2018-01-23, 05:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
FBI tyckte sig ha ett ganska tätt case. bland annat beroende på att hennes skrivmaskin använts. att JR också torde varit källan kom från att Scinetology's egna fabrikationer innehöll strikt personliga uppgifter som bara de där och då var medvetna om, alltså hur hon upplevde sin hälsa. Något hon reagerade på.

https://ipfs.io/ipfs/QmXoypizjW3WknF...te_Cooper.html

Många Scientologer eller före detta scientologer har svårt att fatta detta faktum, en del gör det aldrig.
Tillgodogör dig fakta och sluta fabulera så mycket. Jag skriver inte alls om fingeravtrycken, inte om pappren utan att delar var skrivna på Paulette Coopers skrivmaskin, fattar du inte? Läs igen! Samt det faktum att Paulette Cooper själv kände ingen fraser i det påstådda bombhotet som hennes egna. Det krävdes en person på platsen för att åstadkomma just detta.

Men flera gamla scientologer kanske aldrig kan förstå detta eller fatta fakta. Jag vet. Det är inte på något sätt en nyhet. Så läs igen tills du fattar.

Jag tycker att det är konstigt att du tror mer på mytomanen DeWolf än på Paulette Cooper själv.
Hon säger ingenting om att någon skrivmaskin skulle ha varit med i rättegången som bevis, utan att det endast baserades på att hennes fingeravtryck fanns på pappret som använts.
Och, bara så att du vet det, den person som hela tiden rapporterade om vad hon gjorde, hur hon mådde och annat var grannen Jerry Levin, som antecknade alla observationer i en dagbok och förde vidare till OSA, inklusive ett tillfälle när han såg att hon stod uppe på taket och funderade över att hoppa, och han skrev besviket något om att det var synd att hon inte hoppade ...

Läs gärna The Unbreakable Miss Lovely
https://www.amazon.com/Unbreakable-M...le+miss+Lovely

Att det skulle ha varit DeWolf som ordnade brevet med fingeravtryck och skriver på hennes skrivmaskin verkar konstigt eftersom det var ett brev från DeWolf som ursprungligen gjorde att rättegången lades på is eftersom DeWolf i det brevet påstod att han erbjudit kyrkan att fabricera ett brott för att sätta Paulette i fängelse. Tidpunkten är också fel när det gäller Jr (Nibs, DeWolf) eftersom han lämnade Paulette flera månader innan hotbreven skickades, och det är högst osannolikt att kyrkan skulle ha väntat flera månader med att sätta fast Paulette om de hade fått papper med hennes fingeravtryck.

Det finns många som påstår att Paulettes skrivmaskin användes och att hennes fingeravtryck fanns på båda hotbreven, men i rättegången påstods bara att ett av hennes fingeravtryck fanns på det andra brevet (alltså inte på båda breven). Vidare påstods bara att breven skrivits med samma skrivmaskin, inte att det var just hennes skrivmaskin.

Du får gärna visa att jag har fel på den punkten. Jag menar bara att det som vanligt finns en hel del myter och skrönor om mycket när det gäller scientologin.

När det gäller Paulette och Jr så träffades de så vitt jag vet för första och enda gången under några veckor under sommaren 1972 (alltså flera månader innan hotbreven skickades i december) och Paulette trodde under rättegången att det var han som ordnat pappret med fingeravtrycket, men det har senare visat sig vara fel. Under rättegången så trodde Paulette och hennes advokat också att hennes skrivmaskin hade använts för att skriva breven, men det togs aldrig upp i rättegången.
Här är Paulettes egna minnesanteckningar från den tiden:
https://www.holysmoke.org/pc/diary08.html
Citera
2018-01-24, 22:28
Medlem
Scientologys avatar
Xenu är central som Zenu i paradoxens portal
Håller med dig om att Xenu är central för Scientology på ett sätt som tidigare redovisats. Och det centrala ligger att det är svårt att bevisa allt hela vägen kring exakt hur en mytoman som L Ron Hubbard verkligen stal ihop sitt verk Dianetik och Scientology. En mytoman som dessutom lämnar olika uppgifter om samma saker och skeenden gång på gång (Russel Miller noterar detta)

Den sannolika av storlek på granulaten L Ron Hubbard stulet och satt sammen kan man bara uttala sig om man sett helheten och vart delarna kommer från. Noterar dock att det centrala med Xenu och L Ron Hubbard som den mytoman han visats vara, resulterar i en vävd böjd semantisk massa vilken som verklighetsbeskrivning bara är till för han egen skull. Han ljuger ofta och mycket men även om samma saker på olika sätt. Han ändrar alltså lögnen, mest synligt i klippet där han säger "I never had a seccond wife" efter att just ha sagt sig varit gift 2 gånger.

Logiskt att tro på en mytomans semantiska flöde som något annat än självmotsägande?
Det är självklart svårt att bevisa flera av de böjda stråna i ett fågelbo av lögner. Du har rätt i att det är svårt att belägga en gammal grad i en hemlig initiationsceremoni. vilken ingen annan verkar ha gjort heller annat än som tyst samförstånd från AMORC. Dvs det förnekas inte. Detta är centralt i Hubbards natur han stjäl alltså gärna från kunskap vars hemvist eller "ramnummer" har lägst probabilitet att dyka upp. Han ljuger om samma förhållanden åt olika håll flera gånger. och verkar närmast oförmögen att konciste berätta sanningen om sig själv. Russel Miller.

Att därutifrån en seriell lögnares godtyckliga nycker i mytomani kräva att allting ska redovisas klart i stycke omfång och sak är att kräva något rimligt av en person som inte var rimlig. Vilket har sin logik men är omöjligt och inte bara förbannat svårt-

Xenu säger liksom Zenu något - Du kommer aldrig riktigt fram
Xenu är för mig central liksom Zenu - satt som lögnarens paradox. du kan halvera lögnen hela tiden men kommer egentligen aldrig helt fram helt och hållet i flera av trådarna. Motsägelserna och självmotsägandet är för kompakt och omfattande. När det gäller Xenu kan man dock notera vad som talar för det. förutom att Hubbard själv varit med i AMORC är det flera saker som talar för att mytomanen Hubbard gjort det

"Hubbard's interest in the occult was kindled long before he met Parsons. It dates back at least to his membership of the Ancient and Mystical Order Rosae Crucis or AMORC, in 1940. Hubbard had completed the first two neophyte degrees before his membership lapsed, and later there were private complaints that he had incorporated some of the teachings he had promised to keep secret into Scientology (025)."

Liksom att skicka fram Volney G Mathisson i Abberre för att raljant beskriva AMORCS advokaters långa brev vilket inte förefaller vara rent berömmande ... Liksom det är svårt att bevisa att Volney själv några år senare beskrivs av insändare på samma tidning som tveksam och det är med pengar och licenser gjör det mycket värre i själva verket är Ron Hubbard mytomanen själv. kan bara notera att det verkade vara ointressant för Hubbard att göra rätt för sig i väldigt många sammanhang och stal och ljög under större delen av sitt liv inte bara från Jack Parson Pengar och flickvän.
https://www.aberree.com/v08/n02p14.htm m.m.
"My thanks to Volney mathison for mentioning my reference to his
Citat:
price tag, which he says that even at an in-
creased rate, will be trivial compared to the cost of psychiatry
and psychoanalysis. That brings me back to Jacob
Apsel. 'The church and not Russia invented brainwashing'. After
this isaccomplished thru childhood --'They are so
conditioned that original thinking is almost entirely absent"

Finns inga bevis på att L Ron Hubbard hade en Orgasm?
Xenu är som Zenu i vidden är en lögnares paradox, du kommer aldrig riktigt fram. Sedan må L Ron Hubbard ha en oerhört saftigt och skön kuk, eller ett bejublade skönt intellekt enligt andra. Det går inte att verkligen veta. Han kom med rätt sak vid rätt tid tror jag mer.
Sammantaget finns det ganska många saker som talar för xenu och nej att någon annan skickas fram för att raljera om AMORCS 20 sidiga brev bevisar inget. Just inget annat för mig än att Hubbard på flera sätt var präglad av sina erfarenheter hos AMORC. Likheter med AMORC och andra occulta träd förefaller vara mycket omfattande enligt en del... Men det är mer än jag vet. Även om Hubbard stal Xenu från AMORC så är det inte alls säkert att den uråldriga xenus visdomar lärs ut än idag.

Det enda jag känner mig säker på när det gäller lron hubbard är att han förefalller varit en mycket talangfull och karismatisk mytoman. Självklart förväntar jag mig inga konkreta belägg åt något håll annat än att beviset spretar åt alla håll precis som stråna i det fågelbo han stal ihop och sålde som sitt egna. Xenu är liksom Zenu, ingen kommer helt fram i mytomanens paradox.
Men visst det kan ju vara annat som Hubbard stulit från AMORC vilket han lovat att hålla hemligt, problemet är bara att ingen har påstått något annat. Någon som krossar andras verkligheter och visar upp ett gäng skärvor kan bli trodd och ha en poäng med att säga allt var skärvor från början eller det var skärvor dolda i sperma och snor, jag tog bort sperman och snoret pga av kärlek till människan nu återstår bara skärvorna. det fanns aldrig något annat.

Xenu är central inom Scientology
Även på andra sätt. Det faktum att Scientology inte är ärliga och säger allt på en gång, gör att många scientologer inte vet vad som är scientology eller ens dess centrala delar. Men det visar bara att Scientology inte berättar ärligt och öppet med en gång vad det är och handlar om; Varför är det ens rimligt att tro på att Scientology i grunden skulle vara väsensskilt från sin mytoman till skapare Lafayette Ronald Hubbard? Man kan säkert ägna ett liv åt att bevisa Xenu eller Zenu halvägs på vägen var gång preben. Det enda jag håller sannolikt är man slänger bort sitt liv.

http://home.snafu.de/tilman/j/occult.html
AMORC och läckta hemligheter

https://en.wikipedia.org/wiki/Russell_Miller
Russel Miller som skrev bare faced messiah om grundaren L Ron Hubbard fick en massa konstiga samtal under tiden och man försökte på flera sätt få all hans kredibilitet förstörd. Försök till att frama honom för mord på en privatdetektiv i London. ett veritabelt men ganska välkonstruerat helvete.

L Ron Hubbard blev av en av sina närmsta män sagt att ha planerat ett mord, personen i fråga verkar dessutom ha blivit mördad. Månaden efter försvinner hubbard helt från offentligheten. Spretigt som ett fågelbo visst. Logiken att förvänta sig något annat?

Läs och kommentera gärna boken: The Scandal of Scientology
https://scientologylrh.files.wordpre...tte-cooper.pdf

Eller the history of Scientology
1871. It was Stephen Pearl Andres who wrote about "Scientology" for the very first time in his new philosophical language Universology ALWATO. The next time is in 1901 the word by Anonymous, later known as Allen Upward, he cleared the definition by usage as there is science and there is scientology. The new word; an open letter addressed to the Swedish academy in Stockholm on the meaning of the word idealist en massa olika upplagor finns den första från 1901 har dock en anonym författare.
Några svenska gamla klipp vilka många verkar ha glömt
https://scientologymap.files.wordpre...ogy-maffia.pdf

Hubbard gav enligt L Ron Hubbard, patienter som fått dianetik amfetamin för att vakna upp. Alla Scientologer kan svara om L ron hubbard gjorde rätt eller fel. De flesta scientologer verkar inte ha läst de mest grundläggande i tex boken Dianetik. Att mytomaner putsar berättelsen senare är ingen nyhet bara det bekräftande beviset på paradoxalitet liksom zenus dans med xenu.

Xenu är central inom Scinetology
Xenu är central inom scientology och ingen har kommit fram till något av grunderna i det L Ron Hubbard påstått sig ha skapat, Clear - eller OT nivåernas fabulösa påståenden. Inget håller som bevis så varför skulle den centrala Xenu egentligen göra det? Denne är ju just bara central i illusionen.
Citera
2018-01-24, 23:42
Medlem
Scientologys avatar
Har svårt att tro Nibs överallt och alltid pga av att ha hört hur han och flera andra presenterats för bilder av släktingars barn, anhöriga med mera, tagna mycket nära, där de var ganska ensamma. +några väl valda ord. Dvs bildbeviset av maktdemo. Ok, han hatar sin farsa och är livrädd för vad han kan komma att göra för han känner honom. (kände) Men tror definitivt att delar av vad han har sagt är sanning. Svårare att säga vad. När han under förhören började rabbla om kokain inköp i Colombia verkade det rimligt men när han i nästa mening lägger till heroin uppstod tvekan...

Har nog egentligen bara utgått från Paulette Coopers egna ord. Dels om hur hon i början tog FBI's intressen ganska lugnt tills det blev tal om Fingeravtryck, brevpapper och skrivmaskin. Där hemma hos henne och hur hon insåg att hon var rökt. Har inte följt rättegång eller annat men fäste mig för att hon insåg att det också var hennes egna ord om hennes hälsotillstånd. Hennes egna fraser. LRH är en utstuderad talang i att driva andra till vansinne, han har säkert lyckats många gånger också.

Jeffrey Kim Marino är fortfarande gift med Molly och bor kvar på Long Island. han har dock sålt företaget Burt Lumber sedan något år https://www.spokeo.com/Jeffrey-Marino men brukar inte erkänna att han kallade sig Jerry Levin, Don Alverzo, blev inneboende hos Paulette Cooper eller att han skrev till scientology högkvarteret om Paulette's eventuella självmord -tänk vad bra det skulle vara för scientology (eller något i samma stil) han blev anförtrodd många av hennes mörkaste hemligheter. att hon samlade piller etc

Men att bara komma rantande med 5XYKTCA61CG204390 Vechicle id't på hans gamla Kia Sorento är ingen partystarter om du vill snacka om verkligheten. Scientologer brukar ha svårt med den, och han har köpt en ny bil, inte ens gamla kollegor snackar han med och försökte länge förneka all kännedom om det mesta. Men tycker illa om Paulette cooper gör Jeff fortfarande, ring och kolla?
https://tonyortega.org/2015/03/02/ne...rrell-vannier/
Men inte ens när kollegorna ringer upp vill den gamla superheliga spionbossen snacka, men fru han har är dock densamma. Ring och hör med Jeffrey Kim vettja, han bor i commac. Men är mycket fetare nu än tidigare https://archive.li/BDSXP/7814ee471b6...2f257b791e.jpg
https://archive.li/BDSXP/0a13ec72c9b...691f28a02d.gif
Inte ens Paulette Cooper kände igen honom först, som du kanske vet.

Men var du med i Tay Ninh i nam kanske du kan snacka Hueys och chopper i allmänhet eller 187th attack and assault taktik från ovan mot en oskyddad civilbefolkning. Men ta inte upp eventuella kromosomskador pga av den lilla incidensen, bara. Spionbossar älskar att ange andra och utsätta dem för sin coverta hostilitetet. därför har de svårt för spegling i verkligheten liksom zenu är Xenu - central i paradoxen. Och allt är bara en illusion, så kolla upp den.
Citera
2018-03-07, 00:02
Medlem
ztellas avatar
"Min film om scientologi
Brittisk dokumentär från 2015.
Journalisten Louis Theroux åker till USA för att intervjua aktiva scientologer. Men ingen vill ställa upp, så han bestämmer sig för att träffa avhoppare istället. För att förstå vad som pågår i den slutna organisationen ber han dem återskapa några av de mest obehagliga och extrema händelser de varit med om. Samtidigt märker Theroux att han är skuggad - av just de personer han allra helst skulle vilja prata med. (My Scientology movie, av John Dower)"

https://www.svtplay.se/video/1716512...om-scientologi
Citera
2018-05-26, 07:41
Medlem
Sockss avatar
En kan bli medlem i Freezone istället, det är främst avhoppade medlemmar som anser att läran ska vara tillgänglig för allmänheten och inte kosta pengar att få ta del av. Vet inte omd et finns någon gren av den i Sverige men tror att det är rätt stort i Tyskland.

Jag som är hypnosterapeut ser stora likheter med klienter som gjort tidigare-liv sessioner där en del inte hamnar i ett tidigare jordeliv, utan i vad de beskriver som 'en annan värld', 'livet innan vi kommer till jorden'. 'innan jag hamnade i min kropp' mm.

Det de beskriver där är inte helt olikt L Ron Hubbards beskrivningar av vad han anser vara jordens upprinnelse. Dock nämns sällan utomjordingar, (jag har aldrig haft en klient som säger utomjordingar men några kollegor har det) utan de flesta använder orden själar, andar, vägledare etc.

Jag har själv gjort tidigare liv sessioner, det ingår i utbildningen, och det är en otroligt häftig upplevelse, vare sig man tror på tidigare liv eller inte. Man tas till dödsögonblicket i det livet och många som tillfrågas om vad de ser efteråt berättar i stort sett samma sak: De möts av några ledsagare, vägledare, avlidna släktingar och går igenom vad de lärt sig i detta liv och vad de missat att lära sig som de då ska lära sig i ett nytt liv. De beskriver det som att de är fria, andar/själar som kan röra sig som de vill oavsett sjukdomar de har haft tidigare. De är lyckliga och många vill inte återvända till ett jordeliv.

I boken 'Liv före livet' har mer än 700 personer hypnotiserats till att minnas livet innan de föddes. Fascinerande läsning, jag har inte läst klart den, men hittills berättar samtliga samma sak, men med olika ord och de har lite olika uppfattningar om ifall de vill återfödas eller inte.
Citera
2018-06-21, 07:40
Medlem
Negersmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
En kan bli medlem i Freezone istället, det är främst avhoppade medlemmar som anser att läran ska vara tillgänglig för allmänheten och inte kosta pengar att få ta del av. Vet inte omd et finns någon gren av den i Sverige men tror att det är rätt stort i Tyskland.

Jag som är hypnosterapeut ser stora likheter med klienter som gjort tidigare-liv sessioner där en del inte hamnar i ett tidigare jordeliv, utan i vad de beskriver som 'en annan värld', 'livet innan vi kommer till jorden'. 'innan jag hamnade i min kropp' mm.

Det de beskriver där är inte helt olikt L Ron Hubbards beskrivningar av vad han anser vara jordens upprinnelse. Dock nämns sällan utomjordingar, (jag har aldrig haft en klient som säger utomjordingar men några kollegor har det) utan de flesta använder orden själar, andar, vägledare etc.

Jag har själv gjort tidigare liv sessioner, det ingår i utbildningen, och det är en otroligt häftig upplevelse, vare sig man tror på tidigare liv eller inte. Man tas till dödsögonblicket i det livet och många som tillfrågas om vad de ser efteråt berättar i stort sett samma sak: De möts av några ledsagare, vägledare, avlidna släktingar och går igenom vad de lärt sig i detta liv och vad de missat att lära sig som de då ska lära sig i ett nytt liv. De beskriver det som att de är fria, andar/själar som kan röra sig som de vill oavsett sjukdomar de har haft tidigare. De är lyckliga och många vill inte återvända till ett jordeliv.

I boken 'Liv före livet' har mer än 700 personer hypnotiserats till att minnas livet innan de föddes. Fascinerande läsning, jag har inte läst klart den, men hittills berättar samtliga samma sak, men med olika ord och de har lite olika uppfattningar om ifall de vill återfödas eller inte.

Psykiatern Stanislav Grof är inne på liknande tankegångar. Han har skrivit flera böcker i detta ämne. Han kallar det för transpersonell psykologi. Han skriver även att det finns flera likheter mellan hans upptäckter och L. Ron Hubbards upptäckter
Citera
2018-06-22, 10:25
Medlem
Ja men ingen av dom har resultat som imponerar eller på annat sätt är åtråvärt!
Scientologernas släkt och vänner och arbetskamrater etc har aldrig i någon större utsträckning i historien kommit in i Kyrkan. Efter ett tag så försvinner Scientologen från kyrkan. Dom har ett arkiv i Stockholm med foldrar på folk som har varit där men inte är kvar längre. Jag såg CF Central File arkivet på åttiotalet, det var stort. Den som var ansvarig för arkivet berättade för mig på mitten av nittiotalet att han hade 25 -30 tusen foldrar där men höll kontakt med endast 2 -3 hundra personer. Det tycker jag är en ganska bra måttstock på vilken trivial nivå dom så kallade förbättringarna ligger på!
Freezon lika dant där!
Omgivningen är inte intresserad där heller!
En liknelse!
Man kan generalisera och säga att det finns inget ätbart i soptunnor!
Jo det finns det visst jag hittade 3 riskorn och ett gammalt äpple in den här soptunnan säger någon!
jo bevisa att jag har fel och ät upp det och försök sprid din ide att man kan äta ur soptunnor så får vi se hur långt du kommer med det!
Ungefär den samma är det med Scientologin och deras vinster!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2018-06-22 kl. 10:57.
Citera
2018-06-22, 10:35
Medlem
Jag har kompletterat mitt svar ovan!
Citera
2018-06-29, 10:46
Medlem
Rodjas avatar
[quote=Pillemariskrentjur|63000824]
Citat:

David Miscavige denna mystiska man, om han av någon anledning skulle vilja komma underfund med hur de verkligen skulle kunna expandera upp till oändligheten kan jag ge föreslå dem att de till att börja med tar bort David Miscavige, sedan sluta ha Tom Kruse som någon slags auktoritet, fruktansvärt larvigt. Nu anser jag inte att de någonsin kan bli framgångsrika men de kan ju alltid börja någonstans.

En annan sak som jag verkligen inte förstår är hur man kan vilja sitta och lära sig vad en person har sagt och sedan rabbla det, speciellt med tanke på att det finns så fruktansvärt mycket fluff i texterna. Har personligen svårt med lagtexter då de är så pass relativa, medan fysik är väldigt mycket mer konkret.

Samtidigt finns det viss potential i det här med sammanhållning och att hjälpa människor, tyckte Jason Beghes berättelse om hur han blev tagen av att upptäcka nuet. https://www.youtube.com/watch?v=KHb0BZyF5Ok
Att sedan lägga på massa dogma på det och göra det till en kamp om motsatsen blir då komiskt - köp en till kurs för att nå högre.

Oerhört sorgligt men extremt talande att David Miscavige sätter en superkändis framför alla som gör det som rörelsen handlar om. Måste kännas fullständigt absurt att behöva hylla Tom Cruise (även känd som: Tom med kruset)

Jag tror det är att man får tala ut så fruktansvärt mycket och sedan vill jag tro på det Beghe säger i intervjun när han beskriver det mest givande han har träffat på någonsin - nämligen att hitta nuet. Vilket är långt ifrån att springa och jaga thetans lite här och där.

Om det är 15 personer i Stockholm, vilket en person ovan sade så har jag svårt att tänka mig att det sitter många fler i Malmö, nu är den byggnaden enorm så kan ju vara att alla flyttat ner till Malmö för att expandera därifrån. Expantion, jag undrar hur det mste kännas att expandera sina städutgifter för när de är klara med avdamningen i byggnaden lär det vara dammigt igen där de böjade.
Allt för att göra Miscavige nöjd!

Har nyss tittat på youtubefilmen med intervjun med Jason Beghe, en skön snubbe och lätt att lyssna på!

Har också sett lite andra dokumentärer på Netflix som visar på otroliga sammanhang och personbindningar det finns innan scientologin skapades av RLH (Hubbard och hans dianetik.)

På fyrtiotalet, i Californien, höll John Whiteside, Jack Parson på med en massa experiment och anlitades av NASA för de raketbränsleförsök han höll på med där. Detta var nära Devil´s Gate, en klippformation uppe i bergen där floden Arroyo Seco rinner förbi, när den inte är uttorkad.

Klippformationen har av folk sett ut som djävulen med horn osv och idag är den besökt av många nyfikna individer. Det har försvunnit barn, som varit på läger och folk har sett saker där som inte på ett naturligt sätt finns.

Denne Jack Parson sysslade också med ockultism, var författare bl a. (Och Alisteir Crowley var hans mentor.) Men när han blev avskedad av NASA, övertog intresset för det ockulta. Han samlade en grupp, en del kom självmant dit, och ägnade sig åt ockulta riter där försöket att nedkalla kvinnan Babalon, en en entitet (varelse) från gamla Babylon. För att en kvinna med i sällskapet skulle kunna föda fram en antikrist. Dock gjorde hon en abort.

Vem sällade sig till detta sällskap om inte Ron L Hubbard, som då hade försörjt sig på att skriva
sciencefiction, och senare boken Dianetik. Hela Sc har grunden i sina föreställningar från Hubbards fantasi och sinne. De här mötena beskrivs i "Going Clear", där ex-scientologer intervjuas. Mötena är också beskrivna i avsnitt sex, tror jag, i dokumentärserien "Superstition in America".

Men att lyssna till Jason Behge, med detta i bakhuvudet, ger perspektiv på hur människor kan gå in i det som kallas sekter. Behge är en smart man, ifrågasättande och tänkande. Då får man en förståelse för hur Scientologin kan binda människor vid sig, eller sig själva. Som han säger i intervjun, "man blir sin egen fånge".

Så tror man att det finns sk övernaturliga väsen, så måste en del av de krafterna ha släppts ut vid de ockulta riterna på fyrtiotalet.

Här är en länk: https://io9.gizmodo.com/5978746/the-...-pagan-sorcery
Citera
2018-06-29, 17:29
Medlem
Smesos avatar
[quote=Rodja|64487605]
Citat:
Ursprungligen postat av Pillemariskrentjur

Har nyss tittat på youtubefilmen med intervjun med Jason Beghe, en skön snubbe och lätt att lyssna på!

Har också sett lite andra dokumentärer på Netflix som visar på otroliga sammanhang och personbindningar det finns innan scientologin skapades av RLH (Hubbard och hans dianetik.)

På fyrtiotalet, i Californien, höll John Whiteside, Jack Parson på med en massa experiment och anlitades av NASA för de raketbränsleförsök han höll på med där. Detta var nära Devil´s Gate, en klippformation uppe i bergen där floden Arroyo Seco rinner förbi, när den inte är uttorkad.

Klippformationen har av folk sett ut som djävulen med horn osv och idag är den besökt av många nyfikna individer. Det har försvunnit barn, som varit på läger och folk har sett saker där som inte på ett naturligt sätt finns.

Denne Jack Parson sysslade också med ockultism, var författare bl a. (Och Alisteir Crowley var hans mentor.) Men när han blev avskedad av NASA, övertog intresset för det ockulta. Han samlade en grupp, en del kom självmant dit, och ägnade sig åt ockulta riter där försöket att nedkalla kvinnan Babalon, en en entitet (varelse) från gamla Babylon. För att en kvinna med i sällskapet skulle kunna föda fram en antikrist. Dock gjorde hon en abort.

Vem sällade sig till detta sällskap om inte Ron L Hubbard, som då hade försörjt sig på att skriva
sciencefiction, och senare boken Dianetik. Hela Sc har grunden i sina föreställningar från Hubbards fantasi och sinne. De här mötena beskrivs i "Going Clear", där ex-scientologer intervjuas. Mötena är också beskrivna i avsnitt sex, tror jag, i dokumentärserien "Superstition in America".

Men att lyssna till Jason Behge, med detta i bakhuvudet, ger perspektiv på hur människor kan gå in i det som kallas sekter. Behge är en smart man, ifrågasättande och tänkande. Då får man en förståelse för hur Scientologin kan binda människor vid sig, eller sig själva. Som han säger i intervjun, "man blir sin egen fånge".

Så tror man att det finns sk övernaturliga väsen, så måste en del av de krafterna ha släppts ut vid de ockulta riterna på fyrtiotalet.

Här är en länk: https://io9.gizmodo.com/5978746/the-...-pagan-sorcery

Jo, men poängen är att inga scientologer på lägre nivåer tror på s.k. övernaturliga väsen. Det är något som man blir påtvingad på de högre nivåerna. Fram till "Clear" är det jaget som det gäller, och det kan ibland vara mycket givande, vilket Jason Behge påpekar och han säger att han aldrig känt sig så bra som när han var klar med Clear, men sedan gick det bara utför, och om det går utför så får man veta att det är en själv som det är fel på eller en själv som gör något fel, vilket inte hjälper alls, utan bara förvärrar situationen.
Citera
2018-08-31, 04:31
Medlem
Träffade en scientolog i Sthlm.
Märklig upplevelse.
Hon var på en som en hök och pratade
om hur man kunde bli lyckligare...
Rekommenderade ett par böcker bl.a..
Det var på en fest som en kursare hade.
Citera
2018-08-31, 05:22
Medlem
johnthedickholmess avatar
Det verkar ju vara som Landmark eller någon annan utbildning i personlig utveckling med olika terapier och metoder/kurser. Säkert jättebra från början men sedan spårar det ut.

Men varför tillät organisationen alla knäppskalllar som skulle förfölja folk och jävlas med de som ville hoppa av? Det har ju totalt förstört deras rykte. Sabbat hela varumärket.

Men ok, var Hobbart den förste som började sälja sådana kurser i självutveckling i Usa på 50 talet? Var det därför de då blev så stora? Tajming för att de var först på banan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in