2013-09-23, 15:51
Medlem
Bretzelwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Koordinret!
Allvarligt fattar ni inte att DN gjort avslöjande och alla andra hakar på?

När jag gjorde praktik på en tidning förra årtusendet så brukade vi skriva av konkurrentens nyheter i kortfattad form, om vi själva inte hade nåt på saken. Men intervjuer och sådant gjorde vi egna. Här dök det hela upp med väldigt kort mellanrum med intervjuer och allt.
Citera
2013-09-23, 19:01
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jasminen
Har i ärlighetens namn ingen aning. Jobbar som sagt inte på golvet och har inte följt det hela annat än som sociala medier-fenomen.

Om vi ställer frågan så här då...

Hur pass tycker du att islamisterna skötte hijabuppropet via twitter och facebook?
Bra? Dåligt? Vad skulle dom ha gjort för att nå ännu längre ut till befolkningen?
GÅR det att nå längre ut än SR, pressen samt väl valda politiker?

Som sociala medier-fenomen måste ju dessa islamister sitta som kungar när det
gäller användandet av detsamma
Citera
2013-09-23, 19:07
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
nej, en del fattar ingenting, allt ingår i den stora sammansvärjningen, styrd av någon som twittrar. Twitter borde alltså förbjudas och de sammansvurna återgå till att skicka brevduvor.

Jo lite som när ni båda dyker upp bara minutrar efter varandra efter att ha varit
tysta länge...

Bill och Bull liksom.... Eller aftonbladet å expressen.

Du menar alltså att det faktiskt FINNS en sammansvärjning?
Har du några källor på det? Förutom en FB-tråd då alltså.
Citera
2013-09-23, 19:14
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
GöteborgsPosten fortsätter att försöka att balansera på sin etnicitetsmässigt slaka lina:

'Å ena sidan stöder vi på GP staten Israel och allt de hittar på eftersom de behöver känna säkerhet, men å andra sidan stöder vi 'förortismen'.
Vi på GP gör allt för att släta över problem som skulle kunna tänkas emanera från bristande anpassningsförmåga.
Vi på GP utsåg för några år sedan 'Årets anpassling' -dvs den invandrare som bäst assimilerats i Vår Fina Stad! Blev till och med omslagspojke. (Att det då råkade bli Adama Diarra -mannen som inför ögonen på sin femårige son sparkade ihjäl mamman, det var ju bara ett redaktionellt misstag..)'

Men idag skall svenska folket (läs: Göteborgarna!) väckas:

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.20...rabba-var-stad

Konstapel Bastian i form av GP har talat.

Litet OffT -jag vet.

Ha ha ha haaa .... ja jävlar i det. Men lite rätt har artikleln.

Och ser inte det där monstret som kryper över muren väldigt svart ut?
Och har det inte en väldigt stor mun och stora läppar?

Nästan Tintin-stylee på den terroristbilden.
Citera
2013-09-23, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Ha ha ha haaa .... ja jävlar i det. Men lite rätt har artikleln.

Och ser inte det där monstret som kryper över muren väldigt svart ut?
Och har det inte en väldigt stor mun och stora läppar?

Nästan Tintin-stylee på den terroristbilden.

Lustigt att du nämner bilden.
Jag var inne på att kommentera teckningen med litet av samma attribut som du, men avstod då jag brukar få höra att jag skriver folk på näsan.

Svart. Skrämmande. Stor käft. => Terrorist!

Jag håller med om att det i artikeln sägs sanningar.
Synd bara att inte författaren/författarna kunde höjt sig upp ur 'Kamomilla Stad'-perspektivet.
Samtidigt så slår GP fast att cit: "Sverige betraktas som ett högriskland.."
Intressant.
Av vem/vilka då?

Eller på ren flashbackska:
Källa på det, GP?
Citera
2013-09-23, 21:04
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Om vi ställer frågan så här då...

Hur pass tycker du att islamisterna skötte hijabuppropet via twitter och facebook?
Bra? Dåligt? Vad skulle dom ha gjort för att nå ännu längre ut till befolkningen?
GÅR det att nå längre ut än SR, pressen samt väl valda politiker?

Som sociala medier-fenomen måste ju dessa islamister sitta som kungar när det
gäller användandet av detsamma

Något som jag tycker är jävligt märkligt är hur ett påhittat angrepp där en svensk man ska ha slitit av en slöja får enormt journalistiskt genomslag medans muslimska män sliter av svenska kvinnor deras kläder (vilket sker varje vecka) får ingen uppmärksamhet alls. Det skrivs knappt något, inga upprop, inga demonstrationer.

Om offret är muslim eller av annan etnicitet är det enormt viktigt att poängtera religion och etnicitet, som muslimsk eller utomeuropeisk gärningsman så saknar det relevans säger journalisterna
Senast redigerad av White Christmas 2013-09-23 kl. 21:06.
Citera
2013-09-23, 21:50
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Lustigt att du nämner bilden.
Jag var inne på att kommentera teckningen med litet av samma attribut som du, men avstod då jag brukar få höra att jag skriver folk på näsan.

Svart. Skrämmande. Stor käft. => Terrorist!

Jag håller med om att det i artikeln sägs sanningar.
Synd bara att inte författaren/författarna kunde höjt sig upp ur 'Kamomilla Stad'-perspektivet.
Samtidigt så slår GP fast att cit: "Sverige betraktas som ett högriskland.."
Intressant.
Av vem/vilka då?

Eller på ren flashbackska:
Källa på det, GP?

Diverse tidningar skrev om att Secret service ser Sverige som ett högriskland inför Obamas besök tidigare i höstas.

http://www.expressen.se/nyheter/darf...t-hogriskland/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/us...nd_8462130.svd
Citera
2013-09-23, 22:06
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Den här diskussionen handlade inte om att retweeta, utan att pinga andra så att de förhoppningsvis retweetar oss (retweeta=sprider våra tweets, pinga=nämner någon på twitter) och därmed hjälper till att sprida vårt material.

Att jag "pingar", eller nämner folk som kan tänkas vilja sprida vår journalistik är något som jag gjort sedan jag fick det här jobbet för drygt ett år sedan. Ett exempel på det finns i handboken, från när jag skötte kontot @sverigesradio i Almedalen förra året, pingade @carlbildt och han retweetade det till sina 100.000+ följare.

Men ser du inte problematiken med rundgången här? SR sammanställer påståenden från en politisk grupp med en klar agenda och skickar tillbaka dem, nu med SR som avsändare? Detta ökar trovärdigheten på nyheten och hjälper till att sprida den.

Du säger att ert syfte är att få sociala medier att sprida ert material, men det är ju islamisternas material ni sprider.

Jasminen - ser du inga problem med er rapportering om hijabuppropet?
Citera
2013-09-23, 22:29
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Och då kommer klassikern: Källa på det?

Inte för att jag inte tror dig, att detta skulle vara något som helt och hållet hittats på för att späda på det påstådda förtryck som de rasistiska svenskarna utsätter muslimer för skulle inte förvåna mig minsta lilla.

Men ja, kom gärna med konkreta fakta och hänvisa till källor istället för att bara påstå.
Ett brott under dagtid ingen sett. I bebott område. Den enda som höll huvudet kallt verkar vara justitieministern. Kanske visste mer än andra?
Citera
2013-09-23, 23:42
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Nu har jag inte totalkoll på allt i denna fantastiskt spännande tråd och undrar därför om någon kollat vilket P1-program som SvD-reportern Anders Haag hänvisar till, när han i sin intervju av Musa påstår följande:

< – ”Mörkermän styr i Rinkeby med järnhand”, skrev en journalist, sa Rashid Musa vid det tillfället, inte helt utan ironi i rösten.

Den mediebilden stämmer inte alls, menade han. Vid en närmare granskning (som bland annat P1 gjorde) visade det sig att den byggde enbart på hörsägner och rykten. Och anledningen till att medierna köper falska bilder av muslimers situation är van*föreställningar om muslimer och islam som är väl ingrodda även hos journalister. Till syvende och sist handlar det om rasism.>

(min fetning)

Är det ett 'Konflikt'-program?
Existerar överhuvudtaget programmet som Anders Haag hänvisar till (utan att han anger källa)?

Musa och Haag avser det kanske mest groteska exemplet på korrupt pk-medias krälande för islamisterna genom tiderna.
Kronlogisk ordning:

1. Kalla fakta gör ett reportage om hur extremister i Rinkeby trakasserar och mordhotar ungdomsledaren Kadafi Hussein för att han ville arrangera fester för lokala ungdomar. Det är alltså reportaget om "mörkermän" som Musa syftar på.
Kalla faktas reportage:
http://www.youtube.com/watch?v=_M0408SWRTI

Nalin Pekgül, som på den tiden bodde i Tensta, samarbetade med Kadafi Hussein och kritiserade myndigheternas flathet inför islamisternas häxjakt på Hussein i ett debattinlägg med rubriken "Vi måste våga ifrågasätta den religiösa extremismen". Artikeln har citerats förr på FB men särskilt ett stycke tål att upprepas.

Citat:
Vid höstens första seminarium inledde Kaddafi Hussein diskussionen och berättade om vilka problem han möter i Rinkeby. Som moderator påpekade jag att det är fruktansvärt allvarligt om människor inte ens kan ordna en fest. En del i publiken avbröt med hånfulla skratt och rop att de minsann har större problem med islamofobi och diskriminering än med att en trettonårig flicka inte får dansa.

Jag noterade att de som hade svårast att acceptera mötesordningen inte kom från Tensta eller Rinkeby. De var välutbildade unga människor som är vana att ta plats i debatter. En del av dem försörjer sig på något av de många projekt mot islamofobin som staten och kommunerna finansierar. Jag tänkte i mitt stilla sinne att de knappast drabbas av några åsiktspoliser när de själva vill roa sig.
http://www.dn.se/debatt/vi-maste-vag...a-extremismen/

Kitimbwa Sabuni gick förstås i spinn fullständigt, det är ju honom och hans anförvanter Pekgül pikar, och i ett märkligt inlägg på Newsmill med rubriken "Nalin Pekgül understödjer antimuslimska strömningar" handlar några i raden av personagrepp mot Nalin om att hon är en misslyckad hijabist och självmordsbombare.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/...ka-str-mningar

2. I stället för se Hussein som den ultimata vänsterhjälten som mitt i verkligheten står upp mot religiöst förtryck och kritiserar könssegregation, rycker Konflikt-redaktionen ut till islamisternas försvar.

Konflikt använde alltså sin mediala makt till att misskreditera en ungdomsledare som ensam står upp mot extremisterna. De förvrängde fakta, ljög ogenerat och hävdade att varken extremister eller Al shabaab-rekrytering förekommer i Rinkeby.

De tystade även journalisten Amun Abdullahi som med fara för sitt eget liv (bilbomb) hade försökt skildra al Shabaabs järngrepp om förorten och lämnade också henne i sticket inför extremisterna. Allt för att inte spä på islamofobin.
Det är det reportaget som den islamistfjäskande Haag refererar till.

3. Uppdrag granskning demolerar senare Konflikts falsarium i reportaget "Den goda viljan" och visar hur fullständigt korrupt pk-media är. Hussein och Abdullahi får upprättelse av Janne men deras förtroende för svensk media är numera obefintligt - med all rätt.

Det är alltså inte särskilt förvånande när Konflikt hyllas av Musa som världens bästa radioprogram och att pk-media återigen ignorerade de sekulära muslimska debattörerna (Gabdan, Bahareh, Nima etc.) under hijabuppropet.
Citera
2013-09-24, 00:11
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
...

Till vardags går jobbet istället ut på att försöka utbilda personalen på Sveriges Radio i sociala medier, att testa olika sätt för vår journalistik att nå fler via sociala medier, att hänga med i vilken riktning journalistiken utvecklas där, och att till exempel vara med och ta fram material som sociala medier-handboken (http://bit.ly/srhandbok) som jag länkat till tidigare.

...

Att jag "pingar", eller nämner folk som kan tänkas vilja sprida vår journalistik är något som jag gjort sedan jag fick det här jobbet för drygt ett år sedan. Ett exempel på det finns i handboken, från när jag skötte kontot @sverigesradio i Almedalen förra året, pingade @carlbildt och han retweetade det till sina 100.000+ följare. Ni kan ju se på tweetsen som ni själva länkade till tidigare (http://bit.ly/1bA5M2Z) och http://bit.ly/15jH0Np att länken där vi samlat vår rapportering blev mycket spridd och klickad. Att fler tar del av vår journalistik förändrar inte själva journalistiken.

Ni har hävdat att jag skulle ha bevakat presidentvalet av Mursi - "beviset" för det var att jag bevakat ett helt annat val året innan som inte ens handlade om att välja president.

Ni har lyft som "bevis" för mitt Hijabuppropetdeltagande att jag tidigare under mina många år som reporter, när jag skrivit hundratals artiklar, gjort radio- och tv-inslag och nyhetsbyråtexter, i några av dem också intervjuat muslimer. Jag kan ju lägga till att jag också i min yrkesroll haft, för att välja er ord, "samröre" med till exempel exkriminella, samtliga partier inklusive SD, Göran Persson, en generalsekreterare för FN, Lettlands tidigare president, Fredrik Reinfeldt, Knutbyförsamlingen, taxichaufförer, bönder, VD:ar, Christer Fuglesang, sjukpensionärer, läkare, mm mm...
...

Yasmine, först tack för att du deltar i diskussionen. Det är värdefullt.

Du menar, om jag får tolka, att sprida rapportering i sociala medier är så som man jobbar idag. Du pingar Calle B likväl som Musa, Lars Ohly likväl som Johan Lundberg på Axess. Fine, där kan man ha lite olika inställning.

Fast det är inte det som kritiken främst handlar om. Problemet är din och medias rapportering, vilket genom trådens lysande gräv börjar framstå som ett mönster. Rapportering där antidemokratiska gruppers protester lyfts upp och ges spridning, där fall fabriceras som "bevis" på ett omfattande samhällsproblem och där medias genomslagskraft används av dessa grupper som påtryckningsmedel gentemot politiken.

Media ska rapportera det som är sant och relevant till folket. Om det var sant att afrikanska invandrare var kannibaler och SD påtalade detta skulle det vara lämpligt att rapportera. Om det däremot bara är ett påhitt skulle samma rapportering vara väldigt olämplig. Där tror jag du är enig.

Det allvarliga i "slöjfallet" - och som det verksr även i andra fall - är att det inte är sant! Varken som enskilt fall eller som samhällsproblem.

Men media fortsatte ändå att rapportera om fallet såsom att det var ett faktum. Visst drog man i bromsen på redaktionerna efter den andra påstådda attacken, men ingenstans i msm har fallet ifrågasatts eller granskats kritiskt. Det har lett till att en "sanning" trots allt satt sig i det allmänna medvetandet, senast uppvisat i Lööfs tal inför partiet (märk väl en person som styr vårt land, med stor makt att forma vårt samhälle).

Medias försvar för detta agerande, trots fallets oklarheter, pendlar mellan olika argument. Trådens Bullen kör på att hatbrott mot slöjklädda kvinnor är ett stort problem, dock utan fakta till stöd. Andra hänvisar till nån slags märklig logik att hijabuppropet i sig är nyhetsmässigt viktigt även om fallet som de hänvisar till är ett påhitt.

Inget av dessa försvar håller. Det är dessutom genomskinligt i sin politiska slagsida.

Följden när man lämnar sanningen blir att man gynnar mörka krafter. Ett faktum som påvisats utförligt i tråden.

I detta har du tyvärr blivit en aktör, Yasmine. Som det verkar, oavsiktligt. För du gör bara som brukligt i media - och just där har vi problemet!
Citera
2013-09-24, 00:25
Medlem
Jag tycker ändå att Jasmine är hedervärd som tar diskussionen här. I och för sig tror jag att hon gör det mer för att försvara sitt agerande inför SR-ledningen, men det visar att hon i alla fall prioriterar sin egen karriär framför att göra revolution. Gott så. Det bästa vore dock om hon prioriterade sanningen framför sin egen karriär, men å andra sidan: hur många är beredda att göra det? Media ser ut som det gör och det är inte Jasmines fel. Jag tror att hon faktiskt förstår kritiken och tänker sig för lite mer nästa gång. När nu ingen i media tagit reda på vilka de här personerna är, är det svårt att förstå vilken agenda de egentligen har. Jag tror att många inom media har läst i tråden och att fler journalister än man kan ana ser med stor skepsis på Musa och Doubakil idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in