2013-09-23, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jasminen

Tycker också att problemet ligger i valet av de s.k. "ambassadörerna". Att Ni vill nå ut med era nyheter må vara hänt men innan man hoppar på ett tåg kan det vara av intresse att ta reda på 1) var tåget är på väg och 2) vem det är som kör. Detta kan också vara bra att utbilda Din personal i. Risken är att det är för sent att dra i nödbromsen när det uppenbaras att tåget är på väg till Genève och att lokföraren med ena handen slänger fyra fingrar i luften och i den andra håller en "rapport" som han tillsammans med konduktören och bistropersonalen själv diktat ihop och ämnar att överlämna till FN-kommittén för rasdiskriminering.

Finns det några som helst kriterier för att bli "ambassadör" för oberoende Sveriges Radio?

Det hedrar Dig dock att Du ansluter till tråden och ger Din version och jag hoppas (även om jag är mer av en läsare än en skribent) att få se mer av Dig framöver i Medier & Journalistik på Flashback. Ska någon från SR vara aktiv här så måste det väl ändå vara "utvecklingsredaktören för sociala medier"! Flashback är trots allt större (nästan 800.000 medlemmar minus några användares alternativa konton jämfört med 460.000 på Twitter). Personangreppen är en del av jargongen men bakom dem finns inte sällan högst skickliga grävare och sakliga debattörer. Bjud gärna in chefer och kollegor!

Slutligen vill även jag stämma in i den kör som förespråkar att någon seriös journalist borde sammanställa det material som framkommit i denna tråd ang. kopplingar mellan diverse (med projektpengar finansierade) "aniti-rasistiska" och "mänskliga rättighetsorganisationer" / "studieförbund" och allt vad de kallar sig och den lilla skara personer som ständigt dyker upp i dessa. Grävandet är redan gjort och presenteras med källor och allt. Ovan nämnda ambassadörer ställer säkert upp med en RT när artikeln är klar!
Citera
2013-09-23, 05:19
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrP
Två av terroristerna i Nairobi nu var svenska enligt den här siten.
http://ojihad.wordpress.com/2013/09/...cked-westgate/
Återfinns deras namn bland våra kära hijabister?

Kan denna bomb vara orsaken till det koordinerade nyhetssläppet som just nu skett om ett hemligt polisregister över romer. DN släppte på nätet 01:00, Exp släppte 01:07, AB anger bara datum men kom ut samtidigt och SvD väljer tystnad (just nu-kan ändras). Själva nyheten har arbetats fram under c:a 1 vecka. DN, Exp och AB har olika personer som uttalar sig i ärendet så dom bör har blivit informerade för runt 24-48 tim sen av DN som får cred. Nyheten i sig självt är extremt upplåst, att den släpps ut så koordinerat mot poliskåren i Malmö har en klar agenda, frågan är bara om den agendan ändrades när stormningen i Narobi genomförts där allt mer pekar på Al-Quaida som ansvariga, och att 2 nysvenskar fanns med i detta terroristgäng som utförde massmord.

För att verkligen skrika ut "nyheten" om romerna har man även färdigskrivna artiklar på engelska i hopp om att utländska kollegor ska ta upp storyn för bättre spridning.

En annan aspekt är varför DN väljer att bränna sina broar med olika poliskontakter, databasen över romer verkar vara en färdigköpt licens som några poliser i Malmö snickrat ihop och sen kopplat i hop med de övriga polisregistren. Malmö har väl värst med invandrar-problem i Sverige så det känns som om Malmö:s lokala judeförening är en huvudaktör, med tanke på Obama:s besök i synagogan och talet om Raoul Wallenberg. Frågan är hur insoppad Rosenbad är i denna story.
Citera
2013-09-23, 05:58
Medlem
Bretzelwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kan denna bomb vara orsaken till det koordinerade nyhetssläppet som just nu skett om ett hemligt polisregister över romer.

Naej. Visserligen så verkar den nyheten koordinerad men man visste knappast om i förväg vad som skulle hända i Nairobi. DN släppte förresten nyheten för en stund sen att det kan finnas några svenskar bland terroristerna.
Citera
2013-09-23, 08:44
Medlem
Citat:
Om vi tar och lägger personangreppen ("desperat", "korkad") åt sidan och istället håller oss till skälet att jag drogs in i den här diskussionen: påståenden om att jag deltagit i hijabuppropet.

Jag ber om ursäkt för ovanstående påhopp. Jag sade dock inte rakt ut att du var korkad, jag ställde frågan om det låg till på det viset. Samt påpekade att du gav ett desperat intryck på din twitter, vilket du gör. Men, jag ber om ursäkt.

Till saken. Hur kommer det sig att du finner islamister med kopplingar till Muslimska Brödraskapet som lämpliga "ambassadörer" för SR, med uppdrag att på internationell nivå föra ut nyheten de själva är en del av?

Eller, vilket är lika illa, hade du inte en aning om vilka du hade att göra med?
Citera
2013-09-23, 08:51
Bannlyst
Litet mer OffT -jag vet.

Men jag kunde inte låta bli att dra på munnen över denna avslöjande(?) tråd:

http://www.danielpipes.org/blog/2008...olitical-women

Daniel Pipes, som kallar sig Mellanöstern-bloggare, har sammanställt ett bildgalleri över kvinnor från väst som ibland dragit en slöja över sig (och kanske sin självständighet?).
Artikeln är från 2008, men är uppdaterad i juli 2013.

Låt mig redan nu avslöja att bland kvinnliga politiker som presenterades, så var Mona Sahlin på plats #2 (efter Hilary Clinton).

Dags att Daniel Pipes blir uppdaterad?
Och att han får veta att här i Sverige (t ex "svenska" YLE) följer männen lydigt med till [den mediala] slaktbänken...
Citera
2013-09-23, 12:11
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Om vi tar och lägger personangreppen ("desperat", "korkad") åt sidan och istället håller oss till skälet att jag drogs in i den här diskussionen: påståenden om att jag deltagit i hijabuppropet.

Ska försöka förklara ännu en gång. Förhoppningsvis blir det färre missförstånd när man kan citera istället för att ni ska behöva upptäcka mina tweets ett antal timmar senare utan att det är tydligt vilket inlägg de svarar på.

Min titel är sedan drygt ett år tillbaka "utvecklingsredaktör för sociala medier" (det är inte jag som hittat på den). Det betyder att jag inte jobbar i fält mer än undantagsvis när jag får hjälpa till att förstärka under exempelvis Almedalsveckan, P3 Guld eller Musikhjälpen.

Till vardags går jobbet istället ut på att försöka utbilda personalen på Sveriges Radio i sociala medier, att testa olika sätt för vår journalistik att nå fler via sociala medier, att hänga med i vilken riktning journalistiken utvecklas där, och att till exempel vara med och ta fram material som sociala medier-handboken (http://bit.ly/srhandbok) som jag länkat till tidigare.

Det jag kan redogöra för är vad jag gör i tjänsten, och eftersom flera uppmanade mig att svara och bemöta era kommentarer blir det ju lite orättvist att samtidigt stämpla mig som "desperat" och "egofixerad" när jag då gör det.
Trevligt att se dig på Flashback.

Förklaringen räcker för mig. Din arbetsuppgift är helt enkelt att föra vidare nyheter som andra har skrivit till personer som är involverade i nyheterna i hopp om att de ska sprida dem vidare.

I den rollen ingår inte att reflektera över vilka konsekvenser det medför eller om nyheten i sig är trovärdig. Du är helt enkelt en som twittrar.

Kanske borde jag be om ursäkt över mitt ordval när jag skrev att jag tyvärr trodde att: Yasmine el Rafie är för fixerad vid sitt eget ego och den upplevda kränkningen av detsamma för att kunna ta till sig vad den här tråden verkligen handlar om.

Men hade jag fel? Kaiser Chief frågade dig vad din åsikt var om de kopplingar och det grävande som gjorts i denna tråden thus far? och du svarade:
Citat:
Har i ärlighetens namn ingen aning. Jobbar som sagt inte på golvet och har inte följt det hela annat än som sociala medier-fenomen.

Med andra ord. Det enda som var intressant för dig i den här tråden var att ditt namn nämndes. Huvudpoängen var dock att din roll i detta problematiserades i ett sammanhang. Ett sammanhang du inte satt dig in i annat än "som ett sociala medier-fenomen".

Jag har inga frågor. Din roll i detta är klarlagd.
Senast redigerad av Tinuviel 2013-09-23 kl. 12:19.
Citera
2013-09-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Så vad är det där? Det, mina damer och herrar, är S*miras Facebook-inlägg och kommentarer om hennes kommande radiointervju med Nadia Jebril i P4 18 augusti. (S*miras Facebook-sida är borttagen, jag hade sparat sidan [genius!] men saknat tid att gå igenom materialet [moron!] förrän inatt...Måste. Sova.)

Lysande, där har vi den länk som fattades: Samira tillhör bevisligen kärnan i den grupp som satte igång med skriverierna på 1. Twitter 2. Muslimska aktivister 3. Ja till niqab (de två sistnämnda facebook-sidor). Jag tror att också Gina Dirawi tillhör den inre kretsen. Det var via hennes twittrande som nyheten började spridas ordentligt tidigt på lördagmorgonen den 17. Jag tror att kärnan utgörs av Awad, Doubakil, Musa, Dirawi, Foujan, Samira och Sabuni. Doubakil bara i offentliga sammanhang, Awad inledningsvis och Dirawi i rollen som twitter-spridare, Musa sprider och utnyttjar publiciteten (i Geneve), Sabuni bara utnyttjar det i kulissen (som rapportförfattare) och Foujan agerar påhejare och aktivist.

Musa, Sabuni och Doubakil är rena islamister, Foujan islamist/vänsteraktivist. I det sammanhanget är det Dirawis aktiviteter som i grunden är intressantast. Hennes status och popularitet är helt skapad av (först) Sveriges Radio och (därefter) Sveriges Television. Det genomslag som hon fått är finansierat av oss skattebetalare och används alltså för att kratta manegen för islamister som verkar för att störta demokratin.
Citera
2013-09-23, 14:58
Medlem
Guldfotens avatar
"efter det va det en gubbe som armbåga mig på bussen, tror det va samma"... Ja herregud, man får nästan associationer till Kristallnatten när man hör om alla hemskheter som dessa kvinnor har behövt utstå...
Citera
2013-09-23, 15:04
Medlem
Guldfotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Kooola (bra sammanfattningar!) och ni andra, angående det jag fetade ovan: vad sägs om följande koppling mellan S*mira (a) och Nabila Abdul Fattah (kanske även Foujan Rouzbeh)? (Fattar inte att kopplingen tog så förb.. lång tid att hitta, upptäckte den inatt bland allt sparat material - redigerar det sista av inlägget nu.)?

Fantastiskt!!! Således: Rashid Musa, Cherin Awad, Foujan Rouzbeh och Nabila Abdul Fattah går att koppla samman med S*mira.
Senast redigerad av Guldfoten 2013-09-23 kl. 15:06.
Citera
2013-09-23, 15:19
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bretzelwolf
Naej. Visserligen så verkar den nyheten koordinerad men man visste knappast om i förväg vad som skulle hända i Nairobi.

Koordinret!
Allvarligt fattar ni inte att DN gjort avslöjande och alla andra hakar på?
Citera
2013-09-23, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Koordinret!
Allvarligt fattar ni inte att DN gjort avslöjande och alla andra hakar på?

nej, en del fattar ingenting, allt ingår i den stora sammansvärjningen, styrd av någon som twittrar. Twitter borde alltså förbjudas och de sammansvurna återgå till att skicka brevduvor.
Citera
2013-09-23, 15:30
Medlem
Extremt kul att allt rullas upp. Madde spelar uppenbarligen en väldigt sekundär roll och man kan bara föreställa sig hur de andra grämde sig över att hon inkom med en andra anmälan som fick allt att framstå som just så stolligt som det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in