sverige, och utifrån vad jag känner till så förekom det ytterligare något fall utav fysisk tillrättavisning inom den familjen, men det hörde i övrigt inte till vanligheterna. Om personen tvingades att lämna Sea Org eller ifall personen själv valde att göra det känner jag inte till personligen.

Så här heter det i boken Self-Analysis:

Citat:
Possibly one of the most aberrative actions above the level of unconsciousness is
striking a person suddenly when he does not expect it. Slapping children, particularly when
they are not alert to the fact that they are about to be slapped, tends to give an individual a
distrust of all motion and even when they become of an age when a slap would be the last thing
they would expect they still continue to distrust motion.
Citera
2013-06-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2a.gen.scientolog
Detta rör sig om en svensk person där händelsen inträffade i Sverige, och utifrån vad jag känner till så förekom det ytterligare något fall utav fysisk tillrättavisning inom den familjen, men det hörde i övrigt inte till vanligheterna. Om personen tvingades att lämna Sea Org eller ifall personen själv valde att göra det känner jag inte till personligen.

Aha, ja här i Sverige så är det ju inte lagligt slå barn och som oftast ej socialt accepterat. Och de flesta använder inte såna metoder. Ditt citat gav också belägg för hur mans er på saken inom s. Bra att personen lämnade iaf, låter inte som en god företrädare.
Citera
2013-06-13, 22:30
Medlem
Citat:
Aha, ja här i Sverige så är det ju inte lagligt slå barn och som oftast ej socialt accepterat. Och de flesta använder inte såna metoder. Ditt citat gav också belägg för hur mans er på saken inom s. Bra att personen lämnade iaf, låter inte som en god företrädare.

Jag representerar själv inte Scientologi-kyrkan, så för egen del så har jag ingen personlig ambition i dagsläget av att framhålla Sea Org i god dager, men om det finns något positivt med rörelsen så vill jag ju inte förneka detta, eftersom det är önskvärt för mig att en så sann bild som möjligt blir tillgänglig för allmänheten i så väl denna rörelse som i andra andliga rörelser (vilket då skulle inkludera såväl positiva aspekter som negativa).

I just det här fallet, så uppfattar jag det ändå som att personen ifråga har åstadkommit så pass mycket gott i tillvaron att detta mer får ses som ett enstaka inslag utav brist på själv-kontroll eller omdöme, snarare än att det speglar personens huvudsakliga karaktär, och jag vet att det ena utav barnen har sagt att han har förlåtit personen för denna typ utav misstag.

Dessutom har man inom Scientologin ganska "kort minne" både för förseelser, ifall personen efteråt har börjat bättra sig ordentligt, men även för det positiva som personen har gjort i det förflutna, ifall denne inte längre bidrar till gruppen i dagsläget.

Det som huvudsakligen är hållbart i sammanhanget även långsiktigt är auditörsträning, samt uppnåendet utav processingnivåer (release, Clear, OT).
Citera
2013-10-27, 18:34
Medlem
InvalidSouls avatar
Hur ser det ut med scientologi i sverige?

Jag vet att de har ett kontor eller kyrka eller vad fan de vill kalla det i stockholm. Men är de klassade som en religion eller sekt? Idéell organisation? Får de bidrag eller skattelättnad?
Citera
2013-10-27, 19:27
Medlem
Jag hoppas att de inte finns representerade i Sverige baserat på vad jag hört om dem.
Citera
2013-10-27, 19:33
Medlem
bussturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvalidSoul
Jag vet att de har ett kontor eller kyrka eller vad fan de vill kalla det i stockholm. Men är de klassade som en religion eller sekt? Idéell organisation? Får de bidrag eller skattelättnad?

Alla vet ju att det är en sekt men det klassas som religion och får en mängd bidrag sen har de även en hel del företag/projekt som får mängder med bidrag såsom "Riksorganisationen för ett drogfritt Sverige"
Citera
2013-10-27, 19:38
Medlem
InvalidSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Jag hoppas att de inte finns representerade i Sverige baserat på vad jag hört om dem.
Jodå, de har enl. deras hemsidor har de två ställen här i Sverige.

Kod:
Stockholm
Scientologi-kyrkan i Stockholm
Månskärsvägen 10A
Kungens Kurva, 141 75
08-640 06 81

Kod:
Göteborg
Scientologi-kyrkan Göteborg
Drottninggatan 35
Göteborg, 413 28
031-24 35 85

Varför håller inte våra nationalister såsom Jimmy Åkesson på och talar illa om dem? De är ju inte direkt rädda för att trampa folk på tårna om man säger som så. Tror att vi alla kan hålla med om att det här är mycket osvenskt och ett hot mot Sverige...
Citera
2013-10-27, 19:41
Bannlyst
Det är en utdöende sekt. Mycket färre medlemmar för varje år.
Citera
2013-10-27, 19:42
Bannlyst
Finns en nybyggd kyrka i Malmö

http://www.youtube.com/watch?v=x7WQqt849Ho

David Miscavige som är ordförande för hela skitet var där och invigde
Citera
2013-10-27, 19:50
Medlem
Diktatorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InvalidSoul
Jodå, de har enl. deras hemsidor har de två ställen här i Sverige.

Kod:
Stockholm
Scientologi-kyrkan i Stockholm
Månskärsvägen 10A
Kungens Kurva, 141 75
08-640 06 81

Kod:
Göteborg
Scientologi-kyrkan Göteborg
Drottninggatan 35
Göteborg, 413 28
031-24 35 85

Varför håller inte våra nationalister såsom Jimmy Åkesson på och talar illa om dem? De är ju inte direkt rädda för att trampa folk på tårna om man säger som så. Tror att vi alla kan hålla med om att det här är mycket osvenskt och ett hot mot Sverige...

Saken är väl den att det finns i Sverige 600 000 muslimer med en drastisk ökning. Samtidigt som det endast finns HÖGST 500 scientologer... lär ta ett ta ett tag innan landet scientologiseras..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in