Citat:
Landmark startades av ex-scientologer, så det är inte konstigt att du kan säga att scientologin verkar vara som Landmark, fast det alltså är tvärtom på det viset att det är Landmark (och tidigare ”Est”) som är avknopparen.
Citat:
Därför att Hubbard tydligt skrivit att så ska avhoppare behandlas. Ja, det sabbar organisationens rykte, och ja, det är heltokigt, men det är så de måste göra eftersom organisationens policy är sådan.
Citat:
Han var inte först, men han blev mer omtalad än de andra eftersom han var en känd författare redan från början. Men särskilt stor har vare sig dianetikrörelsen eller scientologikyrkan aldrig varit.När organisationen International Association of Scientologists startades 1984 hade scientologikyrkan nästan nått sin höjdpunkt, men trots att det är obligatoriskt för scientologer att vara medlemmar så har medlemsantalet aldrig överskridit 100 000 medlemmar. Idag är det totala antalet färre än 30 000 aktiva medlemmar. Kyrkan påstår visserligen att det finns miljontals medlemmar, men det är bara påhittade siffror, vilket vilken scientolog som helst egentligen borde kunna se med egna ögon eftersom det ju borde vara enkelt att samla ihop flera tusen scientologer för ett evenemang eller för att inviga en ny byggnad om det fanns miljontals scientologer, eller hur?
Men inte ens i USA får de ihop mer än 3000 scientologer för ett evenemang och bara högst 500 för en invigning, trots att de försöker att ringa in så många som möjligt och hyr bussar för scientologer från andra städer.
Sedan 1980-talet hölls t.ex. nyårsevenemanget alltid i Shrine Auditorium i Los Angeles och Shrine Auditorium kan rymma 6000 personer, men jag har aldrig sett det fyllas helt ens under början av 1990-talet när det fanns hundratals extra scientologer på utbildning från alla organisationerna runt om i världen (jag var en av dem). Översta våningen hade bäst utsikt över scenen, men den var alltid stängd, så vi försökte alltid få en sittplats på mellanvåningen. Totalt antal tillgängliga sittplatser var omkring 4000.
Samtidigt hölls motsvarande nyårsevenemang i Clearwater i Ruth Eckerd Hall, som endast har 2300 sittplatser, men de sista åren har man istället flyttat till kyrkans egna samlingslokal som bara har 1200 sittplatser så att det inte ska se tomt ut i publiken. Knappast några miljoner, precis. Och detta alltså på de två platserna på jorden med flest scientologer på samma plats (och det samlas fler i Los Angeles än i Clearwater därför att man i Los Angeles fyller på publiken med alla som arbetade på internationella högkvarteret (700 personer) och att man skickade folk i bussar ända från San Diego (enda gången då vi kunde träffa min frus kusin som arbetade i San Diego).
Det är konstigt, egentligen, varför ingen scientolog frågar sig själv varför ledningen ljuger för dem hela tiden. Ledningen påstår år efter år att kyrkan expanderar som aldrig förr. Så var det när jag lyssnade på mitt första evenemang 1988, så är det fortfarande 30 år senare, men verkligheten är att 1988 förmodligen var det år då scientologin hade sitt högsta antal aktiva medlemmar. Sedan dess har det gått utför. Först sakta, men de senaste åren har bortfallet i antalet medlemmar varit mycket högt. Numera finns det till exempel bara omkring 300 kvar på det internationella högkvarteret. Mer än hälften av dem som jag kände där har lämnat organisationen helt. Det finns några som ”tappert” kämpar vidare, men de blir färre och färre.